Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Iwdal

Hur får man loss ratten

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ska byta ratten som blivit vattenskadad på våran Sea Ray 270 -98

 

Det hade ärgat rejält i navet så det är svårt att se hur ratten sitter fast. Har fått loss rattstångsmuttern men den måste sitta fast med något mer för den går inte att rubba en mm? Vill inte ta i med för mycket våld så man skadar något annat.

Redigerad av Iwdal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska byta ratten som blivit vattenskadad på våran Sea Ray 270 -98

 

Det hade ärgat rejält i navet så det är svårt att se hur ratten sitter fast. Har fått loss rattstångsmuttern men den måste sitta fast med något mer för den går inte att rubba en mm? Vill inte ta i med för mycket våld så man skadar något annat.

 

Jag fick använda en avdragare för att få bort min ratt, den var förvisso inte ärgad men den satt som s*tan

ändå, misstänker att konan nyper rätt bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar bli skador på ratten om man använder avdragare.

 

Rattmuttern  lossad men jäms med gängan på rattstången, spänn ratten med knäna och en hand uppår så mycket du orkar, ett rejält slag på stången/muttern med en rejäl hammare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar bli skador på ratten om man använder avdragare.

 

Rattmuttern  lossad men jäms med gängan på rattstången, spänn ratten med knäna och en hand uppår så mycket du orkar, ett rejält slag på stången/muttern med en rejäl hammare.

 

Är man inte van, så kan det som är ganska enkelt för den som är van, va helt omöjligt för den ovane.

 

Skall ratten ändå bort, kanske det inte gör nåt om den skulle bli skadad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar bli skador på ratten om man använder avdragare.

 

Rattmuttern  lossad men jäms med gängan på rattstången, spänn ratten med knäna och en hand uppår så mycket du orkar, ett rejält slag på stången/muttern med en rejäl hammare.

 

Skulle även vilja fylla på detta med att spraya 556 så att saker och ting löser sig mellan ratt och stång... Vänta några minuter efter sprayning så att det får verka en stund...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dynamit är bra, kan visserligen orsaka en del oreda, samt under vissa omständigheter, hörselskador. :rolleyes:

 

Jag hade samma problem en gång på en mindre öppen båt med en teleflexstyrning.

Massvis med rostlösningsvätska, i flera dagar i sträck, sedan en ordentlig avdragare som ömsom spänndes, ömsom lossades och fick sitta under natten, men inte fasiken hjälpte det, det slutade med att jag försökte att värma rattnavet, sedan på med avdragaren igen, och då sprack rattnavet som var av aluminium.

Det slutande med såväl nyinköpt ratt som komplett teleflexstyrning den gången.

 

Som jag då upplevde det, och nu upplever samma problem, utan att det nu kanske gäller rattar, är att rostlösningsvätskan inte riktigt når fram, den går inte ned mellan ytorna som fastnat i varandra.

Jag vet inte hur man skall få den att rinna ned ordentligt..?

 

För några veckor sedan var det torkararmen av aluminiumlegering som hade fastnat så in i helskotta på torkamotorns axel, av rostfritt stål, det slutande med att jag fick offra torkararmen, jag fick såga upp den med Dremelns lilla slipskiva. Även här hade jag sprayat rostlösningsvätska under flera dagar.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay...... Har en avdragare så får smörja och testa den. Men ratten sitter inte fast med någon mer skruv i alla fall som ni stött på när ni har tagit av ratten.

Min ratt är vattenskadad i trät så den behöver jag inte vara försiktig med. Mest rädd att jag skadar något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det brukar bli skador på ratten om man använder avdragare.

 

Rattmuttern  lossad men jäms med gängan på rattstången, spänn ratten med knäna och en hand uppår så mycket du orkar, ett rejält slag på stången/muttern med en rejäl hammare.

 

Skulle även vilja fylla på detta med att spraya 556 så att saker och ting löser sig mellan ratt och stång... Vänta några minuter efter sprayning så att det får verka en stund...

 

 

Skulle lossa 6 st bultar på min båtkärra härom dan. Bultarna har inte rörts på många år.

 

En lossade direkt, 

 

Sprayade på nåt liknande 556 på resten bultar.

 

Två lossade efter en kvart - efter både slag och bearbetning.

 

Tre lossnade efter ett dygn med upprepade behandlingar - varav en ytterst motvillig.

 

På den 6;e lossnade en inslagsmutter och fästet fick genomgå en omkonstruktion.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem. Skulle lossa ratten för vajern släpper när jag styr. Vad gör man åt vajern? Kan man lossa allt och sätta tillbaks "rätt" eller måste man köpa nya saker till styrningen. Jag är novis. Mannen har flyttat och jag är själv med båten! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev AnnikaSnaell:

Jag har samma problem. Skulle lossa ratten för vajern släpper när jag styr. Vad gör man åt vajern? Kan man lossa allt och sätta tillbaks "rätt" eller måste man köpa nya saker till styrningen. Jag är novis. Mannen har flyttat och jag är själv med båten! 

Om den släpper så är det nog trasigt.  Jag skulle definitivt byta styrväxel och vajer eller ännu hellre montera hydraulstyrning. Om du kan få loss ratten hel så kan du återanvända den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...