Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
P_Martinsson

Underhåll av teak

Rekommendera Poster

förmodligen blir det kinesisk träolja i år i stället. ...?

 

Vilket fabrikat?

Oklart än så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig funkar Biltemas Kinaolja bra. Bättrar man lite under sommaren så håller det sig snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig funkar Biltemas Kinaolja bra. Bättrar man lite under sommaren så håller det sig snyggt.

Klart billigare an Golden teak seal, anv du tex boracol innan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För mig funkar Biltemas Kinaolja bra. Bättrar man lite under sommaren så håller det sig snyggt.

Klart billigare an Golden teak seal, anv du tex boracol innan?

 

Nej, bara brunsåpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om teaken är ren och fin så är Snappy premium marine teak oil mitt val.. på förra båten som hade teakplank som durk använde jag Benar Uvr... Nu har jag kryssat teak som durk och är nöjd med snappy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Herdins lackbets funkar på all teak för att återfå en fin teak-lyster inte minst om den är väldigt missfärgad och grå, men utomhus får man lacka, eller olja ovanpå.

Lackbets ovanpå grå teak - då kan man ju lika gärna köpa en burk brun målarfärg och måla teaken...

 

 

I blogginlägget hittar du en bild på teaken som e målad med brunmålarfärg.... :)

 

http://blogg.lustbat.se/1790-2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Herdins lackbets funkar på all teak för att återfå en fin teak-lyster inte minst om den är väldigt missfärgad och grå, men utomhus får man lacka, eller olja ovanpå.

Lackbets ovanpå grå teak - då kan man ju lika gärna köpa en burk brun målarfärg och måla teaken...

I blogginlägget hittar du en bild på teaken som e målad med brunmålarfärg.... :)

 

http://blogg.lustbat.se/1790-2

Men... jag måste fråga...

Enligt blogginlägget slipade du ju i flera steg innan, antar att du då slipade bort gråträ? Det jag svarade på var att lägga bets ovanpå det grå; det brukar inte bli så väldans bra om man säger... framför allt efter något år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Herdins lackbets funkar på all teak för att återfå en fin teak-lyster inte minst om den är väldigt missfärgad och grå, men utomhus får man lacka, eller olja ovanpå.

Lackbets ovanpå grå teak - då kan man ju lika gärna köpa en burk brun målarfärg och måla teaken...

I blogginlägget hittar du en bild på teaken som e målad med brunmålarfärg.... :)

 

http://blogg.lustbat.se/1790-2

Men... jag måste fråga...

Enligt blogginlägget slipade du ju i flera steg innan, antar att du då slipade bort gråträ? Det jag svarade på var att lägga bets ovanpå det grå; det brukar inte bli så väldans bra om man säger... framför allt efter något år.

 

Jag förstod det, Jag kanske uttryckte mig oklart, Men "teakbetsen" är inte så dum för att få fason på gammal teak innan man lackar. Inte minst på fanerade ytor där risken är stor att man slipar igenom faneret om man ska få bort allt grått och missfärgat trä.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att, inne kan man lacka eller olja teaken för att få den yta/utseende du vill ha. Ute ska teaken ha sin naturliga silvergråa färg, snyggt och nästan underhållsfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker att, inne kan man lacka eller olja teaken för att få den yta/utseende du vill ha. Ute ska teaken ha sin naturliga silvergråa färg, snyggt och nästan underhållsfritt.

Grå teak är naturlig på samma sätt som rostig plåt. Träet är ju då mer eller mindre i förfall, vilket ger grogrund för alger och mossa.

 

Jag funderar på att lacka min badbrygga med 2-komponentslack.

Hur lång livslängd kan man förvänta sig på en sådan behandling?

Är rätt stadiga 35 mm tjocka teakplank.

Har provat 2 komp under ht, men efter några år så gick jag över till enkomp lack.

Skulle allllldrig provat 2komp på en badbrygga, du får ett h-e när du måste återställa till mera rörligt mtrl!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att, inne kan man lacka eller olja teaken för att få den yta/utseende du vill ha. Ute ska teaken ha sin naturliga silvergråa färg, snyggt och nästan underhållsfritt.

Grå teak är naturlig på samma sätt som rostig plåt. Träet är ju då mer eller mindre i förfall, vilket ger grogrund för alger och mossa.

 

Jag funderar på att lacka min badbrygga med 2-komponentslack.

Hur lång livslängd kan man förvänta sig på en sådan behandling?

Är rätt stadiga 35 mm tjocka teakplank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tvättat ( bild nere till höger) och oljat (bild ovan) med Internationals produkter som jag visat tidigare i denna tråd. Nere till vänster är orörd. Blev riktigt överraskad av resultatet och ska fortsätta genom resten av teaken ute på däck!

 

post-90883-0-49063300-1492450116_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...