Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Olleman82

Mercruiser 6.2/383 MPI som bara dör

Rekommendera Poster

Hej,

 

När båten provkördes i Augusti (Bayliner 2855 -00) dog bara båten helt plötsligt när säljaren körde i kanske 5 knop. Han trodde att han på något sätt lyckats komma åt kill-switchen och under resten av provkörningen i både höga och låga farter hände det inte mer.

 

När köpet väl var avklarat och vi använde båten sista månaden under säsongen dog den ett par gånger men alltid på tomgång eller med växel i och mycket lågt gaspådrag. Det hände en eller ett par gånger och den startade hur lätt som helst när man startade om.

 

När jag skulle ta upp den och bara köra 100m från hamnplatsen till rampen så upplevde jag att växlingen gick väldigt trögt och båten dog för mig 4-5 gånger under bara ett par minuters körning vilket bl.a. höll på att gå illa vid rampen...Detta hände både med växel i och växel ur - men inte alltid vid själva växlingen.

 

2 olika mekaniker jag pratat med sa att det finns en microbrytare som kan behöva justeras och eftersom denna har med växlingen att göra lät det väldigt rimligt eftersom jag upplevde denna som mycket trög. Men efter sedvanligt googlande visar det sig att denna microbrytare bara finns på Alpha-drev och inte på bravo3. När jag nämnde detta för en av mekanikerna så höll han med och hade heller ingen riktigt bra idé på vad det då skulle kunna vara.

 

Jag upplever felet som "elektroniskt". Båten går fint och jämt på tomgång och den är alltid lättstartad efter att den dött. Någon gång har den inte alls gått att starta men då verkar det som att lägga i och ur växel samt stänga av och sätta på tändningen någon gång gjort att den åter hoppar igång.

 

Jag kan inte ett skit om motorer och valde en båt med nyare motor (2007 med bara 80 motortimmar) samt helt nytt drev för att slippa just sånt här. Kan någon försöka sig på en analys av vilka möjliga felorsaker det kan handla om?

 

Kan tillägga att säljaren samma år installerat smartcraft prylar och jag har "all motordata" vid förarplatsen - funderar på om detta kan vara relevant för felsökningen?

 

Just nu är motorn ur för en sköldrennovering eftersom det även läcker vid styrtappen så "mekmöjligheterna" är stora men provkörningsmöjligheterna obefintliga.

 

Tacksam för all input!

 

 

Mvh Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns någon diagnosmöjlighet på denna maskin likt OBD2? Kan ligga felkoder om du har tur. Ännu bättre om det går att köra livedata när det inträffar, men det kräver såklart att motorn sitter i båten som bör ligga i vatten osv...

 

Startspärrar och eller reglage med neutralbrytare osv brukar annars kunna vara möjliga felkällor.

 

Mvh Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, det går att läsa ut felkoder, det gäller bara att hitta någon mekaniker i närområdet som kan komma och mäta isåfall (när motorn väl är i). Jag kan också se de enklare felkoderna via VesselView men jag har för mig att det inte fanns något av värde där senast jag hade igång båten.

 

Det finns tydligen något som heter "Shift sensor" eller liknande. En sådan här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/6689677/searay/shift_sensor_small.jpg

 

Den skulle möjligtvis kunna vara en felkälla om man får tro på andra forum.

 

Det pratas också väldigt mycket om IAC - Idle Air Control valve men då verkar det som att symptomen ska inkludera dålig tomgång vilket jag inte har.

 

Felsökningen går vidare...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser det inte lite skumt ut på din länkade bild ovan?
Anar en sorts kam vid "?" som inte når fram till switchen "X?".

Har ingen aning om vad dess uppgift är, kanske som du säger en extern shift-switch eftersom drevet "Bravo 3" tycks sakna sådan. Noterar bara att om inte kammen når fram och kan påverka så är den nog på något vänster felmonterad!?

:wacko:
post-86835-0-45972300-1489589345_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser det inte lite skumt ut på din länkade bild ovan?

Anar en sorts kam vid "?" som inte når fram till switchen "X?".

 

Har ingen aning om vad dess uppgift är, kanske som du säger en extern shift-switch eftersom drevet "Bravo 3" tycks sakna sådan. Noterar bara att om inte kammen når fram och kan påverka så är den nog på något vänster felmonterad!?

:wacko:

attachicon.gifmerc.sensor.jpg

Det var uppmärksamt :)

 

Det är inte min motor på denna bild utan den kommer ifrån en forumtråd med någon som har ett liknande problem.

 

Följande text kanske kan förklara lite bättre:

 

Hi

Here´s an image that shows the sensor and the shift plate. In the shot the shift is in forward gear.

As you can see the sensor is very close to the edge and with a bit slack in the wire the sensor moves out of the area where the "button" is pressed in and the ECM will think you are in neutral.

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6689677/searay/shift_sensor_small.jpg

Best

/Henrik

 

Mvh Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, så kan det bli när man inte bemödar sig om att länka bildkällor eller ens berätta att bilden är stulen ur nåt annat sammanhang. (Tog mig visserligen bara typ 30 minuter att förgäves åstadkomma mitt inlägg ovan, orsakat av ditt slarv. Vore bra ifall du kunde slarva mindre i fortsättningen kan jag tycka.)
:mellow:

Hur vore det exempelvis med ett autentiskt foto av din alldeles egna "shift switch" inlagd i forumtråden nedan, eller fler ö.h.t. fler AUTENTISKA foton!?

Mvh Thomas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken med bilden var snarare att visa hur sensorn ser ut och vart den sitter men jag förstår din irritation med tanke på att du tog dig tid att redigera lite i bilden.

 

Jag har 5 mil till båten så jag hade helt enkelt inget riktigt foto. Jag vet inte riktigt vart det juridiska går men att låna bilder från andra, offentliga forum känns tämligen harmlöst även om jag gott kunnat berätta vart bilden kom ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser det inte lite skumt ut på din länkade bild ovan?

Anar en sorts kam vid "?" som inte når fram till switchen "X?".

 

Har ingen aning om vad dess uppgift är, kanske som du säger en extern shift-switch eftersom drevet "Bravo 3" tycks sakna sådan. Noterar bara att om inte kammen når fram och kan påverka så är den nog på något vänster felmonterad!?

:wacko:

attachicon.gifmerc.sensor.jpg

 

För en Bravo 3 konfiguration så är funktionen för denna switch att säkerställa att du inte kan starta motorn med en växel i. D v s den har ingen funktion när väl motorn är igång.

 

Som en parentes:

Äldre drev (ej Bravo 3) är konstruerade annorlunda och för att en växel ska kunna läggas ur så måste motorkraften brytas för en kort stund. På dessa har switchen till uppgift att klippa tändningen till motorn för en kort

stund när gas/växelreglaget förs till neutral. Då kan man få problem med tjuvstopp om växelwiren kärvar eller något är feljusterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en Bravo 3 konfiguration så är funktionen för denna switch att säkerställa att du inte kan starta motorn med en växel i. D v s den har ingen funktion när väl motorn är igång.

 

Som en parentes:

Äldre drev (ej Bravo 3) är konstruerade annorlunda och för att en växel ska kunna läggas ur så måste motorkraften brytas för en kort stund. På dessa har switchen till uppgift att klippa tändningen till motorn för en kort

stund när gas/växelreglaget förs till neutral. Då kan man få problem med tjuvstopp om växelwiren kärvar eller något är feljusterat.

 

 

 

Du menar att switchen om den aktiveras när motorn är igång - inte kan döda den? Är detta i själva verket samma switch/sensor som används på Alpha-dreven men då med "annan konfiguration" som du säger?

 

Angående din parantes så var det detta 2 olika mekaniker trodde på också. När jag väl fick klart för mig att detta endast gäller Alpha-drev tappar man ju förtroendet för dessa personer, har man inte koll på detta kan man ju ha inte arbetat speciellt mycket med dessa motorer/drev för då skulle ju första frågan varit "Har du ett alpha-drev skulle det kunna vara microbrytarna".

 

Det som ändå för tankarna till sensor/brytare/whatever som skulle kunna ha med växling att göra är just att växlingen gick oerhört trögt när felet kom upprepade gånger på mycket kort tid. 

 

Jag har ju full motordata via vessel view link till Simraden, denna kan ju även visa felkoder. Någon som vet om det finns felkoder som den inte visar och som endast går att hitta med diagnosinstrument?

 

 

,Olle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För en Bravo 3 konfiguration så är funktionen för denna switch att säkerställa att du inte kan starta motorn med en växel i. D v s den har ingen funktion när väl motorn är igång.

 

Som en parentes:

Äldre drev (ej Bravo 3) är konstruerade annorlunda och för att en växel ska kunna läggas ur så måste motorkraften brytas för en kort stund. På dessa har switchen till uppgift att klippa tändningen till motorn för en kort

stund när gas/växelreglaget förs till neutral. Då kan man få problem med tjuvstopp om växelwiren kärvar eller något är feljusterat.

 

 

 

Du menar att switchen om den aktiveras när motorn är igång - inte kan döda den? Är detta i själva verket samma switch/sensor som används på Alpha-dreven men då med "annan konfiguration" som du säger?

 

Angående din parantes så var det detta 2 olika mekaniker trodde på också. När jag väl fick klart för mig att detta endast gäller Alpha-drev tappar man ju förtroendet för dessa personer, har man inte koll på detta kan man ju ha inte arbetat speciellt mycket med dessa motorer/drev för då skulle ju första frågan varit "Har du ett alpha-drev skulle det kunna vara microbrytarna".

 

Det som ändå för tankarna till sensor/brytare/whatever som skulle kunna ha med växling att göra är just att växlingen gick oerhört trögt när felet kom upprepade gånger på mycket kort tid. 

 

Jag har ju full motordata via vessel view link till Simraden, denna kan ju även visa felkoder. Någon som vet om det finns felkoder som den inte visar och som endast går att hitta med diagnosinstrument?

 

 

,Olle

 

 

 

Om allt är rätt kopplat så ska den inte döda motorn när den går. Switchen aktiveras varje gång lägger ur växlarna och lägger i neutral så då skulle den stanna varje gång du gjorde det i så fall. Den ligger i kretsen till startmotorn så att att den inte ska gå när en växel ligger i.

 

Det är alltså enbart när du ligger och småkör sakta som den tjuvstannar?

IAC:n verkar vara ett rätt vanligt problem generellt. Men vet inte exakt vid vilka varvtal den jobbar. Om det enbart är på ren tomgång eller om den ligger med även lite över. Läste nångång att den kunde fylla en funktion upp till 900 rpm, men det är inget jag lyckats validera.

Vid vilket varvtal/varvtalsintervall uppstår problemet?

 

Kan vara nått så enkelt som nått glapp nånstans i t ex tändningsystemet. På låga varvtal har motorns vibrationer en viss karaktär och på höga varvtal en annan. Skulle kunna vara tillräckligt för att den enbart stannar på låga varv.

 

Hade det vart min maskin hade jag nog börjat med att felsöka med motorn igång.

Börja med att ryckt och dragit i alla kablar jag kan hitta på motorn för att se om det går att provocera fram felet. 

Du kan även försöka notera om soppapumpen stannar innan motorn lägger av.

Hade det inte gett något hade nästa steg blivit att läsa ut felkoder och se om det ger något. 

Som ett nästa steg hade jag ev bytt IAC:n för att se om det hade gett nått. 

Bor du i norra sthlm så har jag en begagnad IAC ligger som reserv i båten som du kan låna och se ifall det ger något.

 

 

 

/Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för din input! Felsökningsmetodiken är toppen då jag gärna vill lära mig en del om motor och båten själv men inte alls har erfarenheten.

 

När det gäller dina frågor om mer exakt när den dör: Den har aldrig dött över 5 knop men min erfarenhet med båten är kanske 10 distans i planing och 10 distans i låga farter så jag har inte jättemycket erfarenhet av henne ännu.

 

Skulle uppskatta att det hände 4-5 gånger totalt i somras (varav 3 ggr vid upptagning, problemet verkar alltså förvärras). I min ägo har den enbart dött på mycket låga varvtal, så under 1000. När jag provkörde med säljaren vid ratten dog den för oss och då gick det lite fortare, kanske 5 knop. Säljaren trodde att han lyckats komma åt "död mans greppet" och detta trodde jag på eftersom den gick fint resten av provkörningen. Huruvida detta var genuint eller skådespel är ju omöjligt att säga.

 

En del i mitt problem är att jag inte är i Stockholm - för då hade det varit enkelt att hitta en duktig mekaniker. Samma om jag varit på västkusten. Men jag har båten i vänern och det drar snabbt iväg om man ska be en mekaniker från göteborgsområdet åka 10-15 mil enkel resa för att börja felsöka. Stort tack för erbjudandet om IACn men som sagt, jag är lite för långt bort :) 

 

Har jag riktigt jäkla tur kanske en glappkontakt helt enkelt lösts när motorn kopplas in och ur - men det är nog mest önsketänkande :)

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för din input! Felsökningsmetodiken är toppen då jag gärna vill lära mig en del om motor och båten själv men inte alls har erfarenheten.

 

När det gäller dina frågor om mer exakt när den dör: Den har aldrig dött över 5 knop men min erfarenhet med båten är kanske 10 distans i planing och 10 distans i låga farter så jag har inte jättemycket erfarenhet av henne ännu.

 

Skulle uppskatta att det hände 4-5 gånger totalt i somras (varav 3 ggr vid upptagning, problemet verkar alltså förvärras). I min ägo har den enbart dött på mycket låga varvtal, så under 1000. När jag provkörde med säljaren vid ratten dog den för oss och då gick det lite fortare, kanske 5 knop. Säljaren trodde att han lyckats komma åt "död mans greppet" och detta trodde jag på eftersom den gick fint resten av provkörningen. Huruvida detta var genuint eller skådespel är ju omöjligt att säga.

 

En del i mitt problem är att jag inte är i Stockholm - för då hade det varit enkelt att hitta en duktig mekaniker. Samma om jag varit på västkusten. Men jag har båten i vänern och det drar snabbt iväg om man ska be en mekaniker från göteborgsområdet åka 10-15 mil enkel resa för att börja felsöka. Stort tack för erbjudandet om IACn men som sagt, jag är lite för långt bort :)

 

Har jag riktigt jäkla tur kanske en glappkontakt helt enkelt lösts när motorn kopplas in och ur - men det är nog mest önsketänkande :)

 

,Olle

 

Om du ligger vid Kanikenäset i Karlstad så är det inte omöjligt att jag dyker upp där under vårkanten :)

Annars blir det värre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Blev sur i inlägg #6 för att jag inbillade mig ha gjort världens scoop som "forumdetektiv".
Haha, fick lång näsa för bilden visade sig alltså vara ett falsarie. Så kan det gå. :)


Men din bild ovan visar en "switch" som i mina ögon verkar opålitlig eftersom den svepande spetsiga kammen (n.b. rätt installerad) träffar en lång plastknapp främst sidledes. Sådant ger stora sidokrafter på knappen, slitage, osäker funktion m.m. när kammen skär in från sidan. Liknar kort sagt mest nån amatörs tillfälliga nödlösning? Finns speciella kamföljande switchar enligt bilden nedan. Sådana har en rulle som löper längs kammen och därtill en stadigt grov axel som hanterar problemet att kammen "kliar från sidan" som annars kan kantra knappen.

Grundfunktionen hos switchen är vad jag begriper att tvärstanna kanske hälften av cylindrarna.
Motorn blir därmed momentant svagare i det känsliga växlings-ögonblicket eftersom vridmomentet närmast upphör hos dess drivkugghjul. Lurig brytare, får absolut inte glappkrångla i växelläge fram- eller back. (Inte heller i neutralläget, skulle ju hindra motorn från att starta bra).
Slutsats: dess funktion är att högst tillfälligt halvdöda motorn ENBART i ett visst läge av manöverreglagets rörelse. Ett noga specificerat läge nånstans mellan full back och neutral.
Bara en fundering.

Bildkälla: enbart exempel. Rejälare don.;-)
post-86835-0-21371200-1489760695_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm...det du beskriver låter som fuknktionen denna switch verkar ha på de gamla alpha dreven. På Bravo3 dreven verkar funktionen endast vara att motorn inte ska kunna startas med växel i.

 

Denna switch ska naturligtvis kontrolleras tillsammans med en hög andra saker för att försöka hitta felorsaken. En del mercruiser lösningar är rätt märkliga - som tex den icke-rostfria styrtappen som kostar multum att byta. För att korrigera i efterhand har mercruiser på denna punkt kommit med en servicerutin som innebär att man borrar in sig i skölden utifrån och med specialverktyg kan byta styrtappen. Sedan får man plugga igen det hela igen. Någon rostfri styrtapp finns dock inte att köpa från mercruiser men som tur är finns det ju andra tillverkare som fattat galoppen.

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om båten läckte vatten efter sjösättning och nu är uppe igen så fick jag testat lite med mitt problem. Noterade att tomgången faktiskt var en aning låg och efter lite mer testande verkade det som att motorn fick för lite luft. Då verkar det egentligen bara finnas två felorsaker: IAC ventilen som är trasig eller igensatt ljuddämpare. Tog bort ljuddämparen och tomgången ökade med ca 100 RPM. Förhoppningsvis var problemet så enkelt.

 

Ljuddämparen kan bli smutsig och det är säkerligen det som hänt mig - ny kostar 45 kr och det går dessutom bra utan:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...