Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Jocke_Lundgren

Klarar min laddare AGM-batterier?

Rekommendera Poster

Hej!


 


Eftersom mina våta "vanliga" batterier gav upp i höstas behöver jag köpa nya inför säsongen. Just nu har jag 3 st 70 ah Tudor och 1 st 100 ah Tudor. Efter lite sökande här på MG och andra forum har jag lärt mig att man måste kolla om laddaren och solcellsregulatorn fixar olika batterityper. Där kommer min första fråga. Har tittat i manualen för för laddaren och där står: "Warning: the battery charger must be used only with re-chargeble lead/liquid electrolytic batteries ore lead/geal (sealed or non-sealed)".


 


Laddaren har tydligen två lägen och kan ladda enligt den bifogade bilden.


 


post-106689-0-36714100-1490641821_thumb.png


 


Så kan någon kunnig hjälpa mig om den klarar AGM?


 


Var på en av de fyra större tillbehörsaffärerna i helgen och kollade på AGM. Tänkte köpa 3 st 60 ah och ett 100 ah. Då började försäljarna fundera på om det var bra att blanda olika ah-storlekar. Det kommer inte vara samma märke men är det inte batteritypen som är det viktiga?


 


Tack på förhand!


 


/Jocke


 


 


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fattar rätt så är det ena läget 14,4 bulk och 13,8 float. Det funkar för AGM men ladda under några timmar och koppla sen bort laddaren om du samtidigt använder ström i båten, annars är risken laddaren börjar om igen med 14,4V och till slut laddas batterierna sönder.

Om du ska ha 3x60 + 1x100 = 280Ah, varför inte 3x95Ah? Det blir troligen billigare.

 

Du kan kombinera batterier nästan hur du vill, bara du inte blandar AGM, GEL och våta. Detta säger tex Exide mfl.

Säljarna i båttillbehörsbutikerna har inte fått jobbet för att de är så kunniga utan för de är duktiga på att lura på båtägare en massa prylar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt och bra svar! Då vet jag att det funkar. Dock verkar det lite för lätt att glömma att stänga laddaren efter några timmar då jag i princip bara laddar när jag använder ström. Då kanske det är lugnast att ha kvar vanliga våta batterier.

 

Av utrymmesskäl så är de storlekar jag kan välja på klart begränsat. Speciellt de tre mindre batterierna får tex inte vara högre än 190 mm och längre än 28 cm. Det större har lite mer spelrum. Annars hade Biltemas 95 ah AGM varit perfekt.

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahaaaaa....

 

Läser tråden om val av förbrukningsbatteri och inser att "långladdning" tillsammans med strömförbrukning (typ i Gästhamn) inte verkar vara lämpligt vare sig det är AGM eller våta batterier. Då har man lärt sig det idag, bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt!

 

De våta tål överladdning lite bättre men även de dör i förtid.

Ett tidur 0-12 tim är inte dumt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att AGM kan läggas ned om det hjälper utrymmesmässigt. Ofta lättare att hitta en lite smalare än ett lägre batteri. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...