Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Iwdal

Placering mercathode

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

post-110263-0-04288600-1488957395_thumb.jpgHej

 

Håller på att montera sköld och  Bravo 3 drev efter felmontage av förra ägaren i våran Sea Ray 270 -98. Min fråga är vart mercathoden skall sitta. Den låg slängd och urkopplad bakom en kabelhärva. Någon som har en bra bild som visar placering.

 

 

Redigerad av Iwdal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercatode yttre ska under transom. Som på bild. Den innre kan fästas vart som helst. Om det finns plats på motor på insidan av inre transom men på motor. Några fåastar den på insidan akterspegeln.

post-104106-0-55445900-1488958676.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar!

 

Den yttre var redan "inkopplad" på skölden. Var två kablar, brun och orange om jag minns rätt på skölden som jag ska koppla till inre Mercatode. Då sätter jag den på akterspegeln så har man bra koll på den.

Är det möjligt att funktionstesta Mercatoden, måste funnits en anledning till att man kopplat ur den och lagt den åt sidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även så kabelgenomföringen är tätt, vår båt tog in vatten vilket var svårt att lokalisera pga genomföringen är under bockhornet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att drevet är ihopkopplat elektrisk med motor och Mercathode jord-noll. Det ska gå små rostfria wire mellan motor och transom, transom och drev, och till trim sylindrar. Så att alt som har kontakt med sjövatten, inuti motor och på utsiden i havet är ihopkopplade. Sen kan man göra test med reference anode och ström koll. Detta kan en verstad göra. Själv kan du mäta att det går en liten ström ut ur Mercathoden. Om inte annat.

 

Workshop manual säger:

Maintaining Ground Circuit Continuity
The transom assembly and sterndrive are equipped with a ground wire circuit to ensure
good electrical continuity between the engine, transom assembly, and sterndrive
components. Good continuity is essential for the MerCathode System to function
effectively. Refer to Section 1D— Corroision Protection.
Anodes and MerCathode System Locations
IMPORTANT: Replace sacrificial anodes if eroded 50 percent or more.
The following sacrificial anodes are installed at different locations on your power package.
These anodes help protect against galvanic corrosion by sacrificing its metal to be slowly
eroded instead of the metal components on the power package.
MerCathode System— Electrode assembly replaces the Anode block. System should be
tested to ensure adequate output. The test should be performed where boat is moored,
using Quicksilver Reference Electrode and Test Meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får koppla in allt och mäta mig fram så den verkligen fungerar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...