Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Kan inte se klippet med firefox, i crome funkar det.

 

Hur funkar det för andra firefoxare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapten Archibald Haddock hade väl kallat detta "en lätt bris" anfekta och anamma!

Jag blir lätt sjösjuk bara av att se videoklippet!

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo.. sådana upplevelser görs nog säkrast hemma i favoritfåtöljen.
Via nån bok eller som här videoklipp. Fast då missar man väl både adrenalinkick och skenande puls. Någon liten risk måste man nog våga sig på - för att ens förstå det skrämmande i havets "mäktighet"!?. Aktuell vindstyrka säger inte allt om risk för "monster waves", inte utan beaktande av farvattnet, havsströmmar och kvardröjande gamla sjöar från tidigare hårda vindar.

[Tänker att faran för fartygen i filmklippen främst ligger i risken att skroven kan brytas sönder, snarare än att de kantrar? I riktigt stora vågor kan långa delar av skrovet hänga i luft utan understöd av vattnet, skrovets hållfasthet sätts på prov. Gamla fartyg har böjts&töjts i stora vågor så den ursprungliga hållfasthet bara är en okänd* bråkdel av den ursprungliga, till det kommer rostens härjningar?]
(*) På större fartyg lär det finnas en mätare för böj&töj (hogging/sacking) där en fast monterad laser mellan för- och akterskepp övervakar. Laserstrålen är givetvis alltid spikrak så dess reflekterande måltavla i motsatta ändskeppet avslöjar att skrovet kan orma sig halvmetervis p.g.a. belastning i havsvågor. Tror att meningen med en sådan mätare dels är att samla data, alltså ge en fingervisning om när skeppet är skrotfärdigt? Dels också ge kaptenen alarm vid extrema belastningar så att denne möjligen kan minska akuta risker genom att ändra kurs eller nåt??

Ps. @Pentax #2: Funkar bra hos min firefox, tog visserligen litet tid innan playknappen blev synlig.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan inte låta bli att klippa in en video tagen här på Vättern 2008 på en av Visingsöfärjorna. Det skall mycket till för att stoppa färjetrafiken :o

 

 

Inte från samma tur (detta är ett halvår senare med mycket bättre väder), filmat inifrån en bil på färjan:
 
Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte se klippet med firefox, i crome funkar det.

 

Hur funkar det för andra firefoxare?

 

Tack, bra! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Watch your course, Mr helmsman

--

Tänk nu på Atlantseglingar, balansupphängda kök, fenkölade små segelbåtar mm

 

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havet är alltid mäktigt, även när det är kav lugnt. Man vet ju vilka krafter som döljs däri...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hugaligen.......brr...man vill inte tänka hur det skulle vara i en Monstervåg med min lilla Fingal.

 

Det jag har läst mig till är att man fotar från sateliter å försöker räkna ut hur dessa vågor bildas å när å varför å var. Man har mätt upp vågor på ca 40 meter på riktigt, inga skepparhistorie alltså. Finns båtar, förlåt, fartyg, som fått bryggvingen bortspolad i en sådan våg.

 

För att slå hål på en gammal myt med anknytning till båtar som försvinner å så den där erbameliga Bermudas myten då. För det är en myt. Det försvinner fler båtar på annat håll. Det man har kunnat konstatera är att om det  kommer ett sk gasutsläpp från havsbotten, framför allt vid mittatlantiska ryggen men på alla de sk "eldring" ställena, så när bubblan, bubblorna når ytan försvinner all flytkraft å alla fartyg som inte är självflytande, läs kork, sjunker. Arkimedes princip upphör att gälla. Bla ryssarna har gjort stora försök med detta å "bevisat" tesen.

 

Bubblor skall finnas endast i champagnen å för säkerhets skull skall man inte döpa båtar i den.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ånej! Archimedes princip gäller även där och då. Det som händer är att vatten/gasblandningen har så låg densitet att fartyget sjunker ner under relingen och därmed sjunker.

 

Även flygplan kan råka illa ut när tex ett stort metangasutsläpp stiger upp som en jättebubbla genom luften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasutsläppen skulle även skapa en massa statisk energi som slog ut elektroniken mm. Teorin med gasbubblorna som sänker fartygen stämmer - i labbet. Men när man undersökt ett antal incidenter så går det att förklara de flesta ändå. Men många tycker om och vårdar myter.

--

Titta istället på hur vackert Anita ovan rör sig i sjön, troligen sköter hon sig helt själv. Kursen ändras +/- 90 grader men medelkursen är ganska stabil. Lägg märket till hur lugnt hon rör sig, inga malmbåts-knixar där inte. Detta klarar sällan moderna båtar. Detta är inte storm utan orkan, dessutom i en ganska krabb sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...