Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Båtmänniskor, När lägger ni i båten?

Rekommendera Poster

Gäst

Hej på er!

 

Jag är en relativt oerfaren sjöfarare, jag köpte min första skuta i höstas som jag har renoverat i vinter. 

 

Ni som är vana sjömän, när brukar ni ge er ut på den första turen? 

 

Det hade varit kul att höra era erfarenheter nu när det börjar närma sig premiär  :D

 

Väl mött // Alex 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Årets första tur blev en måndag i mitten på januari.

Skulle egentligen gått ut på lördagen men det var dimmigt.

På Måndagen var det dock ett strålande väder.

 

Vad är det för skuta du har.

 

Själv har jag bara en liten motorseglare på 28 fot.

 

Sjösätter brukar jag göra i slutet av Maj början av Juni, några dar - en vecka efter att jag tagit upp.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på vädret då jag vårrustar utomhus men brukar sikta på slutet av april men ibland har det hunnit bli mitten av maj... Man får be till vädergudarna att det är barmhärtiga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro de flesta som hänger här på MG tillhör gruppen fanatiska båtägare och sjösätter så tidigt som möjligt. Ibland avgörs det av vilken dag båtklubben har sina sjösättningar. (Förutom vissa som ligger på västkusten och som ligger i hela året).

Det som brukar styra min sjösättningsdag är att jag ska känna mig hyfsat säker på att det inte kommer så mycket mer snö så jag kan ta bort pressen.

Sen behöver jag, de år när jag ska bottenmåla, tillräckligt varmt för att färgen ska torka.

Efter det behöver jag någon vecka för tvätt, polering och vaxning.

Sjösättningen brukar bli i slutet av april för mig.

I år blir det dock senare eftersom jag har en rygg som krånglar. Hoppas det inte dröjer för länge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lille HT-båten åkte i i lördags. Hade legat i året om om det inte vore för att Florida lockar på vintern :)

 

Vanliga båten brukar åka i i slutet på Maj

post-83227-0-36445000-1489422192_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planen för vår del är början av april. I år hoppas vi på att få en skön påskhelg till sjöss. Vi finns i Göteborg och brukar vara rätt tidigt ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

12 April lagom till påskhelgen!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Siktar på början eller mitten av maj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15:e april brukar va målet... men i år vet i tusan! :/ Står oxå ute å fixar och det har ju inte ens vart 10 grader än :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båtklubb kan man sjösätta 9/4 till 21/5 och ta upp från mitten av september till slutet av oktober.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittills senast före valborg... i år finns en tid.. om man inte bokar egen kranbil för tuselappar.. 8/5.. 2-3 veckor senare än normalt.

Bra tajming dock eftersom det är liiite mycket med massa annat i vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man ska minimera den tråkiga tiden på land till någon vecka, gärna i juni när det är varmt och skönt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv ligger jag i en stor båtklubb, sveriges största. Där har man små möjligheter att påverka sjösättning/torrsättning. I stort sett finns valet tidigt eller sent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på väder. vill ha ca 10 grader i luften när jag ska vaxa båten och måla botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år lutar det mot att segelbåten inte kommer i alls :-(. Råkade ut för en olycka i skidbacken för några veckor sedan och slog sönder min högra axel. Har precis opererat den och skall operera den igen någon gång i mitten eller slutet av juni. Sedan rehab långt in på hösten.

 

Just nu sängliggande med morfin.

 

Grymt trist. Snabbt gjort men lång tid tillbaka ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lillebåten i slutet av mars, början på april (öringfiske hägrar :)), storebåten kommer i 6:e maj... :)

Redigerad av Kenneth_S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vanligen mitten-slutet av maj, men skall i år försöka komma till skott i början av maj. Inte minst för att ha lite tid om något skulle strula, då båten fått en helt ny och större motor som jag inte kan provstarta förrän båten sjösatts.

 

Det är annars så mycket annat i april-maj att båten bara brukar bli liggande om den sjösätts tidigt. Och då mår den bättre inomhus.

 

Det ligger fortfarande is i hamnen, men med kommande dagars mildväder är den snart ett minne blott...

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Målsättning före 1/5 men blir det senare så blir det. Har slutat stressa. Det går bra att ta en öl i sittbrunn på land också om det är fint väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Målsättning före 1/5 men blir det senare så blir det. Har slutat stressa. Det går bra att ta en öl i sittbrunn på land också om det är fint väder.

Varning för 0.2 trådkapning.. fast en bira sitter nog fint i varma sittbrunnen även på land.

:)

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Målsättning före 1/5 men blir det senare så blir det. Har slutat stressa. Det går bra att ta en öl i sittbrunn på land också om det är fint väder.

Varning för 0.2 trådkapning.. fast en bira sitter nog fint i varma sittbrunnen även på land.

:)

Är det verkligen lagligt? Det behövs kanske en lagskärpning så att ingen ramlar och slår sig? Eller än värre, välter sig själv och/eller båten över en båtgranne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte minst för att ha lite tid om något skulle strula, då båten fått en helt ny och större motor som jag inte kan provstarta förrän båten sjösatts.

 

Ny motor??? och ingen info på din hemsida, vafalls !!!  ;)  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

24:e april åker hon i, då blir första turen från Åkersberga till Slagsta Marina :)

Redigerad av Pend

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi brukar lägga i till 1/5 och ta upp mitten av september. Dock så har vi märkt att det blir bara någon enstaka tur innan midsommar och knappt något efter skolstarten. Pga utlandsboende blir båten i vattnet midsommar till mitten/slutet av augusti i år. Först tänkte jag att det blir en jäkligt kort säsong men sedan när man tittar tillbaka så är det just den perioden vi använder båten. Verkligheten i Sverige är tyvärr att säsongen inte är längre för de flesta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Inte minst för att ha lite tid om något skulle strula, då båten fått en helt ny och större motor som jag inte kan provstarta förrän båten sjösatts.

 

Ny motor??? och ingen info på din hemsida, vafalls !!!  ;)  :P

 

Nej, jag vet ;-). Du är inte den förste som påpekar det.

 

Men det finns två skäl - dels har jag haft dåligt med tid men framförallt ville jag inte skylta på nätet med att det under hösten stått en sprillans ny motor i transportvagga färdig att stjäla i mitt båthus. Dessutom med en mobil kran bredvid som underlättar för tjuven att lyfta på den på sitt släp...

 

Nu skulle jag dock kunna uppdatera. Får se om jag gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr om åren så sjösatte jag alltid i slutet av april men det blev sällan något åka av före början av juni så numera sjösätter jag i slutet av maj istället.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Inte minst för att ha lite tid om något skulle strula, då båten fått en helt ny och större motor som jag inte kan provstarta förrän båten sjösatts.

 

Ny motor??? och ingen info på din hemsida, vafalls !!!  ;)  :P

 

Nu är hemsidan uppdaterad med motorbytet !

(Välj "Dagbok" till vänster i menyn och sedan "2016-2017 motorbyte")

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den skall i 28 april, om det bara blir lite gott (varmare) väder innan så man kan måla o spackla lite.

 

//Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...