Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
DanEricsson

växelhusolja ?

Rekommendera Poster

Hej på er, Efter att ha bytt impeller och haft lite problem att sätta tillbaka växelhuset är allt nu på plats.

I samband med detta så fyllde bytte jag även växelhus olja. Jag fyllde den hela vägen upp tills att det kom ut i levelhålet / pluggen.  Inga konstigheter.

 

Nu när jag var ute på sjön igår, så kom det ut vitt flytande vätska ur en av kanalerna som normalt håller kylvatten?

(Se bilden).  Motorn är den Mariner 30 från 1991.

 

När jag öppnade växelhusoljepluggen nu igen så har jag samma vita vätska där. Vad kan detta bero på, och är det farligt?  Det läcker ju när motorn är av och ligger i vattnet. Det blir vita / olje liknande fläckar i vattnet. Det droppar långsamt. Hur kan vatten komma in i växelhuset ?

 

Bild :

https://twitter.com/EricssonDan/status/842674003772932096

 

Eller se bifogad fil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit olja i växelhuset betyder att det kommer in vatten i det. I ditt fall ser det ut att vara mycket.

Anledningen är ofta att antingen någon av packningarna runt påfyllningsskruvarna är trasig eller att det läcker in vatten via propelleraxeln.

Hur det sedan letar sig vidare till kylkanalerna vet jag inte.

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte var vatten i oljan som du tappade ur växelhuset, och att du har bytt impeller, så är det nog vid vattenpumpen det läcker. Du får ta isär igen och kolla om det är något som hamnat fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att packboxen på drivaxeln under vattenpumpen gett sig.

Beroende på om det är en Yamaha eller Mercury som är grundmotor kan det se lite olika ut.

 

Mercury har iaf på V6orna en platta med denna del som är mycket lätt att byta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...