Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cam72

Trimpump säkring

Rekommendera Poster

Hej igen...

 

River ju en del i elen och har kommit till ankarspel och Trimpumpen.

Ankarspelet saknar säkring och så även trimpumpen till 290 DP drevet eller har dessa inbyggda säkringar?

 

Trimpump enligt bild och spelet är ett gammalt Anchormatic från förmodligen 80talet.

 

 

Tacksam för svar!

post-107026-541966_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

När det gäller ankarspelet skall det finnas en automatsäkring på den grova kabeln som försörjer elektronikboxen (och elmotorn), jag minns nu inte hur stor denna säkring skall vara.

Se bruksanvisningen:

http://www.anchor.se/inkopplingsschema.php

Visserligen för en modernare Acharomatic, men principen är den samma.

 

När det gäller drevpumpen, tror jag att det skall vara en automatsäkring på 55 A monterad i närheten av pumpen, det skall finnas en "röd plupp" med texten "55" på någonstans där, men det är nog så att det skiljer sig på olika motor- och drevmodeller. I ärlighetens namn har jag inte funnit min egen sådan säkring heller, men jag har sett sådana i tidigare båt och i andra där jag varit och dragit kablar. Säkerligen finns det andra här på forumet som kan svara bättre på just den frågan.

 

post-89760-0-84739800-1490000405.jpg

Nummer två är automatsäkringen på detta litet otydliga schema.

 

Acharomatic installerade jag själv i början av 1990-talet och då följde det med en sådan där vanlig automatsäkring att montera på skena i satsen, dessvärre minns jag inte märkvärdet.

Följ annars den grova röda kabeln från elektronikboxen mot batteriet och se om du finner någon säkring på vägen mot batteriplus.

 

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt att ta reda på hur stor säkring man behöver är att faktiskt mäta hur mycket ström som går genom kabeln vid normal användning och sedan välja närmast större säkring. Det har fungerat för mig.

 

Min Mercruiser trimpump drog 55A vid uttrimmning vid stillastående och 110A när den nådde trailerstoppet. Närmast större säkring jag hittade var 125A så då fick det bli den. Min startmotor drog 240-250A, närmast större säkring blev 300A och det har fungerat. (Startströmmen för motorerna är så kortvarig att den knappast påverkar säkringsstorleken.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

När det gäller ankarspelet skall det finnas en automatsäkring på den grova kabeln som försörjer elektronikboxen (och elmotorn), jag minns nu inte hur stor denna säkring skall vara.

Se bruksanvisningen:

http://www.anchor.se/inkopplingsschema.php

Visserligen för en modernare Acharomatic, men principen är den samma.

 

När det gäller drevpumpen, tror jag att det skall vara en automatsäkring på 55 A monterad i närheten av pumpen, det skall finnas en "röd plupp" med texten "55" på någonstans där, men det är nog så att det skiljer sig på olika motor- och drevmodeller. I ärlighetens namn har jag inte funnit min egen sådan säkring heller, men jag har sett sådana i tidigare båt och i andra där jag varit och dragit kablar. Säkerligen finns det andra här på forumet som kan svara bättre på just den frågan.

 

drevpump.jpg

Nummer två är automatsäkringen på detta litet otydliga schema.

 

Acharomatic installerade jag själv i början av 1990-talet och då följde det med en sådan där vanlig automatsäkring att montera på skena i satsen, dessvärre minns jag inte märkvärdet.

Följ annars den grova röda kabeln från elektronikboxen mot batteriet och se om du finner någon säkring på vägen mot batteriplus.

 

..

All kabel är kollad och det sitter inga säkringar, dessutom var drevpumpen kopplad parallellt med spelet, på dess inkommande plint, båda har således varit utan säkring.

 

Detta betyder att när jag har jag spelat hem båten och samtidigt kört ner drevet har det gått en jäkla massa ström i den 10mm2 kabel som allt var matat med, tur man hittar sådant innan branden är ett faktum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kör ni andra med för säkring till trimmet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...