Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
smoegen

Jösses så mycket plats det är ombord....

Rekommendera Poster

Ibland känns 31 fot väldigt stort, i synnerhet om man bestämmer sig för att storstäda båten.... Har nu bott ombord i några månader och det började bli lite för stökigt till om med för undertecknad som tål  att ganska mycket som driver omkring innan jag retar mig på mig själv....

 

Så länge jag vet var allt som är viktigt befinner sig så kan jag tyvärr tåla en viss röra.... Men idag började jag akterifrån och jobbar mig nu föröver...

 

Upptäcker då stuvutrymmen som jag glömt bort att jag hade, Hitintills så har jag funnit en uppladdningsbar handstrålkastare, har ju visserligen två men nu får de lov att bo på samma ställe hädanefter... Har även funnit en svetstång som jag inte ens visste var med ombord...

 

Men börjar så sakteliga förstå att jag ännu inte har funnit det optimala sättet att utnyttja alla utrymmen som jag har ombord...

 

Nu är detta kanske ingen tråd där jag ber om råd eller för den delen tillför något matnyttigt till er andra, det är nog snarare så att jag skriver dessa rader för att få en ursäkta att ta en paus i städandet.....

 

Fair Winds

 

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag bodde också på en nästan lika stor som din, en 32-fotare då, lite mer än ett halvår och det funkade perfekt. Det var bara det här med bristen på ståhöjd som inte var riktigt bra bara. Man vänjer sig snabbt och ibland är det trivsamt till och med att det är litet. Mindre att städa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta tills du ska avveckla båten och ska tömma den! Och hur mycket plats allt tar när det kommer hem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det att bo ombord vintertid? Framförallt att hålla fukten på utsidan?

 

Det händer väl minst en gång per år i samband med upptagning som man hittar saker som man glömt bort eller har hamnat på fel plats.
Det finns ett gammalt ordspråk som lyder "Var sak på sin plats" vilket inte alltid är så enkelt att uppnå.
Särskilt småprylar brukar kunna gömma sig lite här och där och istället ha disciplin att lägga dessa i lådor och boxar av olika slag underlättar.
Sedan har man ju ett val att inte ha för många "kanske bra att ha prylar" ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fukten har jag klarat ganska bra... några utrymmen som jag fått torka lite ibland, men skrov och däck är byggt i sandwich så det hjälper att hålla fukten borta...

 

Nu har jag ju seglat i Danmark under vintern så jag har ju inte haft mer än några nätter med riktig kyla men jag är ganska nöjd med att kunna hålla värmen och fukten borta..

 

Har ju ett visst system i röran men ligger jag för länge i hamn så fallerar detta ibland, därav dagens städrunda....

 

Men nu är det dags att jobba sig vidare.... spännande att se om jag finner något mer kul....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. fukt så är det ett lättlöst problem. Skaffa en luftavfuktare för en tusenlapp och kör den när det finns landström. Min körs framförallt vid upptagning och det är inga dåliga mänger vatten man får ut. Eftersom den "bara" tar ca 200W så kan man även köra den via invertern åtminstone under motorgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen det där. Spelar inte så stor roll hur stor båten är.

 

Behövde min Dymo för ett tag sedan då jag skulle märka upp lite nyinstallerade kablar. Men var hade jag lagt den?

Letade igenom hela båten utan att hitat den. Ändå tar jag hem det mesta över vintern så jag rotar och transporterar ganska mycket vår och höst.

 

Åkte hem och tänkte den var hemma av någon anledning jag inte kunde komma på. Letade hemma i två veckor av och till. Hittade den inte.

 

Just då hade Classe extrapris på en likadan Dymo så då köpte jag en ny.

För någon vecka sedan märkte jag upp allt nytt och nu väntar jag bara på att jag ska hitta den gamla maskinen.

 

Dagens i-landsproblem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men visst är det märkligt? Dagens övning började egentligen med att jag letade efter en handske... men denna lyster fortfarande med sin frånvaro?

 

Misstänker starkt att den dyker opp lagom till midsommar......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. fukt så är det ett lättlöst problem. Skaffa en luftavfuktare för en tusenlapp och kör den när det finns landström. Min körs framförallt vid upptagning och det är inga dåliga mänger vatten man får ut. Eftersom den "bara" tar ca 200W så kan man även köra den via invertern åtminstone under motorgång.

 

Avfuktare för en tusenlapp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men visst är det märkligt? Dagens övning började egentligen med att jag letade efter en handske... men denna lyster fortfarande med sin frånvaro?

 

Misstänker starkt att den dyker opp lagom till midsommar......

Visst är det märkligt.

Bästa sättet att hitta det man söker är att lta efter nåt annat...

Skulle åka utomlamds på tjänsteresa för en månad sen.... hittade inte passet. Jag hade haft det runt jul då vi kom hem från semester.. så kvällen innan jag skulle åka fick jag skaffa ett tillfällugt rosa pass... jättefint.

Förra veckan.. hittade jag en tärning.. som hör till ett litet backgammonspel.. till slut hittade jag en ryggsävk som spelet låg i.. och vad låg i bg-spelet.. jo mitt pass såklart.

Hade ryggan som handbagage och spelet om vi skulle få tid på flygplatsen.. jättebra liten askatt stoppa pass å resehandlingar i.

Passet hade gått ut 31 jan.. så ifs var det väl en bra väckare..

Så det gäller att leta efter rätt frl saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. fukt så är det ett lättlöst problem. Skaffa en luftavfuktare för en tusenlapp och kör den när det finns landström. Min körs framförallt vid upptagning och det är inga dåliga mänger vatten man får ut. Eftersom den "bara" tar ca 200W så kan man även köra den via invertern åtminstone under motorgång.

Var hittar man ett sånt djur?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ang. fukt så är det ett lättlöst problem. Skaffa en luftavfuktare för en tusenlapp och kör den när det finns landström. Min körs framförallt vid upptagning och det är inga dåliga mänger vatten man får ut. Eftersom den "bara" tar ca 200W så kan man även köra den via invertern åtminstone under motorgång.

Var hittar man ett sånt djur?

 

Gissa! Biltema så klart men finns nog hos fler. Min modell har tydligen utgått och ersatts av denna: http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Maskiner/Luftavfuktare-2000038181/

Priset har gått upp till 1249 och strömförbrukningen till 245W.

Min har jag haft i några år nu, brukar köra några dagar i samband med upptagning, brukar börja redan i sjön. Sen är det lätt att hålla torrt med kalciumklorid.

 

Men som sagt, har man värme i båten vintertid så blir det inte fuktigt, tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...