Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Riro

Glasmästare i Stockholm?

Rekommendera Poster

När jag skulle ta ut fönstren i båten för att renovera fönsterkanterna så lyckades jag ha sönder en ruta. Någon som vet en glasmästare i Stockholm (helst västerort) som kan skära ut en ny ruta med rundade kanter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Ängby Glas.

Men! Är det härdat glas skall det skäras till först och sedan skickas på härdning, det brukar ta ett tag. Att ha vanligt fönsterglas i en båt är farligt, skulle olyckan vara framme kan du skära dig riktigt illa på skärvorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla med Ängby Glas.

Men! Är det härdat glas skall det skäras till först och sedan skickas på härdning, det brukar ta ett tag. Att ha vanligt fönsterglas i en båt är farligt, skulle olyckan vara framme kan du skära dig riktigt illa på skärvorna.

Tack Peter, ska kolla med dom.

Det är vanligt glas vilket märktes då det gick sönder. Föll från fönsterramen ner på durken i hytten med tusen skävor som följd. Det är en av framrutorna som har vindrutetorkare, så jag vill inte byta till acrylglas p.g.a. repkänslighet. Har även en bakruta som är spräckt (vilket ironiskt nog är det enda fönster som inte läcker).  Funderar på att byta det till acrylglas. Fönstren sitter i gummilist.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kollat med Ängby Glas som kunde fixa ny ruta i 4mm glas på en dag för ca. 250:-.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmmm... jag skulle nog vilja ha lamellglas eller härdat glas om det var min båt. Skulle båten kränga till och en arm eller ben åker igenom rutan kan det sluta riktigt illa om det är vanligt fönsterglas.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härdglas är det absolut bästa, i synnerhet där man har vindrutetorkare. Övriga rutor man man ha akryl eller polykarbonat men är det polykarbonat så måste man ha den dyrare som tål UV eller så får man lägga på solskyddsfilm.

 

Till vanligt glas finns en film som man lägger på och som gör den okrossbar, används ofta som inbrottsskydd. Hur bra det funkar i båt vet jag inte men det gör kanske glasmästaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis är härdat glas att föredra, men ska jag byta i hela hytten så är det 11 fönster som ska mallas och konturskäras. Ska kolla vad pris och lev.tid är på härdat 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett nytt glas.... kostade 2,5´ och tog en dryg vecka att få fram. Härdat kostar flis! ( kunde inte låta bli bara... )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på en 40 år gammal båt så är det bara härdglas som håller så länge så på sikt är det billigt.

Men varianten att köra härdglas på de utsatta rutorna och plast glas i övriga är nog ganska ekonomiskt vettigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på en 40 år gammal båt så är det bara härdglas som håller så länge så på sikt är det billigt.

Men varianten att köra härdglas på de utsatta rutorna och plast glas i övriga är nog ganska ekonomiskt vettigt. 

Om 40år har jag sedan länge gjort min sista båtfärd över Styx.  ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag lämnade in min ena glasdörr pga spricka hos berglunds glas,ligger i vretens ind omr.

dom är bra att ha och göra med,hyfsade priser och verkar kunna lösa de mesta.

 

http://www.berglundsglas.nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bagarmossens glas har vart trevliga ligger nära globen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...