Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Riro

Inverter med modifierad sinus

Rekommendera Poster

Jag använder en inverter med modifierad sinus för att driva en 24V laddare (Biltema). Undrar om det finns risk att skada laddaren då det egentligen är bättre med ren sinus. Har provat den några timmar och det funkar bra hittills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du laddaren på 24 V via invertern för att ladda vadå?

Är det 24 V du skall ladda?

Perpetummobile !

Alla prytlar går inte på "modifierad" sinus.

Men funkar det då är det bara att köra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en modern laddare med switchteknik så brukar det gå utmärkt.

Fast det känns som en omväg, en DC/DC omvandlare 12->24V är ett bättre alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 12V i förbrukningsbanken som laddas med generator och solceller samt en laddare vid landström. Startbatterierna är 24V och laddas från förbrukningsbanken via inverter och 24V laddare när "tändningen" är på. Jag har även möjlighet att tvångsladda startbatterierna från förbrukningsbanken om behov skulle uppstå. Fördelen med en laddare istället för en DC-DC tycker jag är att den ger en "smart" laddning samt möjligheten att koppla laddaren direkt till landström. Natrurligtvis är en sinus inverter bättre, men ochså 3ggr så dyr.

 

Jag har även samma lösning för laddning av batteribanken 12V för bogpropellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

http://www.inverterbutiken.se/produkt/elektron-inverter-300w/     kvaliteinverter.

Jag har en med ren sinus och kör det "mesta" ombord.

12VDC/230VAC 300W

Är tveksam om 300W räcker. Då laddaren kan ge 12,5A vid 24V så vill jag nog ha en lite större för att var på den säkra sidan då 300W är precis på gränsen.  

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddar man bra när motorn går så spelar det ju ingen roll att man "slösar". Ren sinus har ingen fördel här, annars kostar en 300W ren sinus en femhundring. Fast då kan man ju satsa på en som ger 1500W för ca 1500kr så man kan köra Hilitin mm.

 

En DC/DC omvandlare som kan lämna 10A kostar 100-200kr. För att få en intelligent laddare kompletterar man med en solcellsregulator för en hundralapp. Samma lösning fungerar för att ladda ett 12V batteri från 24V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddar man bra när motorn går så spelar det ju ingen roll att man "slösar". Ren sinus har ingen fördel här, annars kostar en 300W ren sinus en femhundring. Fast då kan man ju satsa på en som ger 1500W för ca 1500kr så man kan köra Hilitin mm.

 

En DC/DC omvandlare som kan lämna 10A kostar 100-200kr. För att få en intelligent laddare kompletterar man med en solcellsregulator för en hundralapp. Samma lösning fungerar för att ladda ett 12V batteri från 24V.

Har redan allt som behövs för min lösning 500W inverter på förbrukningsbanken (12V) som driver 24V 12,5A laddare för startbanken och 350W inverter på förbrukningsbanken som driver 12V 10A laddare till bogpropellerbatterierna samt bildskärm för navigering. Datorn (laptop) för navigering kör jag på DC-DC laddare.

 

Förbrukningsbanken 400Ah laddas av generator 12V 65A och 200W solceller samt vid tillgång av landström med batteriladdare 12V 25A (Ctec M300) så jag hoppas det ska räcka.

 

Har även en inverter 24V 1500W kontinuerligt, 1800W 20min., samt intermitent 3000W som jag tänkt koppla till startbanken för att köra micro.

 

Behöver jag mer kräm så får jag starta elverket på 5000W.  B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddar man bra när motorn går så spelar det ju ingen roll att man "slösar". Ren sinus har ingen fördel här, annars kostar en 300W ren sinus en femhundring. Fast då kan man ju satsa på en som ger 1500W för ca 1500kr så man kan köra Hilitin mm.

 

En DC/DC omvandlare som kan lämna 10A kostar 100-200kr. För att få en intelligent laddare kompletterar man med en solcellsregulator för en hundralapp. Samma lösning fungerar för att ladda ett 12V batteri från 24V.

Börjar fundera på att gå på din linje med DC-DC omvandlare och solcellsregulator. Mina startbatterier har oförklarigt varit dåligt laddade vid ett par tillfällen och jag börjar misstänka att 24V laddaren (Biltema) tjuvdrar ibland när den är kopplad till batterierna. Lite underligt eftersom det bara inträffar iband. Vet du vart man hittar DC-DC omvandlare 12-24V som ger 24V10A och regulator för de priser du angett? Helst inom Sveriges gränser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina grejer hittar jag ju oftast på eBay men det kan ju gå att hitta i Sverige också.

Om man kan montera i en låda själv så tycker jag denna fungerat utmärkt.

http://www.ebay.com/itm/600W-Dc-Dc-10-60V-To-12-80V-Boost-Converter-Step-Up-Module-Power-Supply-New-Di-Y-/232088801277?hash=item3609920ffd:g:lVkAAOSwx2dYHdV5

Här monterad i en kopplingsbox från Biltema. Har även satt in ett relä för att starta med. Just denna ska sitta i bilen för att ladda ett extrabatteri i skåpet. Den är begränsad till max 15A in så det blir ju ca 7A ut vid 24V. Man kan ställa in vilken spänning den ska leverera samt max ström.

Har en som laddar jollens 12V batteri via en 10 m lång lampsladd.

 

Solcellsregulatorer finns det hur många som helst, jag väntar på en sådan här som ska vara till mitt startbatteri: http://www.ebay.com/itm/142098415638?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

 

post-80529-0-94260500-1489614903.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mina grejer hittar jag ju oftast på eBay men det kan ju gå att hitta i Sverige också.

Om man kan montera i en låda själv så tycker jag denna fungerat utmärkt.

http://www.ebay.com/itm/600W-Dc-Dc-10-60V-To-12-80V-Boost-Converter-Step-Up-Module-Power-Supply-New-Di-Y-/232088801277?hash=item3609920ffd:g:lVkAAOSwx2dYHdV5

Här monterad i en kopplingsbox från Biltema. Har även satt in ett relä för att starta med. Just denna ska sitta i bilen för att ladda ett extrabatteri i skåpet. Den är begränsad till max 15A in så det blir ju ca 7A ut vid 24V. Man kan ställa in vilken spänning den ska leverera samt max ström.

Har en som laddar jollens 12V batteri via en 10 m lång lampsladd.

 

Solcellsregulatorer finns det hur många som helst, jag väntar på en sådan här som ska vara till mitt startbatteri: http://www.ebay.com/itm/142098415638?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

 

attachicon.gifIMG_0731.png

Jag hittade en kapslad DC/DC 12-24V 10A på eBay http://www.ebay.com/itm/DC12V-Step-Up-to-24V-240W-10A. Funderar på om den räcker för att ladda mina startbatterier, (2 seriekopplade 100Ah 12V)?

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en jättebra omvandlare men fungerar inte här. Du måste ha 27,2V då kommer batterierna att laddas men inte toppladdas, för det krävs 28,8V. Ska du låta en solcellsregulator sköta laddningen så behöver den mellan 30 och 35V.

Solcellsregulatorn, även den för under 100kronor, är minst lika intelligent som en sk intelligent laddare för 500-1000kr.

Dessutom går det att koppla till tex 2x10W solpaneler som alltid håller startbatterierna toppladdade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en jättebra omvandlare men fungerar inte här. Du måste ha 27,2V då kommer batterierna att laddas men inte toppladdas, för det krävs 28,8V. Ska du låta en solcellsregulator sköta laddningen så behöver den mellan 30 och 35V.

Solcellsregulatorn, även den för under 100kronor, är minst lika intelligent som en sk intelligent laddare för 500-1000kr.

Dessutom går det att koppla till tex 2x10W solpaneler som alltid håller startbatterierna toppladdade.

OK, det får nog bli samma  som du har. Funderar på om det räcker med en laddström på 7A till mina batterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kolla med en tångamperemeter för att se hur mycket laddning som behövs men det brukar bara rör sig om max några Ah.

Tex 1kW startmotor som går i 30 sek blir 0,7Ah....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kolla med en tångamperemeter för att se hur mycket laddning som behövs men det brukar bara rör sig om max några Ah.

Tex 1kW startmotor som går i 30 sek blir 0,7Ah....

Har även ett 24V 1500W ankarspel som ska sitta i fören och kopplas till startbatterierna. Kommer förmodligen att köra motorn några timmar efter varje gång det används så det bör nog räcka till ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är grejorna beställda. Om laddningen inte skulle räcka till vid något tillfälle kan jag koppla in min befintliga lösning (inverter, laddare) tillfälligt. Behåller den men sätter brytare före batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I nästan alla tider har jag haft volt & amperemeter på startbatteriet, då ser man direkt hur batteriet laddas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Funderar på att koppla DC/DC omvandlaren så att den får matning då huvudströmbrytaren slås på. Då skulle ju startbatterierna prioriteras och hållas toppladdade hela tiden när båten används. Eller drar det onödigt mycket från förbrukningsbanken även när startbatterierna är fulladdade?

Kopplar du regulatorn före eller efter DC/DC omvandlaren?

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomgångsströmmen på DC/DC omvandlaren är typ 0,5A så det är lite slöseri. Sätt ett relä till omvandlaren som styrs av "tändningen", det är nog bäst.

 

Regulatorn kopplar du mellan DC/DC och startbatteriet. Nu kan jag ha lurat dig, regulatorn reglerar ofta på minus sidan dvs minus på start resp husbatteri får inte vara ihopkopplade. Jag ska kolla så fort jag får min regulator. Om det är så får man skippa regulatorn och bara köra på DC/DC omvandlaren, då ställer man bara utspänningen på 27,2V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tomgångsströmmen på DC/DC omvandlaren är typ 0,5A så det är lite slöseri. Sätt ett relä till omvandlaren som styrs av "tändningen", det är nog bäst.

 

Regulatorn kopplar du mellan DC/DC och startbatteriet. Nu kan jag ha lurat dig, regulatorn reglerar ofta på minus sidan dvs minus på start resp husbatteri får inte vara ihopkopplade. Jag ska kolla så fort jag får min regulator. Om det är så får man skippa regulatorn och bara köra på DC/DC omvandlaren, då ställer man bara utspänningen på 27,2V.

OK då sätter jagf ett relä som jag tänkt från början, Sätter även en brytare som styr reläet så jag kan tvångsladda vid behov. Jag har inte gemensam jord för 12V och 24V.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir det perfekt!

Solcellsregulatorn ska kopplas till startbatteriet innan man kopplar DC/DC omvandlaren, detta för att regulatorn ska kunna avgöra att det är ett 24V system. Regulatorn kommer att dra 10-20mA från startbatteriet men det spelar ingen roll. Fördelen är att du på regulatorn alltid ser spänningen i startbatterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir det perfekt!

Solcellsregulatorn ska kopplas till startbatteriet innan man kopplar DC/DC omvandlaren, detta för att regulatorn ska kunna avgöra att det är ett 24V system. Regulatorn kommer att dra 10-20mA från startbatteriet men det spelar ingen roll. Fördelen är att du på regulatorn alltid ser spänningen i startbatterierna.

Om jag har DC/DC inkopplat konstant, borde inte solcellerna (200W som är kopplade till förbrukningsbanken) räcka till för att hålla både förbrukningsbank och startbatterier underhållsladdade? Istället för att regulatorn ska dra lite tjuvström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, ska bra kolla vad DC/DC omvandlaren drar. Fast du ska inte behöva ha laddning på startbatterierna hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, ska bra kolla vad DC/DC omvandlaren drar. Fast du ska inte behöva ha laddning på startbatterierna hela tiden.

Jag kommer ju att ha laddning konstant från solcellerna till förbrukningsbanken så om det räcker till vore det ju bra att ha det även till startbatterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 "laddning konstant från solcellerna"

Fan vet. Inte förra sommaren i alla fall.

Men det räcker säkert och går ju enkelt att stänga av.

Jag har ju separat solpanel till startbatteriet, när man kommer in i oktober och det kan bli långt mellan turerna så är det skönt att alltid ha fullt startbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomgångsströmmen på DC/DC omvandlaren är typ 0,5A så det är lite slöseri. Sätt ett relä till omvandlaren som styrs av "tändningen", det är nog bäst.

 

Regulatorn kopplar du mellan DC/DC och startbatteriet. Nu kan jag ha lurat dig, regulatorn reglerar ofta på minus sidan dvs minus på start resp husbatteri får inte vara ihopkopplade. Jag ska kolla så fort jag får min regulator. Om det är så får man skippa regulatorn och bara köra på DC/DC omvandlaren, då ställer man bara utspänningen på 27,2V.

Mätte på min 1500/3000w inverter..

Den verkar dra ca 1.5 A på "tomgång"..

Kan det cara rimligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,5A är inte orimligt men det är lite högt, de jag kollat brukar ligga runt 0,7A. Men du väl fjärrkontroll då behöver man ju inte ha den igång hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en sån från ebay eller nåt som jag blev tipsadvom här.. dåg att det är disply i alla fall..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här brukar fjärrkontrollen se ut:

post-80529-0-33200300-1490826460_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...