Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
hbengtsson

Fult är det nya snygga. Vad tycker ni om trenderna i båtdesign? 

Rekommendera Poster

Väldigt intressant tråd!

 

Är mycket designintresserad och siktar på att själv syssla med båtdesign i framtiden. Som företrädare för den något yngre generationen (20 år) så tycker jag att den designstil som trendar just nu med något kantigare linjer kan vara riktigt snyggt om det används på rätt sätt. Det gäller att hitta rätt balans mellan de kantiga och de mjuka svepande linjerna. 

 

Om vi tar Aquador 35:an som exempel så tycker jag den inte ser speciellt bra ut, proportionerna är helt fel så att den mer liknar en knubbig legobit. Däremot så har Thorup lyckats väldigt bra med de nya Flippermodellerna enligt mitt tycke.

 

Sedan så kan man ju kategorisera båtdesign eller design i allmänhet som något som är vackert och elegant, eller något som är snyggt och fräsigt. Finns inget som är vackrare än en klassisk Riva, medan en modern båt med rak stäv, kantiga linjer och rätt proportioner kan vara riktigt snygg. 

 

 

Här nedan har vi en båt jag designat.

 

post-93217-0-03808900-1490909259_thumb.jpg

 

post-93217-0-60241700-1490909373_thumb.jpg

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ju otroligt nog att sälja på folk nästan vad som helst.

I fallet med XO så är ju tricket att publikum i takt med annonsberoende "journalister" inte undrar över hur fribordet på en aluminiumbåt plötsligt kan bli helt slätt utan minsta spår av svetsfogar?

 

Ytskiktet består av ett gigantiskt klistermärke.

Hur ser nyrepad aluminium ut mot fejkad kolfiber tro?

 

Raka stävar kom först på deplacerande farkoster för att få maximal vattenlinjelängd. På en planande motorbåt är den enda märkbara egenskapen att det inte går att komma iland vid en sluttande klippa.

 

Mycket av den "nya" designen kommer sig som tidigare påpekats ur att det är mycket billigare att bygga. Raka och enkelkrökta ytor är billigare att producera än dubbelkrökta.

En matt yta är billigare än en blank.

Ytskikt kan spacklas om de ändå ska folieras. Osv, osv.

 

Men det går ju att sälja skumfyllda, ultratunna aluminiumskrov med plastdäck också ...

 

Ska bli intressant att läsa sådana här forum om 15 år. :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant tråd!

 

...

 

 

Här nedan har vi en båt jag designat.

 

attachicon.gifrbrandrend9.jpg

 

attachicon.gifrbrandrender2.jpg

Hmm..

Ja den båten ser ju helt okej ut.

 

Om jag skulle fått råda hade "lådan" på akterdäcket tagits bort, och ersatts med mer ihopfällbara stolar och ett bord.

 

Gångytorna på fördäcket hade sänkts ned betydligt och ett stabilt räckverk med integrerad peke hade tillkommit. Dessutom hade peken fått en infällbar stege. Då förstäven är helt rak måste peken vara rätt lång om man vill lägga till vid klippa i naturhamn.

 

Badbryggan skulle kortas omkring 40 cm, och även denna skulle få en funktionell stege, som dessutom kunde fällas ned av en person som ligger i vattnet.

 

En lägre targabåge skulle placeras på taket, denna skall vara lätt fällbar, och här skall det finnas plats för antenner och lanternor.

 

Tonade glas är värdelöst vid mulet väder och vid mörkernavigering, bättre och billigare för besättningen att skaffa polariserande solglasögon. Om man väljer att ha klarglas blir det gardiner eller persienner på insidan.

Det finns ju intelligenta fotokromatiska glas som tonar sig efter behov, men än så länge är dessa mer än svindyra.

 

Den utskjutende delen akterut av taket kan göras litet längre, som regnskydd, och under denna en dränerad och uppvärmd garderob där man kan hänga in blöta regnkläder.

Taket kan förlängas i en "gangsterkeps" även förut, det ger litet solskydd och plats att dölja effektiva linjära vindrutetorkare eller sådana på stabila parallellarmar.

 

"Panormafönster" i skrovsidorna ser föga förtroendeingivande ut, sådan kan i värsta fall försvaga konstruktionen och här vill man inte ha någon påfrestning från bryggor eller i olycksfall från påkörande båtar.

Betänk också att det är ju vanligt att båtarna ligger sida vid sida i hamnarna och då försvinner utsikten genom dessa "fönster".

 

För att få bättre passerbarhet på ena sidan kan hela hytten förskjutas åt bb, om nu rorsman finns till sb blir det lättare för hen att själv hantera båten vid tilläggning ffa längsides.

 

Jag gillar skarpt avsaknaden av flybridge! men en extra styrplats någonstans utmed sidan av akterdäck är aldrig fel. Även en extra yttre styrplats förenklar då man är ensam ombord.

Yttre styrplats hade man kunnat ta bort om hytten fått skjutdörrar ut mot däcket.

Dörrar eller skjutdörrar ut mot akterdäck ger en öppen planlösning, men försvårar den inre designen, var soffor, bord och köket skall placeras.

 

Annars gillar jag formspråket!

 

---

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en båt med rak stäv, en Forslundare (1938) på 8,5x2,2 meter.

Den hade en intressant egenskap, man kunde åka Igenom vågorna när det var ordentlig motsjö :-)

Den hade en intressant skrovform med vass stäv som gradvis övergick till svagt v-formad botten vid aktern, midskepps hade den därför 30 graders v-botten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar många amerikanska tug/trawlerbåtarna. Snygga retro linjer och stabila skrov med bra utrymmen.  Tyvärr är det inte många sådana man ser i vårt land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, det där med design.

 

Personligen har jag svårt för arbetsbåtsstuket som är så poppis på båtar som inte duger att slå f*n i arslet med när det handlar om just arbete.

 

Anytec är ett paradexempel, särskilt som typ 750 SP och SPD (alltså de som mäklare och innerstadsbor som vill leka fiskare kör), på en båt som ger sken av att vara byggd för världskrig men faller igenom i ett tidigt skede när man börjar provocera den. Visst går den fort men det veka förskeppet tar i princip ingen last alls och när du inte kan köra fort – och det kan man inte alltid – håller det inte undan sjön utan det mesta hamnar över den lilla packning man nu vågat lägga i lastutrymmet. Fast det ser man ju inte om man kör uppcabbat, vilket man vill i dyngvädret, för ventilationen är så dålig att det mest liknar ett turkiskt spa.

De större Anytec verkar dock vara av en annan kaliber, iaf rent lastmässigt.

 

Arronet är bättre, skroven tar mer last men vissa saker avslöjar direkt att det handlar om vackertväder-båtar. Titta på spygatterna i brädgången, två hål med typ 25 mm i diameter. Får du in en skaplig våg, säg 500 liter, kommer det ta 10 minuter innan det runnit ut. Och hur lång tid tar det innan nästa väg slår in, nu när friborden liger tio centimeter lägre än innan? Jämför med min egen Broson som har fem stycket ovala öppningar som är cirka 5 x 20 cm.

Dessutom, vet man vad det kostar att bygga ett aluminumskrov måste man fråga sig var de tar betalt för med tanke på hur sparsmakade de är inredningsmässigt (inredning tar ju annars lång tid att bygga = dyrt).

 

Axopar är visserligen av plast och går likt Anytec oftast fint i sjön. Dock skulle jag vilja se en nedlastad Axopar på Kanholmsfärden när det går krabb tvåmeterssjö som slår in från sidan – den har ju knappt några fribord alls.

 

XO har jag inte kört någon men när man rör sig på dem verkar de ranka. Och som påpekats tidigare kommer finishen inte att överleva ens en frostnatt.

 

Redigerad av firefish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant tråd!

 

Är mycket designintresserad och siktar på att själv syssla med båtdesign i framtiden. Som företrädare för den något yngre generationen (20 år) så tycker jag att den designstil som trendar just nu med något kantigare linjer kan vara riktigt snyggt om det används på rätt sätt. Det gäller att hitta rätt balans mellan de kantiga och de mjuka svepande linjerna. 

 

Om vi tar Aquador 35:an som exempel så tycker jag den inte ser speciellt bra ut, proportionerna är helt fel så att den mer liknar en knubbig legobit. Däremot så har Thorup lyckats väldigt bra med de nya Flippermodellerna enligt mitt tycke.

 

Sedan så kan man ju kategorisera båtdesign eller design i allmänhet som något som är vackert och elegant, eller något som är snyggt och fräsigt. Finns inget som är vackrare än en klassisk Riva, medan en modern båt med rak stäv, kantiga linjer och rätt proportioner kan vara riktigt snygg. 

 

 

Här nedan har vi en båt jag designat.

 

attachicon.gifrbrandrend9.jpg

 

attachicon.gifrbrandrender2.jpg

 

Snyggt jobbat, även om designen inte faller mig personligen i smaken.

 

En tanke: 

 

De flesta båtar (jag skulle säga alla utom möjligtvis ubåtar) mår bra av att ha en tydlig referenslinje eller vad jag ska kalla det, alltså något som ögat kan utgå ifrån. Med en design som din vet man inte var man ska börja.

 

Testa att ge båten en rak vattenlinje som ligger i badbryggans förlängning. Du kan laborera lite med höjden på den (ju högre vattenlinje desto lättare upplevs båten ligga i vattnet). 

 

Det är snyggt att du låter lutningen på stolpen i hyttens sidoglasparti gå igen i motsvarande i fribordet, det ger flyt i linjerna. Jag skulle också testa att låta akterspegelns lutning vara samma som hyttens bakkant. Nu ser hon lite rumphuggen ut (tänk dig en rädd hund som viker in svansen) och en akter som lutar samma som hytten skänker harmoni.

Dessutom, om den lutar svagt framåt ger mer spänst åt hela designen som, återigen enligt mig, nu ser lite småknubbig ut (tänk; sambofetma).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...