Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Få betalt eller betala för gastandet?

Rekommendera Poster

Gäst

Läser att många planerar betalande besättning för sina långturer eller för transportsegling. Men hur vanligt är det att gastar betalar för att ställa upp till slut? Som jag ser det så är båda parter "beroende" av varandra.

Är det ett önsketänkande eller betalar man 300-350:- per dygn, som jag har sett att man vill ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din trådstart fick mig att tänka på det här blogginlägget:

 

http://www.yachtmollymawk.com/2011/03/hitch-hiking-across-the-atlantic/

 

Utan att egentligen ha någon erfarenhet av att ha besättning utgår jag från att det varierar ganska kraftigt beroende på om vi diskuterar långfärdssegling eller transportsegling. Talar vi långfärdssegling stämmer nog blogginlägget ovan väldigt bra, varför skulle man betala för att en främling ska få segla? Sen att det, i alla fall som svensk, är i stort sett omöjligt att på ett lagligt sett ha betalande besättning ombord är en annan sak...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Din trådstart fick mig att tänka på det här blogginlägget:

 

http://www.yachtmollymawk.com/2011/03/hitch-hiking-across-the-atlantic/

 

Talar vi långfärdssegling stämmer nog blogginlägget ovan väldigt bra, varför skulle man betala för att en främling ska få segla?.

Tänkte mer på då man söker betalande besättning för att ta sig över Atlanten till exempel. Man ska så klart ingå i dagliga göromål och även vara med i vaktpassen. Självklara saker men varför då betala när man är till hjälp och det inte är tal om en veckas nöjessegling i vikarna då man ligger halva dagarna på soldäck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Din trådstart fick mig att tänka på det här blogginlägget:

 

http://www.yachtmollymawk.com/2011/03/hitch-hiking-across-the-atlantic/

 

Talar vi långfärdssegling stämmer nog blogginlägget ovan väldigt bra, varför skulle man betala för att en främling ska få segla?.

Tänkte mer på då man söker betalande besättning för att ta sig över Atlanten till exempel. Man ska så klart ingå i dagliga göromål och även vara med i vaktpassen. Självklara saker men varför då betala när man är till hjälp och det inte är tal om en veckas nöjessegling i vikarna då man ligger halva dagarna på soldäck.

Vem behöver den andre mest? Den lär få betala. Oavsett vilka heliga begrepp man beskriver sin egen insats som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Din trådstart fick mig att tänka på det här blogginlägget:

 

http://www.yachtmollymawk.com/2011/03/hitch-hiking-across-the-atlantic/

 

Talar vi långfärdssegling stämmer nog blogginlägget ovan väldigt bra, varför skulle man betala för att en främling ska få segla?.

Tänkte mer på då man söker betalande besättning för att ta sig över Atlanten till exempel. Man ska så klart ingå i dagliga göromål och även vara med i vaktpassen. Självklara saker men varför då betala när man är till hjälp och det inte är tal om en veckas nöjessegling i vikarna då man ligger halva dagarna på soldäck.

Tänker att det beror väl på!?

Sin släkt och vänner tar man ju såklart inte betalt av. Sen brukar det falla sig naturligt att kompisar tar på sig bunkrande, hamnavgifter mm. I lite större omfattning.

Om jag vill segla har jag ju alternativet att skaffa egen båt, båtplats mm. Det är inte gratis och man är definitivt med i alla "göromål" det är ju dessa man satsat pengar i..

Fattar inte varför man skulle vilja "åka" med över Atlanten... vad är det för segling?

Nä... då är det ju snabbare och smidigare att flyga.

Alternativet är ju att hyra båt..

Jag tycker inte det är en mm. girigt att ha ett pris på att få segla med.

Sen är det ju frivilligt.. förmodar att det r sällsynt att någon tar med en okänd i några veckor och när denne ska mönstra av talar om att... "ähummmm" jag hade tänkt ta x kr/dygn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paying crew är väl en Win - Win situation där båda parter får det de önskar sig genom att dela på kostnaderna.

 

Om jag vill segla över Atlanten, men inte har någon lämplig båt och någon annan har en lämplig båt, men behöver besätning är det väl ganska rättvist att man delar på allt. Om man inte gillar att segla över Atlanten så behöver man ju inte ställa upp.

 

Sedan är det ju upp till båda parter att komma överens om vad en delad kostnad är. Just segling över öppet hav är ju billigt; inga hamnavgifter, inga "mutor", inga uppläggningskostnader, inget köp av segel, ingen säkerhetsutrustning behöver köpas, inga kostnader alls kan man tänka - förutom mat.

 

Samtidigt rustats och underhålls båten både före och efter seglatsen och slitaget på båten kan vara stort om man krockar med något eller om man hamnar i ett oväder.

 

Ett räkneexempel:

Segel 100 000;. kr

Livslängd två års segling.

Kostnad = 100000/2/365*7 = 989:- kr/vecka.

 

Samma kalkyl kan man göra på allt ombord och sedan dela, eller så blir man överens om en summa som bygger på andras erfarenheter av kostnader att långsegla

 

Transportsegling är något annat.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte vill bli klassad som passagerarfartyg så får den betalande besättningsmannen vara med och dela kostnader men båtens ägare får inte ta med folk för att tjäna på det.

--

Ska man över Atlanten och betala för det så föredrar jag också flyget. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Din trådstart fick mig att tänka på det här blogginlägget:

 

http://www.yachtmollymawk.com/2011/03/hitch-hiking-across-the-atlantic/

 

Talar vi långfärdssegling stämmer nog blogginlägget ovan väldigt bra, varför skulle man betala för att en främling ska få segla?.

Tänkte mer på då man söker betalande besättning för att ta sig över Atlanten till exempel. Man ska så klart ingå i dagliga göromål och även vara med i vaktpassen. Självklara saker men varför då betala när man är till hjälp och det inte är tal om en veckas nöjessegling i vikarna då man ligger halva dagarna på soldäck.

Vem behöver den andre mest? Den lär få betala. Oavsett vilka heliga begrepp man beskriver sin egen insats som.

 

 

Om jag hade en båt och tänkte segla över atlanten och hade plats att ta med nån medseglare, så är det klart att personen i fråga får va med och dela på kostnaderna och även görasin del av de förekommande arbetsuppgifterna.

 

I annat fall hade det varit mycket enklare att segla själv.

 

Då slipper man ju dessutom alla problem som kan uppstå med främmande människor ombord.

 

Är det nån som läst "Fallet Apalonia"eller "S/Y Glädje" med för den delen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Din trådstart fick mig att tänka på det här blogginlägget:

 

http://www.yachtmollymawk.com/2011/03/hitch-hiking-across-the-atlantic/

 

Talar vi långfärdssegling stämmer nog blogginlägget ovan väldigt bra, varför skulle man betala för att en främling ska få segla?.

Tänkte mer på då man söker betalande besättning för att ta sig över Atlanten till exempel. Man ska så klart ingå i dagliga göromål och även vara med i vaktpassen. Självklara saker men varför då betala när man är till hjälp och det inte är tal om en veckas nöjessegling i vikarna då man ligger halva dagarna på soldäck.
Vem behöver den andre mest? Den lär få betala. Oavsett vilka heliga begrepp man beskriver sin egen insats som.

Precis så är det väl egentligen alltid... tillgång å efterfrågan styr. Om ingen vill ta med någon och flera tillräckligt starka viljor som är kapitalstarka nog... kan det kosta rätt mycket.. både möda och pengar... allt har sitt pris.

Det kan ju vara tvärtom åxå förstås.. men inget har ju något självskrivet värde.

Om jag hade besättning bestående av vänner och bekanta, som var väl "ihopseglade".. skulle det krävas en rejäl slant för att ta med någon..

Saknade jag sällskap och ville få med någon vore det ju en Anna femma såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Fattar inte varför man skulle vilja "åka" med över Atlanten... vad är det för segling?

Nä... då är det ju snabbare och smidigare att flyga.

Alternativet är ju att hyra båt..

...

 

...

--

Ska man över Atlanten och betala för det så föredrar jag också flyget. ;)

 

Jag vill påstå att det är mycket mer intressant och givande att segla än att flyga.

 

På flyget händer normalt inte något annat än vad man är med om vid alla andra flygningar och det är ju bra men ganska trist.

 

Är man inte intresserad av att uppleva lugnet, äventyret och spänningen med att segla över öppet hav förstår jag att man föredrar att flyga, men alla är vi ju olika.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...

Fattar inte varför man skulle vilja "åka" med över Atlanten... vad är det för segling?

Nä... då är det ju snabbare och smidigare att flyga.

Alternativet är ju att hyra båt..

...

...

--

Ska man över Atlanten och betala för det så föredrar jag också flyget. ;)

Jag vill påstå att det är mycket mer intressant och givande att segla än att flyga.

 

På flyget händer normalt inte något annat än vad man är med om vid alla andra flygningar och det är ju bra men ganska trist.

 

Är man inte intresserad av att uppleva lugnet, äventyret och spänningen med att segla över öppet hav förstår jag att man föredrar att flyga, men alla är vi ju olika.

 

Mackey

Tycker åxå det... etthundratio procent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...

Fattar inte varför man skulle vilja "åka" med över Atlanten... vad är det för segling?

Nä... då är det ju snabbare och smidigare att flyga.

Alternativet är ju att hyra båt..

...

 

...

--

Ska man över Atlanten och betala för det så föredrar jag också flyget. ;)

 

Jag vill påstå att det är mycket mer intressant och givande att segla än att flyga.

 

På flyget händer normalt inte något annat än vad man är med om vid alla andra flygningar och det är ju bra men ganska trist.

 

Är man inte intresserad av att uppleva lugnet, äventyret och spänningen med att segla över öppet hav förstår jag att man föredrar att flyga, men alla är vi ju olika.

 

Mackey

 

Tummen upp. Kunde inte sagt de bättre själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara tala om att de finns dem som betalar 40.000:- för att segla över som besättning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska inte överromantisera atlantsegingen. Det är extremt långtråkigt, oftast rått och fuktigt. Maten är taskig och det är svårt att hålla en anständig hygien.

Att färdas med ett större flytetyg är bättre, i synnerhet om man har arbetsuppgifter som gör att det inte blir lika långtråkigt. Strikta rutiner underlättar, ärtor o fläsk på torsdag, bacon och ägg till frukost på söndag osv. Mat på bestämda tider. Eller som Chichester, slå varje torsdag.

Rutiner, lugnet och vetskapen om att en massa vardagliga "måsten" försvinner kan vara väldigt skönt. Ändå, trots all bekvämlighet står hälften av de som börjar, inte ut. Vilken del av befolkningen som är mest friska i huvudet, kan man undra över.

En båt om minst 50 fot är den minsta jag skulle färdas över Atlanten i. I synnerhet om man sen ska gå "eastbound" med chans till stora stilltjebälten.

Vill man segla runt i Västindien hyr en båt eller köp en på plats, priserna är behagliga och man vinner nästan 2 månaders transportsegling.

Flyg är enbart tråkigt, men plågan är kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...