Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Rolle85

Yamaha 150hk från 1996

Rekommendera Poster

Jag tittar lite lätt på en Yamarin 5810 från 1996 med en Yamaha på 150hk från 1996.

Båten känns helt rätt för familjen men motorn gör mig osäker. Jag hade tänkt mig en motor på kanske 80hk men 150hk låter extremt då vi idag har en motor på 60hk från 1998.

Min fråga är, jag brukar ligga på 4200rpm med en 60hk motor (också 2-takt). Hur pass mycket mer drar en 150hk på tex 3500rpm med 4 pers i båten? Är det extrem skillnad?

 

En annan fråga, är Yamarin 5810 godkänd att ha en 150hk motor på?

 

 

 

 

post-92495-0-93421900-1489508743_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får ju söka lite:)

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/27662-yamarin-5810/

 

Angående Yamahan, så är det en mycket bra motor och V6an väger så lite extra mot V4an vilket gör det till en no-brainer vilken man vill ha.

 

Förbrukningen kommer handla mycket om hur du använder reglaget. Jag skulle gissa på att du har en bra förbrukning i ca30knop, men snittförbrukningen kommer bli högre än de mindre motorerna då den drar mer i låg och högfart. 

 

Jag tvivlar dock inte på att det är ett roligt ekipage och du lär inte behöva fundera på last osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hade i många år en Yamarin 540 bigride med Yamaha 140 V4 på, ett riktigt kanonekipage och skönt att inte ligga och köra på maxvarv hela tiden.

Tycker det låter som en kalaskombo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ringde nu Atlantica och de sa att båten bara är klassad för max 135hk så de ville inte försäkra ekipaget.....=/

Får nog strunta i detta objekt...=/

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Atlantica?

Hade du viljat ligga hos dom om du fått?

Ring fler bolag och kolla, det bör finnas flera bolag som inte bryr sig om dom extra 15 kusarna det rör sig om.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min var godkänd för 75hk om jag minns rätt. Försäkrad i IF. Bara att försäkra i samma bolag som den legat i innan annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade nu med Länsförsäringar med. De sa att den var klassad för max 130hk. Därmed ville inte de heller försäkra båten. Det intressanta är att den nuvarande ägaren har båten försäkrad där !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla runt bland bolagen, det brukar skilja en del när det gäller synen på momsad motoreffekt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo men de blir ju problem den dagen jag själv ska köpa ekipaget, då kommer eventuella kunder också tveka och trycka ner priset då ingen vill försäkra den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns flera bolag som inte lägger vikt på motorns storlek. Testa ringa fler. I Finland så får du inte garanti på en ny båt, om du utrustar den med högre motor än rekommenderat. Blev så för en vän som köpte en ny Yamarin 59 DC med 130 hk, den var godkänd för 115.

 

En vän som köpte en beg flipper 620 i Sverige har 150hk, de. Är godkänd för 115. Den är försäkrad, vet dock inte inom vilket bolag.

Det diskuteras om dett på olika forum, då du idag kan chippa en 135 verado motor till 200 hk.

 

Ring Svenska sjö. Försäkringsproduktion i Piteå (ägs nu av ett större bolag) Länsförsäkringar, IF osv. Vill du ha båten, så löser det sig med försäkring :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min senaste båt som var övermotoriserad var godkänd för 90 Hk och jag hade en 115-4t Suzuki på den. Jag hade den i Folksam, vid inträdet så noterade dom att den hade lite stor motor men tog den ändå.

Nu har jag sålt båten/motor och vet att den ligger försäkrad i Svenska Sjö, samma sak där enligt köparen var det inget större bekymmer, bara ett påpekande.

 

Sen är det ju lurigt med försäkringar överhuvud taget. Om detta skulle påverka bedömningen vid en skada vet jag inte då jag inte prövat.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...