Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hosse

Val av plast för montering av bogpropeller/bow thruster

Rekommendera Poster

Då har äntligen min Bog Propeller till min Scan 7600 Dynamic kommit. Det blev en Quick 110 med 25 kg.

 

Komplett med rör och instrument. Tänkte börja montera denna så snabbt som möjligt, men blev lite osäker på vilken typ av plast jag bör andvända för att montera den. Nån som har tips? Glasfiber med matta? Epoxy? Polyester? Annat?

 

på förhand tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste i hastigheten fel, läste "plats" istället för "plast".

 

Angående plasten får de som är duktiga på det svara.

På min tidigare nimbus var det ett proffs som utförde den delen av installationen, då blev det vanlig polyesterplast och någon typ ab standard glasfibermatta samt ett topskikt.

 

Platsen är ju självklar!

 

Men har du tänkt på var du skall placera strömställaren eller kanske joysticken som man kontrollerar bogpropellern med?

 

Jag har nu under många år haft bogpropeller i två båtar. I den första fick jag själv placera manöverorganet, en återfjädrande "vippa" själv. Den placerades alldeles nära ratten, så att man nådde den med pekfingret samtidigt som man kunde hålla i ratten med ena handen och i reglaget med den andra. Strömbrytaren till ankarspelet alldeles nedanför, väldigt praktiskt vid tilläggning, då högerhanden i detta fall kunde kontrollera "bogis", ratt och ankarspel. Vänsterhanden hade hand om reglaget, den båten var "babordsstyrd".

 

I nuvarande båt finns det en glädjepinne, en joystick, placerat på manöverpanelen 20 cm från reglaget och långt från ratten, väldigt oergonomisk placering, inte alls genomtänkt.

 

Nu har jag svarat på en fråga som du inte ställt och kanske inte ens ville ha svar på, men om du misstycker kan jag dölja detta meddelande.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte lillebåten idag, så nu får öringen passa sig :) :)

 

Gôtt väder i Brofjorden igår, dimmigt, grått, rått, blåsigt å kallt idag... Men nu är den i.

 

Kommande vecka börjar vi täcka av storebåten, och ska sätta i nya turbon och nytryckta spridarna, börja med polering, skrapning och bottenmålning så att den blir klar för sjösättning 6/5 :) :)

 

Våren är häääääär :) :)

 

Haver monterat ett smärre antal bogproppar.

Använt polyester från Biltema.

För att "fylla" ut den till "spackel haver jag blandat i Talk.

post-52966-0-45106800-1490636080_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar denna tråd för att få lite tips;

Du har alltså en 7,6 meters daycruiser om jag googlat rätt. Tycker du att Ø110 mm bogprop räcker till din båt? Har Quick-produkten funkar bra?

 

Jag hade tänkt sätta in bogprop i min Aquador 22C (6,7 meters kabinbåt) nu i vinter och valet står mellan Ø110 (25 kg) eller Ø125 (30 kg). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd ISO-polyester, CSM-matta och riktigt armerat spackel. Slipa och tvätta alla fästytor noga så får du en stark och tät installation. Följ instruktionen från tillverkaren. Jag köper mina grejor på Jara-plast i Göteborg, mycket bra firma med stort urval av Reicholds sortiment.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...