Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
petter_b

Renovera fönster

Rekommendera Poster

Jag har haft problem men läckande fönster på min 41 år gamla Storebro RC 31. Nu har jag börjat arbetet med renoveringen och skulle vilja bolla litet funderingar med och ställa frågor till forumet.

 

Första steget att demontera rutorna är nu avklarat utan att något väsentligt blivit förstört. "Fönsterkassetterna" består av aluminiumprofiler som är hopskruvade med syrafast (?) skruv och sedan är det diverse gummilister för att täta dels mellan glas och "kassett" och dels mellan "kassett" och skrov.

 

Jag ägnat några dagar åt att försöka hitta gummiklister som skull passa men är nu beredd att ge upp. Jag tänker istället limma rutorna i kassetten och sedan använda butylgummi för att täta mot skrovet. Butylgummi istället för lim för att det ska gå lätt att demontera vid behov. Kommentarer på det? Jag tänkte använda mitt favoritlim Tec7 som borde funka men det kanske finns något bättre?

 

Ang. gummilister så började jag med ett besök hos Kuntze & Co som konstaterade att de inte hade något som passar. Sedan listade jag ut att om jag söker på "glazing gasket" så finns det mängder med lister som skulle kunna passa men att hitta rätt kräver nog en del "trial & error" men inte obetydliga fraktkostnader varje gång.

 

Innan jag börjar limma så behöver jag rengöra aluminiumprofilerna från oxid / korrosion, gammalt gummi, silikon och andra "fogmassor" som använts för att försöka täta under åren. Hur gör jag det på bästa / mest effektiva sätt? 

 

post-103393-0-93323800-1489611334_thumb.jpg

 

post-103393-0-49920200-1489611429_thumb.jpg

 

post-103393-0-88238200-1489611826_thumb.jpg

 

post-103393-0-17160600-1489611451_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limma brukar bli tätt vilket lister inte alltid blir. För rengöring kan man prova citronsyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ö-metall på Hönö utanför Göteborg tillverkar båtrutor i metallramar. Kolla om de har någon specialgummilist som passar.

 

http://www.ometall.se/

 

Ett alternativ är att låta dem tillverka nya fönsterramar med glas med det blir nog en betydligt dyrare lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...