Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Pear4Life

Offeranoder. 2 snabba frågor.

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag och frugan har bytt upp oss till en större båt i höstas och jag har nu två (troligtvis) enkla frågor till er experter :)

 

1. Skall byta offeranoden på bogpropellern fram... Men jag får inte loss den :/ Skruven går ut utan problem med anoden sitter av bara h-te! Vill inte våldföra mig då jag är rädd för att göra sönder något. Några tips?

 

 

 

2. Skall göra detsamma på akterbogen. Dock sitter det ingen offeranod kvar där alls. Har jag rätt att den bör skruvas fast i gängan längst ut?

 

 

Säkerligen ingen hjärnkirurgi, men nytt för oss och man vill ju gärna lära sig :)

 

 

post-101210-0-52390100-1489306276_thumb.jpg

post-101210-0-68420300-1489306301_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Vad är det för fabrikat och modellnummer?
Den aktre propellern verkar vara 6-bladig och den främre 5-bladig, men men.

Kan nog vara klokt att googla upp nån reservdelsskiss eller annan beskrivning innan du tar till våld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Båda två är av märket SIDEPOWER. Mycket riktigt...Den främre är 5-bladig (SE 60/185S) och den bakre är 6-bladig (vet ej betäckning)

 

Jag har manualerna men det framgår inte någonstans hur man skall få loss den på ett aktsamt sätt när den sitter fast... :/ (SE 60/185S)

 

 

 

Redigerad av Pear4Life

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara svara på fråga 1.

Har du en liten rörtång eller mellanstor polygrip som passar inuti trumman?

Isåfall tag ett stadigt grepp om anoden och vicka försiktikt fram och tillbaka, så borde anoden lossna.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska jag testa! Tack för tipset :)

Var där igår med en polygrip, men drog då bara rakt ut... känns ju som att vicka är en helt klart bättre idé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min fick jag till slut emellan bladet på en skarpslipad spackelspade, som ja till sist kunde bända litet med, vågade inte riskera att förstöra en kniv.

Men började med enligen rörtång, om du har en sådan där självläsande svetstång kan ju en sådan kanske vara bättre.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,

 

Har en likadan setup som dig, det är bara köra en stor polygrip och vicka i olika riktningar, tillslut släpper det efter.

 

Mvh Kim 

Redigerad av Kimpaa
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en likadan som du i aktern (SP35/SP40 ?), och det satt ingen anod på den ens när den var ny. Inte synlig i alla fall.

 

Hittar du någon så skriv det gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Jag kommer att återkoppla med Hur det gått :)

 

Beträffande anoden på akterbogen så kan jag redan nu meddela att den inte sitter på "andra ändan" på min i alla fall... Irriterar mig något så in i.. att jag inte förstår var den ska va! Kan det verkligen vara så att det inte sitter nån där öht?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan jag glädjeligen meddela att offeranoden på propellern fram är bytt (med polygrip och lite vickning)

 

Beträffande häckpropellern så visade det sig att det inte var en SIDEPOWER. (efter samtal med tidigare ägare) Offeranoden satt bakom propellern.

 

Så tack för tipsen!

 

2 veckor kvar till sjösättning :) Längtar utav bara h-te!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Jag kommer att återkoppla med Hur det gått :)

 

Beträffande anoden på akterbogen så kan jag redan nu meddela att den inte sitter på "andra ändan" på min i alla fall... Irriterar mig något så in i.. att jag inte förstår var den ska va! Kan det verkligen vara så att det inte sitter nån där öht?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips, monterade en Sidepower 6hk för två år sedan. Ingen konst att montera, men ska kolla hur det ser ut med anodbrickan.

 

En liten språklig fundering bara...

 

Akterbogen?

 

Bog = Bow = Bug = För. Bogpropeller / Bowthruster / Bugstrahlruder

Stern = Heck = Akter. Akterpropeller??? / Sternthruster / Heckstrahlruder

 

Betyder att akterbog blir lite knasigt, uttalad betydelse blir "akterför". Ingen kritik, och inte för att jag vill vara besserwisser (lite språkpolis är jag, tvångsmässigt beteende).

 

Med mitt inlägg vill jag bara belysa hur fattigt svenska språket kan vara. Av den anledningen satte jag tre frågetecken efter direktöversättningen av Sternthruster och Heckstrahlruder. Rent logiskt - de flesta båtar har redan en propeller i aktern, så varför ska man ha en till...?

 

Men i och med att vi saknar ett vettigt ord för "sidoverkande propeller" (jämför "thruster" och "strahlruder") så är det lätt att hamna i påståenden som "jag monterade en bogpropeller i aktern..."

 

Därmed efterlyser jag ett nytt (eller sedan tidigare bortglömt ord som betyder "Sternthruster".

 

Ursäkta urspårningen från tråden, men jag lägger upp detta som en egen tråd - någonstans....

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid kallat min "akterpropeller", i motsats till "bogpropeller" som sitter där fram. Även om de flesta förstår uttrycket "akterbog" så .....näääääee :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips, monterade en Sidepower 6hk för två år sedan. Ingen konst att montera, men ska kolla hur det ser ut med anodbrickan.

 

En liten språklig fundering bara...

 

Akterbogen?

 

 

Bog = Bow = Bug = För. Bogpropeller / Bowthruster / Bugstrahlruder

Stern = Heck = Akter. Akterpropeller??? / Sternthruster / Heckstrahlruder

 

 

 

Betyder att akterbog blir lite knasigt, uttalad betydelse blir "akterför". Ingen kritik, och inte för att jag vill vara besserwisser (lite språkpolis är jag, tvångsmässigt beteende).

 

 

 

Med mitt inlägg vill jag bara belysa hur fattigt svenska språket kan vara. Av den anledningen satte jag tre frågetecken efter direktöversättningen av Sternthruster och Heckstrahlruder. Rent logiskt - de flesta båtar har redan en propeller i aktern, så varför ska man ha en till...?

 

Men i och med att vi saknar ett vettigt ord för "sidoverkande propeller" (jämför "thruster" och "strahlruder") så är det lätt att hamna i påståenden som "jag monterade en bogpropeller i aktern..."

 

Därmed efterlyser jag ett nytt (eller sedan tidigare bortglömt ord som betyder "Sternthruster".

 

Ursäkta urspårningen från tråden, men jag lägger upp detta som en egen tråd - någonstans....

På en propelleraxel sitter ett akterstävlager!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
;) 

 

På en propelleraxel sitter ett akterstävlager!!

 

Här går vi från den ena klarheten till den andra, med eller utan smily: ;)

 

Om man nu skall vara riktig bezzerwissig och elak, så sitter detta "akterstävlager" runt om, utanpå propelleraxeln, och kallas i dagligt tal bara för "stävlager" då det är relativt sällsynt med sådana lagringar i fören... Förutom då kanske på propellerdrivna bilfärjor, men där råder det ju ändå en viss oklarhet, bland de oinvigda, vilken ända som är för och vilken som är akter, eller båda delarna var för sig men inte samtidigt... Men de modernaste bilfärjorna har ju dessutom annan typ av propellerutrustning, men med mer vällagrade propelleraxlar än en grevéost... ;)

 

--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Benägen att avslöja mina begränsade kunskaper gällande ords betydelse...

Gustaf III: s jakt Amphions väldiga akterstäv har byggts in bakom en faluröd sjöbodskuliss.” (synonymer.se).

Tur man inte har sidoverkande propeller därbak...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...