Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mrtnrkssn

Tilt Johnson 70hk

Rekommendera Poster

Hallå!

Har ett problem med min tiltmotor, skulle tro det är motorn iaf. Har googlat efter liknande fel hos andra men inte hittat något som liknar mitt problem.

 

När man ska tilta motorn så fungerar det i typ 5-6 sekunder, sen slutar tiltmotorn att gå men det klickar fortfarande i reläna. Väntar man då ca 20-30 sekunder så kan man höra ett litet klick nere vid tiltmotorn och sen går det att fortsätta köra tiltmotorn. Har mätt på kablarna ner till tiltmotorn och det kommer ström hela tiden när man trycker på knapparna men det händer inget med tiltmotorn. Förrän man tycks höra ett litet klick efter 20-30 sek nere i tiltmotorn och kan då fortsätta köra.

 

Vad kan det vara för fel?

Om jag, som är rätt okunnig, får gissa så känns det typ som att tiltmotorn på nått sätt hamnar i nått läge där den blir överhettad eller nått? Finns det något överbelastningsskydd i motorn eller nått? Den fungerar ju tills den bara lägger av men sen får vila i 20-30 sekunder och börjar då fungera igen. Den har betett sig såhär rätt länge .

 

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är små o-ringar som tätar mellan dom olika kanalerna som styr oljan till under resp översidan av kolven.. sen ska det ju evakueras i samma takt... ja du förstår säkert.. det är kuggpump som pumpar olja.. extremt små skador på o-ringarna kan göra så att trycket blir för högt på fel sida.. då blir det tvärstopp..

Du måste hålla det extremt rent.. hålka koll på var alla delar, axlar mm sitter.. fin fina toleranser.. men det går att pilla isär.. pumpen är nästan som en planetväxel men med två kugghjul..

Granska alla o-ringar med förstoringsglas.. typ diametern på en fjärdedels knappnål.. alltså själva nålen.. är en stor skada

Mät upp o-ringarna noga och byt den skadade eller allihopa..

Jag hade liknande fel... å innan jag hade kommit underfunn med vad som måste vara fel...? Sen fick jag leta länge innan jag hittade mikroskopisk skavank på en o-ring med ytterdiameter på.. 3-5 mm och innerdiameter på 1-2.. minns ej 100% liten i alla fall.. diametern på själva "snöret" under millimetern..

Fast kolla alla eventuella kontaktfel först.. innan du pillar isär.. hör du att pumpen går runt kan det ju såklart vara brist på olja.. fast så tolkar jag inte ditt problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att det låter mer som ett elfel. Tex att en kopparlindning är dålig eller att kolen är slut i elmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Mercury var elmotorn helt rökt,den surrade på nerläget men inte upp,relä slog på båda håll.

Sitter din i vattenlinjen?

Så här trevlig såg min ut

Jag köpte en ny på ebay och nu är trim/tilten som ny.

post-110064-0-74775600-1490426990_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trucker1: Ser ut som det klassiska rosthålet i locket på pumphuset på din motor...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till forumet!
Tycker att detta med ett svagt klickljud efter 20-30 sekunder verkar vara ett spår värt att uppfölja för vad kan låta såpass tidsbestämt efter att tiltmotorn stannat??
[Din fundering om elektriskt överbelastnings-skydd för tiltmotorn är högst relevant men förmodligen ändå fel? (Brukligt är snarare att skydda elmotorn med "slir-system" i hydrauliken, nån fjäderkula öppnar då en ny överströmningskanal där maxtrycket begränsas såpass att hydraulmotorn orkar snurra?) Men sådana ventiler har inte minsta hörbart klickljud!!]

Så... vilka olika typer av överlastningsskydd finns för tilt-system rent allmänt?
[beror nog på fabrikat och årsmodell (vore därför bra ifall du angav närmare besked) men tiltsystem i allmänhet har nog ingen sensor som avkänner elmotorns temp för eventuell elektrisk bortkoppling vid överhettning (typ tickande relä). Just det svaga ljudet efter 20-30 sekunder där du uppenbarligen upptäckt ett samband intresserar mig - vad i hela i fridens namn kan ticka så regelbundet?]

Finns gratis verkstadshandböcker hos boatinfo.se, valde litet slumpmässigt att länka just denna - i brist på närmare besked vilken johnson70-motor du faktiskt har. (Leta gärna själv bland boatinfos hundratusentals matnyttiga sidor! ;-)

Nå... hydrauliska tiltar drivs vanligtvis av pumpmotorer, där alltså hydraulolja pumpas runt i hydraulisk krets.
Fjäderbelastade övertrycksventiler öppnar vanligtvis helt ljudlöst vid olika slag av tvärstopp för att undvika strömrusning/överhettning hos pumpmotorn. En elmotor "motgenererar" normalt då den hyfsat snabbt snurrar, men ifall den stoppas (eng. stalls) ökar strömstyrkan enormt! (Detta eftersom en inkopplad elmotor - som mekaniskt stoppats- får strömrusning och därmed snabbt kan överhetta både motorlindningar och reläer.)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...