Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
lejlen

Köpa motorbåt i Frankrike och transportera hem den

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi är på väg att åka till Nice och titta på en motorbåt. Har inga problem med att besiktiga båten själva eller i övrigt gällande skicket på båten. Det som däremot oroar oss är hur vi säkrar att båtförmedlaren är seriös och att transportföretaget är ett seriös bolag.

Någon som har erfarenheter som de kan dela med sig?

 

/ Lena

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

boat1.jpg

 

Jag vet att Aaltonens kan transportera båtar hem från utlandet och vice versa.

Jag anlitade dessa för en transport inom vårt land och är nöjd.

Kolla deras hemsida:

 

http://www.aaltonen.se/battransporter/

 

Besiktningsmän, hemma eller utomlands, har jag däremot ingen erfarenhet av.

 

-Du har nu två trådar med samma rubrik, det går att klicka på "dölj" i den överflödiga tråden.

 

...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske blir tjatigt att hänvisa till annat forum i var o varannan tråd.. Men jag tror du får bäst svar på detta på MBY.com. Deras motorbåtsforum. Det har varit flera bra trådar om transporter där. Många medlemmar på forumet som har erfarenheter av transporter från södra Frankrike och norrut. Tidningen MBY har skrivit flera artiklar i ämnet senaste åren som kan vara läsvärda med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr har jag inga egna erfarenheter.

 

Däremot letade vi ett kort tag väldigt aktivt efter båt i både Medelhavet och efter Atlantkusten.

Några reflektioner;

De förmedlare ( kända eller okända mäklarfirmor ) som jag uppfattade som seriösa hade två saker som skiljde dem från de som jag tyckte verkade lite mindre seriösa.

 

1) En seriös firma hade örnkoll på momsen. Det var noll eller ett, betald eller ej. Och var den betald kunde de berätta vad det var baserat på - ofta originaldokument eller vidimerade kopior som tidigare varit inskickade till registerhållare eller försäkringsbolag. Alla andra papper eller utfästelser att de själva skulle göra ett dokument alternativt att jag inte behövde oroa mig... var mindre seriöst, kanske.

2) En större båt är oftast registrerad någonstans utomlands efter det är krav, oftast. En seriös firma verkar ha god kännedom om hur det går till att avregistrera en båt och erbjuder sig att göra detta som en service ( åt säljaren men i alla fall ) antingen gratis eller för en väldigt låg summa. Seriöst.

En del firmor säger att det är superenkelt för förra ägaren att avregistrera och att jag knappast behöver oroa mig eftersom säljaren ju inte vill ha kvar sin registrering...

Observera att från tex England verkar det som om svenskt register vill ha kopia på avregistrering som en av flera formella grunder för att registrera i Sverige.

 

Men ni kanske inte behöver registrera i Sverige - då är det en icke-fråga.

 

När det gäller transport så vet jag inget eftersom vi tänkte segla hem båten, ifall att det blev köp.

OM inte er båt är för stor kanske en kanaltur kan vara kul? 

 

Det finns en medlem här på Maringuiden som förmedlar transporttjänster, han kanske vet lite mer även om han tydligen fokuserar på transporter från England. Observera att om ni beställer en transport så kommer eventuellt frågan om moms upp när transportfirman ska leverera mot tullen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transportföretaget vill också att ägaren har en giltig försäkring inför transporten.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi letade båt i Frankrike och har samma intryck som Funkis, de seriösa bolagen hade koll. Minst lika seriösa som de svenska. Ofta förmedlar de ganska många båtar och har bra koll även på transportörer.

Beroende på var det är och båttyp så kan kanalvägarna vara intressanta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om momsen köper du en begagnad båt som är några år gammal gäller väll inte momsen. Köper du en ny så måste väll du betala mellan skillnaden på momsen. Så var det när jag tog hem en bil från Tyskland 2004.

Torgny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Momsen är väl så här att om båten har brukats i 3 månader så händer inget när du privatimporterar. Om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns många omomsade båtar och bland annat Frankrike sägs vilja se bevis för att moms är betald.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgörande skillnad om det gäller en båt eller ett skepp. På samtliga frågor.

 

Angående skepp, (registreringspliktigt över 12x4 m) skulle jag inte ens läsa annonser utan att ha varit i kontakt med Transportstyrelsen först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Praktiskt Båtägare hade för ett par nummer sedan en artikel i detta ämne med många bra tips, bl.a transporten hem. Läs den och du kan känna dig mycket klokare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtar som är över 12 ggr 4 ska registreras i Sverige.

 

När det gäller moms så såg jag ditt inlägg här ovan, Torgny.

Bara säger... en båt kan ju sålts till ett företag? Och i Europa finns flera länder där man tydligen kan bedriva charter i liten skala i sitt bolag samtidigt som delar av eller hela momsen skjuts upp.

 

Av det skälet kan det finnas fd charterbåtar som inte någonsin har inbetald moms. Och när franska tullen glider upp till dig i Engelska kanalen och frågar efter om du har bevis för att moms är betald... vad säger man då? Att mäklaren sa att det inte var någon fara? Att den var betald för länge sedan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående moms vid köp av båt inom EU - en båt betraktas som ny enligt skatteverkets världsbild om den köps inom 3 månader från när den togs i bruk första gången ELLER har färdats högst 100 timmar. Vid ny båt enligt skatteverkets definition skall priset till köparen utomlands erläggas utan moms i landet där den köps (d.v.s. säljaren skall lokalt få tillbaka erlagd moms), och köparen skall deklarera köpet i Sverige och betala svensk moms.

 

Jag har ingen aning om skattejuridisk praxis på det där med 100 timmar. Finns ju många motorbåtar som går betydligt mindre än 100 timmar på ett år, särskilt om de ligger som flytande sommarstugor på Rivieran. Och en segelbåt som används just för segling, hur beräknar man "färdats"? Säljarens loggboksanteckningar?

 

http://www.skatteverket.se/download/18.3810a01c150939e893f2ae03/1455883085214/moms-pa-nya-bilar-motorcyklar-batar-och-flygplan-skv556-utgava8.pdf

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag tolkade inte som att TS skulle köpa en så ny båt att nybåtsbestämmelser är relevanta här?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte, momsfrågan är måhända lite OT.

 

Men en motorbåt som t.ex. gått/färdats 80 h på fyra år är ju "ny" skatterättsligt vad det verkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey

Man kan ju undra hur något som är inköpt och momsat för sex år sedan kan betraktas som ny.

Bilen jag köpte 2004 var ingen diskution  den var beganad bilen var från 2000.Köpte bilen av en privatperson.

Man tycker ju att det borde vara samma regler för båtar.

Torgny . 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reglerna för bilar är desamma fast andra intervall. Mindre än 6000 km ELLER nyare än 6 månader så är bilen ny enligt skatteregler och skall momsas i köparens land. Se länk till skatteverket i ett tidigare inlägg jag gjorde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey

Man kan ju undra hur något som är inköpt och momsat för sex år sedan kan betraktas som ny.

Bilen jag köpte 2004 var ingen diskution  den var beganad bilen var från 2000.Köpte bilen av en privatperson.

Man tycker ju att det borde vara samma regler för båtar.

Torgny .

Man kan alltid undra, men en myndighets uppgift är att följa lagar och regler.

 

Har för mig att jag eller någpn annan kom fram till att köpare och säljare i tråden jag länkade till borde kunnat tjäna en slant just på att följa reglerna, ungefär så här. Samma valuta används för enkelhets skull.

 

Inköpspris, 2 000 000:-

Moms betald i Danmark, 500 000:-

Totalt pris i Danmark, 2 500 000:-

 

Värdeminskning under sex år med sjunkande båtpriser, 800 000:- (kanske).

 

Försäljningspris inkl. moms sex år senare, 1 700 000:-

Återbetald moms till säljaren, 500 000:-.

Låt säga att de delade rätt lika på momsvinsten, båten byter ägare för 1 290 000:- exkl. moms.

 

Säljaren får nu istället 1 790 000:- för båten, 90 000:- mera.

Köparen betalar 1 612 500:-, 87 500:- mindre.

 

En klar win - win affär!

Det kan löna sig att följa de lagar och regler som finns.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju lite osannolikt att momsen att få tillbaka skulle beräknas på annat än det reella försäljningspriset? Annars skulle väl köparens momsdeklaration också följa den logiken och baseras på nypriset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Momsen på den "nya" båten är betald i fel land och ska betalas tillbaks i sin helhet i Danmark vad jag förstår. Sedan ska moms betalas i Sverige för båtens aktuella värde.

 

Jag är inte ekonom och inte expert på moms, så det är bra om någon kan bekräfta eller dementera detta.

 

Om jag som företagare köper ett parti frukt för 1250:- inkl. moms så får jag tillbaks 250:- kr från staten om frukten ruttnar innan jag hinner sälja någon frukt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baserat på vad som står i Skatteverkets broschyr (länk i tidigare inlägg) vill jag nog dementera. Säljaren skall utfärda en faktura på försäljningspriset och begära tillbaka moms baserat på försäljningsvärdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det var ju tråkigt...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket tråkigt sa Bull.

 

Fast å andra sidan hade nog den typ av momsbedrägeri du skissat på varit väldigt populär och rätt snabbt upptäckts, och täppts till av lagstiftarna, om det varit möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...