Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Azguz

Montering ankarspel

Rekommendera Poster

Hej!

Angående ankarspel så har jag kikat ut ett jag funderar på men funderar på montering. Jag vill helst inte dra in kättingen i ruffen utan ha kättingen i ankarboxen. Men samtidigt så lär ju livslängde bli väsentligt längre om motorn är i ruffen där det är torrt. Därtill drar man inte ut dessa strömmar ut i en sådan fuktig och salt miljö.. 

Eftersom jag har en stålbåt är mitt skott väldigt tunt(3-5 mm) varvid man kanske skulle kunna våga montera såhär:

post-104460-0-88988100-1490972069_thumb.jpg

Alltså det hål kedjan faller ner från är på ena sidan skottet men motorn mm, monteras på andra sidan skottet. Det blir antagligen inte tillräckligt utrymme på insidan och fallhålet ska va helt över ankarsboxen, men det kan man ju slipa av lite på. Sen kan man ju låta fallhålet gå upp lite över skottet, så kan jag ju göra en viss urskålning. Bara att köpa ett rör, dela och svetsa dit. Eller bara fästa en tunn rostfri plåt som en "droppnäsa" som kättingen "rinner av" ner i ankarboxen. 

 

Bra eller anus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tja, det finns ju en snarlik modell som är avsedd för den sortens montering du eftersträvar.

Å andra sidan är ju dessa grejer designade för att verkligen tåla en tuff miljö på båtens mest utsatta plats. Krångla inte till det!

 

690007032.png

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitsmart montering. Annars kan man låta kättingen går ned till boxen i ett plaströr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde exakt som du beskrev Båten är en Marex 290 med ett Lewmar ankarspel. För min del hade jag väldigt små marginaler på måtten vilket gjorde att måttsättningen på håltagningen var besvärligast. Inga räta vinklar på tak o sidor.

Fungerar ypperligt när det väl var klart. Det enda nackdelen att jag får riva halva inredningen på insidan om jag vill komma åt motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du föreslår funkar att göra. Men du får ta upp ett lite större hål för axeln...

 

Jag själv monterade istället ett spel med allt monterat över däck. ( Lofrans Tigres)

Då slapp jag en motor i förpiken där det var tjock isolering... Funderade på din typ av lösning men satte allt över däck istället. Bägge lösningarna funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det finns ju en snarlik modell som är avsedd för den sortens montering du eftersträvar.

Å andra sidan är ju dessa grejer designade för att verkligen tåla en tuff miljö på båtens mest utsatta plats. Krångla inte till det!

 

690007032.png

 

Njo, men jag bygger båten för att segla jorden runt. Vet inte om det blir av men det börjar närma sig dagen "D" för att bestämma sig.. Därmed är det ju rätt fyndigt att ha elinstallationen på insidan istället för ute i den extremt salta havsmiljön det blir annars.  

 

Skitsmart montering. Annars kan man låta kättingen går ned till boxen i ett plaströr.

Det är så alltså? Jo, man kan ju montera på insidan helt och ha ett rör som lutar in i boxen igen, men man tappar lite fallhöjd då. 

 

Jag gjorde exakt som du beskrev Båten är en Marex 290 med ett Lewmar ankarspel. För min del hade jag väldigt små marginaler på måtten vilket gjorde att måttsättningen på håltagningen var besvärligast. Inga räta vinklar på tak o sidor.

Fungerar ypperligt när det väl var klart. Det enda nackdelen att jag får riva halva inredningen på insidan om jag vill komma åt motorn.

Kul att höra någon som gjort lika! Då vet man att det är görligt! Jag har ju lite lättare på den fronten då jag har en stålbåt så "väggen" är ju en plåt som är 3 eller 5 mm(lite osäker på hur tjock den är) så det är ju görligt! Jag tänker att jag mäter måtten in till väggen från ankarboxens kant. Sen ritar jag upp det på däck. Då får jag vart väggen går. Sen borrar man ett hål för "nedhålet" i mitten på det så att man kan justera mallen från det hålet så nära väggen man vill..

 

Det du föreslår funkar att göra. Men du får ta upp ett lite större hål för axeln...

 

Jag själv monterade istället ett spel med allt monterat över däck. ( Lofrans Tigres)

Då slapp jag en motor i förpiken där det var tjock isolering... Funderade på din typ av lösning men satte allt över däck istället. Bägge lösningarna funkar.

Vad menar du med större hål för axeln? Varför blir det ett större hål för axeln om jag monterar på insidan av väggen skottet och inte direkt u ankarboxen?

 

Visst hade ett tigres varit nice! men det kostar därefter också..

Slog idag till på ett Quick prince DP3! Bära eller brista! Ser ut att ha mer spelrum än det jag visat bild på ovan, men också gjort för våt miljö om jag vill montera det direkt i ankarboxen istället!

18670.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betydligt bättre marginal på det här ankarspelet också!

 

post-104460-0-22824000-1491403161_thumb.jpg

Linjen i bläck visar vart kanten på motorhuset hamnar. Vart innerskidan av skottet max får vara så spelrummet blir rätt stort! Trevligt! Få se om montering blir som jag tänkt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...