Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
P_Martinsson

Rengöra färsvattentank

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Finns det någon här som har något tips på hur man rengör en färskvattentank?

Finns ju en del mirakelmedel som man kan hälla i tanken, men gör dom verkligen någon nytta och vilken skall man i så fall välja?

 

Sen kommer jag till en naturlig följdfråga från en snubbe som har noll koll i ämnet:

Vattnet som man har i färskvattentanken under säsongen, vad kan man använda det till?

Tvätta disken förstår jag med egen tankeförmåga. Att man kan använda det som dricksvatten kanske är mindre bra. Bra hjälp vid hård mage kanske. Borsta tänderna i det? Till att koka kaffe?

 

Skall man kanske ha något i vattnet? Låg i flottan på 80-talet och då hällde man i klor..vilket i och för sig gjorde att magen klarade sig, men kaffet smakade allt annat än gott.

 

Kort sagt! Ni som bruka spendera lite av tiden på sommaren i en båt, hur gör ni?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Klorin brukar jag använda. en liter klorin sen fyller jag nån liter vatten. Öppnar kranar så tills det kommer klorindoft sen fyller jag upp tanken full och låter stå i ett par timmar.

Sedan öppnar jag alla kranar så vattnet får pumpas ur. Fyller därefter tanken 3 gånger och tömmer genom kranarna.

Vet ej om det är bra men har aldrig blivit sjuk av vattnet iaf

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär så säger instruktionen till vår Bayliner och klorin tar garanterat död på alla bakterier men det gäller som sagt att skölja noga sedan.

 

Vi använder färskvattnet till allt, även dryck. Orkar för sjutton inte dra runt på massa extra dunkar med vatten när man har en stor i båten. Att det är tvivelaktigt att göra så kan man kanske fundera på. Man fyller ju normalt vid bryggorna och de slangarna är sällan godkända för dricksvatten. Å andra sidan är det väl troligtvis där man också fyller sin "dunk".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns även vattentabletter att kasta i, det gör jag alltid när jag ska iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig gjort ren vattentanken, och den är från 98. Aldrig har jag blivit kass i skrinet heller, och vi använder vatten i båten precis som hemma, dock med tillsats av nått silverjox på pytteliten flaska. Kommunalt vatten är lika rent i hamnen som hemma och där tror jag det är väldigt få som gör rent sina ledningar :D

Om du vinterförvarar båten frostfritt så är mitt recept att fylla tanken innan du stänger båten för vintern. Minsta möjliga luft i tanken, kallt och mörkt ger minsta möjliga yta för bakterietillväxt.

 

Nu kommer jag nog att bli duktigt påhoppad, men jag har verkligen en känslig kista som havererar lätt, och ändå kan jag garantera att detta funkar.

 

Mvh Andréas

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag kör med klorin, gnor runt i tanken genom manluckan med en borste, spolar runt och pumpar ut.

första påfyllningen luktar och smakar klorin, men det avtar med tiden.

Jag dricker från tanken, har alltid druckit det vatten lokalbefolkningen dricker utan men.

Har svårt att förstå att folk köper dricksvatten, speciellt i sverige, när man sett och druckit vad som står till buds i andra länder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär så säger instruktionen till vår Bayliner och klorin tar garanterat död på alla bakterier men det gäller som sagt att skölja noga sedan.

 

Vi använder färskvattnet till allt, även dryck. Orkar för sjutton inte dra runt på massa extra dunkar med vatten när man har en stor i båten. Att det är tvivelaktigt att göra så kan man kanske fundera på. Man fyller ju normalt vid bryggorna och de slangarna är sällan godkända för dricksvatten. Å andra sidan är det väl troligtvis där man också fyller sin "dunk".

Var hittar du dricksvattengodkända pryttlar i Sverige med ett dricksvattengodkännande som gäller här?

Vem har godkänt?

Om jag fattat det rätt är det Livsmedelsverket som ska utfärda.. om jag förstått dom rätt så utfärdar dom inga godkännanden på maretial, materiel, mm.

 

Fast bortsett från det.

Klor funkar. Det är bakteriedödande.

Klorhaltigt alkaliskt medel funkar ännu bättre då du även gör rent effektivt.. över 99% av ev bakterier tvättar du bort.. resten dräper du.. med ex klor, finns även andra typer som, Benzalkoniumklorid.. som finns i bakteriedödande rengöringsmedel som är mindre otrevliga att jobba med.

Jag har ett sånt.. slår i ca 1dl, 1% i 10 liter vatten som får simma omkring i ena tanken någon dag, seglandes, så det skvalpar runt riktigt.. spolar ur och då kommer massa svart gegg.. sköljer ur... och gör likadant i den andra tanken.. det kör jag genom alla slangar, en i taget..

Gör inte varje år men i år är det dags igen..

Ska köra i lite syra åxå i år, som jag spolar i varmvattenberedaren, fosforsyra, som inte skadar det rostfria... så jag får bort all ev kalk.

Tänk på om ni råkar ha något syra-innehållande och något med klor att inte blanda det..

Klortabletter funkar ju såklart men smakar badhus..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Seahinter om allt utom att lämna tanken full över vintern.

Ingen rengör några vattenledningar i vanliga bostäder och de kan utan vidare vara mer än 50 år gamla.

En brunn på sommarstället görs oftast inte heller ren, men det bör man faktiskt göra - i alla fall om det är en grävd brunn.

 

Så länge man fyller vatten renat i vattenverk är det ingen fara att dricka det från tanken många månader efter att man fyllde tanken, se mitt test här, http://www.maringuiden.se/forum/topic/78846-test-av-vanligt-vattens-h%C3%A5llbarhet/page-1?hl=dricksvatten

 

Använd gärna någon form av konserveringsmedel, typ Aqua clean.

 

Tänk på att förutsättningarna för bra vatten inte är desamma om du fyller från en brunn ute i skärgården. Gör man detta ofta kan det vara bra att koppla ett filter till slangen för att slippa få med partiklar.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tänka såhär - vatten reservoarerna (vattentornen) hur ofta rengörs dom? Troligtvis aldrig, inte heller vattenrören..  

 

Jag har sköljt ur min tank ordentligt på våren, ibland någon gång under säsong, beroende på hur länge vattnet legat. Om jag inte varit ute på 3 veckor (händer sällan) så kan vattnet smala lite tank. Då spolar jag ur och fyller nytt - smakar perfekt. Jag dricker mitt tankvatten, har oftast gjort det, inte blivit dålig. 

 

Har man omsättning på sitt vatten så kan man vara lugn. Har det varit jättevarmt och båten legat med halv tank några veckor, skölj ur och byt.. 

 

Har en kamrat som körde klorin i sin tank, han blev aldrig av med klorin doft/bismak så jag är lite tveksam till att köra med klorin.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tvättade tanken med Klorin en gång, sen smakade aldrig kaffet bra.

Töm tanken, sug ut allt vatten med våtdammsugaren. På våren fyller man en stund och pumpar ut eller framförallt, spolar igenom systemet.

Vill man har helt bakteriefritt vatten så behandlar man med ozon eller UV-ljus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken har jag gjort ren med en svag lösning av grönsåpa och sköljt x flera. Ibland behöver man byta slangar, och man skall ha en sil innan pumpen.

Vi har diskuterat detta x flera innan, och så länge man fyller kommunalt ledningsvatten är det inge fara alls, då kan du gladerligen dricka vattnet.

Plasttankar och billiga slangar kan ge en viss bismak. Detta märks mest när man kokar kaffe eller te av det vattnet.

Om du har en manlucka i tanken så öppna den och häll i såpalösning och gnugga runt med exemplevis en diskborste, om du kommer åt. Nu lossnar det en del beläggningar, skölj ur dessa, bra om du kan tappa ur utan att använda pentrypumpen. Sedan byt ut tveksamma slangar mot sådana i livsmedelskvalitet.

Men om du är tveksam installera exempelvis Julas sommarstugedilter med filtervadd och eller aktivt kol i. Men kommunalt ledningsvatten är riskfritt!

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt kommunalt vatten är inte klorerat, däremot är det fritt från bakterier.

Har man plasttank så säger man att den får inte skuras. Det hårdaste man får använda är svamp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns även vattentabletter att kasta i, det gör jag alltid när jag ska iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt kommunalt vatten är inte klorerat, däremot är det fritt från bakterier.

Har man plasttank så säger man att den får inte skuras. Det hårdaste man får använda är svamp.

Kanske inte allt. Men det som tappas ur kranarna i Stockholm innehåller aktivt klor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt kommunalt vatten är inte klorerat, däremot är det fritt från bakterier.

Har man plasttank så säger man att den får inte skuras. Det hårdaste man får använda är svamp.

En diskborste är mjukare än plasten i tanken, så den gör troligtvis inga repor som det kan växa bakteriekolonier i...

Vattentankar utförda i rostfritt, syrafast stål är bra mycket bättre än plasttankarna, dessa är smakneutrala och lättare att hålla rena, förutsatt att det finns en lucka i dem.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min rostfria tank är inbyggd och går inte att komma åt utan omfattande rivning av inredningen.

Jag har aldrig rengjort tanken, haft båten sen 1985, tömmer på hösten och spolar igenom den rejält med kommunal(-klor)vatten på våren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tänka såhär - vatten reservoarerna (vattentornen) hur ofta rengörs dom? Troligtvis aldrig, inte heller vattenrören..

 

Jag har sköljt ur min tank ordentligt på våren, ibland någon gång under säsong, beroende på hur länge vattnet legat. Om jag inte varit ute på 3 veckor (händer sällan) så kan vattnet smala lite tank. Då spolar jag ur och fyller nytt - smakar perfekt. Jag dricker mitt tankvatten, har oftast gjort det, inte blivit dålig.

 

Har man omsättning på sitt vatten så kan man vara lugn. Har det varit jättevarmt och båten legat med halv tank några veckor, skölj ur och byt..

 

Har en kamrat som körde klorin i sin tank, han blev aldrig av med klorin doft/bismak så jag är lite tveksam till att köra med klorin..

Vattentorn och reservoarer rengör regelbundet och övervakas mycket noga

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Allt kommunalt vatten är inte klorerat, däremot är det fritt från bakterier.

Har man plasttank så säger man att den får inte skuras. Det hårdaste man får använda är svamp.

Kanske inte allt. Men det som tappas ur kranarna i Stockholm innehåller aktivt klor.

 

 

Fler och fler kommuner går över till UV-ljus, det ger ett betydligt godare vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ungefär så säger instruktionen till vår Bayliner och klorin tar garanterat död på alla bakterier men det gäller som sagt att skölja noga sedan.

 

Vi använder färskvattnet till allt, även dryck. Orkar för sjutton inte dra runt på massa extra dunkar med vatten när man har en stor i båten. Att det är tvivelaktigt att göra så kan man kanske fundera på. Man fyller ju normalt vid bryggorna och de slangarna är sällan godkända för dricksvatten. Å andra sidan är det väl troligtvis där man också fyller sin "dunk".

Var hittar du dricksvattengodkända pryttlar i Sverige med ett dricksvattengodkännande som gäller här?

Vem har godkänt?

Om jag fattat det rätt är det Livsmedelsverket som ska utfärda.. om jag förstått dom rätt så utfärdar dom inga godkännanden på maretial, materiel, mm.

 

Fast bortsett från det.

Klor funkar. Det är bakteriedödande.

Klorhaltigt alkaliskt medel funkar ännu bättre då du även gör rent effektivt.. över 99% av ev bakterier tvättar du bort.. resten dräper du.. med ex klor, finns även andra typer som, Benzalkoniumklorid.. som finns i bakteriedödande rengöringsmedel som är mindre otrevliga att jobba med.

Jag har ett sånt.. slår i ca 1dl, 1% i 10 liter vatten som får simma omkring i ena tanken någon dag, seglandes, så det skvalpar runt riktigt.. spolar ur och då kommer massa svart gegg.. sköljer ur... och gör likadant i den andra tanken.. det kör jag genom alla slangar, en i taget..

Gör inte varje år men i år är det dags igen..

Ska köra i lite syra åxå i år, som jag spolar i varmvattenberedaren, fosforsyra, som inte skadar det rostfria... så jag får bort all ev kalk.

Tänk på om ni råkar ha något syra-innehållande och något med klor att inte blanda det..

Klortabletter funkar ju såklart men smakar badhus..

 

 

Ja, jag vet inte hur vetenskapligt det hela blir med Biltema som referens men de säljer i alla fall en dricksvattenslang som är godkänd för livsmedel. Av vem vet jag inte...

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Dricksvattenslang-2000032587/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gjorde ren vattentanken på vår båt från 1980 när jag köpte den 2013. Ingen vacker syn. Svarta mögelprickar och alla väggar i tanken täckt av en grönt slem. Diskboste med disksmedel fick bort allt, men det var svårt att komma åt överallt. Sedan torkade jag med vatten+klorin. Avslutningsvist lade jag i vattentankreningstabletter som fick ligga och puttra i någon vecka i tank och slangar. Sedan skölde jag ur tanken 2 ggr.

 

Finns bilder på det hela www.sailingladyann.se -> Olika Projekt -> Färdiga Projek Längst ned på den sidan finns beskrivning + bilder.

 

Vi är ute många helger under säsongen + minst 6 veckor i sträck på sommaren. Vi använder vattnet i vattentanken till allt. Disk, dusch, dricker, till matlagning. Inga problem alls.

 

Har varit ute till havs varje sommar sedan jag var nyfödd (38 år på raken nu :) ) och har aldrig blivit sjuk pga dåligt vatten i vattentanken. Så inga problem skulle jag säga.

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ungefär så säger instruktionen till vår Bayliner och klorin tar garanterat död på alla bakterier men det gäller som sagt att skölja noga sedan.

 

Vi använder färskvattnet till allt, även dryck. Orkar för sjutton inte dra runt på massa extra dunkar med vatten när man har en stor i båten. Att det är tvivelaktigt att göra så kan man kanske fundera på. Man fyller ju normalt vid bryggorna och de slangarna är sällan godkända för dricksvatten. Å andra sidan är det väl troligtvis där man också fyller sin "dunk".

 

Var hittar du dricksvattengodkända pryttlar i Sverige med ett dricksvattengodkännande som gäller här?

Vem har godkänt?

Om jag fattat det rätt är det Livsmedelsverket som ska utfärda.. om jag förstått dom rätt så utfärdar dom inga godkännanden på maretial, materiel, mm.

 

Fast bortsett från det.

Klor funkar. Det är bakteriedödande.

Klorhaltigt alkaliskt medel funkar ännu bättre då du även gör rent effektivt.. över 99% av ev bakterier tvättar du bort.. resten dräper du.. med ex klor, finns även andra typer som, Benzalkoniumklorid.. som finns i bakteriedödande rengöringsmedel som är mindre otrevliga att jobba med.

Jag har ett sånt.. slår i ca 1dl, 1% i 10 liter vatten som får simma omkring i ena tanken någon dag, seglandes, så det skvalpar runt riktigt.. spolar ur och då kommer massa svart gegg.. sköljer ur... och gör likadant i den andra tanken.. det kör jag genom alla slangar, en i taget..

Gör inte varje år men i år är det dags igen..

Ska köra i lite syra åxå i år, som jag spolar i varmvattenberedaren, fosforsyra, som inte skadar det rostfria... så jag får bort all ev kalk.

Tänk på om ni råkar ha något syra-innehållande och något med klor att inte blanda det..

Klortabletter funkar ju såklart men smakar badhus..

Ja, jag vet inte hur vetenskapligt det hela blir med Biltema som referens men de säljer i alla fall en dricksvattenslang som är godkänd för livsmedel. Av vem vet jag inte...

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Dricksvattenslang-2000032587/

Vet inte heller 100% vad gäller material fast tolkade svar från Livsmedelsverket då jag en gång i tiden hade frågor gällandelim,gängtätning mm. På vissa står det ex. "Livsmedelsgodkänd" "dricksvattengodkänd" mm.

Myndigheten är Livsmedelsverket och dom säger sig inte ge, utfärda godkännanden på enskilda produkter, ämnen.

Sen finns andra utländska godkännanden som fda, mfl men det gäller en i Sverige. Här är livsmedelsleverantören, vattenleverantören etc. ansvariga för att livsmedlet som levereras håller ok kvalitet.

Tänk att du har ett antal pumpstationer, gängopplingar mm. som ditt vatten passerar.

I varje sådan har man använt material, produkt, som precis klarar gränsvärden.. så har du ju ingen aning om den totala summan av vad som kommer ut i ena änden.

Så det är två olika sätt att se problemet.

Mäta var enskild produkt, ämne, material, kolla hur mycket dom avger i olika situationer.. godkänna/avslå.. och inte ha koll på hur mycket olika saker ett livsmedel sedan blir utsatt för.. så är det i många länder i Europa, USA mfl.

I Skandinavien tittar mina på känsligheten av slutprodukten istället. Sen finns ju regelverk för kemikalier enligt reach, som är EU-standard. Härdplasförordning som är sverigestandard mm.

Så.. i princip måste man doktorera för att ungefär klara av att göra rätt.. fast som anställd och privat kan man luta sig tillbaka. Den som är arbetsgivare är skyldig att veta, att följa regler mm. även den som "kör eget" men han behöver inte informera sina anställda (sig själv) om vad som gäller på ett dokumenterat sätt, bara sina anställda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick stavnings/ordvals- program.

Inte känslighet.. kvalité.... på ska de va.

 

PS. Som anställd har du såklart ansvar att följa skyddsregler, när arbetsgivaren utbildat dej, annars kan du tom. bli avskedad om du ex skulle bli sjuk. av jobbet för att du inte följt skyddsåtgärder DS.

Fast arbetsgivaren måste veta, informera, dokumentera, utbilda.. och f.o.m. Förra året blir det "böter" direkt.. inte vite.

Så Amv anställer mycket kontrollanter fn. DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankrengöringsfrågan har varit uppe några gånger tidigare. Har man en tank som verkligen behöver rengöring så är följande tvåstegsraket en bra lösning:

1. Aktivt syre (väteperoxid) att ta kål på bakterier och alger i tank och ledningssystem. Vanligt i pool-sammanhang, men har ingen aning om dosering för vattentankar annat än om man köper just det medel som är avsett för färskvattentankar.

2. Citronsyra för att avlägsna unken lukt, smak samt kalkavlagringar.

 

Som nämnts tidigare blir det allt mindre vanligt att kommunalt vatten kloreras. Tidigare var det vanligt att man renade ytvatten med klor, men grundvattentäkter kloreras sällan. UV blir allt vanligare i kommunal rening.

 

Även om vatten är klorerat så har kloret ingen konserverande effekt när det väl hamnar i vattentanken. Har man bakterier i tank eller ledningssystem kan vattnet alltså bli dåligt även om det är rent från början. För att förhindra bakterietillväxt och konservera vatten finns det många silverbaserade smakneutrala medel, men dessa är numera förbjudna i Sverige då Kemikalieinspektionen gör annan tolkning av EUs biocidregleringar än de flesta andra EU-länder gör.   

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående livsmedelsgodkända slangar etc. Ingen aning om vem som skulle utfärda ett godkännande, men man syftar väl främst på att slangarna inte är behandlade med antimögelmedel eller liknande.?

Jag är lite akvarienörd också och i den hobbyn undviker många vanliga trädgårdsslangar för att dessa innehåller just mögelmedel och kanske nåt mjukmedel som är ohällsosamt. Men nu är ju en fisk oändligt mycket känsligare än en människa när det gäller vattenkvalité, så att det sitter en trädgårsslang på bryggan som vi fyller dricksvattentanken med är förmodligen ett ickeproblem ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående livsmedelsgodkända slangar etc. Ingen aning om vem som skulle utfärda ett godkännande, men man syftar väl främst på att slangarna inte är behandlade med antimögelmedel eller liknande.?

Jag är lite akvarienörd också och i den hobbyn undviker många vanliga trädgårdsslangar för att dessa innehåller just mögelmedel och kanske nåt mjukmedel som är ohällsosamt. Men nu är ju en fisk oändligt mycket känsligare än en människa när det gäller vattenkvalité, så att det sitter en trädgårsslang på bryggan som vi fyller dricksvattentanken med är förmodligen ett ickeproblem ändå.

Myndigheten är Livsmedelsverket.

På produkter ger dom inga godkännanden vet jag.

På material tror jag inte dom gör heller..

Så den typen av märkning får leverantören stå för.. fast det gäller inte.

"Antimögelbehandlad slang"

Låter märkligt.. då bör man ju hälla i nåt medel efter vsr gång man sköljt ur den..

Eller funkar det som fyllmedel med giftvsom finns i en del sanitetssilikon.. att det fälls ut väldigt långsamt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Antimögelbehandling" kan betyda att det finns någon form av silver i själva materialet. Det är oerhört vanligt, men i vissa fall också ifrågasatt i vissa sammanhang (t.ex. när man har det i sportkläder och skor för att förhindra dålig lukt). Det är också vanligt att silver blandas in i materialet i tex vattenfilter just för att förhindra mögeltillväxt i ett fuktigt filter som ej används. Silver i denna sista form, som inte frigörs eller fälls ut i vattnet, är tillåten i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag hört talas om.. till sportkläder.

Så silver generellt har den egenskapen...hur funkar det?

Vet att det finns nån typ av bakteriespor som man kan spraya ut.. just mot lukt, som förökar dig av och livnär sig av all typ av organisk lukt. Tar bort ex. Katt, hund, rök, räk, lik mm. mm. Lukt extremt effektivt. Restprodukt blir co2 och h2o.. samt lite nya sporer. Dom flesta bakterier dör men jissa klarar dig några månader som sporer.. fast hundbil å rökare-bil tex.. e ju perfekt. Därvtillförs ny näring hela tiden så bakteriefloran hålls vid liv.. tarvtom. bort grislukt..

Funderar om det finns liknande som "renar" vatten utan att lämna nån skada..

Ofta används ju ozon vid luktkorttagling men det är både giftigt och samtidigt väldigt skadligt för dom flesta material..

Fast ozonbehandling av vatten vet jag inte om det åxå löser ut en massa oxidationsmedel osv..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flaskvatten renas enbart med ozon.

I förra båten hade jag en ozongenerator som gick 15min/dygn, tar bort all dålig lukt. Ozon är inte farligt i låga koncentrationer och framförallt bryts det ned snabbt.

Med en ozongenerator som trycker ner ozon i vattnet skulle man få en effektiv rening.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att vi hällde ättikssprit i 10 liters vattendunkar som gav dålig smak. Många år sedan nu, men jag tror det funkade, eftersom en av dessa dunkar fortfarande används vid längre bilutflykter.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

UV / ozon / aktivt syre är väl i grunden varianter på samma sak. Ofarligt när det används i rätt dosering.

 

Silver (och även koppar) skadar bakteriers och svampsporers DNA och tar död på dem. Romarna slängde silvermynt i brunnarna för att hålla vattnet rent (bakteriefritt). Förutom vattenrening, förhindrande av lukt i skor och kläder så har man även använt silver medicinskt till sårvård. Eftersom det är bakteriedödande faller det under EU's biociddirektiv när det används på sätt där det hamnar i naturen, så begränsningar av användning är på gång på många områden vilket i slutändan torde vara bra. När man tvättar sportkläder finns risk för att silvret frigörs och hamnar till slut i haven där det tar död på vattenlevande organismer.

 

Sen finns det ju hokus-pokus-spåret med kolloidalt silver som säljs som hälsokost som skall bekämpa diverse åkommor. Förbjudet i EU sedan ett antal år, men här kringgås det genom att det säljs som vattenrening (vilket alltså ej längre är tillåtet i Sverige).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...