Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
LilleNo

Bottenfärg -nytt lager inför varje säsong?

Rekommendera Poster

När jag tog upp min segelbåt i höstas så sa den erfarne båtupptagaren på marinan att botten såg fin ut och att jag inte behövde slipa om & måla botten till kommande säsong. Vet inte exakt vilken bottenfärg som sitter på, men har för mig att det var en miljövänlig ´blå ostkustfärg som ömsar/tappar färgen successivt.

 

Låter det rimligt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har väl du båten i sötvatten om jag förstått dig rätt och dessutom finns det väl nåt system för havstulpanvarning i Östersjön.

Om man ansluter sig dit får man ju en varning när havstulpanerna sätter sig och man kan tvätta av botten.

Under förutsättning att det systemet fortfarande fungerar.

Här på västkusten är det väl i det närmaste omöjligt att inte måla meden giftfärg - speciellt för mig som har båten i sjön hela året. Vissa år kan det gå två år mellan att jag tar upp båten. Dessutom sätter sig våra havstulpaner under en längre period.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ligger i Österskär norr om sthlm, så det är väl bräckt vatten (räknas det som sötvatten?).

 

När jag tog upp den i höstas såg botten fin ut, med lite havstulpaner - som var ganska lätt att skrapa bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ligger i Österskär norr om sthlm, så det är väl bräckt vatten (räknas det som sötvatten?).

 

 

 

Ja - för en bohuslänning, som haft segelbåt i Stockholms skärgård i 5 år, eller kanske rättare sagt -gytjevatten.

 

 

 

När jag tog upp den i höstas såg botten fin ut, med lite havstulpaner - som var ganska lätt att skrapa bort.

 

Vet inte om det finns nån gift i östersjöfärgen!? Om det finns det, så lakas ju giftet ur efterhand.

 

Jag brukar lite skämtsamt säga om bottenmålning;"Den är bara till för att båten skall se vacker ut när man sjösätter"

 

post-106994-0-86892200-1490358299_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att du har "mjuk", så kallad "självpolerande" bottenfärg. Den stryker man på strax innan sjösättning sen polas den med tiden av lite i taget i sjön. Känner du på botten så får du färg på fingrarna va? Om man lagt på ett relativt tunt lager och sedan spolar med högtryck vid upptagningen återstår inte så mycket av färgen då den ju är gjord för att släppa lätt. Men din båt kan ju vara målad med flera rejäla lager och högtrycksgubben kanske hade förstånd att inte spola närmare/hårdare än nödvändigt (högtryckspolning tar bort mycket av denna färgtyp). Så då kan du mycket väl ha tillräckligt med färg kvar för en säsong till. Täcker den hela botten skulle jag bara sjösätta, nästa år ser du nog underliggande färglager här å var, då kan du lägga på ny mjuk färg eller slipa rent och börja om med annan färgtyp om du vill. Lägg inte hård färg på din mjuka utan att få bort den till 100%!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där skulle inte jag chansa på. Har gjort den tavlan själv en gång och aldrig mer säger jag. Tyckte botten såg bra ut, men efter halva säsongen så orkade inte båten upp i plan. Trodde först det var maskinkrångel men kollade sedan under båten. Hela botten var täckt med en matta av tulpaner, ett helvete att få bort, någon bottentvätt fanns inte i närheten på den tiden och ej heller idag. Tror inte ens om det funnits att borstarna skulle klarat av detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hemmahamni Värtan, så iofs lite längre in än Österskär. Jag skippade bottenmålning till förra säsongen och fick inga problem med tulpaner. Tänkte låta bli bottenmålning även i år. Ligger man långt inne i Stockholmsområdet klarar man sig nog med uppsikt och vid behov en bottentvätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger ganska långt ut i sthlms-skärgård (Norra Vindö) och målade självpolerande första säsongen, har haft henne i under 3 säsonger sedan målning och inte haft något beväxtning alls i princip, lite tulpaner vid drevets insug och ett par på propellern men i övrigt nästan inget alls. Nu finns det nästan ingen färg kvar så vi får väl se i höst :)

Tanken är dock att blästra och epoximåla i höst så det är inte mkt till chansning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...