Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Torbjorn2000

Få bort prickar på gelcoat (ej mögel/alger)

Rekommendera Poster

På överbyggnaden på min båt, dvs all plast som inte är en del av skoivet, har jag till och från ganska mycket svarta prickar, ingrodd smuts. Jag pratar inte om mögelprickarna som hamnar på däcket, utan detta är på andra ställen som jag tror inte har blivit ordentligt underhållna.

 

Vad tror ni det är? Ingrodd smuts? Oxidering? Smuts i porerna i gelcoaten? Har försökt tvätta rent det utan resultat. Har prövat nano-polish utan resultat. Nu tänkte jag ta tag i det på allvar och få bort det.

 

Funkar klassisk rubbing och polering tror ni? Har lusläst forumen och sett tips om Abralon, klorin, ångtvätt mm. Men inte på ett sådant här exempel. 

 

post-101605-0-26323700-1489853190_thumb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog börja testa med rubbing och en polermaskin. Borde funka tycker jag. Sen om det funkar, vaxa med vax. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pröva alfanols HD-grön är det smuts så löser alkaliskt rengöringsmedel det. Jag kan tänka mig att Biltemas fälgtvätt hade tagit det men ska vara den med syra och pröva på ett dolt ställe..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att gå på hårt med högtryckstvätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om du har VIM (JIF numer..?) i köket innan du köper dyra och fina medel; testa med det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har likadana prickar på några ställen på, mest i fören på fördäcket. Det går inte att tvätta bort eller poler bort heller.Det verkar inte bero på dåligt underhåll utan det verkar som om det kommer innifrån gelcoaten. Kommer nån på ett botemedel mot dessa så blir jag också tacksam.

Ny topcoat verkar vara behovet

Orrskär 850 årsmodell 81

Redigerad av henriknil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pröva alfanols HD-grön är det smuts så löser alkaliskt rengöringsmedel det. Jag kan tänka mig att Biltemas fälgtvätt hade tagit det men ska vara den med syra och pröva på ett dolt ställe..

Jag tror åxå det går med alkaliskt, motsatsen till "fälgtvätt", om det går.

Allaliskt med klor funkar definitivt.. eftersom klor bleker. Kan ta lite tid men är effektivt.

Ps. Blanda inte klor och syra, "fälgtvätt".. det bildas klorsyra.. väldigt otrevligt ds..

Ps,2 bearbeta bort.. med rubbing, slipduk eller liknande går ju såklart åxå.. ds.2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rönnqvist båttvättmedel biter på det mesta. Den finns i två varianter där den ena är sur, oxalsyra skulle jag tro. Den ska du inte ha då det är den milda som är bra att få bort det gula på utsidan av skrovet med. Den andra är starkare men inte sur, bra för allt svart mök som blir på insidan av öppna båtar etc. Googla, tror jag sett nåt filmklipp och de har rätt bra info på hemsidan. Jula är återförsäljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har likadana prickar på några ställen på, mest i fören på fördäcket. Det går inte att tvätta bort eller poler bort heller.Det verkar inte bero på dåligt underhåll utan det verkar som om det kommer innifrån gelcoaten. Kommer nån på ett botemedel mot dessa så blir jag också tacksam.

Ny topcoat verkar vara behovet

Orrskär 850 årsmodell 81

Jag är inne på samma tankar, dvs. att gelcoatskiktet har blivit för tunt så att glasfibern börjar lysa igenom.

 

Mackey

 

PS

En liten påminnelse till alla båtvårdare som är på väg ut ur sina vinteriden.

Tänk på att...

Polera = slipa bort.

Rubba = slipa bort mycket.

 

Använd inte polermedel och rubbing för att rengöra annat än som absolut sista utväg.

 

Ofta går det att få upp tillräcklig glans på skrovet med vax och maskin, polera inte för mycket och för ofta.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar! Ska pröva först rengöra med JIF eller alkaliskt tvättmedel. Bra om det gick att få bort med rengöring bara. Ingen fara att köra högtryck på gelcoaten?

 

Tror inte det är glasfibern under som skiner igenom. Som jag läste förra båtägaren så hade han ganska "mild" båtvård med lite nanovax bara. Ingen rubbing, och inte på delar som inte var skrovet.

 

Återkommer med facit!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har likadana prickar på några ställen på, mest i fören på fördäcket. Det går inte att tvätta bort eller poler bort heller.Det verkar inte bero på dåligt underhåll utan det verkar som om det kommer innifrån gelcoaten. Kommer nån på ett botemedel mot dessa så blir jag också tacksam.

Ny topcoat verkar vara behovet

Orrskär 850 årsmodell 81

 

Är det på halkskyddet? Sådana hade jag mycket av, visade sig vara mögel/alger som man fick ta bort manuellt en och en...

 

Har också Orrskär 850, 85a! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest framför halkskyddet på fördäcket, på relingen, det är som om det är små bubblor eller nåt, jag har inte kunnat tvätta bort det med nånting som jag provat, rönnkvist, aceton, fälgtvätt mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På överbyggnaden på min båt, dvs all plast som inte är en del av skoivet, har jag till och från ganska mycket svarta prickar, ingrodd smuts. Jag pratar inte om mögelprickarna som hamnar på däcket, utan detta är på andra ställen som jag tror inte har blivit ordentligt underhållna.

 

Vad tror ni det är? Ingrodd smuts? Oxidering? Smuts i porerna i gelcoaten? Har försökt tvätta rent det utan resultat. Har prövat nano-polish utan resultat. Nu tänkte jag ta tag i det på allvar och få bort det.

 

Funkar klassisk rubbing och polering tror ni? Har lusläst forumen och sett tips om Abralon, klorin, ångtvätt mm. Men inte på ett sådant här exempel. 

 

attachicon.gifIMG_0445.JPG

Hej Jag tror att du skall försöka att bleka gelcoten. Det finns en produkt som heter Y10, det är en grön gele som du penslar på låter verka en stund därefter spola med vatten  eller en blöt svamp det är allt du behöver göra, temperaturen bör vara 15grader eller uppåt. denna produkt är också alldeles utmärkt till all sorts missfärgning även rost. Gelcoten blir närmast som ny och skonsam mot densamma, kostar drygt en hundring. Produkten finns hos watski.Lycka till! Bengt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På överbyggnaden på min båt, dvs all plast som inte är en del av skoivet, har jag till och från ganska mycket svarta prickar, ingrodd smuts. Jag pratar inte om mögelprickarna som hamnar på däcket, utan detta är på andra ställen som jag tror inte har blivit ordentligt underhållna.

 

Vad tror ni det är? Ingrodd smuts? Oxidering? Smuts i porerna i gelcoaten? Har försökt tvätta rent det utan resultat. Har prövat nano-polish utan resultat. Nu tänkte jag ta tag i det på allvar och få bort det.

 

Funkar klassisk rubbing och polering tror ni? Har lusläst forumen och sett tips om Abralon, klorin, ångtvätt mm. Men inte på ett sådant här exempel. 

 

attachicon.gifIMG_0445.JPG

Hej Jag tror att du skall försöka att bleka gelcoten. Det finns en produkt som heter Y10, det är en grön gele som du penslar på låter verka en stund därefter spola med vatten  eller en blöt svamp det är allt du behöver göra, temperaturen bör vara 15grader eller uppåt. denna produkt är också alldeles utmärkt till all sorts missfärgning även rost. Gelcoten blir närmast som ny och skonsam mot densamma, kostar drygt en hundring. Produkten finns hos watski.Lycka till! Bengt!

 

 

Tack för tipset, den ska jag pröva!

 

I helgen prövade jag alkaliskt rengöringsmedel, Jif och även lite rubbing (med trasa) utan resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för bra svar! Ska pröva först rengöra med JIF eller alkaliskt tvättmedel. Bra om det gick att få bort med rengöring bara. Ingen fara att köra högtryck på gelcoaten?

 

Tror inte det är glasfibern under som skiner igenom. Som jag läste förra båtägaren så hade han ganska "mild" båtvård med lite nanovax bara. Ingen rubbing, och inte på delar som inte var skrovet.

 

Återkommer med facit!

Högtryckstvätt ät just högtryckstvätt, den är utformad som en kniv i strålen för att skära bort skiten, går du för nära och med för högt tryck så riskerar du att skära löst gelcoaten, resultatet blir som mycket små svarta prickar i mönstret. Högtryckstvätt ska användas med stor försiktighet och sunt förnuft är väldigt lätt att gå för nära och då få bestående skador. Talar av egen erfarenhet, enda stället du ska använda h-tvätt är på botten för att få ren bottenfärgen. Aldrig runt / på drev axlar. där använder du alkaliska medel och diskborste. Halkskydd, nagelborste ljummet vatten och ett bra rengöringsmedel.

 

// Peter

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

På överbyggnaden på min båt, dvs all plast som inte är en del av skoivet, har jag till och från ganska mycket svarta prickar, ingrodd smuts. Jag pratar inte om mögelprickarna som hamnar på däcket, utan detta är på andra ställen som jag tror inte har blivit ordentligt underhållna.

 

Vad tror ni det är? Ingrodd smuts? Oxidering? Smuts i porerna i gelcoaten? Har försökt tvätta rent det utan resultat. Har prövat nano-polish utan resultat. Nu tänkte jag ta tag i det på allvar och få bort det.

 

Funkar klassisk rubbing och polering tror ni? Har lusläst forumen och sett tips om Abralon, klorin, ångtvätt mm. Men inte på ett sådant här exempel.

 

attachicon.gifIMG_0445.JPG

Hej Jag tror att du skall försöka att bleka gelcoten. Det finns en produkt som heter Y10, det är en grön gele som du penslar på låter verka en stund därefter spola med vatten eller en blöt svamp det är allt du behöver göra, temperaturen bör vara 15grader eller uppåt. denna produkt är också alldeles utmärkt till all sorts missfärgning även rost. Gelcoten blir närmast som ny och skonsam mot densamma, kostar drygt en hundring. Produkten finns hos watski.Lycka till! Bengt!

Tack för tipset, den ska jag pröva!

 

I helgen prövade jag alkaliskt rengöringsmedel, Jif och även lite rubbing (med trasa) utan resultat.

Ok.. med det alkaliska har du tagit bort organiskt samt fett... med syra ex oxal, fosfor tar du kalk rost mm. Sen är det klor kvar som bleker.. det kan åxå vara lösningsmedelslösligt smuts.. där är ofta glykol-alkohol-typer.. som används vid ex klotterborttagning lämpliga.

Dom här fläck, rengöringsmedlen typ den 10y.. eller vad den heter... brukar vara blandning av glykol, syra, klor.. eller annat blekande. Bör funka. I allafall som indikator på vilken typ av missfärgning du har.

Får du rent.. lägg ganska snabbt inpå rengöringen, vax på ytan. Låt evblösningsmedel dunsta ur.. 6-24h.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

På överbyggnaden på min båt, dvs all plast som inte är en del av skoivet, har jag till och från ganska mycket svarta prickar, ingrodd smuts. Jag pratar inte om mögelprickarna som hamnar på däcket, utan detta är på andra ställen som jag tror inte har blivit ordentligt underhållna.

 

Vad tror ni det är? Ingrodd smuts? Oxidering? Smuts i porerna i gelcoaten? Har försökt tvätta rent det utan resultat. Har prövat nano-polish utan resultat. Nu tänkte jag ta tag i det på allvar och få bort det.

 

Funkar klassisk rubbing och polering tror ni? Har lusläst forumen och sett tips om Abralon, klorin, ångtvätt mm. Men inte på ett sådant här exempel.

 

attachicon.gifIMG_0445.JPG

Hej Jag tror att du skall försöka att bleka gelcoten. Det finns en produkt som heter Y10, det är en grön gele som du penslar på låter verka en stund därefter spola med vatten eller en blöt svamp det är allt du behöver göra, temperaturen bör vara 15grader eller uppåt. denna produkt är också alldeles utmärkt till all sorts missfärgning även rost. Gelcoten blir närmast som ny och skonsam mot densamma, kostar drygt en hundring. Produkten finns hos watski.Lycka till! Bengt!

Tack för tipset, den ska jag pröva!

 

I helgen prövade jag alkaliskt rengöringsmedel, Jif och även lite rubbing (med trasa) utan resultat.

Ps.. det kan vara mineral åxå... även det tar syran effektivt. Om ine så är det lösningsmedelsbaserat.

Så.. om du har någon produkt.. typ.. klotterbort, spotcleaner, fläckborttagare.. dom har massor olika namn.. om inte det heller tar bort.. så är det "bra" smuts.. hållbart.. som du kan bleka..ds.

Ska man gå till sin spets med material, smuts mm. generalisera.

Egentligen, om det inte är mögel, förstörande bakterier, röta.. så fungerar ju den mesta smutsen som ett skydd mot solljus, slitage mm.

När du fått riktigt rent blir ju ytan mer utsatt.. ex. Mobilskärmen har ju ett plastskydd.. som är otrevligt, inte särskilt snyggt.. har man dennkvar slits inte skärmen.. och när du väl efter nåt år tar bort det är skärmen som ny..

Sen såklart.. finns partiklar som sand mm. som kan fungera slipande och förstöra ytor när man nöter på det.

En del smuts är så "bra" starkt nog och sitter tillräckligt hårt så det kan fungera som perfekt underlag för färg mm.

Ibland lägger man ju "främmande" andra material mellan ytan och ytbeläggningen..

Nu spårar jag ur lite.. din "smuts" eller missfärgningar vill du såklart få bort..

Problemet är ju alltid att ta reda på vad "smutsen" består av och vad som löser det..

Helst vill man ju lösa bara smutsen och påverka materialet smutsen sitter på så lite som möjligt.. dom flesta materialen påverkas, ibland positivt ibland negativt, i stort sätt alltid... mer eller mindre av alla medel.. det är nackdelen med "för" breda produkter..

Ungefär som att hälla gift som tar död på all växtlighet om du ex bara vill ta död på något specifikt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mothers Heavy duty + ulltrissor på en dubbelmaskin från classe tar det där utan problem. Fixade själv liknande i söndags.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema fälgrengöring o rotborste...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat ett medel som fungerar. Svarta prickar som jag fått slita som en galning med polish tidigare är nu inte ett problem längre. Blöt ytan med vatten, spruta på, vänta ett par minuter, skrubba med en borste några varv och spola av med vatten. Voila. 

http://www.jape.se/sanera-sot-olja/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina prickar var iofs grå, kämpade med dem i ett par år utan någon som helst effekt, kniv var det enda som funkade.

Men oxalsyra + ICA:s rotfruktborste à 14 kronor löste problemet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cilit Bang vit flaska m lita text ska stå Bleach and Hygien under ... (finns annan nästan lika dan = ej bra) Har bara hittat denna på Rusta och den är ovärderlig känns som svaret på all typ av smuts, mögel, sot etc. Anser att den dessutom är relativt mild, ingen onödig gelcoat nötning. (Varning: Kan säkert bleka kapell, min svarta T-shirt fick riktigt fula fläckar) Har en 20årig Bayliner som jag alltid kör detta rengöringsmedel i spåren på däcket samt en del andra släta svartporiga ytor som plötsligt kan finnas på våren. Sprayar ut ett område i taget skrubbar runt m diskborste i spåren åt alla håll. Väntar typ 3 min, sköljer sen m vatten o trasa i vanlig hink. Blir super vitt och sen vaxar jag på m TC nano. Däcket blir som nytt o håller sig fint hela säsongen och blir inte halt. 

Annat hett tips! ... Köp fula blå mirakel trase-tofflor fr Sparköp... Dessa sätter man på sig på fötterna på morgonen eller och torkar på det viset lätt av båten med morgondaggen sen sköljer man bara av i sjön efteråt och vrider ur å hänger in över hinken 👍👍👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Torbjorn2000!

 

Hittade den här gamla tråden när jag försökte lösa samma problem som du hade.

Kom du fram till någon bra lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-23 vid 12:00 skrev Nettan1111:

Cilit Bang vit flaska m lita text ska stå Bleach and Hygien under ... (finns annan nästan lika dan = ej bra) Har bara hittat denna på Rusta och den är ovärderlig känns som svaret på all typ av smuts, mögel, sot etc. Anser att den dessutom är relativt mild, ingen onödig gelcoat nötning. (Varning: Kan säkert bleka kapell, min svarta T-shirt fick riktigt fula fläckar) Har en 20årig Bayliner som jag alltid kör detta rengöringsmedel i spåren på däcket samt en del andra släta svartporiga ytor som plötsligt kan finnas på våren. Sprayar ut ett område i taget skrubbar runt m diskborste i spåren åt alla håll. Väntar typ 3 min, sköljer sen m vatten o trasa i vanlig hink. Blir super vitt och sen vaxar jag på m TC nano. Däcket blir som nytt o håller sig fint hela säsongen och blir inte halt. 

 

Jag kör detta medlet & det fungerar suveränt. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite klorin utblandat med vatten och en vattenspruta, sen är prickarna borta. Bara att spraya på och låta verka några min sen skölja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev 1stPeregrine:

Jag kör detta medlet & det fungerar suveränt. 🙂

Ok, var köper du det? Var och kollade Rusta idag utan resultat…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för nya tips, har redan testat allt i tråden innan och var därför intresserad av att höra hur det gick för Torbjörn, inte vad andra tror skulle funka….

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kojak77:

Lite klorin utblandat med vatten och en vattenspruta, sen är prickarna borta. Bara att spraya på och låta verka några min sen skölja.

Funkar tyvärr inte…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

funkar inte de vanliga rengöringsmedlen, typ grönsåpa/abnet/klorin får man försöka lista ut vad det är för smuts. Det finns nog inget medel som tar "allt" utan de vanliga tar ju smuts som är fet, är det tjära behövs något som löser det osv.

 

Själv tar jag nog 90% med grönsåpa i brukslösning i duschspruta (de där orange för 59 på biltema), ibland med skursvampen, ibland utan, det beror på :) Det som inte går bort då, tja det är väl inte alltid att det blir något miljövänligt även om jag nog försöker börja med de sorterna.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...