Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Promod

Extra strömbrytare till kabinlampor

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Min central-5V-omvandlare har en tomgångsström 0,02A.

4m 2x2,5 mm2 ledning och 2,1A (iPhone) ger ett spänningsfall på 0,12V - påverkar inte laddningen.

 

Drar man fram 12V i samma ledning och en lokal omvandlare som laddar 2,1A@5V så blir spänningsfallet hälften dvs vinsten att omvandla lokalt är försumbar, dessutom är den större central-5V-omvandlaren effektivare.

Ok, ja du har förstås räknat på detta. Men i mitt tycke en massa besvärlig kabeldragning. Men jag är väl påverkad av den senaste tidens krypande och kabeldragningar med hjälp av antenner och gamla fiskespön i min båts olika utrymmen, och så går det åt buntband och kabelskor... tillråga på det en massa kabelklipp eller små bitar av kabelisolering i kölsvinet som kan fastna i länspumpen...

Sedan har jag fått ta ned delar av inredningen i hyttaket för att snyggt kunna dra fram dolda kablar till vindrutetorkarmotorerna.

Nä, att köpa och montera elektriska eller elektroniska prylar är både lätt och roligt, men om det inte finns vettiga kablar framdragna är det mindre kul.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under diskussionerna med billiga piratfjärrkontroller till ankarspel har jag funderat på andra användningsområden för dessa fjärrkontroller.

 

Dessa har ju två kanaler, 1 upp/in och 2 ned/ut.

Man skulle ju kunna koppla kanal 1 på mottagaren till ett självhållande relä eller transistorkoppling och kanal 2 att bryta denna. således kanal 1, på/on, kanal 2, av/off.

 

Kanske overkill till innerbelysning, men man kunde ju ha den till att tända och släcka däcksbelysningen, så man kan tända denna från land innan man snubblar ombord efter sena krogbesök i mitten av augusti...

- - - - -

Jag monterade en fjärrkontroll till däcksbelysningen. När jag slår till däcksbelysningen så strömsätts mottagaren och lampan tänds (dvs däcksbelysningen kan slås på utan fjärrkontrollen). Sedan släcker jag med fjärrkontrollen och går iland. När det ska famlas ombord igen så är det bara att tända med fjärren. Ombordkommen så slås elen av till däcksbelysningen och mottagaren drar ingen ström längre.

 

Fjärrkontrollen är även användbar vid sena tilläggningar när jag inte vill bli bländad på väg in mot strandkanten och vill ha strömbrytaren "i fickan".

 

Jag vill minnas att den kostade 50-60 SEK

p.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart lösning!

 

Vad är egentligen standbyförbrukningen på denna? Några få saker drar väl alltid ström ändå känns det som. Min båt verkar ligga strax under 0,2Ah/timme när allt "synligt" är avstängt inkl AIS (som ensam för övrigt drar 20watt). Kolmonoxidlarmet drar kanske en del av det men längre har jag inte kommit. Vad jag försöker säga är att om den tex drar 35mA är det kanske mer eller mindre försumbart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart lösning!

 

Vad är egentligen standbyförbrukningen på denna? Några få saker drar väl alltid ström ändå känns det som. Min båt verkar ligga strax under 0,2Ah/timme när allt "synligt" är avstängt inkl AIS (som ensam för övrigt drar 20watt). Kolmonoxidlarmet drar kanske en del av det men längre har jag inte kommit. Vad jag försöker säga är att om den tex drar 35mA är det kanske mer eller mindre försumbart?

Ingen aning hur mycket elektroniken drar i viloläge. Men fjärrtändningsfunktionen används ju sporadiskt och jag ville prioritera att däcksbelysningen kan tändas på normalt sätt med strömbrytaren vid elcentralen.

 

Jag tyckte att det blev en enkel installation. Bara att låta matningen till däcksbelysningen passera mottagarenhetens relä och bygla 12V mellan reläet och matningen till mottagaren. Det enda som behövde dras extra var en minuskabel till mottagaren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart lösning!

 

Vad är egentligen standbyförbrukningen på denna? Några få saker drar väl alltid ström ändå känns det som. Min båt verkar ligga strax under 0,2Ah/timme när allt "synligt" är avstängt inkl AIS (som ensam för övrigt drar 20watt). Kolmonoxidlarmet drar kanske en del av det men längre har jag inte kommit. Vad jag försöker säga är att om den tex drar 35mA är det kanske mer eller mindre försumbart?

 

Jag mätte en 4ch mottagare, 0,01A. Mätning med nätaggregat som inte är så jättenoggrant men säg 15 mA. Inte mycket.

--

Obs, man kan para en sändare med flera mottagare. Jag sätter en mottagare på masten som sköter tre olika spottar och en i fören för en spot, allt reglerar med en fjärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Smart lösning!

 

Vad är egentligen standbyförbrukningen på denna? Några få saker drar väl alltid ström ändå känns det som. Min båt verkar ligga strax under 0,2Ah/timme när allt "synligt" är avstängt inkl AIS (som ensam för övrigt drar 20watt). Kolmonoxidlarmet drar kanske en del av det men längre har jag inte kommit. Vad jag försöker säga är att om den tex drar 35mA är det kanske mer eller mindre försumbart?

 

Jag mätte en 4ch mottagare, 0,01A. Mätning med nätaggregat som inte är så jättenoggrant men säg 15 mA. Inte mycket.

--

Obs, man kan para en sändare med flera mottagare. Jag sätter en mottagare på masten som sköter tre olika spottar och en i fören för en spot, allt reglerar med en fjärr.

 

Jag hämtade mitt, på Gbg-mässan, inköpta ankarspel i går.

 

I köpet ingick en fjärrkontroll.

 

En hastig koll under en kortasre väntan igår gav vid handen att fjärrkontrollen kan användas för två enheter.

 

En tanke slog mig precis.

 

Jag skulle ju kunna tända och släcka däcksbelysningen med en och sträcka upp och slacka ankarkättingen med den andra, tex om jag går iland.

 

Katten också - då måste jag ju köpa och montera däcksbelysning.  :angry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Smart lösning!

 

Vad är egentligen standbyförbrukningen på denna? Några få saker drar väl alltid ström ändå känns det som. Min båt verkar ligga strax under 0,2Ah/timme när allt "synligt" är avstängt inkl AIS (som ensam för övrigt drar 20watt). Kolmonoxidlarmet drar kanske en del av det men längre har jag inte kommit. Vad jag försöker säga är att om den tex drar 35mA är det kanske mer eller mindre försumbart?

 

Jag mätte en 4ch mottagare, 0,01A. Mätning med nätaggregat som inte är så jättenoggrant men säg 15 mA. Inte mycket.

--

Obs, man kan para en sändare med flera mottagare. Jag sätter en mottagare på masten som sköter tre olika spottar och en i fören för en spot, allt reglerar med en fjärr.

 

 

Det är ju riktigt bra och att betrakta som försumbart, åtminstone under säsong med lite solpanel inkopplad etc.

 

En motsvarande "Nexa" för 220v drar strax under 1w, att jämföra med ca 0,2w som dessa 12v mottagare (om jag nu räknat rätt). Riktigt bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...