Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Saphire

namnförslag till en Sunwind 26

Rekommendera Poster

kanske att den här tråden passar bättre under övrigt..men men..  Då får den flytta dit. Jag vill ju helst ha svar av seglare.

 

Dags att döpa båten, och vi kommer inte på nått!

 

Jag har köpt mig en Sunwind 26 med syren-lila ränder på. Ganska direkt tänkte jag och barnen att den skulle heta något piratigt typ Pearl och valde därför "pärlan" som namn.

Maken är inte lika glad i det namnet utan vill hellre ha ett klassiskt kvinnonamn, som Astrid eller Agnes II ((förra båten hette Agnes)

 

Vi funderade på nått finskt typ Lilla My, men det finns en sån i klubben redan. Vi har funderat på nått med lila i sig och nått med sol, men vi hittar inget vettigt!

 

Har ni lite fiffiga förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla mina båtar, utom en som var så ful att den inte riktigt fick vara med, har hetat samma men med tillägg av en siffra. 

I sommar skall jag köra nummer IV, trots att jag haft både V och VI därefter, lite krångligt detta.

 

Om ni trivdes med Agnes så röstar jag för Agnes II.

 

Annars kanske man kan tänka sig LiIlan, eller Lilianne eller som ni själva var inne på, nästan, Lila My?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon anledning till att ni vill ha ett finskt namn? 

 

Sisula (sisu + ursula)

Katla (vem gillar inte astrid lindgren-drakar?)

Zuul (någorlunda sol-relaterat + monster)

Storm-Stina (så hette båten jag växte upp i)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon anledning till att ni vill ha ett finskt namn? 

 

Sisula (sisu + ursula)

Katla (vem gillar inte astrid lindgren-drakar?)

Zuul (någorlunda sol-relaterat + monster)

Storm-Stina (så hette båten jag växte upp i)

 

Finska namn klurade vi på mest för att hedra varvet, för Sunwindarna är väl finskbyggda om jag inte missminner mig.

Mer noga än så var det inte! =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oftast döpt mina båtar efter det namnsdagsnamn som var den dag jag köpte båten. Dock inte den senaste som är en norsk båt som jag döpt efter en gammal norsk släkting.

Alla sätt är bra utom de tråkiga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad heter båten idag, eller är den namnlös? Är det inte något riktigt illa; behåll namnet och skaffa nya, snygga dekaler bara.

F ö döptes min båt av första ägaren, han var brandman och brukade segla på sin frida'

post-53200-295721_thumb.jpg

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Solvej

Solöga

Sol, vind & vatten

Solvindochvatten

Ted

 

Tillägg: Aurinkotuuli

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad heter båten idag, eller är den namnlös? Är det inte något riktigt illa; behåll namnet och skaffa nya, snygga dekaler bara.

F ö döptes min båt av första ägaren, han var brandman och brukade segla på sin frida'

Den är namnlös märkligt nog. :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med båtnamn är rätt kul, ibland går det hur lätt som helst, andra gånger måste det värkas fram.

 

Vår första segelbåt hette Viktoria och alla var nöjda.

Barnen tyckte att den var döpt efter Bamses båt

Frun tyckte att den var döpt efter kronprinsessan

Det var bara jag som visste att den var döpt efter Silvstedt ( gubbigt, jag vet. Men det var länge sedan)

 

Att nästa båt skulle heta Gunnar var en självklarhet. Gunnar är mer en känsla än ett namn för oss.(lite disträ och avslappnad) Att båtar skall ha kvinnonamn är lite förvanskat. Historiskt är det inte ovanligt med maskulina namn om man ansåg att det var ett manligt väsen ombord.

 

Vår nuvarande båt heter Major Tom efter David Bowies fiktiva figur i låten Space oddity, som handlar om att släppa taget och ge sig ut i det okända

 

“This is Major Tom to Ground Control

I’m stepping through the door

And I’m floating in a most peculiar way

And the stars look very different today”

 

Inte så mycket till förslag kanske, men det finns fler infallsvinklar än bara kvinnonamn. Filmer, musik, böcker, saker, känslor, platser, systembolagets katalog, läkemedel, färger, himlakroppar, osv

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med båtnamn är rätt kul, ibland går det hur lätt som helst, andra gånger måste det värkas fram.

 

Vår första segelbåt hette Viktoria och alla var nöjda.

Barnen tyckte att den var döpt efter Bamses båt

Frun tyckte att den var döpt efter kronprinsessan

Det var bara jag som visste att den var döpt efter Silvstedt ( gubbigt, jag vet. Men det var länge sedan)

 

Att nästa båt skulle heta Gunnar var en självklarhet. Gunnar är mer en känsla än ett namn för oss.(lite disträ och avslappnad) Att båtar skall ha kvinnonamn är lite förvanskat. Historiskt är det inte ovanligt med maskulina namn om man ansåg att det var ett manligt väsen ombord.

 

Vår nuvarande båt heter Major Tom efter David Bowies fiktiva figur i låten Space oddity, som handlar om att släppa taget och ge sig ut i det okända

 

“This is Major Tom to Ground Control

I’m stepping through the door

And I’m floating in a most peculiar way

And the stars look very different today”

 

Inte så mycket till förslag kanske, men det finns fler infallsvinklar än bara kvinnonamn. Filmer, musik, böcker, saker, känslor, platser, systembolagets katalog, läkemedel, färger, himlakroppar, osv

 

Lycka till

Major Tom var ett fantastiskt namn! Bra idé.

Modesty kanske, efter min gamla seriehjälte..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modesty är jättebra.

Det hette kompisens förra båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är namnlös märkligt nog. :/

Bra! Jag har fått för mig att det betyder otur att byta namn på en båt. Så när vi tittat på båtar att köpa väger vi in om vi kan leva med namnet eller inte. Fånigt? Javisst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en bohusjulle i plast. Formen var en gammal 100-årig bohusjulle. Det byggdes ett antal plastskrov i formen. Båtarna gick under benämningen "Hållöjullen".

Jullen fick aldrig når namn. Det älsta barnbarnet reagerade på detta och sa att hon tyckte att båten skulle heta "Lilla Hjärtat" och så blev det.

 

post-106994-0-38592700-1490937158.jpg

Kompisen köpte en Maxi 77 som bar namnet "Solglutt".

Han talade på att byta namnet, men  jag lyckades övertala honom att behålla det. Tyckte det var ett trevligt namn med lite norsk anstrykning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mina båtar har haft följande namn:

 

Miss Nassa: En tidigare ägare seglade den lilla båten mot Stora Nassa i Stockholmsskärgård men navigerade fel och missade.

 

Stormfågel: Min luggslitna Amigo 23. Jag tyckte det lät tufft, plus att jag imponerades av stormfåglarnas glidsegling i vågdalarna när jag var ute på valspaning i Nordnorge.

 

Majsan: En IF som egentligen hette Maj när jag köpte henne men jag trivdes inte med det, så jag modifierade namnet en aning.

 

Vilda: BD-kryssaren. Jag och min fru hittade på namnet, kändes rätt för oss och båten.

 

Ester: Campus 600. Äldsta dottern (då 4 år) hittade på namnet.

 

Arbor Vite: Inte min båt utan farsans, men den kan inte få passera obemärkt. Döpt av tidigare ägare. Betyder "Livets träd" om jag förstår det rätt. Båt? Motorbåt Triss 56 HT.

 

Jag gillar bäst de namn som har en historia. Minst tycker jag om alla som försöker vara putslustiga, det blir liksom inga riktiga namn.

 

//Nils Nobbing

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

"Sol-Vind" är det för uppenbart?

 

Major Tom, undrar om hans kvarlevor fortfarande kretsar runt kring någon himlakropp?

Något tidigare hörde vi ju om "Sergeant  Pepper" och "Korparal Clegg". Iallafall Srg Pepper är ju välkänd, korp. Clegg besjöngs av Pink Floyd under den tidigare eran. Och med anledning av den supergruppen funderade jag på namnen: "The Dark Side of the Moon" och "Wish You Were Here" föll på det att det blev för dyrt med så långt namn och hade ställt till det i radiokommunikationen.

Därför kanske man också skall undvika namnet till rollfiguren som Grace Jones gjorde i någon bondfilm... "Mayday".

 

"Second Wife" tycker jag är fyndigt! nu har vi inte kvar de frivilliga registreringsnumren, men då hade ju "FRU02" varit passande.

 

Jag startade en liknande tråd som din, men har slarvat med återkopplingen, då min Triton 29 döptes till "Ariel"... en disneykoppling där.

 

Annars har några av mina båtar haft namn efter seriehundar, "Idefix", "Milou" och "Pluto". De första båtarna hette "Arken" respektive "Ark II", undvik att ta med termiter ombord.

 

Gummibåten har inte genomgått någon namngivningsceremoni, men den heter inofficiellt "Barbara", den är ju uppblåsbar. Det är väl för övrigt ett alldeles för vanligt gummibåtsnamn.

 

"Titanic II" bör nog också undvikas.

Likaså "Carpe Diem" det finns redan minst tusen båtar som heter så.

Man undrar om de fångade dagen, där bland isbergen, den där dagen 1912...

 

"Pelle Sanslös" och "Pelle Namnlös" är båda båtar som jag sett i Fyrisån, i Uppsala.

 

"Ack va vit" eller "Aquavite" med varierande stavningar finns det också en och annan utav.

 

"Sormfågel" är ett fint namn på en segelbåt, dock ej helt ovanligt.

 

"Se gla ut" segla ut eller se glad ut... kan det vara något?

 

---

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Major Tom var ett fantastiskt namn! Bra idé.

Modesty kanske, efter min gamla seriehjälte..

 

Tack

Modesty är fint eller varför inte Blaise?

 

 

Jag gillar bäst de namn som har en historia. Minst tycker jag om alla som försöker vara putslustiga, det blir liksom inga riktiga namn.

 

//Nils Nobbing

Håller med, har också lite svårt för namn som försöker vara roliga, men smaken är som baken och huvudsaken är att ägaren är nöjd.

 

"Sol-Vind" är det för uppenbart?

 

Major Tom, undrar om hans kvarlevor fortfarande kretsar runt kring någon himlakropp?

 

Svårt att säga,

Major Tom dyker senare upp som knarkare i "Ashes to Ashes"

 

"We know Major Tom's a junkie

Strung out in heaven's high

Hitting an all-time low"

 

Å andra sidan finns det en död astronaut i bakgrunden på videon "Black star" som mycket väl skulle kunna vara Major Tom. så det är nog fritt för tolkningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yay, en till Sunwindägare! 

 

Min heter Alea II, verkar följa mallen som några nämner ovan :)

 

Tänk på att en oskuld måste kissa i kölsvinet ifall man byter namn på en båt, annars är det stor risk att ni drabbas av Rans ilska med skeppsbrott som följd....allvarliga saker det där... 

Svärföräldrarna döpte om sin jolle och samma resa så tappades hon i dåligt väder i höjd med Valdemarsvik. Hon var helt försvunnen men under resten av resan så bad de till Ran, de förklarade hur vacker hon var och svärmor offrade ett par framtänder (gick på grund och slog i skottet). På hemresan fanns jollen i en hamn där de gick in för vila.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte upplevt att det skulle medföra någon särskild otur all byta namn på båten, snarare tvärtom. Vi har på det stora hela snarast haft mer tur med båtarna vi bytt namn på än när vi behållit det gamla. Det kanske är dags att ändra till ” det betyder otur att inte byta namn” Vi brukar inte ens ha någon ceremoni eller så, inte ens blaska på champagne. Vi bara pillar bort gamla namnet och klistrar dit det nya. Klart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, oj, oj!

Du har mycket retroaktiv olycka att ta del av.

 

Jag föreslår att du minst gör en dubbel "eskimåsväng" med båten för att ev. slippa Kung Neptuns vrede.

 

Går eskimåsvängen dåligt beror det på att du bytt namn på ett felaktigt vis och går den bra så kan du segla vidare utan risk att drabbas av Kung Neptuns vrede.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

Jag är inte särskilt skrockfull men skall ändå inte jinxa det här med namnbytet mer. Får säkert min beskärda del av otur ändå. Eskimåsväng med segelbåt, är det kölen upp och masten ned? I så fall nej tack. ;)   Kommer att göra allt jag kan för att undvika just det, särskilt en dubbel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med att byta namn på båtar. Vad jag har hört betyder det inte otur om ni bara byter namn på båten (byter dekaler), men däremot om ni även skulle döpa båten till den nya namnet skulle det föra otur med sig.

 

Mitt namnförslag är samma som nämndes i början av tråden: Lila my. Då får du kopplingar till både Finland och färgen på båten. Dessutom tycker jag att det är ett rätt trevligt namn.

 

Inga fritidsbåtar skall väl ha mansnamn?! Det är det bara militära båtar och isbrytare som har?

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kanske därför vi klarat oss då, för vi har aldrig haft något dop eller liknande när vi bytt namn. Puh…

 

Lilla my är fint. Vi har en båt i klubben som heter så. Dekalen på båten är dessutom lite klurigt på grekiska, dvs   µ (lilla my)

 

Redigerad av GroundControl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min förra båt hette BatongHönan och det var min kollegor som döpte med tanke på min arbetsplats (Kriminalvårdanstalt)

Vår nuvarande båt hade inget namn när vi köpte den (trodde vi) så efter en hel vinters "ordbajsande" så tyckte min dotter att vi var otroligt veliga så hon föreslog "Var é Vi" efter en grundstötning där vi inte hade en aning om var vi var efter ett otroligt intensivt squall.

Så när namnet var klart och beställt och skulle klistras fast på sidan så upptäckte vi att båten hade haft ett namn, dock så var det så svårt att upptäcka att vi inte kunde tyda vad det hade varit. Tyvärr så offrade jag inget till Neptuns i samband med namnbytet. Det straffade sig i att vår motor (gammal MD5) började krångla och sen gav upp totalt, så en ny motor fick intstalleras våren efter samt att när vi mastade på så var olyckan framme igen och mastfoten sprack i två delar.

post-76803-317896_thumb.jpg

post-76803-317914_thumb.jpg

Redigerad av velum_navia
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror snart att vi vetenskapligt kan bevisa att felaktiga namnbyten faktiskt medför olycka :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Finns det någon anledning till att ni vill ha ett finskt namn?

 

Sisula (sisu + ursula)

Katla (vem gillar inte astrid lindgren-drakar?)

Zuul (någorlunda sol-relaterat + monster)

Storm-Stina (så hette båten jag växte upp i)

Finska namn klurade vi på mest för att hedra varvet, för Sunwindarna är väl finskbyggda om jag inte missminner mig.

Mer noga än så var det inte! =)

Då kan den väl hela "pikku my"

Fast Lila my va ju lite kul..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tja... Tant Gredelin hette ju egentligen Agate-Julie..?

Kan det vara något?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tant_Grön,_tant_Brun_och_tant_Gredelin

Ofan.. jag hade för mej elsa bescow va sveska.. eller i alla fall bodde, verkade och skrev i och på svenska.?

Eller är förebilden till figuren en.. "***-julie"?

Om du klickar på länken i inlägget framgår det mesta om Elsa Beskow och Tant Gredilin.

Men nu var det namn på Sunwind 26-an med den syrenlila randen som frågan gällde ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tja... Tant Gredelin hette ju egentligen Agate-Julie..?

Kan det vara något?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tant_Grön,_tant_Brun_och_tant_Gredelin

Ofan.. jag hade för mej elsa bescow va sveska.. eller i alla fall bodde, verkade och skrev i och på svenska.?

Eller är förebilden till figuren en.. "***-julie"?

Om du klickar på länken i inlägget framgår det mesta om Elsa Beskow och Tant Gredilin.

Men nu var det namn på Sunwind 26-an med den syrenlila randen som frågan gällde ;-)

Jo jag förstår att frågan var namn på båten.

Du sa däremot att TG egentligen heter xxxx Julie.. så jag bara undrade hurdå "egentligen"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...