Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mrlavin

Bygge av minidator som kopplar upp mina länspumpar mot Internet

Rekommendera Poster

Jag har tre stycken länspumpar i min båt, varav minst en går regelbundet då jag har vattensmorda axlar. Ungefär där stannar min kännedom om dessa. Frågorna hopar sig.

  • Hur ofta körs de?
  • Hur länge pumpar de?
  • Vilken pump är det som går, och vilken tid?
  • Startar de även när båten ligger still vid kaj?
  • Om de börjar köras oftare än normalt, hur kan jag bli larmad om detta?

Jag har länge velat ha ett system där jag kan få svar på dessa frågor när som helst, oavsett var jag befinner mig, under färd, hemifrån, etc. Olika indikatorlampor och annat räcker inte. Det finns några kommersiella lösningar men de är inte så imponerande, och dessutom är de hutlöst dyra.

 

Man kan populärt kalla det för IoT (Internet of Things) för länspumpar kanske.

 

Nu är jag äntligen igång och bygger iaf. I nuvarande skick:

  • 3 st optoisolerade ingångar för länslarm
  • 3 st reläer upp till 240V/10A
  • Förbrukning ca 25mA (0,3 watt)
  • Drivs på inspänning 9V-17V
  • Uppkopplad via WiFi
  • All data skickas ut på Internet i nära realtid

Detta kan ritas upp i grafer, skickas larm med SMS eller email eller vad som helst. Fjärrstyra reläer går förstås också via Internet. Den här biten handlar mer om mjukvara så det är knappt påbörjat annat än att jag kan se status och fjärrstyra reläerna.

 

En fin funktion med den IoT-hårdvara jag använder är att den kan programmeras via Internet så har jag bara gjort den fysiska installationen i båten kan jag sedan sitta hemma och programmera det som behövs. Så just det momentet är inget jag prioriterat, kommer senare. Det är enkelt i sammanhanget.

 

Nu är det här extremt simpelt konstruerat så med reservation för detta bifogar jag ett par bilder. Ställ frågor om ni vill ha mer detaljer hur det fungerar, men jag kommer posta mer när det finns något grafiskt webbgränssnitt att visa också!

 

post-105084-0-99510400-1489833563_thumb.jpg

Fotoresistorer... För att få optoisolering mellan larmspänning och resten

 

post-105084-0-16148100-1489833576_thumb.jpg

Industridesign... Är det så det kallas? :-( Mycket knepigt!

 

post-105084-0-87181500-1489833581_thumb.jpg

Ca 25mA med reläet inkopplat dvs ~0,3W dock ej exakt uppmätt

 

post-105084-0-83623900-1489833585_thumb.jpg

Så här nånting blir väl det som ska monteras i båten, reläet ligger externt utanför lådan för det ska monteras inne i en elcentral.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul projekt!

 

Vilken processor använder du?

Har du en trådlös 4G router i båten för att komma ut på nätet?

 

Själv har jag byggt ihop en räknare för ankarspelet fram med en ESP8266 som har en webserver för visning och kommunikation med telefon eller en Nextion touchdisplay (googla nextion ;-)).

 

/J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

32-bits Cortex M3. Det är varken Arduino eller Raspberry PI eller något sånt utan det är hårdvara för inbyggnad, på bilderna ser ni ett utvecklingskort så det blir lättare att plugga in grejer. Det är inbyggd WiFi.

 

Ja, jag har 4G-router i båten men även WiFi vid kaj, och routern tar hand om att skyffla trafik mellan båt och internet med den anslutning som finns tillgänglig för tillfället. Men just kommunikation är väl den springande punkten. Det är lätt det springer iväg med batteriförbrukning. Men jag tror ändå på wifi som bas. Sedan får man komplettera med andra tekniker som t ex NRF24 för portabla minisensorer med knappbatteri.

 

Men det är ändå det där problemet att det alltid måste finnas en mottagare av datat... som ligger och drar ström... Men en sak i taget!

 

Snygg lösning med ditt ankarspel btw!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu pratar vi i-landsproblem! Men kul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh vadå, det är väl bra att kunna ha koll på båten dygnet runt från överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig relativt trygg med flottör till larmet samt övervakning av batterispänning, men det kan ju kompletteras med något som håller koll på pumpens drifttid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag, under några år, hade en båt i som låg utan tillsyn i Stockholmsområde, satte jag en enkel timräknare på Länspumpen, Jag hade ca 50 mil enkel väg till båten.

I dag har jag i stort sett daglig tillsyn på båten. Vissa dar består tillsynen av  att jag kör bilen ner i hamnen. I ett läge ser jag den fasta stävstegens förhållande till pontonbryggan. När jag vände längst ut i hamnen ser jag vattenlinjen i aktern. Är bägge punkterna ungefär som vanligt är det ok.

På väg till Göteborg under en orkan, tog jag vägen om båten. Redan i backen ner mot hamnen noterade jag att mastens läge inte var som normalt. Kämpade mig ut på bryggan och konstaterade att lovarts förände hade gått av. Kämpade mig tillbaka in till land, satte mig i bilen och körde till Göteborg.

Nästa dag hade det mojnat. Då bytte jag förände.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vill inte jag diskutera huruvida detta behövs eller om det var bättre förr med urverk och flottörer och tågtrafik.

 

Det är kul med projekt, med båt, med en massa prylar, nödvändiga eller inte.

 

Jag vill ha örnkoll på allt och gärna i (nära) realtid, det är drömmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg gärna ut litet mer information. Kopplingsschema, etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant projekt!! Ska bli kul att få följa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dovados routrar(t ex tiny AC) har ju 4G samt wifi-theatering. Den kan således ta mot Wifi-signal från hamnen och sen dela den via wifinätverket. Om WIFI-signal inte fås så använder den 4G-modemet(ansluts via USB) för att få uppkoppling via det. Fett smidig faktiskt. Så övervakar den när WIFI-signal fås igen och byter därmed tillbaka. 

 

Tiny AC är egentligen gjorda för nätspänning men det finns omvandlare där man kan ställa om spänningen. Dessa agerar då också spänningskydd och håller spänningen på 12 v även om spänningen varierar i systemet under laddning etc. T ex en sådan här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/dc-dc/stallbart-12-och-24-v-aggregat-1-5-12-v-(dc)-24-w-p44128

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tiny vill ha 2A@5V, en sådan här a 20 kr driver den utmärkt: http://www.ebay.com/itm/Single-USB-DC-DC-Car-Charger-Converter-Module-12V-To-5V-3A-15W-Power-Adapter-DQ-/142169248959?var=&hash=item2119f294bf:m:mG59Kyykls8KAxMDONmjPcw

 

Jag tänkte få till en Raspberry för att övervaka energi in/ut, typ detta: http://www.solarpoweredhome.co.ukmen det skulle vara intressant att få in pumpövervakning samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två varianter av Dovado Tiny:

  • Tiny - 5V
  • Tiny AC - 12V

Jag har Tiny AC men jag kör rätt in från husbatteriet utan någon 12V-spänningsregulator så det kan ju komma in typ 15V ibland, men min (o)kvalificerade bedömning är att det bör fungera utmärkt.

 

Hittils har det dessutom fungerat utmärkt. Om routern går sönder köper jag en ny, tänker jag. Det har säkert ändå kommit en nyare bättre vid det laget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående komponenter så är ju Arduino och Raspberry Pi populärt att ha som bas. Det finns dock andra, och ibland mer lämpade alternativ.

 

Jag vill rekommendera en plattform som heter Electric Imp.

  • Har ett operativsystem (ImpOS) designat för "molnet".
  • Detta innebär att du kan åka och koppla in din Electric Imp i båten och sedan sitta hemma och programmera den via WiFi. Du programmerar den och uppdaterar den alltså med webbläsaren, då enheten alltid är uppkopplad.
  • Fungerar offline i upp till 30 dagar (har viss inbyggd lagring)
  • Krävs inga sladdar eller krånglig konfiguration för att koppla upp mot ett nätverk utan du installerar en app i mobilen som överför WiFi-inställningar till enheten via blinkande ljus (kallas BlinkUp)...
  • Har förstås massa in/ut portar etc.

Finns ett startpaket som är mkt enkelt att komma igång med. Vill man sen bygga nåt mer avancerat så har de en massa varianter av kretskorten då de sysslar med industritillämpning av IoT.

 

Här kan man läsa lite mer:

 

https://electricimp.com/docs/gettingstarted/

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis det finns Tiny och Tiny AC. Tiny AC har wifi-theatering. Det har inte Tiny. 

Tiny är gjort för att fungera i 12v system som husbilar mm. Davado själv rekommenderar inte direktkoppling till 12v system för Tiny AC därför att den inte är gjort för den variation på spänning som kan ske i de systemen, men funkar det ändå så gör det ju det. Vill man vara på säkra sidan kan man koppla en sådan som jag länka mellan och ställa den på 12 v. 

Aja, sidospår! Du hade ju en tiiny AC ändå :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många elektronikprylar som ska ha 12V klarar sig på ned till 9V, så är tex laddaren till min Simrad bärbara VHF. Vill man försäkra sig om att det inte ska bli för hög spänning så sätter man dit en DC/DC omvandlare för en tia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för en till komponent dårå...

 

Electric Imp's styrspänning behöver ligga på stadiga 3.3V. Som ni vet är detta långt under vad vi har i våra båtar så jag använder en s.k. "buck converter", populära spänningsregulatorn LM2596 i detta fall. Den hanterar upp till 40V inspänning och reglerbar utspänning 1,25-27V (2A).

 

Perfekt för att driva sådana här typer av saker. Den finns exempelvis på Kjell för 59 kronor.

 

Givetvis finns den även på ebay. Det ebay-hypas ganska mycket på MG numera har jag märkt så det kanske är på sin plats att lägga in ett varningens finger att det - enligt min erfarenhet - ÄR SKILLNAD I KVALITET på det man köper 10 ggr så billigt från Kina.

 

Funkar grejerna så funkar dem, men de kan lika gärna inte funka. Så testa alltid noga. På tal om regulatorn ovan så beställde jag nyligen tio st från Kina och åtta av dem var pajj. Den på bilden nedan regulerade inte ett skvatt.

 

post-105084-0-67083100-1491740221_thumb.jpg

 

Så det smarta är att beställa 2-3 st av varje grej så fungerar iaf en av dem förhoppningsvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...