Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
TobiasLager

Expansionskärl till värmeväxlare

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en marinkonverterad Isuzumotor i min segelbåt som jag ägt i ett år nu. Motorn är konverterad med en manifold/manicool värmeväxlare (se bilder) på verkstad för ca 10 år sedan. Efter att ha fyllt på kylarvätska i slutet av förra säsongen (hade en läcka vid kopplingen till gångvärmaren) har jag märkt att det pyser över lite ur pipen vid locket på värmeväxlaren. Tanken slog mig då att man kanske ska ha ett expansionskärl kopplat till denna (reflekterade inte ens över att den saknade detta..). Är jag helt fel ute? Är det nog med plats att expandera i den "tank" som redan sitter där? Några rekommendationer för hur jag enklast monterar expansionskärlet (slang direkt till pipen och sen till kärlet?)?

 

Med vänliga hälsningar,

Tobias Lagerbäck

 

226009_1.jpg

post-81752-0-31917800-1490200433_thumb.jpg

post-81752-0-43583500-1490200439_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normal installation av expansionskärl är att ha en slang från anslutningen vid kylarlocket - till en genomföring i locket till expansionskärlet - via en slang som når ner till botten av expansionskärlet. Då pyser luft ut ur kylsystemet och när tempen sjunker så sugs det tillbaka kylarvätska in i kylsystemet igen.

 

Titta på hur det ser ut under huven på bilen....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...