Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
P_Martinsson

Mercury VesselView Mobile

Rekommendera Poster

Mercury har något som heter VesselView Mobile.

Ett system där man ansluter en form av "blåtandsdongel" på motorn och efter det kan få upp motorns data i en mobilenhet, en telefon el.dyl.

Är det någon som har erfarenhet av detta system?

Hiss eller diss?  :)

 

https://www.mercurydelar.se/privat/vesselview-mobile-8m0115080

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan på min 4.3 mpi. Tycker det är bra att kunna se motor-data i telefonen eller plattan i realtid, samt möjligheten att läsa motortimmar och eventuella felkoder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du.. Intressant!

Vad är det för årsmodell på motorn?

 

Att det kan ge en rejäl portion mervärde, om allt fungerar som det skall, tvekar jag inte på. Mest fundersam över hur mycket strul det kan vara att få det att fungera när det installeras på en lite äldre motor. Om jag inte är helt ute och turnerar så har jag hittar anslutningen på motorn där det skall kopplas in..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en motor från 2007. Mycket enkel installation av enheten i motorn och konfigurering av appen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan köpa den genom appen för $400 inkl. frakt, eller be närmaste Mercury återförsäljare ta hem den, riktpriset är då 3100kr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sagt och gjort! Nu är den beställd..

Hade ändå en hel massa annat beställt hos axmarin.se så det märks inte i det stora hela.  :D

 

Slängde en snabb koll på motorn innan och hittade kontaktdonet direkt, så installationen hoppas jag går lika smärtfritt som din gjorde..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där ja, då var vår VVM monterad och ansluten till SMART-Craft bussen på vår 350 MAG MPI.

I helgen blev det stor service på motorn och i samband med det testade jag att ansluta till min mobil, men det lirade inte riktigt som det är tänkt. Fick följande fel..

post-96415-0-91845400-1493061575_thumb.png

 

Har googlat lite på det och jag misstänker att den "plugg" som satt på SMART-craft kontakten på min motor inte var en terminator utan enbart ett väderskydd. SMART-craft lampan på min VesselView Mobile tänds inte och enligt vad jag läst så betyder det att enheten inte har förbindelse med motorns SMART-craft system.

Skall ut och dubbelkolla. Stämmer det så blir det till att snacka med Martin på Axmarin igen..  :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär ja, nu lirar det som det skall!!

Tack Martin (Axmarin) för supersnabb assistans..  :)

 

post-96415-0-90603500-1494004523_thumb.jpg

 

Verkar vara ganska vanligt att motorerna inte har en riktig terminator på Smartcraft bussen, utan enbart en skyddskork.

Med terminatorn monterad tändes Smartcraft lampan på modulen direkt och en liten stund senare såg jag motorns data i min telefon. Riktigt bra!

 

post-96415-0-95615900-1494003952_thumb.png

 

Det som var mindre bra var att jag hittade ett par felkoder. Tror dock att dom är mer eller mindre standard.

 

Sensor -94

Sensor -75

Sensor -119

Engine sensor -130

Fault: 104

 

Någon annan med VesselView i någon form som har något liknade?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Fick hem min vesselview mobile igår och försökte montera idag men gick inget bra..

 

Har en likadan motor som dig, en 350 mag mpi i min Bayliner. Kopplade in den idag i vad vi tror är uttaget vesselviewen ska kopplas in i, men undrar om vi måste köpa den här terminatorn som du med köpt.

Lampan för bluetooth blinkade och vi hittade den i appen, men den ville inte ansluta.

 

Men är ändå osäker på att jag kopplat in den på rätt ställe. Bifogat lite bilder, hade uppskattat lite feedback  :)

 

Tack på förhand

Mvh

 

Micke

Sådär ja, nu lirar det som det skall!!

Tack Martin (Axmarin) för supersnabb assistans..  :)

 

attachicon.gifSnap7.jpg

 

Verkar vara ganska vanligt att motorerna inte har en riktig terminator på Smartcraft bussen, utan enbart en skyddskork.

Med terminatorn monterad tändes Smartcraft lampan på modulen direkt och en liten stund senare såg jag motorns data i min telefon. Riktigt bra!

 

attachicon.gif2017-05-05 16.25.02.png

 

Det som var mindre bra var att jag hittade ett par felkoder. Tror dock att dom är mer eller mindre standard.

 

Sensor -94

Sensor -75

Sensor -119

Engine sensor -130

Fault: 104

 

Någon annan med VesselView i någon form som har något liknade?

 

post-110525-0-80195100-1494358824_thumb.jpg

post-110525-0-52317900-1494358825_thumb.jpg

post-110525-0-39129200-1494358826_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Efter vad jag kan se så ser det rätt ut.

Det ser dessutom ut som att du bara har den sk weathercap, inte terminatorn.

Är det rätt så står det "TERMINATOR" på den..

8501449-sea-ray-1507334-mercury-smartcra

 

EDIT:

Jag har exakt samma blå etikett med CAN LINE på..  :rolleyes:

Redigerad av P_Martinsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för otroligt snabbt svar!  :)

 

Beställde den precis, så nu är det bara att vänta och hålla tummarna! 

 

Hur har din upplevelse med vesselviewn varit? Funkar den bra? 

Väldigt nyfiken på om det blir korrekt data när det gäller bensinförbrukningen, har du kollat det?  :)

Mvh

Micke

 

Efter vad jag kan se så ser det rätt ut.

Det ser dessutom ut som att du bara har den sk weathercap, inte terminatorn.

Är det rätt så står det "TERMINATOR" på den..

8501449-sea-ray-1507334-mercury-smartcra

 

EDIT:

Jag har exakt samma blå etikett med CAN LINE på..  :rolleyes:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för otroligt snabbt svar!  :)

 

Beställde den precis, så nu är det bara att vänta och hålla tummarna! 

 

Hur har din upplevelse med vesselviewn varit? Funkar den bra? 

Väldigt nyfiken på om det blir korrekt data när det gäller bensinförbrukningen, har du kollat det?  :)

Mvh

Micke

Hej igen!

 

Ingen orsak! :P

Min båt står fortfarande på land och jag har enbart haft tändningen på, efter att VesselView installerats, så jag har inte så väldigt mycket att säga än om hur pass bra funktionen är.

 

I mitt fall var det i huvudsak två saker som gjorde att jag tyckte att detta lät som ett prisvält och smidigt alternativ. För det första saknar min båt timmätare och det kändes som en sak som jag ville ha koll på. Även den dagen man säljer så tror jag att minst 9 av 10 köpare vill se hur många timmar motorn gått. Den andra anledningen är givetvis att båten är ny för mig och därmed till stor del okänd. Då är det skönt att kunna ha lite extra koll på motorn, framför allt under dom första turerna. Att bara få en varningssummer som tjuter utan att kunna se vad som är fel är mindre kul..

Så nu hoppa jag bara att VesselView skall funka som jag hoppas och givetvis att jag skall få slippa höra någon varningssummer..  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplade in den nu i helgen med terminatorn som du rekommenderade att köpa

 

Fungerar som en smäck! jäkligt gött!

 

Tackar så mycket för hjälpen! :)

 

 

Tack för otroligt snabbt svar!  :)

 

Beställde den precis, så nu är det bara att vänta och hålla tummarna! 

 

Hur har din upplevelse med vesselviewn varit? Funkar den bra? 

Väldigt nyfiken på om det blir korrekt data när det gäller bensinförbrukningen, har du kollat det?  :)

Mvh

Micke

Hej igen!

 

Ingen orsak! :P

Min båt står fortfarande på land och jag har enbart haft tändningen på, efter att VesselView installerats, så jag har inte så väldigt mycket att säga än om hur pass bra funktionen är.

 

I mitt fall var det i huvudsak två saker som gjorde att jag tyckte att detta lät som ett prisvält och smidigt alternativ. För det första saknar min båt timmätare och det kändes som en sak som jag ville ha koll på. Även den dagen man säljer så tror jag att minst 9 av 10 köpare vill se hur många timmar motorn gått. Den andra anledningen är givetvis att båten är ny för mig och därmed till stor del okänd. Då är det skönt att kunna ha lite extra koll på motorn, framför allt under dom första turerna. Att bara få en varningssummer som tjuter utan att kunna se vad som är fel är mindre kul..

Så nu hoppa jag bara att VesselView skall funka som jag hoppas och givetvis att jag skall få slippa höra någon varningssummer..  :D

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler som använt detta? Eller ni som skrivit hur funkar det såhär ett par år senare? Jag tänker mig att jag vill ha den främst för bränsleförbrukningen, sen finns det kanske nåt mer kul. Är den att lita på?

 

Det verkar finns nån annan gateway och så med men om man har redan har analoga instrument och vill komplettera med lite digitalt + bränsle räcker det med VesselVie Mobile som jag förstått det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om nan kan lita på bränsleförbrukningen samt i sin tur t.ex. bränsle kvar i tanken. Eller om det bara är beräkningar/uppskattningar den går på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft VesselView Mobile i två säsonger nu och jag tycker absolut att det är värt kostnaden. Vad jag minns så var kosten inget som stack ut alls i båtens övriga budget, snarare tvärt om.

 

Om soppaförbrukningen är hundra korrekt har jag inte koll på, men helt orimlig tror jag inte att den är.

Här är en skärmdump från helgen.

Båten är en Bayliner 285 med 350 MAG MPI, full soppa tank, full vattentank, två vuxna, två barn inkl helgpackning.

 

2019-05-11 10.37.27.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan man se liter per distans eller måste man räkna ut det själv? Är ännu inte van kollar per timme.

Redigerad av Pontus_pf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Pontus_pf:

Är ännu inte va kollar per timme.

 

?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknades ett n :) Inte van, ska det stå. Men frågan var som sagt om det gick se liter per distans istället för per timme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Pontus_pf:

..frågan var som sagt om det gick se liter per distans istället för per timme..

Vet inte.

Tror inte det..

Det finns ett antal förvalda "sensorer" som man kan kryssa i för att visa. Kan inte minnas att jag sett liter/avstånd bland dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har inte heller sett l/M (liter per sjömil) på något instrument. Har vant mig vid att dividera l/h med antal knop för tillfället. Det är då liter per sjömil. I exemplet ovan 53 / 24 ... (48 / 24 = 2 plus  5 / 24, ungefär en femtedel) -> 2.2 l/M

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Baxlaget:

Har inte heller sett l/M (liter per sjömil) på något instrument.

OT: Hade det på min Garmin 1020XS när jag visade motordata när jag kopplade ihop den med Yamamotorn på förra båten.

Har i helgen kopplat i nya båten motorn med en gateway till plottern, skall bli intressant om man får l/M där också. Ser inte riktigt ut så i Garminens (7410xsv) instruktionbok.

Båten åker väl i vilken vecka som helst....

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lännade feedback via deras app. De skulle framföra mina önskemål. Var en del andra som hört av sig om samma sak. Sen om det är samma sak som att de kommer fixa det vet jag inte... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste på länk nedan:

The fuel data is averaged and is NOT reported mechanically through the fuel gauge or senders. Fuel data accuracy can vary.

 

 

Och:

Calculations are averaged based on your usage and inputs on the Fuel Management screen.

 

 

Så verkar tyvärr bara vara uppskattningar. Lite trist, skulle vilja ha nåt som motsvarade flödesmätare. Men jag har köpt den ändå. 

 

Från:

https://samerwebapp01apncus01.blob.core.windows.net/mmgw-env-b/filer_public/0f/01/0f0159a1-8ba3-4eef-8fe3-710a99c70e7f/8m0127340_vv_mobile_faqs.pdf#page11

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon med platta (android/apple) som har lyckats få till denna vy som man kan se på bilderna på Mercuisers hemsida? Har beställt en vesselview mobile men inte fått den än. Dock lyckas jag inte få till denna vy i min iPad.

 

Skärmavbild 2019-08-15 kl. 19.27.17.png

Redigerad av frankdaycruiser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev frankdaycruiser:

Någon med platta (android/apple) som har lyckats få till denna vy som man kan se på bilderna på Mercuisers hemsida? Har beställt en vesselview mobile men inte fått den än. Dock lyckas jag inte få till denna vy i min iPad.

 

 

 

Man behöver tydligen en iPad med minst iOS 11 och sen köra split screen: https://support.apple.com/sv-se/HT207582

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beställde en vesselview men hittar inte kontakten på motorn, en 4,3 MPI från 2004. Vart sitter kontakten på motorn? Hittar en som ser likadan ut som har en etikett med "transom harness" och grön "ring", denna sitter mot aktern på styrbords sida men är ju inte rätt.

 

Samt ovanpå motorn på babord sida finns 2 större kablage i en kopplingsbox men de har många fler stift.

 

Dragit i alla andra sladdar jag kan hitta på motorn men ingen stans hittar jag den lila smartcraft kontakten.

 

Tips?

smartcraft3.png

smartcraft4.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett bekymmer , jag har köpt en Vesselview och koppla in den för jag har fått check engine på panelen och jag får kontakt med den med mobilen men inga värden kommer upp. Och får ett fel som står ( det finns ingen detaljerad information på felet. felservice är nere försök senare) Och jag har provat att köpa en terminator men händer likadant. Vet ni vad felet kan vara? Båten är från 2008, diesel och inne bodare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...