Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Linkin603

Hjälp med båttrailer, dragvikt etc.

Rekommendera Poster

Släpvagnskalkylatorn på transportstyrelsens hemsida gav mig mer frågor än svar.

Har en bil som får dra 690 kg med obromsat släp.
Båt och motor ligger på 534 kg

Nu till min fråga;
Om jag köper en obromsad eu-trailer som har en tjänstevikt som är lägre än 156 kg, får jag då framföra släpet i 80 km/h med båten pålastad eller ej? 


Som sagt transportstyrelsen gav mig mer frågor än svar, vore ytterst tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prva med regnummer DRW828 och ditt bilnnummer i släpvagnskalkylatorn

Det är en båttrailer som har tjänstevikt 154Kg.

 

Men jag tror inte du får dra den då högsta möjliga totalvikt ändå överstiger dina 690Kg.

 

Du måste alltså hitta en trailer som har totalvikt på 690 men som ändå lastar dina dina 534.alltså har en tjänstevikt på 156Kg.

 

Byt bil?

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske svårt att hitta en kärra under 156 kg, men som svar på din fråga så JA. Så länge du inte överskrider totalvikten (tjänstevikt + last ) på dina 690 kg och att kärran är godk. för 80 km/h. 

 

Finns många obromsade båtkärror som inte är godk. utan räknas som efterfordon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske svårt att hitta en kärra under 156 kg, men som svar på din fråga så JA. Så länge du inte överskrider totalvikten (tjänstevikt + last ) på dina 690 kg och att kärran är godk. för 80 km/h. 

 

Finns många obromsade båtkärror som inte är godk. utan räknas som efterfordon.

Det är den möjliga totalvikten som räknas, inte den för tillfället faktiska.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prva med regnummer DRW828 och ditt bilnnummer i släpvagnskalkylatorn

Det är en båttrailer som har tjänstevikt 154Kg.

 

Men jag tror inte du får dra den då högsta möjliga totalvikt ändå överstiger dina 690Kg.

 

Du måste alltså hitta en trailer som har totalvikt på 690 men som ändå lastar dina dina 534.alltså har en tjänstevikt på 156Kg.

 

Byt bil?

 

/B

Byta bil lär inte hända då jag köpte en ny igår, provade med regnumret och fick samma svar igen i kalkylatorn. men tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya bilen

Se mitt svar till Gelis, det är högsta möjliga totalvikt som räknas, tyvärr inte hur mycket du faktiskt lastar den.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det går att väga upp bilar längre? för att vikta upp en bil är ju inte direkt svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allting går ju att regga om, men är det då inte enklare att vikta ner trailern?

 

Ring Besikta och kolla om dom kan göra en ny registreringsbesiktning på tex. den här:

https://www.blocket.se/goteborg/Neptun_Battrailer_80_km_h_FabriksNy_9_990___72237171.htm?ca=15&w=1

 

Då slipper du mecka med din nya bil och får ett ekipage som passar dig och dina förhållanden.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släpvagnskalkylatorn på transportstyrelsens hemsida gav mig mer frågor än svar.

 

Har en bil som får dra 690 kg med obromsat släp.

Båt och motor ligger på 534 kg

 

Nu till min fråga;

Om jag köper en obromsad eu-trailer som har en tjänstevikt som är lägre än 156 kg, får jag då framföra släpet i 80 km/h med båten pålastad eller ej? 

 

 

Som sagt transportstyrelsen gav mig mer frågor än svar, vore ytterst tacksam för hjälp!

Fast i verkligheten så väger ju båt + motorn mer, för du får säkert vatten i kölsvinet, flyttmoduler suger åt sig vatten, du har en fylld bensindunk i båten, ankare och andra prylar, du får väl räkna med att båt+motor+annat i verkligheten kommer upp till minst 600 kg.

 

I å för sig så tror jag inte att 10% extra gör så mycket, men bra att vara medveten om det.

 

Vad gäller att regga om trailern till en lägre vikt, behöver man inte modifiera trailern, t.ex med att sätta smalare däck ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allting går ju att regga om, men är det då inte enklare att vikta ner trailern?

 

Ring Besikta och kolla om dom kan göra en ny registreringsbesiktning på tex. den här:

https://www.blocket.se/goteborg/Neptun_Battrailer_80_km_h_FabriksNy_9_990___72237171.htm?ca=15&w=1

 

Då slipper du mecka med din nya bil och får ett ekipage som passar dig och dina förhållanden.

 

/B

Då behöver man bara t.ex lägga blyvikter i ramen på kärran så att tjänstevikten ökar och lastvikten minskar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Allting går ju att regga om, men är det då inte enklare att vikta ner trailern?

 

Ring Besikta och kolla om dom kan göra en ny registreringsbesiktning på tex. den här:

https://www.blocket.se/goteborg/Neptun_Battrailer_80_km_h_FabriksNy_9_990___72237171.htm?ca=15&w=1

 

Då slipper du mecka med din nya bil och får ett ekipage som passar dig och dina förhållanden.

 

/B

Då behöver man bara t.ex lägga blyvikter i ramen på kärran så att tjänstevikten ökar och lastvikten minskar?

 

Nä, det funkar ju inte, då skulle ju ändå totalvikten överskrida dina 690Kg. 

Men att göra en regbesiktning där lastvikten skrivs ner borde gå att få igenom utan att göra några som helst förändringar. Det bara ökar kärrans säkerhetsmarginal.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var liksom det jag menade med totalvikt, även om kärran är tomme så räknas fortfarande totalvikten om man får köra med den efter bilen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...