Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Olleman82

Leveranstid från Kina och asien

Rekommendera Poster

5 minuter sedan, kossor säger:

I sak har du helt rätt men postnord lär ju ta betalt för de merkostnader de drabbas av p.ga all lageryta som går åt till paket. Jag som inte handlar från Kina vill ju inte bidra med mina skattepengar för att de som handlar från Kina ska få billigare paket.

Jag är tveksam till att det här blir en god affär för varken Postnord eller Skatteverket. Brevflödet via andra EU-länder kommer säkert att öka och så kommer breven i alla fall att landa i Postnords flöde och så står de där med en uppbyggd manuell hantering för 150.000 försändelser som snart kommer att sina.

 

Hade Skatteverket (eller om det är Tullverkets ansvar) bara varit ute efter momsen så hade det väl varit administrativt enklare och billigare för både postförmedlingen om oss postmottagare att liera sig med betalningsförmedlarna och ställt krav på dem att lägga på momsen på inbetalningarna till de internationella postorderfirmorna.

 

Sen fungerar ju politik inte så att vi får bestämma vad vår inbetalda skatt så användas till. Det finns många poster i statsbudgeten som jag skulle vilja slippa bidraga till men varken du eller jag lär komma undan och få göra dessa proriteringar själva.

 

PS Ett skrämmande exempel på hur det kan skapas parallella importvägar är när tobaksskatten höjdes så att cigarettsmugglingen blev riktigt lönsam. Efter några år var smugglingen så välorganiserad och etablerad att det nog är omöjligt att någonsin få stopp på den igen. (OBS jag är som icke rökare skattesmitare även i detta avseende...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Lintott säger:

Jag är tveksam till att det här blir en god affär för varken Postnord eller Skatteverket. Brevflödet via andra EU-länder kommer säkert att öka och så kommer breven i alla fall att landa i Postnords flöde och så står de där med en uppbyggd manuell hantering för 150.000 försändelser som snart kommer att sina.

 

Hade Skatteverket (eller om det är Tullverkets ansvar) bara varit ute efter momsen så hade det väl varit administrativt enklare och billigare för både postförmedlingen om oss postmottagare att liera sig med betalningsförmedlarna och ställt krav på dem att lägga på momsen på inbetalningarna till de internationella postorderfirmorna.

 

Sen fungerar ju politik inte så att vi får bestämma vad vår inbetalda skatt så användas till. Det finns många poster i statsbudgeten som jag skulle vilja slippa bidraga till men varken du eller jag lär komma undan och få göra dessa proriteringar själva.

 

PS Ett skrämmande exempel på hur det kan skapas parallella importvägar är när tobaksskatten höjdes så att cigarettsmugglingen blev riktigt lönsam. Efter några år var smugglingen så välorganiserad och etablerad att det nog är omöjligt att någonsin få stopp på den igen. (OBS jag är som icke rökare skattesmitare även i detta avseende...)

Du har helt klart en poäng där  Lintott, men de som talar emot är att ciggen har bara blivit dyrare i Sverige, även fast svart ciggen ökat. Det fanns ju en tid då posten ägdes av staten och skattepengar styrde verksamheten så är det nog inte nu längre de som alla företag måste konsolidera sig för ökade kostnader. Importen på nätet håller på att knäcka många affärer i Sverige kolla bara sportaffärerna de har stora problem bra för oss på kort tid sämre för oss på längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, kossor säger:

- - -

Importen på nätet håller på att knäcka många affärer i Sverige kolla bara sportaffärerna de har stora problem bra för oss på kort tid sämre för oss på längre tid.

Men för sportaffärerna och för all del många andra inom modebranchen (ett aktuellt exempel är ju t.ex. HM) så är det inte Kinahandeln som är den stora utmaningen utan postorderföretag inom EU som inte omfattas av de tull o momsinkasseringar som byggs upp av Postnord nu.

 

Men vad gör man när de produkter man letar efter inte finns att få tag på. Ett udda exempel: Min fru har letat i allehanda butiker i ett antal städer (både i Stockholm och ute i landsorten) efter en enkel brun ankelsocka. Den färgen är inte mode i Sverige för närvarande och går inte att hitta någonstans, tro mig, vi har letat och frågat och alla expediter rycker på axlarna... Till slut ledsnade jag på att knalla runt i klädbutikerna (båttillbehörsbutikerna är roligare...) och letade upp dem hos en kinesisk postorderhandlare (jag fick bara sökträffar därifrån och inga från Sverige eller något anna EU-land..)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, Lintott säger:

Men för sportaffärerna och för all del många andra inom modebranchen (ett aktuellt exempel är ju t.ex. HM) så är det inte Kinahandeln som är den stora utmaningen utan postorderföretag inom EU som inte omfattas av de tull o momsinkasseringar som byggs upp av Postnord nu.

 

Men vad gör man när de produkter man letar efter inte finns att få tag på. Ett udda exempel: Min fru har letat i allehanda butiker i ett antal städer (både i Stockholm och ute i landsorten) efter en enkel brun ankelsocka. Den färgen är inte mode i Sverige för närvarande och går inte att hitta någonstans, tro mig, vi har letat och frågat och alla expediter rycker på axlarna... Till slut ledsnade jag på att knalla runt i klädbutikerna (båttillbehörsbutikerna är roligare...) och letade upp dem hos en kinesisk postorderhandlare (jag fick bara sökträffar därifrån och inga från Sverige eller något anna EU-land..)

Håller helt med dig i sak, och någonstans tror jag du vet vad jag med menar, trevlig helg Lintott.:) För tio år sedan 2008 skulle vi köpa en ny lastmaskin, maskinen vi sökte fanns i princip inte i Sverige. Då hade vi en volvo l 30 som var alldeles för liten vi sökte en tung maskin med större motor, valet föll på komatsu men de var rätt dyra i Sverige. På nätet fann jag de vi sökte i Milano, sagt och gjort bilder beställdes på maskinen och den betalades med bankgaranti. Efter två veckor ringde en chaufför och sa att maskinen var på väg. Maskinen går än idag på gården och den var rejält billigare än den kunde köpas i Sverige och med samma garantier då komatsu har en world vide waranty, så visst är nätet bra, de håller jag med om. Men den dagen då alla butiker slagit igen då blir det sämre för oss alla tyvärr. 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan, kossor säger:

Jag som inte handlar från Kina vill ju inte sponsra med mina skattepengar

Det gör du inte heller Postnord AB är ett företag som Svenska och Danska staten äger.

De bidrag som sten fått sponsra med beror på allmänt dålig effiktivitet som dessutom i samband med samgåendet fick "ärva" en enorm pensionsskuld.

De paket från Kina som man idag distribuerar får man betalt för av China Post enl det avtal man har.

Nu kommer volymerna att minska (=mindre betalt) samtidigt som man får en mycket högra kostnad för lagring och administration. Mer utgifter och mindre inkomst. Antingen måste man spara, tex genom att höja portot eller dela ut posten mer sällan. Eller så måste man få mer bidrag från staten och då får vi alla betala via skattsedeln.

För alla andra stater inom EU fungerar den 22€ regel som även Postnord tidigare följt.

Att man ska betala moms är rimligt men då ska man nog jobba för ett gemensamt EU-system. Vad ska vi annars ha den dyra jätteklumpen EU till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, bhemac säger:

Det gör du inte heller Postnord AB är ett företag som Svenska och Danska staten äger.

De bidrag som sten fått sponsra med beror på allmänt dålig effiktivitet som dessutom i samband med samgåendet fick "ärva" en enorm pensionsskuld.

De paket från Kina som man idag distribuerar får man betalt för av China Post enl det avtal man har.

Nu kommer volymerna att minska (=mindre betalt) samtidigt som man får en mycket högra kostnad för lagring och administration. Mer utgifter och mindre inkomst. Antingen måste man spara, tex genom att höja portot eller dela ut posten mer sällan. Eller så måste man få mer bidrag från staten och då får vi alla betala via skattsedeln.

För alla andra stater inom EU fungerar den 22€ regel som även Postnord tidigare följt.

Att man ska betala moms är rimligt men då ska man nog jobba för ett gemensamt EU-system. Vad ska vi annars ha den dyra jätteklumpen EU till?

Oj Behmac hur tänker du då. Mer bidrag från staten = lika med mina skattepengar eller ? Kina är de med i Eu?  Eu klumpen vad ska vi med den till? Ja enligt vad jag förstår går 60% av de vi tillverkar till andra eu länder blir svårt för Scania och volvo lastvagnar mm mm att sälja till andra eu länder om tullarna kraftigt höjs. Samt att eu står för fred i Europa ett förenta stater i Europa, jag är för Eu för jag tror vet att det är bra för oss alla.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, kossor säger:

Oj Behmac hur tänker du då. Mer bidrag från staten = lika med mina skattepengar eller ?

Precis. Eller så får du bara lantbrevbäring en gång i veckan.

EU kan vi lämna därhän tsv, vi får se hur Brexit funkar.

Det EU skulle kunna göra är att se till att momsen betalas. Fast ingen mer än Postnord verkar intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta länder inom EU har en undre gräns på 22 Euro för att kräva moms på försändelser från utanför EU. Sverige och Polen utmärker sig genom att ha 0 Euro som grans, och Danmark har 10 Euro. 
Om alltså en försändelse från Kina först anländer till ett EU-land med 22 Euro som gräns så utgår ingen moms och ingen extra avgift. Sänds sen försändelsen vidare till Sverige så är regeln att konsumentförsäljning inom EU mellan länder är momsfritt. Då den inte kommer från utanför EU utan innanför så skall inte PostNords nya avgift gälla heller.  Alltså tas varken avgift eller moms ut då. Det har redan börjat ske att Kineserna låter småförsändelser studsa inom EU innnan de kommer till Sverige. 

 

Från denna officiella EU-länk kan man läsa:

"VAT is not due when the total value of all goods in a consignment (value not inclusive of customs duties or transport costs) is less than a threshold. The threshold may vary from 10 euros to 22 euros, depending on the EU country. For an overview see the pie chart below (information available for 24 Member States). Certain countries (like Sweden and Poland) however, exclude mail orders from the exemption.  This exception does not apply to tobacco or tobacco products and alcoholic products."

 

De lands-specifika reglerna finns här: https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/vat_buying_online.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte lyckats googla hur mycket China Post betalar till PostNord, men det verkar inte vara många öre per paket.

 

Problemet med postorder från Kina diskuteras flitigt i USA och där verkar terminalavgiften ofta bli i cent medan samma vara som skickas inom USA kostar bort mot 10 dollar.

 

Kollar man på riktigt billiga prylar på ebay (typ enstaka kronor) så inser man att PostNord i princip inte får någon ersättning för att distribuera paketen inom Sverige.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan kommer det i praktiken nu bli en hiskelig distributionsavgift för de små paketen, även om avgiften formellt är en hanteringsavgift...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer kineserna att nöja sig med att försäljningen av småprylar i princip upphör?

Eller kommer man som ett led i byggandet av den nya Sidenvägen att skapa egna distributionsvägar med ett EU-lager och en effektiv momsuppbörd. Måste kinesiska fraktplan landa och lasta ur till ett EU-lager för att sedan lasta på igen eller räcker det med att man gör en virtuell landning om man sköter momsuppbörden?

Nöjer man sig med att lita på Postnords otillräckliga kapacitet att hantera varuflödet eller är volymen tillräcklig för att sätta upp en egen distribution inom Sverige, och när man ändå gör det är det kanske lockande att få bättre beläggning genom att erbjuda hantering ävenn av inrikesbrev och -paket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

PostNord i princip inte får någon ersättning för att distribuera paketen inom Sverige.

Hur mycket eller lite det är är svårt att få fram.

Men det avgörs i förhandlingar mellan Sverige och Kina. Postnord verkar ju ändå nöjda eftersom man inte verkar ha försökt få högre ersättning. Kina utgör 4,6% av vår expoertmarknad, en handelspartner att hålla sig väl med?

 

9 timmar sedan, kossor säger:

60% av de vi tillverkar till andra eu länder blir svårt för Scania och volvo lastvagnar mm mm att sälja till andra eu länder om tullarna kraftigt höjs

Men varför skulle det bli höga tullar? Det var det inte innan vi gick med i EU. 6,2% av vår export får till UK - som inte kommer att vara med i EU.

Sverige är nettobetalare till EU, vi betalar mer än vi får.

Men det är ju bra, Österrikes bönder får bidrag så att de kan sälja mjölk billigare än svenska bönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis skall man betala moms och de avgifter som lagarna kräver.

 

Men någonstans finns en orimlighet när omkostnaderna för att göra något överstiger vad man får in. Det är inte bara sunt förnuft, det är grunden för det mesta inom den vinstdrivande företagsvärlden och nationalekonomi. Därför har de flesta länder redan en beslutad nedre gräns som komplement till regelverket om moms vid införsel utanför EU.

 

Och en nedre gräns finns t ex redan i Sverige för debitering av tullavgifter, och har funnits länge. Och fungerar bra.

 

  • PostNord har missbedömt mängden paket när öst och Asien börjat öppna sig. Eftersom PostNord har sparkrav på sig och redan går illa är det politiskt omöjligt att begära mer pengar vilket också ännu mer skulle avslöja hur illa företagets planering fungerar (och ytterligare något huvud rulla).
  • En skrämselavgift är därför en bra möjlighet att få ner mängden "småpaket".
  • Tullverket ser endast som sin plikt att pressa PostNord att följa svenska lagar, så länge våra politiker inte beslutar om annat.
  • Men svenska politiker försvarar att inte ha någon nedre "rimlighetsgräns" (€22) med att det gynnar de svenska företagen, utan att begripa att sådana här tvångsmetoder bara är konstgjord andning. Och sunt förnuft är ju inget svenska politiker brukar vara kända för....
  • Allt kan accepteras och ekvationen går ihop rent företagsekonomiskt endast för att konstruktionen bygger på att någon annan (=konsumenten) utanför kalkylarket åläggs att betala omkostnaderna. Hade man tittat på helheten - vilket är det konsumenten ser - så inser alla att detta inte är rimligt. Och det har nästan alla andra EU-länder redan gjort (och även Sverige när det gäller tull).

 

Man kan fråga sig varför Sverige envetet håller fast vid sin "specialare" jämfört med övriga EU (undantag Polen). Men vi har ett statligt ägt postföretag som inte klarar av vad det borde, och därför har detta kommit som en skänk från ovan för både företaget och politiker att både minska de minst lönsamma volymerna samt kunna få in en extra slant utifrån - utan att politikerna behöver lyfta ett finger.

 

-----------------

 

När det gäller att de svenska företagen kommer att gå omkull - ja, men det kanske är ett hälsosamt uppvaknande ?  Man kanske måste inse att världen har förändrats, men också att börja se möjligheterna med det.

Varför beställer jag t ex musikutrustning från Tyskland och bildelar från UK istället för att gå till min lokala musikaffär ?  Det är liknande EU-länder de också med liknande omkostnader, och de företagen jag handlar av skulle mycket väl kunna finnas i Sverige också. Men svenska företagen måste lyfta blicken och bli bra på distansförsäljning - också. Det är bara att acceptera att folk sitter vid sina mobiler och datorer och beställer mer numera, och ingen politiker kan tvinga svensken att låta bli.

Istället gör man en björntjänst som fördröjer omställningen tills nästan sista vagnen på tåget passerat. DÅ kommer vi få se företagsdöd. Och vi är nästan där !

 

Tyvärr har vi ett statligt distributionsföretag i Sverige (PostNord) som redan där är en stor bromsklots som gör det svårt att basera ett distansföretag i Sverige. För PostNords problem är i andra riktningen också - man kan inte lita på vart paket man skickar till kunder tar vägen....och när.

Vill politikerna rädda företagen kvar i Sverige bör man istället ta itu med sitt egna opålitliga postföretag så att företagen i Sverige får en chans att konkurrera. Inte genom att försöka bromsa tåget som redan lämnat perrongen, genom att ta ut totalekonomiskt orimliga extraavgifter av konsumenter med krystade förklaringar.

Det löser inte problemet för svenska företag att kunna skicka varor på ett pålitligt sätt..

 

---------------

 

Drar en parallell till alla nordiska båtvarv som gått omkull det senaste årtiondet p.g.a. konkurrensen från kontinenten (dvs fortfarande företag inom EU). Även om staten gått in med tunga bidrag var det en björntjänst, som bara förlängde och fördröjde det ofrånkomliga. Vet en norsk f.d. varvs-VD som förbannade de tyska båtbyggarna som inte fattade att det var ett hantverk att bygga båt. Jag skulle istället vilja säga att det var varvs-VD:n som inte fattat att konsumenten inte längre var villig att betala dubbla priset för ett "hantverk" som numera varken var speciellt bra eller unikt.

Men p.g.a. statliga bidrag, konkurser för att rensa skuldberget och kunna starta om ett par gånger o.s.v. så kostade lekstugan istället oss skattebetalare en massa pengar. Bara för att "värna" om något som sedan länge tappat bärighet.

 

De företagen som ändå klarar sig är de som tidigt insett och koncentrerat sig på att göra det de är bra på. Och hittar och lär sig spela på de unika strängar det innebär att finnas lokalt. Och det kan svenska företag vara riktigt bra på.

 

Om man slutar jamsa med konstgjord andning och björntjänster och istället vågar använda sunt förnuft och en gnutta smarthet....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 4
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PostNord har nog utöver kapacitets- även ett attitydproblem. 

https://www.expressen.se/gt/amanda-20-rasar-mot-postnord-seriost/

När man slänger alla brev i en brevlåda och ursäktar det med "otur" skulle man nog gått till Specsavers.

Undrar vem som fått min bilskatteavi, han har i alla fall inte betalat den eftersom jag åkte på påminnelseavgift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

3 timmar sedan, Mackey säger:

Jag har inte lyckats googla hur mycket China Post betalar till PostNord, men det verkar inte vara många öre per paket.

1 timme sedan, bhemac säger:

Hur mycket eller lite det är är svårt att få fram.

Men det avgörs i förhandlingar mellan Sverige och Kina. Postnord verkar ju ändå nöjda eftersom man inte verkar ha försökt få högre ersättning.

 

Nej, som jag förstår det är det inte förhandlingar mellan Sverige och Kina som bestämmer terminalavgiften utan UPU (Universal Postal Union).

 

Om man köper en kabel på ebay för 7:- kr eller en bluetothhögtalare för 14:- kr - båda inkl. frakt - så kan det ju inte bli så mycket kvar till PostNord.

 

Tillägg: Jag är inte alls någon PostNordkramare, men oavsett vad man tycker om postens insatser så måste de ju ha en rimlig ekonomisk chans att utföra sitt uppdrag.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, Mackey säger:

 

Nej, som jag förstår det är det inte förhandlingar mellan Sverige och Kina som bestämmer terminalavgiften utan UPU (Universal Postal Union).

 

Om man köper en kabel på ebay för 7:- kr eller en bluetothhögtalare för 14:- kr - båda inkl. frakt - så kan det ju inte bli så mycket kvar till PostNord.

 

Tillägg: Jag är inte alls någon PostNordkramare, men oavsett vad man tycker om postens insatser så måste de ju ha en rimlig ekonomisk chans att utföra sitt uppdrag.

 

Mackey

 

Men nu är det ju specifikt inte synd om PostNord, utan de har precis samma spelregler som andra västerländska postföretag. Och Sverige lär ha varit med och beslutat om att det skall vara på detta viset, så då får vi antingen förhålla oss till det eller väcka frågan internationellt för ny omförhandling.

 

Att det i så fall sedan skulle göras för att vi har ett företag som inte ens klarar att dela ut inhemsk post rätt eller hålla ordning på brev och paket skickade från egna landets företag lär knappast göra det trovärdigt om svenska politiker skulle väcka frågan internationellt. Det kan knappast vare sig befolkningstäthet eller dåligt betalt från Kina beskyllas för. Därför låter man nog bli....

 

Ja, det är inte mycket över för frakten, jag håller med. Men har Sverige accepterat samma regelverk som övriga europeiska postbolag och det inte fungerar, så borde antingen alla andra också ha problem och det finns läge att omförhandla. Eller också har Sverige ett ovanligt uselt postföretag....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Hur mycket eller lite det är är svårt att få fram.

Men det avgörs i förhandlingar mellan Sverige och Kina. Postnord verkar ju ändå nöjda eftersom man inte verkar ha försökt få högre ersättning. Kina utgör 4,6% av vår expoertmarknad, en handelspartner att hålla sig väl med?

 

Men varför skulle det bli höga tullar? Det var det inte innan vi gick med i EU. 6,2% av vår export får till UK - som inte kommer att vara med i EU.

Sverige är nettobetalare till EU, vi betalar mer än vi får.

Men det är ju bra, Österrikes bönder får bidrag så att de kan sälja mjölk billigare än svenska bönder.

Det gäller att inte blanda äpplen och päron, Kina är inte med i Eu, det som säljs inom Eus gränser finns ingen moms på, men det som säljs utanför ska det föras moms på för respektive lands skattelagar, Eu har ju inget gemensamt skattesystem, utan det är medlemslandets respektive skatt som gäller. För du in varor som är utanför Eus gränser ska således skatt moms o dyl påföras varan från det land dit varan kommer.

Svenska och Österrikiska bönder har samma stödsystem dvs svenska bönder har lika stödsystem, ett system som ska ge billigare mat till konsumenten. Kallas jordbrukarstöd, något vi också har på våran gård.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, IngemarE säger:

Ja, det är inte mycket över för frakten, jag håller med. Men har Sverige accepterat samma regelverk som övriga europeiska postbolag och det inte fungerar, så borde antingen alla andra också ha problem och det finns läge att omförhandla. Eller också har Sverige ett ovanligt uselt postföretag....

Det är nog läge för alla att läsa på lite hur den internationella postgången fungerar och hur priser och avtal förhandlas, gäller även mig.

 

Det jag konstaterat är att Kina - en av världens största ekonomier -  har samma rabatter som de sämst bemedlade utvecklingsländerna.

 

Jag har också konstaterat - tror jag i alla fall - att det är ett nytt internationellt postavtal på gång i vilket Kina inte kommer att få samma stora rabatter som idag.

 

Det som verkligen skulle vara intressant är att gräva fram är hur andra länder löser detta. I USA verkar man tycka det är ett problem med de låga terminalavgifterna Kina betalar.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite förvirrande information hos Konsument Europa om moms vid internetköp inom EU.

"Du behöver inte som konsument ta reda på om säljaren är momsregistrerad i Sverige eller inte. Priser som anges till dig ska inkludera rätt momssats. Läs noga igenom informationen från säljaren och försäkra dig om att momsen ingår i priset.

Om du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler. Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms."

 

Vad menas igentligen? Kan man få betala moms om företaget inte har en årsomsättning över 320000kr?

 

Men om paket utanför EU kommer att belastas med en schablonavgift så får det väl bli köp inom EU framöver för många mindre (billiga) prylar. Bara man fattar det där med moms inom EU. För någon tullavgift eller annan administrativ avgift ska väl inte kunna påföras paket som skickas inom EU.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, så här är det...

Om företaget (inom EU, men utanför Sverige) har en handel som omsätter mindre än 320 000 kr per år till Sverige, så behöver de inte ta ut svensk moms, utan då är det företagets hemmalands momssats som anges och tas ut. Om de säljer för mer än 320 000 kr per år till Sverige, så ska de ange priser inklusive svensk moms och ta ut den. Som köpare behöver du inte fundera på vilket - priset som anges är priset som gäller, och du kommer inte att behöva betala moms i efterskott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, kossor säger:

Det gäller att inte blanda äpplen och päron,

Precis. Alla som exporterar gör det utan moms- Alla som importerar måste betala moms. Undantaget är 320tkr gräns som raol beskriver.

Importerar man lastbilar så kostar de inte mer om man köper de utanför EU om nu lastbilens pris är det samma.

Tull är i stort sett borta, vi har tex haft tullfrihet mot Kina i många år därför att det var ett u-land (!). UK kommer inte att tillhöra EU men hamna inom EES-omrdet. Det skulle Sverige också gör om vi inte skulle vara med i EU. EES har samma ekonomiska regler som EU dvs ingen skillnad.

 

Om man nu ville lösa det sk problemet med moms på småförsändelser så skull man kunna kryssa i en ruta hos Paypal och då få erlägga moms. Paypal skulle då generera en kod som avsändaren märker paketet med. När detta kommer till Sverige skannar Postnord koden och skickar ut paketet. Saknas koden går paktet till en manuell behandling med en administrativ kostnad.

Om nu länderna inom EU tyckte detta skulle vara en bra ide så skulle man lösa detta. Problemet är väl att majoriteten inte tycker det är ett problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, bhemac säger:

Precis. Alla som exporterar gör det utan moms- Alla som importerar måste betala moms. Undantaget är 320tkr gräns som raol beskriver.

Importerar man lastbilar så kostar de inte mer om man köper de utanför EU om nu lastbilens pris är det samma.

Tull är i stort sett borta, vi har tex haft tullfrihet mot Kina i många år därför att det var ett u-land (!). UK kommer inte att tillhöra EU men hamna inom EES-omrdet. Det skulle Sverige också gör om vi inte skulle vara med i EU. EES har samma ekonomiska regler som EU dvs ingen skillnad.

 

Om man nu ville lösa det sk problemet med moms på småförsändelser så skull man kunna kryssa i en ruta hos Paypal och då få erlägga moms. Paypal skulle då generera en kod som avsändaren märker paketet med. När detta kommer till Sverige skannar Postnord koden och skickar ut paketet. Saknas koden går paktet till en manuell behandling med en administrativ kostnad.

Om nu länderna inom EU tyckte detta skulle vara en bra ide så skulle man lösa detta. Problemet är väl att majoriteten inte tycker det är ett problem.

Så du menar då alltså att om du åker till tex Norge och köper en traktor så behöver du inte momsa den. Eller hur tänker du? Eller om du köper den i Finland behöver du inte betala moms då heller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, bhemac säger:

...

Om nu länderna inom EU tyckte detta skulle vara en bra ide så skulle man lösa detta. Problemet är väl att majoriteten inte tycker det är ett problem

Som jag förstått det så är det ett gemensamt system på gång inom EU för denna hantering, så man ser det nog som ett problem.

 

Glömde länken:

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-4404_en.htm

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, kossor säger:

Så du menar då alltså att om du åker till tex Norge och köper en traktor så behöver du inte momsa den.

Kan du köpa traktorn utan moms i Norge och sedan smugglar in den i Sverige så grattis, du slipper  momsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, Mackey säger:

Som jag förstått det så är det ett gemensamt system på gång inom EU för denna hantering, så man ser det nog som ett problem.

Man ser det nog framförallt som ett växande problem inför framtiden. Helt rimligt.

Men inte lika akut som Postnord.

 

De flesta av oss har nog inget emot att betala moms. Man brukar åka på det om försändelsen har ett lite större värde, i praktiken runt 500kr.

Det folk nog har svårt för är att betala onödiga avgifter till Postnord. Eller PostNot som det kallas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Kan du köpa traktorn utan moms i Norge och sedan smugglar in den i Sverige så grattis, du slipper  momsen.

Det funkar nog inte riktigt så :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, kossor säger:

Så du menar då alltså att om du åker till tex Norge och köper en traktor så behöver du inte momsa den. Eller hur tänker du? Eller om du köper den i Finland behöver du inte betala moms då heller?

Om du köper en ny traktor, bil, MC whatever fordon i Norge eller i ett EU-land så ska du betala svensk moms. Köper du i Norge så tillkommer tull.

Om du köper ett begagnat fordon i EU så betalar du momsen i landet du köper fordonet i.

Handlar du begagnat i Norge så är det Svensk moms och tull på varan.

 

Både tullen och skatteverket har sidor med info om hur det beräknas.

Just Norge är lite speciellt, vi har ju haft någon form av tullunion med dem och hur det ser ut idag verkar ändras rätt ofta. Så kolla Tull o skatteverk ofta om du ska handla därifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, bhemac säger:

Tull är i stort sett borta, vi har tex haft tullfrihet mot Kina i många år därför att det var ett u-land (!). UK kommer inte att tillhöra EU men hamna inom EES-omrdet. Det skulle Sverige också gör om vi inte skulle vara med i EU. EES har samma ekonomiska regler som EU dvs ingen skillnad.

Nej, den är inte borta.

Många av oss handlar även från t ex USA och då tillkommer tull om värdet är över ett visst belopp (olika tariffer beroende på varans art).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Gundj säger:

Om du köper en ny traktor, bil, MC whatever fordon i Norge eller i ett EU-land så ska du betala svensk moms. Köper du i Norge så tillkommer tull.

Om du köper ett begagnat fordon i EU så betalar du momsen i landet du köper fordonet i.

Handlar du begagnat i Norge så är det Svensk moms och tull på varan.

 

Både tullen och skatteverket har sidor med info om hur det beräknas.

Just Norge är lite speciellt, vi har ju haft någon form av tullunion med dem och hur det ser ut idag verkar ändras rätt ofta. Så kolla Tull o skatteverk ofta om du ska handla därifrån.

Nej för mig som företagare så betalar jag ingen moms på tex en lastmaskin som jag köper från ett Eu land, däremot om jag handlar från ett icke Eu land så blir det tull och moms. Uk går ju som bekant snart ur Eu, det sker en stor privat import på beggade traktorer därifrån. Denna import lär upphöra om Uk inte får till specialavtal. Momsen för mig som företagare är ju inte intressant för den löper fram och åter hela tiden. Men jag behöver aldrig betala in moms då jag tex köper maskin från Eu land. Detta vet jag då jag gjort en del affärer med Italien och tyskland med rådgivning från skattehandläggare. Hur det sedan är med privat personer det kan jag inte. Men mellan företag är förhållandet så.:) Förtydligande jag köper maskinen ex moms i Eu landet, betalar jag säljaren moms så lär jag inte få den åter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, kossor säger:

Nej för mig som företagare så betalar jag ingen moms

Nej inte om du har ett VAT nummer. Har du inte det eller köper utanför EU så får du betala importmoms. Men den drar du av i din momsdeklaration. Det är helt kostnadsneutralt.

 

28 minuter sedan, IngemarE säger:

Nej, den är inte borta.

Det sa jag inte utan att den är i stort sett är borta.  Usa och en del andra länder får du fortfarande betala tull för. Men det har minskat ganska rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...