Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hbengtsson

Fult är det nya snygga. Vad tycker ni om trenderna i båtdesign? 

Rekommendera Poster

Med risk för att låta konservativ, gnällig och kanske trampa på en och annan tå :-) så kan jag inte låta bli att förundras över den rådande trenden inom båtdesign. Antingen är det kantiga hyttbåtar som tycks vara formgivna med yxor både i skrov och överbyggnad - eller så är det all-in plåt som gäller och gärna två biffiga utombordare - eller helst tre stycken.

 

Vad hände med harmoni, elegans, tidlös design? Se på Aquador som gör sin fina 26/27 DC - plötsligt dimper rymdskeppet 35 AQ ner som en bomb? Tydligare exmepel på att falla för en trend finns nog inte. I min värld en makalöst vulgär, ja rent ut sagt ful båt. Men den kommer säkert att sälja... 

 

Nu har jag iofs en förkärlek till klassiska retro-linjer och har alltid tänkt att det vi uppfattar som elegant och vackert är begränsat (och därmed tidlöst). Samtidigt sker givetvis utveckling och jag har jag alltid intresserat mig för ny båtdesign i största allmänhet och jag vet att smaken är högst personlig. Men det som nu ligger på ritborden sedan en tid tillbaka har jag lite svårt att ta till mig. Även om jag försökt. 

 

Någon annan?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med! Jag gick runt på båtmässan och såg de spetsiga, lite militärinfluerade designen och mig tilltalar det inte. När jag köpte min Saga 27 för många år sedan tyckte jag den modellen var den "finaste" design som en båt ska se ut. Idag har jag bytt till Nimbus 310 och är väldigt tillfreds med linjerna mm.

 

Kollade även på Aquador 32 runt 2000-2005 och där var den som finast men nu har de gjort för stora ändringar för min smak.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

"skönhet ligger i betraktarens öga"  D.v.s. ingenting ÄR vackert men man kan tycka att för en själv, något är vackert. Jag kan tycka att en gammal träbåt är vacker, även om den är misskött och gräset växer mellan borden. Det handlar nog mycket om minnen, erfarenheter, och vad man vant sig vid. 

Tycker någon att det var vackert med V-jeans? Det är kanske samma sak med trender i båtdesign.

Kan man tycka att Maxi77 är vacker? Kanske, men inte jag. 

Vilken är vackrast, Corvette -62 eller Volvo PV? Och varför tycker ni det?

Här är i alla fall vackra båtar http://b-yachts.com/(tycker jag)

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på alla bilmodeller sedan 60-70-talet.

SÅ fort man tar fram en ny, så är den "kantig".. ta tex.  Volvo 700.. sen rundar man av den lite tills man tar fram en ny modell, V70, som rundas av och rundas av.. tills man tar fram en ny.. som kanske är  rundad nog från början... då tar man fram en ny kantigare... och cirkeln är sluten..

Sånt säljer!! alla bilfabrikanter gör så.. förutom, Aston, Koenigsegg mfl entusiastmärken.

 

Det är väl samma i båtvärlden kan jag tänka.. någon, gärna välrenomerad släpper en design, som skiljer ut sig.. många köper, kanske för att ha "Något eget".. fler fabrikanter följer trenden..

 

det är bara potatisar som är sig lika... eller nästan lika.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på alla bilmodeller sedan 60-70-talet.

SÅ fort man tar fram en ny, så är den "kantig".. ta tex.  Volvo 700.. sen rundar man av den lite tills man tar fram en ny modell, V70, som rundas av och rundas av.. tills man tar fram en ny.. som kanske är  rundad nog från början... då tar man fram en ny kantigare... och cirkeln är sluten..

Sånt säljer!! alla bilfabrikanter gör så.. förutom, Aston, Koenigsegg mfl entusiastmärken.

 

Det är väl samma i båtvärlden kan jag tänka.. någon, gärna välrenomerad släpper en design, som skiljer ut sig.. många köper, kanske för att ha "Något eget".. fler fabrikanter följer trenden..

 

det är bara potatisar som är sig lika... eller nästan lika.

 

Fast om vi tar din jämförelse med bilbranschen i allmänhet och Volvo i synnerhet som exempel, så känner jag att det snarare är tvärtom. Det kantiga och grovhuggna har sakta men säkert övergått till mer förfinad och nyanserad strömlinjeformad design - om än med mycket veck, linjer och andra intressanta koncept. Ta nya C90 bredvid en 740 tex. En brutal jämförelse i sig, men en fingervisning om att det kantiga inte längre finns kvar i samma utformning. Fast det var kanske så du menade med att runda av. 

 

Det är inte förändringen i sig som jag reagerar på, allt måste få lov att utvecklas. Det är bara det att många har blivit så våldsamt avvikande från tidigare båtdesign. Det är ganska vågat och jag funderar på huruvida det är långlivat. Bilar är inte lika stora investeringar och är förmodligen mer kortlivade än båtar. Därmed lite enklare att spela fritt på design. 

Många har ju gjort försök, en del lyckade och en del har fått backa tillbaka. Den som är lite insnöad på BMW vet att märket var ute på tunn is runt 2005 när nya 5- och 7-serien introducerades. Det var skarpa veck, kantig design, djärva drag. Nya tider, nytt koncept, ny design tyckte BMW. Det mottogs... sådär. Det gick tom så långt att den stackars chefsdesignern Chris Bangle blev mordhotad. Idag ser vi en lite försiktigare formgivning med tydligare drag till märkets linje-identitet. 

 

Så tycks det dock inte vara på sjön idag och den nya designen är kanske här för att stanna, vem vet. Det skall bli intressant att följa, men jag är ganska säker på att jag aldrig kommer vila mina ögon på den. 

 

Eller så är det den nya synen på bågägande vi ser. Bil- och båtägande går allt närmare varandra och vi förväntas byta båt oftare. Då är det förstås inte lika trendkänsligt längre.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kolla på alla bilmodeller sedan 60-70-talet.

SÅ fort man tar fram en ny, så är den "kantig".. ta tex. Volvo 700.. sen rundar man av den lite tills man tar fram en ny modell, V70, som rundas av och rundas av.. tills man tar fram en ny.. som kanske är rundad nog från början... då tar man fram en ny kantigare... och cirkeln är sluten..

Sånt säljer!! alla bilfabrikanter gör så.. förutom, Aston, Koenigsegg mfl entusiastmärken.

 

Det är väl samma i båtvärlden kan jag tänka.. någon, gärna välrenomerad släpper en design, som skiljer ut sig.. många köper, kanske för att ha "Något eget".. fler fabrikanter följer trenden..

 

det är bara potatisar som är sig lika... eller nästan lika.

Fast om vi tar din jämförelse med bilbranschen i allmänhet och Volvo i synnerhet som exempel, så känner jag att det snarare är tvärtom. Det kantiga och grovhuggna har sakta men säkert övergått till mer förfinad och nyanserad strömlinjeformad design - om än med mycket veck, linjer och andra intressanta koncept. Ta nya C90 bredvid en 740 tex. En brutal jämförelse i sig, men en fingervisning om att det kantiga inte längre finns kvar i samma utformning. Fast det var kanske så du menade med att runda av. 

 

Det är inte förändringen i sig som jag reagerar på, allt måste få lov att utvecklas. Det är bara det att många har blivit så våldsamt avvikande från tidigare båtdesign. Det är ganska vågat och jag funderar på huruvida det är långlivat. Bilar är inte lika stora investeringar och är förmodligen mer kortlivade än båtar. Därmed lite enklare att spela fritt på design. 

Många har ju gjort försök, en del lyckade och en del har fått backa tillbaka. Den som är lite insnöad på BMW vet att märket var ute på tunn is runt 2005 när nya 5- och 7-serien introducerades. Det var skarpa veck, kantig design, djärva drag. Nya tider, nytt koncept, ny design tyckte BMW. Det mottogs... sådär. Det gick tom så långt att den stackars chefsdesignern Chris Bangle blev mordhotad. Idag ser vi en lite försiktigare formgivning med tydligare drag till märkets linje-identitet. 

 

Så tycks det dock inte vara på sjön idag och den nya designen är kanske här för att stanna, vem vet. Det skall bli intressant att följa, men jag är ganska säker på att jag aldrig kommer vila mina ögon på den. 

 

Eller så är det den nya synen på bågägande vi ser. Bil- och båtägande går allt närmare varandra och vi förväntas byta båt oftare. Då är det förstås inte lika trendkänsligt längre.

Precis..

Ny modell.. kantigare än efterföljaren av samma modell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att låta konservativ, gnällig och kanske trampa på en och annan tå :-) så kan jag inte låta bli att förundras över den rådande trenden inom båtdesign.

 

Håller med, och jag är kanske också konservativ.  Kantiga linjer som ett tecken modernitet har kommit och gått flera gånger och känns inte så modernt längre. T.ex planande motorbåt med rak stäv. Det hade jag på 80-taket och det var en 50-talare, så det var inte så coolt då heller. Det ser bara gammaldags ut. Inte retro-snyggt. Likadant med utombordare på stora båtar. Liten båt har utombordare, rejäl båt har inombordare. Stora skepp med enorma utombordare ser bara ut som uppblåsta småbåtar. I mina ögon...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bosse bogserbåt har fått kompisar, så ser jag på den trenden som blåste på årets båtmässa. Lite mer fyrkantigt och du har en husbåt från 70 talet. Likadant med segelbåtarna fören är en halvmeter längre i vattenlinjen än vad den är vid däcket. Sen en peke som är 1 meter lång, kul att stå 11 meter akterut och angöra en brygga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent generellt är det överdjävligt jobbigt att vara estet, speciellt om man dessutom bekymrar sig över andras grejer  :-)

När jag gick på båtmässan i Helsingfors funderade jag en del över vad som ser bra och dåligt ut i båtvärlden. Jag kom ganska snart fram till att det inte är så enkelt som te.x att "alla aluminiumbåtar är fula". Jag är ingen större vän av aluminiumbåtar. Ändå hittade jag aluminiumbåtar på mässan som tilltalade mig. Kom fram till att det är helheten som avgör, har designern valt en stil så skall hen hålla sig till den hela vägen. Proportioner är viktigt, varje linje och detalj skall harmonisera med resten av båten. Modetrender har också en tendens att liksom ta kål på sig själva med tiden, när man drar en design till sin ytterlighet för att vara värst går det oftast över gränsen. Då har man skapat något som väcker uppmärksamhet det där året då det var på modet. Några år senare är den där båten bara ofattbart ful. Fyrtio år senare är den en eftertraktad klassiker för att den var så utspejsad...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som lägger mina tankar på slagsida vad gäller ny båtdesign, är motsägelserna i designen. Vi tar aquadorbåtarna som tråden inleddes med som exempel. De är tydligt bruksiga i sin grunddesign, som att man vill förmedla att båten är stryktålig och sjövärdig som en arbetsbåt. Man vill göra en Targa, men "mer". Sen slänger dom in ett stort jävla fönster mitt på skrovet, alldeles över vattenlinen!! Det signalerar ju snarare att båten helst inte ska färdas över vågor över 1dm, helst bara som kanalbåt. Och interiören, öppen som en nyproducerad lägenhet, inte optimalt vid sjögång, om man inte vill slå ihjäl sig när man rör sig ombord då...

Så... Det är väl SUV-trenden som nått båtvärlden. Där markfrigången signalerar framkomlighet, medans lågprofildäcken med motorvägsmönster gör att bilen knappt tar sig fram på fuktig gräsmatta. Jätteformat signalerar att bilen är rymlig, men ta fram måttbandet och en klassisk kombi slår dem alltid på fingrarna i innerutrymmen.

Nån slags trend i både bil och båtbranchen verkar råda där allt ska se praktiskt ut utan att vara det... Som att kunden vill leka att den kör ett arbetsfordon, men inte behöver arbetsfordonets praktiska fördelar.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tänker på nya båtar i hytt-format tänker jag på de stora, låga och fyrkantiga fönstren. Vet inte riktigt vad den trenden kommer ifrån. Jämför man tex med bilar så blir deras rutor rundare med åren.

Fast jämför man med hus så byggs ju också dessa sedan 20 år med fönster som går från golvet och upp.

Tycker hursomhelst inte det är snyggt, varken på hus eller på båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

edit. Dubbelpost pga "timeout"

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller helt och hållet med.

Jag föredrar en ögonskön båt med linjer och design som är i ödmjuk harmoni med varandra. Nästan lite elegans.

 

Trenden nu verkar istället vara kaxighet och anti-harmoni, med inspiration från moderna hus byggda av lådor i olika storlek. Det kanske är den nya generationens designers som spelat för mycket Minecraft ?

 

Snart kommer väl - i linje med hustrenden - helsvarta båtar.....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hellre kantiga båtar än sådana som tycks vara designade av samma designer som designade rymdskeppen i Star Wars...

Låga svepande starkt bakåtlutande vindrutor gillar jag inte, även om det kanske kan vara stilenligt. Det blir nämligen ofta sådana besvärande solreflexer i sådana.

 

Efter alla VW-bubblor jag ägt, eller äger, har jag inte ens kommit på tanken att köpa mig en "New Beetle" inte ens en cabriolet. Inte heller en retromini, eller motsvarande Fiat. Då kan jag istället för en SUV hellre tänka mig att köpa en gammal bucklig Land-Rover eller Volvo Laplander igen, alltså en "valp". Men ingen SUV däremot.

 

Och en Targa blev det inte då jag anser att dessa inte går att bo i, i tre-fyra veckor, även om stuket är rätt. Det är ju så med dessa som med suvarna att det är inte människorna som verkligen behöver dessa som köper och brukar dem, utan de som vill synas och glida.

Båt (eller bil) som statussymbol eller "penisförlängare" ligger inte i mitt  intresse.

Men gärna ett tufft bruksbåts eller bruksbilsskick.

 

Båtar skall tåla att bo i, att framföras i Kattegatt och Skageracks inte sällan krabbiga sjö, eller dyningar, man skall kunna bo bra, och under senare år har jag lärt mig att hata allt vad kapellväv heter, sådant skall inte finnas ombord.

 

Och så skall man inte sticka ut och skilja sig från mängden, ja eller så här, inga långa fördäck med negativt spring, inga multipla V8:or, inga solmadrasser med yppiga blondiner på, inga drinkmixrar, ismaskiner och ingen långhårig inredning med kulörta lampor.

 

Hellre då gångvänliga däcksytor, negativa vindrutor, stora fina mullrande dieselmotorer, ihopfällbara däcksstolar och bord, delaktiga ruffhäxor som kan navigera och manövrera båten, thermos och ordentligt kök, och funktionell inredning.

 

--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig Georg Ohm att de kantiga nya båtarna med negativ framruta är betydligt snyggare och än starworsbåtarna för nåt år sen, och som finns gott om ännu.

Men det känns som man överdiver designen i båda kategorier. De ser ut som karikatyrer av 90/00-talets finbåtar som Nimbus och Targa. De såg betydligt finare och definitivt dyrare ut för 20 år sedan tycker jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Episode_6_Khetanna_Sail_Barge_2.jpg

 

När det gäller skeppsdesignen i Star Wars kan jag tänka mig att backa litet, Jabba the Hut hade väl trots sitt osmakliga yttre en viss empatisk känsla för skeppsdesign iallafall...

 

;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sargo 33 är den första båten av "Targa"-stuk som jag anser att man faktiskt KAN bo i med familjen och mer än ett par dagar. Annars håller jag med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I somras, på Syd-Koster, Ekenäs, såg jag en märklig båt, väldigt höga fribord i förhållande till skrovets längd, mörktonade stora "panoramafönster" i skrovsidan, nära fören. Stort platt fördäck och en vindruta som på 60-talets små sortbåtar. Men säkerligen massvis med stora utrymmen under däcket. Sittbrunn med köksö, vrid/vikbara fåtöljer och soffor, och nedfällbar akterspegel. Kanske var det en 1/4 skale-modell av Estonia eller Stena Jutlantica, nej föresten, det fanns inget bogvisir... (men det gör det ju numera inte på Estonia heller)... Båten såg väldigt amerikansk ut.

Bryggans höjd över vattenytan var kanske något tiotal cm under "bohusstandard" ändå hade besättningen inklusive hund, svårt att debarkera eller embarkera båtens fördäck, en hushållsstege fixades sedan fram och surrades fast på bryggan, praktiskt!

 

Sedan gillar jag egentligen inte flybridge, ja ok på båtar med litet längd, över 31 fot.

Men annars blir det som ett höghus på sjön. Och med min socialistiska bakgrund har jag svårt att acceptera att folk ser ned på mig. Höga rumphuggna motorbåtar, vanligtvis amerikanska med flybridge, är nog det värsta hatobjektet hos mig.

 

Men vi får väl vänja oss vid att framtidens fritidsbåtar antingen blir mer containerliknande eller superslimmade.

 

Design a´la "Bosse bogserbåt" eller "Ann Allmoge" kanske är ett minne blott, nu skall det vara container-fyrkantigt och funkis igen, eller motsatsen, superslimmat och näst intill oanvändbart, eller förskäckliga kompromisser mellan dessa ytterligheter. 

 

Däremot kan jag ju tycka att den där hybridbåten "Greenline" är väldigt snygg, och stramt återhållsam i sitt formspråk.

 

--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sargo 33 är den första båten av "Targa"-stuk som jag anser att man faktiskt KAN bo i med familjen och mer än ett par dagar. Annars håller jag med.

Håller till fullo med!

Även Sargos något mindre modeller är bobara.

Som jag skrivit tidigare så har Targa slarvat bort utrymmet i sina mindre och mellanmodeller.

Även Nord Star är vettigt planerad, men Sargo är bättre.

Bäst var Triton 29, som dessutom kundanpassades mer aktivt, dessvärre blev det inte så många sådana byggda.

Sedan kan jag tycka att dessa båtar skulle ha mittmotor, backslag och rak axel. Detta för ännu bättre balans i längsled. Men bullernivån i hytten hade ju troligtvis ökats.

Triton fanns/kunde fås med axel, men då med bakvänd placering av motorn längst bak, och backslag framåt med vinkelväxel och axel bakåt.

 

---

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tycker att Caribic slår huvudet på spiken totalt!

 

Designen går bara att variera mellan vissa parametrar och versioner av dessa och tittar vi på bilsidan syns detta enklast. Pv -> 740 -> V40 om man förenklar. Runt blir kantigt som sedan blir runt igen:)

 

När det gäller båtar gillar jag mjuka slanka linjer och Chris Craft håller på många modeller fortfarande en fin riktning. Ryds och Flipper har valt en annan väg om jag skall uttrycka mig diplomatiskt.

 

Sen är det mycket en fråga om invänjning. Det är häftigt med ny design, viktigt bara att den har lite funktion också. Annars står man 10 år senare med en "designmässigt daterad" båt som inte har funktionen att falla tillbaka på.

 

Ett exempel på detta är Crescent 465 som designmässigt verkar vara för evigt, men nu som alltid har ett förskepp som närmast gräver in sjön snarare än stöta bort den...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett exempel på detta är Crescent 465 som designmässigt verkar vara för evigt, men nu som alltid har ett förskepp som närmast gräver in sjön snarare än stöta bort den...

 

Detta får mig att fundera på trenden med rak stäv, eller snarare en kombination som ju också är väldigt "på" nu. Det ser inte så snyggt ut men fyller det någon praktisk funktion? Jag tyckte mig först se det på stora ocean race båtar så jag tänker mig att det säkert klyver sjön bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Design är ju påhittat för att vi skall köpa nytt och byta ut det gamla.

 

Ofta blir ju nya saker med ibland lite tveksam design kanske mer praktiska, vettigare på olika sätt så den nya designen växer i takt med bra funktion.

I exemplet med Aquadors senaste skapelse är det ju någon designer som fått en överdos lim eller tändargas.. 

När ni går in i den nya Aquadoren så prova att lägga/kasta ner något i det faktiskt stora utrymmet bakom köksbänken.. Det är ett utrymme mellan 6 och 8 cm och lika djupt som skåpen längs stora delar av köksbänken, där man kan råka kasta ner/tappa saker. Kändes inte speciellt välkonstruerat.. 

 

Samtidigt så är ju många äldre båtar idag klassiska och vackra, samtidigt som dom för 10-20 år sedan kändes omoderna och gamla.. Man vänjer sig och man ändrar sig, allt går i cykler eller vågor.. :) 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skön tråd!

Skriv mera så jag har mera att läsa!

 

Jag kunde gå igång rejält i detta ämne men då har jag antagligen snart en gigantisk mobb bestående av kränkta män höttandes med Bruce-ankaren och förtöjningslinor utanför dörren.

 

Eftersom jag har det yrke jag har skulle jag iofs förstås ha helt rätt... men det hjälper föga mot bajs i postlådan.

 

*host, host*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ett exempel på detta är Crescent 465 som designmässigt verkar vara för evigt, men nu som alltid har ett förskepp som närmast gräver in sjön snarare än stöta bort den...

 

Detta får mig att fundera på trenden med rak stäv, eller snarare en kombination som ju också är väldigt "på" nu. Det ser inte så snyggt ut men fyller det någon praktisk funktion? Jag tyckte mig först se det på stora ocean race båtar så jag tänker mig att det säkert klyver sjön bättre.

 

Rak stäv hade redan C G Pettersson på sina "petterssonbåtar" i början på 1900-talet och dom kunde klyva vågor utan att för den skull riva upp monstervågor. Vackra och miljövänliga båtar med små ekonomiska motorer.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan har vi det faktum att t.ex. många nya segelbåtar köps av charterbolag, som vill ha lågt pris ( det vill nästan alla ha iofs ) vilket innebär att det blir mer raka linjer. Billigare än böjd och limmad kurva?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Ett exempel på detta är Crescent 465 som designmässigt verkar vara för evigt, men nu som alltid har ett förskepp som närmast gräver in sjön snarare än stöta bort den...

 

Detta får mig att fundera på trenden med rak stäv, eller snarare en kombination som ju också är väldigt "på" nu. Det ser inte så snyggt ut men fyller det någon praktisk funktion? Jag tyckte mig först se det på stora ocean race båtar så jag tänker mig att det säkert klyver sjön bättre.

 

Rak stäv hade redan C G Pettersson på sina "petterssonbåtar" i början på 1900-talet och dom kunde klyva vågor utan att för den skull riva upp monstervågor. Vackra och miljövänliga båtar med små ekonomiska motorer.

/Claes

 

Javisst!

Men det hade ju också att göra med båtens bredd i förhållande till dess längd, samt framförallt hur botten såg ut.

Senare, långt senare skall alla båtar vara så himla breda, för att få bättre plats inombords, och strängt förenklat så gav de mer tungdrivna skrov.

Bredare båtar tar upp mer plats på bryggorna, och man kan ju tycka att det är fel att det endast är båtens längd i gästhamnar som styr angiften, breda båtar tar ju upp fler bryggmeter då de ligger med stäv mot bryggan.

 

Nu skall det vara miljövänlighets, och lättdrivna båtar igen, då tittar man på Petterssonbåtarna och andra samtida konstruktioner, jag har tidigare nämnt Greenline, men det finns fler båtar som är mer slimmade med raka stävar och som då skall möta mindre motstånd i vattnet.

 

Men raka stävar för ändå tankarna till slagskeppen som byggdes under upprustningen i mellankrigstiden, kanske tidigare. Nästa steg i fritidsbåtsdesignen blir väl kanske mer cyberpunk men positiva stävinklar a´la slagskepp från första världskriget, som i sin tur hade hämtat inspiration från de romerna galärerna... klyvarstävar.

 

--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raka stävar bidrar väl knappast till mindre motstånd i vattnet. Den befinner sig ju så gott som helt ovanför vattenytan. En annan fråga är hur dessa båtar med minimalt utlagda bogar och smalt förskepp, beter sig i lite hårdare väder? Tänker på motorbåtar typ Axopar, XO med fler. Eller är de bara tänkta för plattvatten och att se coola ut vid bryggan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raka stävar bidrar väl knappast till mindre motstånd i vattnet. Den befinner sig ju så gott som helt ovanför vattenytan. En annan fråga är hur dessa båtar med minimalt utlagda bogar och smalt förskepp, beter sig i lite hårdare väder? Tänker på motorbåtar typ Axopar, XO med fler. Eller är de bara tänkta för plattvatten och att se coola ut vid bryggan?

Googla på: Skandinavien runt Viking X  Så kommer du att se att CG Pettersson 1925 för att visa sina båtars sjövärdighet åkte från Stockholm via svenska och norska kusten till Narvik. Där togs båten med hjälp av tåg till Luleå och sjösattes för vidare färd tillbaka till Stockholm. Resan tog 15 veckor. Viking X har måtten 9,00 x 2,15 och drevs av en Penta motor på 8 hästkrafter.Hon finns att beskåda i Sjöhistoriska Museets samlingar.

Norska kusten är inte känd för att bara erbjuda plattvatten.

Men du har rätt i att båtar av den typen ser coola ut vid bryggan och dessutom under gång med sina vackra linjer utförda i det trevliga materialet trä.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rak stäv - i kombination med utdragen smal bog - tar sig mjukare genom vågor. En bred och utlagd bog stampar mycket mera. Men den senare är samtidigt normalt "torrare" på däck när det går vågor eftersom de rakstävade plöjer mera rätt igenom och låter stänket skölja över. I egentlig mening är skillnaderna tydligast på på deplacementbåtar. På planande båtar (eller i alla fall då de körs planande) har den raka stäven oftast mindre betydelse eftersom vattenkontakt normalt inte sker där (utan längre ner under bogen). Båtarna du nämner (Axopar och XO) är väl föresten dokumenterat ganska bra i hög sjö.

 

Men ur sjösäkerhetssynpunkt är det andra saker än stäven som spelar roll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den raka stäven ger längre vattenlinje per total skrovlängd. Te.x en sexmetersbåt båt med starkt sluttande för kan ha en vattenlinje som är nästan en meter kortare än båtens totallängd. Det är inget problem i måttlig sjögång när man ändå trimmar upp fören för att plana omkring på skrovets bakre del. I sjögång när man blir tvungen att trimma ned fören för att få mjukare och mer kontrollerad gång vill man ha lång vattenlinje för att inte åka ner i vågdalarna.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...