Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fenmund

Hur gör ni med lite större båtar?

Rekommendera Poster

Hej på er!

Jag har idag en Ryds Camping som jag kan traila i och ur på egen hand utan problem.
Jag planerar dock nu att köpa en större båt, och just nu lutar det åt Merry Fisher 795.
Det är en båt som väger 1.8 ton, vilket jag antar är utan motor och jag kommer ha en 175 hk på så det blir väl ungefär 2 ton.
Min bil har en tjänstevikt på 1.7 ton och totalvikt på 2.1 ton.
Som jag förstår det så får jag inte ens använda 30-släp eftersom båten är tyngre än bilen.

Vad jag funderar på är hur ni med större båtar gör med motorservicen?
Det finns ju många båtar som är bra mycket större än den här och då får man garanterat inte dra den.

Brukar servicekillen komma ut till uppställningsplatsen eller måste man ordna transport till båtmecken varje gång det är dags för service?

Finns säkert olika lösningen men jag fiskar efter är om man generellt ser till att skaffa en bil som är tyngre än båten eller löser folk detta på annat sätt också?

Säkert korkade frågor för er erfarna - men alla är vi barn i början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en segelbåt på 2,7 ton i en båtklubb, vintertid ligger jag på en grusplan. Motorn - en inombordare - servar jag själv.

 

Jag tänker - om man vill ha hjälp att serva motorn finns det ju båtvarv man kan ligga på som löser sådant, det brukar finnas verkstad med personal där etc. Då behöver du ju inte fundera på sådana frågor ens.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom dom är ganska stöldbegärliga dom där så kan det vara en god idé att anlita en firma som hämtar, servar, förvarar och återmonterar maskin.

 

I Göteborg har vi Lindhals, http://www.lindahlmotor.se/, till sånt.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, ni är blixtsnabba!

Vi kommer köpa nytt så jag antar att servicen kommer bli på en auktoriserad verkstad de första åren.
Ska se efter vad vi har för alternativ här i Stockholm.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns flera firmor med små caddy bilar som kommer ut och gör service. Drar dock min 1600 kg båt med en framhjulsdriven Passat. Går, men inte mycket mer

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt väger ca 4,5 ton. Har en Harbeck 30- kärra som tar 5 ton. Jag kör båten i sjön till servicevarvet som sommarförvarar trailern till en billig penning. De lyfter båten på trailer, servar mm. Sedan har han som äger förvaringshallen jag använder, en traktor som han hämtar båten med. Mycket smidigt. Visst, trailern är dyr (ca 50k) men riktigt ordentligt byggd och riktigt skön att ha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 175-hästare är ju gansk tung så det innebär en del jobb (och lyft) för en firma som ska hämta och serva. Sen ska man komma ihåg att service och vinterkonservering inte är samma sak. Man kan ju göra vinterkonserveringen själv och lämna båt och motor på firma för servicen.

När min styris var ny så körde jag den till firman jag köpte den av så de fick göra service enligt garanti-boken så jag kunde få garantin som var kopplad till det. Lämnade en em och kom tillbaka em dan därpå.

Efter ett par år gjorde jag servicen själv.

 

Apropå tunga utombordare så vet jag en marina som hade påhälsning en natt för många år sen. Det var, enligt varvsägaren, tre personer som kom och en av dem tog en Suzuki 175 på axeln och bar iväg! Han lär ha sett ut som Karelins storebror.

Allt detta visste varvsägaren för han hade en mörkerkamera uppsatt på området. När han visade polisen filmen så sa de bara att den filmen har vi aldrig sett. - Du har ju inte tillstånd till kameraövervakning.

Ska en svensk vanlig firma komma och lyfta av en 175:a så behöver de en bil med liten kran.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, skaffa en rejäl trailer. Avregistrera den och lås fjädringen - vips så har du ett "efterfordon". Observera att det måste ha bromsarna kvar om du vill köra tyngre än bilens tjänstevikt.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/

 

Njut sedan av Sverige i 30 blås, glöm inte ljudbok om du ska långt :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, skaffa en rejäl trailer. Avregistrera den och lås fjädringen - vips så har du ett "efterfordon". Observera att det måste ha bromsarna kvar om du vill köra tyngre än bilens tjänstevikt.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/

 

Njut sedan av Sverige i 30 blås, glöm inte ljudbok om du ska långt :-)

Oj! Det var ju häftiga möjligheter.

 

Jag har alltid haft uppfattningen att det fanns viktkrav på dragfordonet i förhållande till vikten på efterfordonet. Men det var tydligen enligt någon gammal lagstiftning som ändrats nu. Det är ju helt tydligt att det numera är bara att koppla på och köra om det finns bromsar på efterfordonet. Bromsar som dessutom inte behöver besiktigas...

Då är det bara att hoppas att de som drar sådana fordonskombinationer har ett gott omdöme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...