Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Olleman82

Mäta strömförbrukning eller laddning med blåtand och online

Rekommendera Poster

Någon som sett denna roliga pryl på eBay?

 

http://m.ebay.com/itm/50A-Bluetooth-DC-Multimeter-power-Voltage-Current-Timer-METER-Battery-Monitor-/222440675108?_trkparms=aid%253D222007%2526algo%253DSIC.MBE%2526ao%253D1%2526asc%253D20150519202348%2526meid%253D185303fb7cda404086de64b732ab410e%2526pid%253D100408%2526rk%253D2%2526rkt%253D19%2526sd%253D222440675319&_trksid=p2056116.c100408.m2460

 

Låter nästan lite för bra för att vara sant. Jag tänker att med en smartphone med ständig uppkoppling i båten kan man monitorera spänning och förbrukning online för runt 200kr. Inte så tokigt för oss som inte vill lägga pengarna på bm1 tex.

 

Någon mer kunnig som kan svara på "vad är haken"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara Bluetooth, dvs. Du måste stå inom 5-10m radie till enheten för att du ska få datan i mobilen!

Hade den haft GSM hade jag köpt direkt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som sett denna roliga pryl på eBay?

 

http://m.ebay.com/itm/50A-Bluetooth-DC-Multimeter-power-Voltage-Current-Timer-METER-Battery-Monitor-/222440675108?_trkparms=aid%253D222007%2526algo%253DSIC.MBE%2526ao%253D1%2526asc%253D20150519202348%2526meid%253D185303fb7cda404086de64b732ab410e%2526pid%253D100408%2526rk%253D2%2526rkt%253D19%2526sd%253D222440675319&_trksid=p2056116.c100408.m2460

 

Låter nästan lite för bra för att vara sant. Jag tänker att med en smartphone med ständig uppkoppling i båten kan man monitorera spänning och förbrukning online för runt 200kr. Inte så tokigt för oss som inte vill lägga pengarna på bm1 tex.

 

Någon mer kunnig som kan svara på "vad är haken"?

 

Det kan finnas två frågetecken: 

1) Hur är mätnogrannheten, och kan man kalibrera den?

2) Strömmätningen sker med en halvledarsensor (liknande de som finns i tångamperemetrar för likström). Dessa billiga sensorer jag har använt är samtliga ganska ostabila runt noll ström, och driver dessutom omkring beroende på temperaturen mm. 

 

Eftersom en sådan här mätare försöker räkna på laddningstillståndet hos batteriet så blir även måttliga fel för små strömmar tämligen störande, eftersom mycket av båtens förbrukning ju sker vid låg ström, och laddningen via solcell likaså. Ligger då nollvärdet fel blir det troligen ganska osäkra värden för laddningstillstånd.

 

Alternativ till denna mätare kan vara :

http://www.ebay.com/itm/DC-Battery-120V-100A-LCD-Voltage-Current-Watt-Power-capacity-Digital-Combo-Meter-/172281588037?hash=item281cc86945:g:dhoAAOSwARZXkJJe

 

Det som kan vara värt att kolla upp för alla sådana här mätare är deras egenförbrukning. Om den är för stor så måste man se till att man har ständig solcellsladdning som överstiger denna. Kan betyda att man vintertid inte klarar egenförbrukningen med en solpanel under pressen.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok...mätvärdena blir bra osäkra då med andra ord, eller risk finns för det.

 

Med en smartphone i båten med uppkoppling mot nätet så kan man göra en fullösning där man tex fjärrstyr telefonen från en dator eller annan smartphone. Då skulle man kunna övervaka över nätet:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok...mätvärdena blir bra osäkra då med andra ord, eller risk finns för det.

 

Med en smartphone i båten med uppkoppling mot nätet så kan man göra en fullösning där man tex fjärrstyr telefonen från en dator eller annan smartphone. Då skulle man kunna övervaka över nätet:)

 

Å vad skulle du ha för nytta av det!?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övervaka spänningen på batterierna när man inte är inte är i båten, få en idé om vad solpanelerna ger i medel per dygn osv. Lite roligt också såklart:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre? Det beror väl på vad man vill övervaka och vad man är villig att betala?

 

GSM abb tillkommer dessutom. Har man tex tele2 kan man beställa extra SIM kort till sitt bef. abonnemang och sätta in i en gammal smartphone. Kostar inget extra - så för pengen får man väldigt mycket. Osäkerheten kring hur bra den mäter är dock ett frågetecken såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett komplett larm som även övervakar/kan visa spänningen för 1000kr? Det är nog ganska väl investerade pengar.

Kontantkort fungerar utmärkt, blir någon hundring per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ville framförallt ha möjlighet att kontrollera laddning och förbrukning samt spänning på distans. Något larm har aldrig varit aktuellt och även om det säkert är en bra och prisvärd produkt så kan jag inte se hur laddning och förbrukning ser ut med det.

 

Letat lite på om det finns några projekt med en Raspberry Pi i botten. Typ en uppkopplad multimeter med webbserver på, men det verkar bli lite mer avancerat när man vill mäta spänningar över 5V. Jag är för dålig på programmering så det får vara något färdigt paket för att jag ska få det att fungera. Någonstans där sprang jag på den här "manicken" när jag googlade runt. Det är som sagt frågan hur säker mätningen blir, men det kanske är värt att prova och ta det på "nöjeskontot" för att testa lite :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grunkan som länkas till av Seawolf i inlägg #3 verkar kunna prata RS485, det går nog att få den att prata med en Raspberry Pi eller dylikt. Jag tänkte kontakta säljare för att få veta litet mer. Det verkar även som att man kan koppla flera shuntar till samma display vilket kan vara bra om man vill ha flera separata mätpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, kommer du vidare får du gärna hålla tråden lite uppdaterad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan där, samma instrument men en annan strömmudul, tyvärr fick jag den aldrig att fungera. Ligger nu i lådan "ej helt avslutade projekt".

 

En intressantare variant är solcellsregulatorn från EPsolar, den har RS485 ut och kan lira med en Raspberry Pi, finns lite i denna tråd inkl ett fullt fungerande Raspberry Pi projekt.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/76381-mppt-regulator-med-justerbara-värden/page-3

 

Kommer nog att bygga något sådant men mest som komplement, larmet som varnar när batterispänningen blir för låg får vara kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad det är ni ska övervaka. Det blir ju lika spännande som att se målarfärg torka.

Om man tar bort samtliga kablar från dom fulladdade batterierna på hösten så är självurladdningen minimal eftersom batterierna står svalt/kallt utomhus. Jag sätter tillbaka kablarna på våren och trycker på startknappen efter sjösättningen och åker iväg!  Batterierna brukar hänga med ca 10 år. Har funkat dom senaste 42 åren. 

KISS-metoden = Keep It Simpel Stupid

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl kanske mer på sommaren man vill övervaka. Solen ska ju räcka till att hålla kylen igång mm. 

På vintern kanske man vlll greja lite, starta upp värmaren mm. Svårt med bortkopplade batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad det är ni ska övervaka. Det blir ju lika spännande som att se målarfärg torka.

Om man tar bort samtliga kablar från dom fulladdade batterierna på hösten så är självurladdningen minimal eftersom batterierna står svalt/kallt utomhus. Jag sätter tillbaka kablarna på våren och trycker på startknappen efter sjösättningen och åker iväg!  Batterierna brukar hänga med ca 10 år. Har funkat dom senaste 42 åren. 

KISS-metoden = Keep It Simpel Stupid

/Claes

Visdomsord men ack så svåra att följa när man har ett stort teknikintresse och allt för mycket roliga prylar finns på eBay m.fl :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förbrukning verkar ligga precis under 1W totalt för sändare och mottagare. Känns acceptabelt med trådlös överföring.Den där BAT funktionen kan jag för övrigt inte alls förstå mig på, engelskan är ju bedrövlig så det är ju svårt att förstå vad de menar men jag antar att rätt inställd ska den kunna säga hur mycket batteri man har kvar, precis som BM1?

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med att Geosafe är ett klockrent alternativ! Med SMS ser du batterispänning, du får larm vid låg batterispänning, du kan starta värmare, kylskåp eller belysning, får båten larmad, får 10% rabatt på försäkrings premien.

Själv har jag även en på fyrhjulingen och här i skärmdumpade smset så ser jag att laddningen står i floatläge.

post-61236-417384_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...