Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Leveranstid från Kina och asien

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vet att det är många med mig som köper en hel del prylar på eBay och Aliexpress men senaste tiden har leveranstiderna blivit helt horribla och jag ville bara höra om ni andra har liknande erfarenheter?

 

Jag har säkert köp 300 saker ifrån eBay och min erfarenhet är att om paketen inte kommer fram inom 30-35 dagar så kommer de sällan fram alls. Just nu har jag 6 olika produkter som alla skickades för 1-2 månader sedan ifrån Asien. En del har "tracking number" och vissa säger att de kom till "Sweden airport" 20 februari och sedan händer nada..många har ju inte ens tracking number.

 

Normalt är det ju inga problem med att få tillbaka pengarna men det som stör mig nu är att jag väntar på ett antal prylar som jag verkligen behöver NU!:)

 

Någon som vet om det är speciellt långa levtider just nu eller snor bara personalen på flygplatsen det de vill ha eller vad:)?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske tullen som gör sig märkvärdig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma för jag har samma problem... Vet inte om tullen har ändrat sina rutiner men generellt ligger mina paket 4-5 veckor i Sverige innan jag får dem... Bara vänta, vänta och vänta...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man behöver prylar nu.. ska man nog beställa för ett år sedan, så man har marginal att skaffa hemma om det inte kommer fram. Vet att när jag beställde en halv container med frysboxar.. så tog båtfrakten runt tre månader, tullhanteringen någon vecka.

Fick för nåt tag sen hem solcell från Kina, som tullen hade synpunkter på.. fast efter dom fått mejl från mej tog det kanske två veckor. En månad senare kom faktura på några hundralappar tullavgift.

Har inte beställt så mycket prylar.. kanske 15-20 leveranser och allt har kommit fram...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man behöver prylar nu.. ska man nog beställa för ett år sedan, så man har marginal att skaffa hemma om det inte kommer fram. Vet att när jag beställde en halv container med frysboxar.. så tog båtfrakten runt tre månader, tullhanteringen någon vecka.

Fick för nåt tag sen hem solcell från Kina, som tullen hade synpunkter på.. fast efter dom fått mejl från mej tog det kanske två veckor. En månad senare kom faktura på några hundralappar tullavgift.

Har inte beställt så mycket prylar.. kanske 15-20 leveranser och allt har kommit fram...

 

Nyfiken på vad tullens synpunkter va? Vill du dela med dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om man behöver prylar nu.. ska man nog beställa för ett år sedan, så man har marginal att skaffa hemma om det inte kommer fram. Vet att när jag beställde en halv container med frysboxar.. så tog båtfrakten runt tre månader, tullhanteringen någon vecka.

Fick för nåt tag sen hem solcell från Kina, som tullen hade synpunkter på.. fast efter dom fått mejl från mej tog det kanske två veckor. En månad senare kom faktura på några hundralappar tullavgift.

Har inte beställt så mycket prylar.. kanske 15-20 leveranser och allt har kommit fram...

Nyfiken på vad tullens synpunkter va? Vill du dela med dig?

Dom undrade hur mycket jag betalat, så jag skickade länk till företaget där jag handlat och produkten samt utklipp från klarna.. tjats it.

Har för mej solcellen gick på 800-900kr plus frakt, så jag fick en tullavgift på.. hmmm 220kr har jag för mej.

100w flex-solcell å lite kablar mm. gick på 1200-1300kr

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

PostNord ändrade för något år sedan rutinerna och avtalen med t ex China Post så de försändelser som skickas som registrerade från t ex Kina när de kommer till Sverige klassas om som vanliga brev. Och därmed är de inte spårbara längre och PostNord behöver inte ta ansvar för dem. Motiveringen är att de får så lite betalt för dessa att det inte täcker kostnaderna för att ha dem spårbara.

 

Detta är ett stort problem (köper också mycket från utlandet), då det är svårt att förklara för avsändaren som skickat "registrerat" att det inte är det när det passerat svenska gränsen. Dessvärre - och det är riktigt illa - har PostNord någon automatisk "levererat"-status som skickas tillbaka till den utländska postoperatören efter 5-7 dagar, för att dennes postlogistik skall kunna avsluta leveransen. Men det syns inte om man söker på PostNords sökningssida och har inget med den verkliga leveransen att göra (då inte PostNord har koll på den eller tar ansvar för). Försök förklara för en utländsk leverantör att du inte fått det, då denne i sin sökning ser att det är levererat...

 

Ytterligare en försämring är att PostNord tecknat avtal med och tagit över distribution av t ex en del DHL-paket, och hanterar inte sällan dessa på liknande sätt. Vi var två på jobbet som beställde exakt samma sak frå Tyskland, med DHL Premium-tjänst med utkörning. Kollegan fick sitt utkört, medan mitt klassades om som vanligt "billigast möjliga"-leverans när det anlände till svenska gränsen. Med PostNords egna lapp mycket effektivt överklistrad på DHL:s. Tog en vecka bara inom Sverige och fick hämtas på ICA.

Reklamerade till PostNord med foto på lappen under, och de sträcka sig till att erbjuda att betala tillbaka fraktkostnaden men bara om jag kunde skicka dem fraktkvittot från DHL. Som givetvis inte JAG hade, utan den tyska firman. Vattentätt för PostNord, alltså.

 

När det gäller Kina spökar fortfarande kinesiska nyåret från början av februari tror jag. Men visst har det blivit generellt sämre både där, men i synnerhet inom Sverige och PostNord-eländet.....

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man bli konspiratorisk kanske det ligger i en del parters intresse att fler och fler paket från kina inte kommer fram....vad vet jag?

 

Hoppas på det kinesiska nyåret för jag vill ha mina slangnipplar till motorn för att kunna koppla in VVB. 60 kr istället för 300 i sverige...det är ju därför man handlar där :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regeringen bestämmer över posten och vill naturligtvis ha mindre lågprisimport. Posttjänstemännen vill ställa sig in hos pappa staten. Konspirationsteori? Ja säkert. Inkompetens? Ja, ännu säkrare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beställde, för ett par veckor sedan lite prylar (inte båtprylar visserligen) från Vietnam. Det var hemma för avhämtning på ICA på 6 dgr. Däremot var spårningen obefintlig och också här körde PostNord sista biten. Men det kom fortare än jag väntat mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PostNord ändrade för något år sedan rutinerna och avtalen med t ex China Post så de försändelser som skickas som registrerade från t ex Kina när de kommer till Sverige klassas om som vanliga brev. Och därmed är de inte spårbara längre och PostNord behöver inte ta ansvar för dem. Motiveringen är att de får så lite betalt för dessa att det inte täcker kostnaderna för att ha dem spårbara.

 

Detta är ett stort problem (köper också mycket från utlandet), då det är svårt att förklara för avsändaren som skickat "registrerat" att det inte är det när det passerat svenska gränsen. Dessvärre - och det är riktigt illa - har PostNord någon automatisk "levererat"-status som skickas tillbaka till den utländska postoperatören efter 5-7 dagar, för att dennes postlogistik skall kunna avsluta leveransen. Men det syns inte om man söker på PostNords sökningssida och har inget med den verkliga leveransen att göra (då inte PostNord har koll på den eller tar ansvar för). Försök förklara för en utländsk leverantör att du inte fått det, då denne i sin sökning ser att det är levererat...

 

Ytterligare en försämring är att PostNord tecknat avtal med och tagit över distribution av t ex en del DHL-paket, och hanterar inte sällan dessa på liknande sätt. Vi var två på jobbet som beställde exakt samma sak frå Tyskland, med DHL Premium-tjänst med utkörning. Kollegan fick sitt utkört, medan mitt klassades om som vanligt "billigast möjliga"-leverans när det anlände till svenska gränsen. Med PostNords egna lapp mycket effektivt överklistrad på DHL:s. Tog en vecka bara inom Sverige och fick hämtas på ICA.

Reklamerade till PostNord med foto på lappen under, och de sträcka sig till att erbjuda att betala tillbaka fraktkostnaden men bara om jag kunde skicka dem fraktkvittot från DHL. Som givetvis inte JAG hade, utan den tyska firman. Vattentätt för PostNord, alltså.

 

När det gäller Kina spökar fortfarande kinesiska nyåret från början av februari tror jag. Men visst har det blivit generellt sämre både där, men i synnerhet inom Sverige och PostNord-eländet.....

Det behöver inte vara något konspiratoriskt. En del prylar kan förstås försvinna "av naturliga orsaker".

För nån tid sedan fick ju tex. ett antal sas personal som hanterade deras passagerares gods, sparken. Det hade blivit en rejäl affär att stjäla saker från incheckat bagage innan dom skickades ut på bagagebandet. Dyra klockor mm. försvann. uppklarades via hemlig kameraspaning... men i det stora hela är nog sånt försumbart.

Jag skulle hävda att det beror mer på dåliga politiska beslut.

"Allmännyttan" ska så kallat privatiseras.. och, hävdas det, för att öka konkurrensen.

Skolpeng ex. är/elev.. därifrån drar man bort så mkt "vinst" som möjligt (liksom hela idén med privat "sparande, företagande").. det som blir kvar ska räcka lika väl som hela pengen...

Posten... lika mkt post som delades ut av posten... delas nu ut av ett gäng.. 3-4 olika företag.. t.o.m. på den lilla ort med 400 pers där jag bor kommer varje dag två olika postbilar och delar ut samma saker som en skötte tidigare.

Har intäkterna på samma mängd post ökat till minst det dubbla, (vilket skulle krävas för att ekvationen skulle "gå ihop")... NEJ!

Samma här.. "man" tar stora utdelningar, vinst, ur dom onödiga extrabolagen... e inte det förskingring av skattemedel så finns ju inte förskingring..

Såklart inte resurserna, som i princip är halverade, räcker till att göra ett bra jobb..

Har bekanta som flyttat... dom har verkligen fått "smaka på" hur illa postgång, eftersändning mm. fungerar.. det enda som funkat 100% är att dom fått räkning på själva eftersändningen, som inte funkat, vilket gjort att räkningen kom så sent så dom fick förseningsavgift. Ingen annan post har kommit via eftersändning och massor med räkningar mm. har dom fått efterlysa..

Inte alla felsändningar från utland men många, beror säkert på detta.

Sen misstänker jag att webhandel ifrån tidigare ganska oåtkomliga länder ökat lavinartat..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sanslöst bra....så bra leveranstid har jag bara lyckats få när det varit riktigt spårbara paket. Desto dyrare vara desto snabbare leveranstid tycker jag det brukar vara :) Det är väl därför mina 30kr slangnipplar dröjjer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle hävda att det beror mer på dåliga politiska beslut.

"Allmännyttan" ska så kallat privatiseras.. och, hävdas det, för att öka konkurrensen.

Skolpeng ex. är/elev.. därifrån drar man bort så mkt "vinst" som möjligt (liksom hela idén med privat "sparande, företagande").. det som blir kvar ska räcka lika väl som hela pengen...

Posten... lika mkt post som delades ut av posten... delas nu ut av ett gäng.. 3-4 olika företag.. t.o.m. på den lilla ort med 400 pers där jag bor kommer varje dag två olika postbilar och delar ut samma saker som en skötte tidigare.

 

Så är det inte hos oss. Finns bara "PostNord", men nu med hälften så många postbilar som dessutom skall köra ut andra företags paket också som man har avtal med. Det hjälper ju därför inte längre att välja DHL, eller Schenker, det hamnar vilse med PostNords bil i alla fall. Som i vissa fall inte ens hinner komma hit under sin tur innan det är dags att stämpla ut, alternativt kastar ut paketet utanför dörren då de inte hann/orkade kliva ur.

Har dessutom bara senaste halvåret fått ett par paket bestående av en totalt söndermosad kartong med innehållet i en bärkasse bredvid.

 

Sedan kommer post fel till oss flera gånger i veckan. Lägger man det felutdelade i en gul låda kommer det dessutom felaktigt till oss igen. Enda likheten är postnumret och gatunumret, gatunamnet och personnamn är totalt olika. Måste vara något gravt programmeringsfel i sorteringsmaskinerna, då det handlar om tydliga försändelser med maskinskriven adress.

 

Nu senast fick vi SMS från tandläkaren med en överraskande besökstid vi inte visste om. Den hade skickats ut flera veckor innan, men aldrig kommit fram via Posten. Vi var inte de enda, så de hade börjat SMS:a istället.

 

Har knappast något med privatisering och att flera bolag skulle dela på kakan att göra. Och PostNord är ju fortfarande i allra högsta grad stadsägda.

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DÅ innebär det kanske att det egentligen fungerar bättre med "uppdelningen/privatiseringen"?

Att det som blivit snett beror på yttre omständigheter.. Ja om det är så borde vi kanske göra fler "Splitta" dela upp posten på kanske ett tiotal bolag till?

Motsatsen, även överdrivet, till det dåliga brukar ju vara positivt.

SMS istället för att köra ut kanske skulle lösa en del av problematiken.

Istället för att post körs ut skulle alla som skickar något, även all reklam, skulle skicka SMS till mottagaren så kunde han själv hämta sina saker där det sorteras..

SKulle ju även ge lite systembolagsnostalgikänsla, som det var fredagar förr i tiden innan självplock.. att köa på sin tur.. självklart skulle dom ju kunna skära ner så dom hade max en personal/postblag som tog emot till postsorteringen... sen e ju frågan vad vi skulle göra med alla postbilar.. Starta eventbolag, där frustrerade posttjänstemän och andra fick slå sönder, likt den ryska modellen där dom bygger upp kontors- och andra lokaler som eventdeltagarna får "gå loss på" med släggor osv..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har beställt en hel del från Kina via Ebay och nu senast från AliExpress. Har aldrig blivit drabbad av "långa" leveranstider (max 20 dagar) även med fri frakt och paketet varit spårbart ända fram till dörren. Men nu från AliExpress så har det blivit stopp i trackinghistoriken,  senaste rörelsen 3:e dec, varan beställdes 16 nov.

Står "sent to airline departed country of orgin"  här misstänker jag det Ingemar skrev att PostNord sumpar trackingen så man har ingen aning om paketet landat i Sverige

Börjar tro att man blir nog utan paket, fördelen med AliExpress är ju att man kan kräva pengarna tillbaks om varan uteblir även om det inte är säljarens fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör från flera håll att deras Kina-paket redan skickats tillbaks innan de ens fått avisering om att det anlänt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp.

Hade nyss ett liiitet paket som tog två veckor från att det var inregistrerat på Arlanda till min brevlåda. Och i samband med att det anlände till Sverige så försvann spårbarheten.

 

Det är nästan en prestation att ta veckor inom Sverige för en försändelse. Men av de senaste 4-5 försändelserna har ingen tagit mindre än en vecka för sista biten inom Sverige.

 

Och avisering - fick en avi för ett tag sedan bara två dagar innan det skulle gå tillbaka automatiskt. Så det kan nog stämma som "raol" skriver ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad händer när brevvolymen minskar drastiskt framöver (förutsägbart)?

Brevbärningen avskaffas. Det var väl Ove Rainer som sa att posten skulle bli självbärande.

Först samlas väl brevlådorna på ett staket områdesvis som i en del sommarstugeområden.

Sedan får man SMS-avisering om att ett brev finns att hämta på ICA.

Fast å andra sidan skickas det väl då inga brev längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, trewq säger:

Först samlas väl brevlådorna på ett staket områdesvis som i en del sommarstugeområden.


Så ser det redan ut på rätt många håll, i villaområden. Mina föräldrar bor i ett område där det är så. För just deras del innebär det bara ca 10 m längre att gå, men där är nog 6-8 lådor samlade på ett "staket".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppskattar vrkligen att det funkar dåligt med leveranser från Kina.

Jag ser ingen anledning att sponsra diktaturen i Kina genom att handla därifrån.

Har för mig att avtalet om billig post från Kina upphör nu till årsskiftet, vilket jag verkligen hoppas leder till att vi handlar mera från EU och Europa.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Mackey säger:

Jag uppskattar vrkligen att det funkar dåligt med leveranser från Kina.

Jag ser ingen anledning att sponsra diktaturen i Kina genom att handla därifrån.

Har för mig att avtalet om billig post från Kina upphör nu till årsskiftet, vilket jag verkligen hoppas leder till att vi handlar mera från EU och Europa.

 

Mackey

 

Det mesta du köper från Eu/Europa tillverkas lika fullt i Kina. De enda som gynnas av att du betalar mer för att europeer skall sätta sitt varumärke på prylarna är europeer, som därmed gör att EU kan behålla sin alltför höga kostnadsnivå, vilket alltså vidmakthåller att produktion inte sker i EU.  Med arbetslöshet som följd.
Som det är nu skulle du aldrig har råd att köpa särskilt mycket om de även tillverkats inom EU.....

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beställde tio spårvagnar från en firma som är verksam genom Aliexpress.

Tog exakt 4 veckor från beställning till leverans. AnsoldoBreda tog många år + förseningar på sig och det blev ändå inte bra, får se om Bombraider lyckas bättre med spårvagnar till Göteborg.

 

Mina vagnar var helt felfria. Måhända är det lättare att producera modeller i skala 1:87 (H0) än sådan i fullskala, ävensom förebilden tillverkades redan 1902.

 

Jag har även beställt andra grejer, framförallt bilgrejer, kan instämma med tidsintervallet 4-6 veckor det stämmer med mina erfarenheter också.

 

Skall bli spännande att se om portot från Kina höjs efter årsskiftet, det har ju spekulerats om det i dagstidningarna, tills nu har den internationella postunionen (om den nu heter så) sponsrat Kina då detta tidigare ansågs vara ett u-land, för att få fart på exporten.

-Så passa på att beställa grejer nu innan årsskiftet!

 

Bilden visar förebilden, en ASEA-vagn från 1902, modellen i H0 finns nu att köpa på Göteborgs spårvägsmuseum!

(Det är mycket träbåtskänsla inuti dessa gamla spårvagnar, för att nu försöka föra ämnet i rätt hamn...)

43_1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Seawolf säger:

 

Det mesta du köper från Eu/Europa tillverkas lika fullt i Kina. De enda som gynnas av att du betalar mer för att europeer skall sätta sitt varumärke på prylarna är europeer, som därmed gör att EU kan behålla sin alltför höga kostnadsnivå, vilket alltså vidmakthåller att produktion inte sker i EU.  Med arbetslöshet som följd.
Som det är nu skulle du aldrig har råd att köpa särskilt mycket om de även tillverkats inom EU.....

Nej det mesta jag köper tillverkas inte i Kina eftersom jag så långt som möjligt väljer bort kinesiska varor till förmån för europeiska varor. Jag tror stenhårt på att det är bättre att inte köpa kinesiskt , men jag är inte ekonom.

 

Tror du på fullt allvar att arbetslösheten i Europa kommer att öka när vi i framtiden tvingas minska importen från Kina för att kostnadsläget där blivit för högt?

Ännu finns det billiga "slavar" i Kina, men jag tror inte att regimen vill att det ska vara så särskilt länge till.


Varför måste vi köpa särskilt mycket?

Om den enda orsaken att vi kan gotta oss i billiga varor är att andra människor arbetar under slavliknande förhållanden tycker jag det är bättre att vi konsumerar lite färre men dyrare varor.

 

Sedan har vi Kinas miljöpåverkan, både lokalt och globalt. Det är på bättringsvägen, men Kina är tom. en stor nedsmutsarna per capita och det finns många huvuden i Kina.

 

Idag ser jag inget som skulle gynnas av handel med Kina annat än våra egna möjligheter att roa oss med billigare varor.

På sikt kan man hoppas att levnadsvillkoren för kineser blir mera rimliga till följd av att vi handlar med dem, men det har ju inte funkat hittills.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Mackey säger:

På sikt kan man hoppas att levnadsvillkoren för kineser blir mera rimliga till följd av att vi handlar med dem, men det har ju inte funkat hittills.


Är du säker på det...?

Hur som helst måste vi snart ställa om samhället till att hantera överflödet av arbetskapacitet när allt mer av allt arbete tas över av maskiner och robotar. Det är ohållbart i längden att ha en grupp som jobbar jättemycket samtidigt som en annan grupp saknar jobb. En kraftig arbetstidsförkortning på några årtiondens sikt är det enda som kommer att fungera. Annars kommer vi att få ett helt tudelat samhälle, med enorma sociala problem - för båda grupper!

Den problematiken kommer även Kina att ställas inför och behöva hantera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Mackey säger:

Nej det mesta jag köper tillverkas inte i Kina eftersom jag så långt som möjligt väljer bort kinesiska varor till förmån för europeiska varor. Jag tror stenhårt på att det är bättre att inte köpa kinesiskt , men jag är inte ekonom.

 

Mackey

 

Och hur vet du att det inte finns delar från Kina i det du köper . Du tror att du köper från Europa men innehållet är lik förbaskat Kinesiskt. Ett ex, köp ett Elektrolux kylskåp tillverkat i Sverige, inte är det mycket Europatillverkade prylar i det. Mycket av komponenterna kommer från Kina.

Så det här att du köper europeiskt faller tyvärr på målsnöret.

Redigerad av Gelis
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, raol säger:


Är du säker på det...?

Hur som helst måste vi snart ställa om samhället till att hantera överflödet av arbetskapacitet när allt mer av allt arbete tas över av maskiner och robotar. Det är ohållbart i längden att ha en grupp som jobbar jättemycket samtidigt som en annan grupp saknar jobb. En kraftig arbetstidsförkortning på några årtiondens sikt är det enda som kommer att fungera. 

Ja, om individerna är likvärdiga och utbytbara. Annars kommer en del att vilja jobba mer. Synd, men alla kommer inte att behövas, så jag gissar att "medborgarlön" blir lösningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På nationell skala jämnar sånt ut sig.

 

Och ja, nån form av medborgarlön blir nödvändig. Det är ett oundvikligt nästa steg i samhällsutvecklingen.

Men nu blir det nog för mycket politik för ett båtforum. Förlåt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får en känsla av att det finns en hel del kinakramare vilket jag tycker är lite skrämmande. Är suget efter billiga prylar så stort att man bokstavligt är beredda att gå över lik eller stoppar man bara huvudet i sanden.

 

Självklart är jag väl medveten om att Electrolux köper delar till sina produkter över hela världen och också från Kina. Det fina i kråksongen är att Elektrolux också ställer höga krav på sina leverantörer och/eller själva äger fabrikerna.

 

Det viktiga tycker jag är att man gör medvetna val och i alla fall försöker förstå vilka konsekvenser ett inköp får. Gillar man Nordkoreas agerande ska man stötta Nordkorea och gillar man Kinas agerande ska man stötta Kina osv.

 

Ibland köper även jag och min fru medvetet saker från Kina för att det inte går att undvika eller så köper man något man behöver utan en tanke på var det är tillverkat.

 

Åter till den subventionerade posten från Kina. Hur går det med leveranserna?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Mackey säger:

Jag får en känsla av att det finns en hel del kinakramare vilket jag tycker är lite skrämmande. Är suget efter billiga prylar så stort att man bokstavligt är beredda att gå över lik eller stoppar man bara huvudet i sanden.

 

Självklart är jag väl medveten om att Electrolux köper delar till sina produkter över hela världen och också från Kina. Det fina i kråksongen är att Elektrolux också ställer höga krav på sina leverantörer och/eller själva äger fabrikerna.

 

Det viktiga tycker jag är att man gör medvetna val och i alla fall försöker förstå vilka konsekvenser ett inköp får. Gillar man Nordkoreas agerande ska man stötta Nordkorea och gillar man Kinas agerande ska man stötta Kina osv.

 

Ibland köper även jag och min fru medvetet saker från Kina för att det inte går att undvika eller så köper man något man behöver utan en tanke på var det är tillverkat.

 

Åter till den subventionerade posten från Kina. Hur går det med leveranserna?

 

Mackey

Du menar att nu... kan "vi" återgå till ursprungstråd?

Intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...