Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Rolle85

Lackera om en båt?

Rekommendera Poster

Tittar på en båt med mörkblått skrov. Denna har dock polerats hårt genom åren så nu är gelcoaten aldeles vitflammig. Jag undrar om det går att lackera om båten? Tips på nåfon som gör detta i göteborg och hur blir slutresultatet? Som ny från fabrik? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nån färg.. som du kan rolla/ pensla.. som drar ihop sig eller jämnas ut på nåt sätt.. blir plant som glas. Några hade målat så när jag köpte min första segelbåt för 6-7 år sen..

Såg en av dom förra sommaren.. aåg fortfarande helt kanon ut..

Vet inte vad färgen heter.. dom höll till utomhus under tak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativt foilering. Det är det jag kommer köra på när jag polerat igenom min blåa Flipperrand. Blått är svårt, för att inte säga omöjligt att hålla fint utan att polera ofta. Röd är värst, men mörkblå är inte långt efter.

 

Foilering är en intressant metod på många sätt. Man kan få snudd på obegränsat med färg och mönsteralternativ och det verkar inte vara oskäligt dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vitflammiga du ser, är det verkligen så att de polerat igenom gelcoaten? Eller är det så att den bara oxiderat kraftigt?

Jag hade själv en blå segelbåt med orginalfärgen från -74 kvar. Den var mer vit än blå när jag köpte den. Efter en dag med polermaskin var den dock djupblå med glans i nyskick igen. Som sagt, blå och röd kräver polering då de vitnar kraftigt efter en tid, men de kan poleras tillbaka till kanonskick även när de ser helt hopplösa ut, såvida all gelcoat inte redan är bortpolerad då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativt foilering. Det är det jag kommer köra på när jag polerat igenom min blåa Flipperrand. Blått är svårt, för att inte säga omöjligt att hålla fint utan att polera ofta. Röd är värst, men mörkblå är inte långt efter.

 

Foilering är en intressant metod på många sätt. Man kan få snudd på obegränsat med färg och mönsteralternativ och det verkar inte vara oskäligt dyrt.

Nja, foliering skulle nog jag undvika.

Enligt denna firma så kostar en bil ca 15-20000 och medellivslängden är bara ca 4 år, en båt blir nog

dyrare beroende på storleken naturligtvis.

http://www.wrapzone.net/vanliga-fragor

 

Bättre att lacka den själv, jag ska göra det till våren och satsar på Deijssels färg.

 

http://www.de-ijssel-coatings.se/?gclid=CNWsgcuW9NICFcWUGAodQtQLeA

 

Jag fick ett prisförslag av dom, det hamnar på ca 6500 kr för grundfärg, lack, spackel, maskeringstejp och förtunning till en 30 fots motorbåt med flybridge, totalt ca 17 kvm. ,sen så slipar och målar jag själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har också en blå vitflammig dekorrad på min båt. Jag har kämpat med rubbing och polering för att få den blå igen. Av en tillfällighet strök jag på lite olja! Då håller det sig fint i 4-6 veckor beroende på väder. Hur lätt som helst att underhålla vid behov under sommaren.

Men intressant att kolla färgen också!

Redigerad av oloeri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en blå vitflammig dekorrad på min båt. Jag har kämpat med rubbing och polering för att få den blå igen. Av en tillfällighet strök jag på lite olja! Då håller det sig fint i 4-6 veckor beroende på väder. Hur lätt som helst att underhålla vid behov under sommaren.

Men intressant och kolla färgen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har under 5år polerat och vaxat 2lager vid sjösättningen. Första året höll det sig till midsommar(knappt), andra början av juli, tredje lite längre och nu i höstas såg den fortfarande relativt ok ut.

Så det går att få igång en oxiderad yta, även om det är mycket jobb. Min båt hade nog inte sett varesig vax eller polermedel på mååånga år innan jag tog över den.

 

Ang foilering, så tänkte jag göra det själv isf för att hålla nere kostnaden och när det gäller en blå flipperrand är det nog ingen jätte dyr operation.

 

Däremot har jag bara hört gott om den färgen du refererar till, så är sugen på den också! Återkom gärna med bilder och recension när du prövat. Är väldigt nyfiken på hur pass lätt det är att få finnish på det hela...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som kan visa bilder på ytan som använt typ Dijissel färgen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som kan visa bilder på ytan som använt typ Dijissel färgen?

 

Överbygget på FinGalen i förgrunden.

 

post-106994-0-33465700-1490609255_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar också om det verkligen är hård polering som gjort båten vitflammig. Gelcoat är förhållandvis tjock jämfört med ex billack. Det jag kan tänka mig är att många års hårdpolering kan göra gelcoaten lite ljusare med åren. Det vitflammiga låter mer som kraftigt oxiderad blå gelcoat. Har det väl börjat så går det snabbt utför.  

 

Om du har möjlighet så ta lite bilder och vänd dig till en duktig marinrekondare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har målat en liten båt med den där svårstavade holländska färgen Ijlji.. äh, jag använde planstrykare.

Det blev bra. Detta skedde visserligen under ett blommande äppleträd, välj plats med mer omsorg!

Sedan var det karossen till en beach-buggy som sprutmålades i samma trädgård med samma färg, fast mer utspädd och knallgul, det blev ännu bättre. Billack på plastkarosser funkar nämligen dåligt då den lacken inte är så elastisk. Annars hade man ju övervägt tanken att lämna båten på en billackeringsfirma med kapacitet för stora fordon.

 

Det finns fotrfarande spår i trädgården efter dessa måleriövningar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar också om det verkligen är hård polering som gjort båten vitflammig. Gelcoat är förhållandvis tjock jämfört med ex billack. Det jag kan tänka mig är att många års hårdpolering kan göra gelcoaten lite ljusare med åren. Det vitflammiga låter mer som kraftigt oxiderad blå gelcoat. Har det väl börjat så går det snabbt utför.  

 

Om du har möjlighet så ta lite bilder och vänd dig till en duktig marinrekondare.

 

Det är helt säkert inte hård polering som gjort den blå gelcoat flammig - tvärt om.

 

Färgad gelcoat blir ju alltid kraftigt oxiderad med tiden.

 

Det går ju att prova med Abralone om man kan få fram en fin yta igen. Detta förutsätter ju att gelcoaten inte är för tunn och att den inte har för många repor.

 

 

Annars får du väl måla om båten med De-Ijssel (om du mentalt klarar av försäljaren) eller Epifanes (2-komponentsfärg) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

jo jag har kollat under "nöjda kunder" men ingen visar en närbild på lacken, alla är på minst 10 meters avstånd....

 

Men sen måste man ha en lokal med iaf 20 grader enligt säljaren på färgfirman ni länkade till så att färgen kan flyta ut.

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är det någon som kan visa bilder på ytan som använt typ Dijissel färgen?

 

Det finns massor med bilder på den länkade hemsidan under fliken "Nöjda Kunder".

Kolla t ex sista bilden här, http://www.de-ijssel-coatings.se/nojda-kunder?page=36

 

 

 

jo jag har kollat under "nöjda kunder" men ingen visar en närbild på lacken, alla är på minst 10 meters avstånd....

 

Men sen måste man ha en lokal med iaf 20 grader enligt säljaren på färgfirman ni länkade till så att färgen kan flyta ut.

 

"Sista kortet är taget rakt mot båten och jag får spegelbilden på mig själv."

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar på en båt med mörkblått skrov. Denna har dock polerats hårt genom åren så nu är gelcoaten aldeles vitflammig. Jag undrar om det går att lackera om båten? Tips på nåfon som gör detta i göteborg och hur blir slutresultatet? Som ny från fabrik? 

Hej Det är alltid så med skrov som blå, röd, svart osv det bleknar även när man vaxar pga sol vind och vatten, det finns dom som penslar eller rollar. Bäst resutat for man ju med sprutlackering förstås,men dyrt. Det finns en firma vid åkered näset båthamn glömt namnet på båthamnen firman har bra rykte ock jag har själv varit kund där. Rekomenderas! Bengt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Störst problem brukar vara att hitta en bra lokal. Ett år stod jag inomhus på ett ställe där de lacerade om en båt. Båtägaren slipade, spacklade, maskade mm. Sen kom ett lackerare och blåste på färgen. Hans jobb kostade "några tusen" enligt båtägaren. Resultatet blev kanon. Kan man hitta typ en billackerare som är intresserade av lite extraknäck så är nog det bäst.

Min förra båt var "hemrollad" med Biltema färg (fanns något reportage i någon tidning). Helt ok på några meters håll, kostnaden var låg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tittar på en båt med mörkblått skrov. Denna har dock polerats hårt genom åren så nu är gelcoaten aldeles vitflammig. Jag undrar om det går att lackera om båten? Tips på nåfon som gör detta i göteborg och hur blir slutresultatet? Som ny från fabrik? 

 

Hej Det är alltid så med skrov som blå, röd, svart osv det bleknar även när man vaxar pga sol vind och vatten,

 

 

Det är nog så att pigmentet blir lite ljusare med tiden i takt med att det färgade gelcoatlagret nöts ner och man kommer närmare den förmodade vita grundcoaten. Men på TS så låter det faktiskt mer som att båten bara är allmänt oxiderad. Jag tror det krävs väldigt, väldigt många år av väder och vind (och hårdpolering varje säsong) för att nöta ner en gelcoat bara så där. Man har ju sett båtar från 80-talet som polerats upp till nyskick - om än av yrkesproffs.

 

Till TS: Hur gammal är båten egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

från 2001.

 

Den är oxiderad, kolla med en rekondare. Lacka inte om...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar på en båt med mörkblått skrov. Denna har dock polerats hårt genom åren så nu är gelcoaten aldeles vitflammig. Jag undrar om det går att lackera om båten? Tips på nåfon som gör detta i göteborg och hur blir slutresultatet? Som ny från fabrik? 

Hallå !

Jag tycker def inte du ska lacka din båt, en lackad båt är i min värld en förstörd båt. Det blir aldrig lika bra som gelcoat tyvärr. Jag har tittat på en hel del lackade båtar då främst egna självare som rollat eller provat sig fram på annat vis. Och ja, på håll ser det ok ut men kommer du inpå så nja. Ska du lacka ska du ha ett proffs som gör det, och då menar jag inte en billackare, plåt och gelcoat är två skilda saker. Att få en lack på en båt att bli fin oavsett om du gör det själv eller lejer bort det. Kräver ett djävulskt slip och spacklingsjobb, för att få en hög finish. Om båten är så nya så lär den kosta någon krona, och då ska man se till att det blir ett bra resultat. Jag skulle kolla med en plastfirma som jobbar med gelcoat, vad det skulle kosta att spruta gelcoat, då får du samma material som båten är byggd av. Sista utväg är lackering, och vänd dig då till någon som lackar just båt. Jag personligen är väldigt noggrann och kräsen vad gäller finish och tycker def inte du ska köra på nån de jissel själv, men du kanske är duktig med pensel och roller, men har du inte hållt på så ge dig inte på det, många säger de e bara att rolla eller stryka på. Ja så sant, men eftersom du ställer frågan så tror jag du vill ha ett bra resultat, och då ska ett proffs med riktiga lokaler och kunnande utföra arbetet. Detta var lite tankar från mig, sen är det ju ditt val till slut hur du ska göra. Lycka till hur du än gör.   // Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 2001a är ju praktiskt taget fabriksny i båtsammanhang. Den behöver bara lackas om ifall den är krockad! Ge oss en bild så vi får se elendet nu. Var inte rädd för polermaskinen, köp en med 2 trissor för ett par hundringar på Jula och en flaska bra bilcleaner, som sonax. Det är inte på långa vägar så svårt som vissa påstår.

Men du hade inte köpt båten än va? Du kan ju åka och titta på den igen och ta med en flaska cleaner eller rubbing och en microfibertrasa. Prova om du för hand kan polera upp en fin blå färg där det ser som värst ut. En kvadratdecimeter för hand räcker ju, det är ungefär samma arbetsinsats som 2 kvadratmeter med maskin. Så vet du vad som väntar efter ett ev köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör singelskiva, så det tar lite:) Svårare att få perfekt och lättare att bränna in, men gillar att den tar så pass mycket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 2001a är ju praktiskt taget fabriksny i båtsammanhang. Den behöver bara lackas om ifall den är krockad! Ge oss en bild så vi får se elendet nu. Var inte rädd för polermaskinen, köp en med 2 trissor för ett par hundringar på Jula och en flaska bra bilcleaner, som sonax. Det är inte på långa vägar så svårt som vissa påstår.

Men du hade inte köpt båten än va? Du kan ju åka och titta på den igen och ta med en flaska cleaner eller rubbing och en microfibertrasa. Prova om du för hand kan polera upp en fin blå färg där det ser som värst ut. En kvadratdecimeter för hand räcker ju, det är ungefär samma arbetsinsats som 2 kvadratmeter med maskin. Så vet du vad som väntar efter ett ev köp.

 

....hett tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tittar på en båt med mörkblått skrov. Denna har dock polerats hårt genom åren så nu är gelcoaten aldeles vitflammig. Jag undrar om det går att lackera om båten? Tips på nåfon som gör detta i göteborg och hur blir slutresultatet? Som ny från fabrik?

Hallå !

Jag tycker def inte du ska lacka din båt, en lackad båt är i min värld en förstörd båt. Det blir aldrig lika bra som gelcoat tyvärr. Jag har tittat på en hel del lackade båtar då främst egna självare som rollat eller provat sig fram på annat vis. Och ja, på håll ser det ok ut men kommer du inpå så nja. Ska du lacka ska du ha ett proffs som gör det, och då menar jag inte en billackare, plåt och gelcoat är två skilda saker. Att få en lack på en båt att bli fin oavsett om du gör det själv eller lejer bort det. Kräver ett djävulskt slip och spacklingsjobb, för att få en hög finish. Om båten är så nya så lär den kosta någon krona, och då ska man se till att det blir ett bra resultat. Jag skulle kolla med en plastfirma som jobbar med gelcoat, vad det skulle kosta att spruta gelcoat, då får du samma material som båten är byggd av. Sista utväg är lackering, och vänd dig då till någon som lackar just båt. Jag personligen är väldigt noggrann och kräsen vad gäller finish och tycker def inte du ska köra på nån de jissel själv, men du kanske är duktig med pensel och roller, men har du inte hållt på så ge dig inte på det, många säger de e bara att rolla eller stryka på. Ja så sant, men eftersom du ställer frågan så tror jag du vill ha ett bra resultat, och då ska ett proffs med riktiga lokaler och kunnande utföra arbetet. Detta var lite tankar från mig, sen är det ju ditt val till slut hur du ska göra. Lycka till hur du än gör. // Peter.

Gelcoat.. är ett fantastiskt material..

Det verkar ju finnas lite olika typer beroende på användning av material och ordet gel-coat.

På båter tror jag det typiska ar en härd-variant av polyester.. materialet blir likadant rakt igenom och funkar kanon att nlanda med olika fyllmedel som färgpigment mm.

I princip kan du gjuta en klump... mot ex en blank plastfilm.. när du river bort plasten är ytan lika högblank som plasten.

Du kan såga loss en bit. Fila, hyvla ner.. slipa och polera.. så har du kanonyta igen.

Min första kontakt med materialet.. byggde formar för packväskor till den tidens guldvingar..byggde svarta väskor..

Dom blev inte 100% i ytan men tillräckligt blanka för att inte behöva lackas..

I Athen.. uppe på ett berg på väg upp på en camping.. välte cyckeln i en brant.. å gled 15m på den grusiga vägen..

Shit vilka repor det blev..

Jag hade inte snålat m gelcoat.. bara i en reva gick det igenom till glasfibret.

 

Väl hemma fick jag nån thinner att tvätta noga med.. slipade lite och tvättade reporna.. geggade på ny gelcoat..

När det härdat filade jag topparna slipade med 240, 360... å till slut med fint vattenslippapper. Rubbing och vax... helvete!!!.

Var tvungen att göra vattenslip och polering även på andra väskan och topboxen.. ytan å blankheten beror mao endast på hur blank och slät du gör ytan.. fattas det material.. ja då går det att fylla i mer.. så kan du inte göra med lack..

Fast förrr.. jättelänge sedan.. användes nån typ av färg på bilar.. där du kunde penselmåla.. slipa och polera ytan till färdigskick..

Så kolla såklart att det verkligen inte är slipat igenom.. att det finns gelcoat att jobba i.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm nej jag har inte köpt båten, blev avskräckt. Förra ägaren hade kämpat som fan och ändi inte lyckats så de kändes skumt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är det för båt? Blir lite nyfiken om gel/topcoaten skulle vara slut på en 2001:a...

 

Sen vet man ju inte hur förra ägaren försökt. En kraftigt oxiderad båt kräver rejäla åtgärder. Ordentlig maskinpolering med bra rubbing. Helst i flera steg. Att försöka nöta för hand eller med enklare maskiner tror jag inte biter. Kanske för ett tag med lite yta som blänker, men annars är det nog all-in som gäller. Bäst (men dyrast) är förstås till en duktig rekondare på varv.

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...