Jump to content
Tuesday 28 June 2022
Leffe51

Är mina batterier slut?

Recommended Posts

Behöver lite experthjälp ifrån Er. Har två batterier i båten som har några år på nacken, mätte upp dom igår och fick dessa resultaten (som inte säger mig så mycket).

 

Batteri 1    14.54v

Batteri 2    11,71v

 

Skall jag satsa på nya?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du just laddat batterierna?

Ett batteri som har 14,5V är normalt sett under laddning eller har just laddats.

Det andra batteriet, har det legat i samma krets och också just laddats?

För att få en helt rättvisande bild av dina batterier bör du börja med att ladda dem ett och ett med en bra (modern) laddare. Låt sedan batteriet vila i ett dygn och mät sedan spänningen med en bra voltmeter.

Gör samma procedur med det andra batteriet.

De värden du då får fram ger en indikation av deras status.

För att få bra uppfattning om status bör du belasta dett förbrukarbatteri med lätt och bestämd last under några timmar och mäta spänningen under tiden.

Återkom sedan med dina mätvärden så ska vi se vad panelen säger.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det på 11.71 volt kan ha tagit stor skada om det stått länge, är det nyladdat är det dött.

 

Gick just och tog bort ett av mina sprillans nya batterier från laddning

Det visade då 13.22volt efter ca 1 min, batteriet har då stått på laddning 24 timmar med min Ctek laddare på 7A.

 

Så 14.5v känns väldigt mycket.

Om det inte står och laddas väldigt kallt eller reparationsladdas av en smart laddare

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo batterierna var väl ganska nyladdade och dom ligger även i samma krets. Ja det där om ladda med en modern laddare, det har jag ingen. Min laddare är väl från 80 talet minst :-) Men den har fyllt sin funktion genom åren.

Batteri 1 är från 2015 och batteri 2 kanske 3-4 äldre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då är batteri 2 förstört det ska ligga på ca 12.7 volt när det är fullt

Batteri ett är förmodligen överladdat, men behöver inte vara förstört.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Innan du förstör fler tunga och dyra batterier, köp en ny laddare! Det blir billigare än att hålla på att köpa nya batterier.

Laddare från 80-talet har ofta en förmåga att förstöra batterier vet jag av egen erfarenhet :(

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet inte om det funkar men du kanske skulle kunna köpa en Solcellsregulator och koppla in mellan din laddare och batteri.

En regulator går att hitta under hundringen.

 

Kanske bhemac eller någon annan elkunder har koll på det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får nog offra mig och köpa en ny laddare oxå, men det tar styggt på pensionen :P 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köp denna på Jula.

 

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/batteriladdare/batteriladdare-608201/

 

Koppla in den på ditt troligtvis förstörda batteri. Kostar inget att försöka.

Har du tur så.....

Finns mycket hokus pokus med batterier.

 

Och släng din gamla laddare på återvinningscentralen så fort du hinner.

 

Edited by Wingan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köp ett nytt batteri och en ny laddare.  Men om du nu ändå ska kasta de gamla prylarna, kan du väl prova att polvända batteriet först, och till det behöver du din gamla "dumma" laddare.  Ladda först ur batteriet helt, det ska inte kunna driva minsta lilla glödlampa, sätt sedan på laddkablarna polvänt ock kör på. Googla på polvända batteri och läs den här tråden:

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/39820-polv%C3%A4nda-taskigt-batteri/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Batteri 2 är som redan nämnts dåligt

Laddaren har försökt kompensera för det dåliga och därmed överladdat batteri 1 som förhoppningsvis klarat sig

Ovan har redan nämnts men nu kanske du fått en bättre förklaring till varför batteri 1 ligger på höga 14.54V

Beroende på hur länge batteri 2 har varit dåligt så kan batteri 1 även ha tagit skada av att det dåliga som suger ur det bra batteriet

Därför man bör undvika att blanda nya och gamla batterier

 

Om du skall blanda gamla och nya batterier så bör du överväga solpanel istället för vanlig batteriladdare. Solpanelen har du alltid inkopplad och laddar stor del av dygnet och då kommer inte batterierna vilja stjäla ström av varandra

Även fördel för dig som seglar och kanske inte går för motor så mycket och får laddning den vägen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Börja med att slänga laddaren, det flesta laddare och synnerhet gamla är rena batterimördare och de är inkopplade för länge. Captains förslag är absolut säkrast.

 

Det kan hända att den gamla laddaren ger så hög spänning att den kan mata en solcellsregulator som tugge skrev. Jag kör in 17,5V med ett nätaggregat till min regulator men en laddare som ger 14-15V kommer åtminstone att ge basladdning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

image_zps08eec2ab.jpg

 

Denna bild är rätt så bra att ha.

Skriv ut den och förvara den intill voltmetern ombord!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

15-1370_xl_2_6.jpg

 

Batterierna skall ju helst mätas under belastning för att man skall kunna dra nytta av resultatet.

Det finns några olika sådana mätare, den på bilden kommer från Biltema, det finns digitala och andra varianter också.

Den innehåller i princip bara ett kraftigt motstånd som kortsluter batteriet och parallellt med detta en voltmeter.

Det uppkommer vissa pyrotekniska effekter då man ansluter, men det är rätt normalt...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

15-1370_xl_2_6.jpg

 

Batterierna skall ju helst mätas under belastning för att man skall kunna dra nytta av resultatet.

Det finns några olika sådana mätare, den på bilden kommer från Biltema, det finns digitala och andra varianter också.

Den innehåller i princip bara ett kraftigt motstånd som kortsluter batteriet och parallellt med detta en voltmeter.

Det uppkommer vissa pyrotekniska effekter då man ansluter, men det är rätt normalt...

Nja...

Det stämmer för startbatterier att man kan använda den typen av mätare som mäter batteriets förmåga att ge stor ström under kort tid. Förbrukarbatterier har en helt annan karakteristik och mäts bäst med liten last under lång tid.

Citerar mig själv "För att få bra uppfattning om status bör du belasta dett förbrukarbatteri med lätt och bestämd last under några timmar och mäta spänningen under tiden."

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köp denna på Jula.

 

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/batteriladdare/batteriladdare-608201/

 

Koppla in den på ditt troligtvis förstörda batteri. Kostar inget att försöka.

Har du tur så.....

Finns mycket hokus pokus med batterier.

 

Och släng din gamla laddare på återvinningscentralen så fort du hinner.

Kan rekommendera denna. Använder den till mina traktorer (under icke båtsäsong). Mycket prisvärd till det priset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Nja...

Det stämmer för startbatterier att man kan använda den typen av mätare som mäter batteriets förmåga att ge stor ström under kort tid. Förbrukarbatterier har en helt annan karakteristik och mäts bäst med liten last under lång tid.

Citerar mig själv "För att få bra uppfattning om status bör du belasta dett förbrukarbatteri med lätt och bestämd last under några timmar och mäta spänningen under tiden."

 

Naturligtvis stämmer det du säger!

Men den korta stunden man belastar batterierna med en sådant här instrument skall batteribanken klara av.

Man belastar max 5 sekunder, även om det kan stå 10 sekunder i bruksanvisningen.

Det är inte värre än en stunds ankarspelsanvändning eller några sekunders körning med bogpropellern.

Sedan brukar jag ju säga att tunga förbrukare som ankarspel och bogpropeller skall vara anslutna till startbanken, men det brukar vara en och annan som säger emot.

 

Någonstans på internet så jag en bild på en timräknare ihopkopplad med en 21 watts glödlampa, som då en slags belastningsmätare för batteri, sannolikt även en zenerdiod i kretsen som stängde av timräknaren när spänningen nådde en viss nivå, naturligtvis hittar jag den inte nu när jag bildgooglar. Men händiga hemmauppfinnare kan säkert vidareutveckla den idén och bygga en sådan litet snällare belastningsprovare än den brutala jag tipsade om.

 

..

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Köp denna på Jula.

 

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/batteriladdare/batteriladdare-608201/

 

Koppla in den på ditt troligtvis förstörda batteri. Kostar inget att försöka.

Har du tur så.....

Finns mycket hokus pokus med batterier.

 

Och släng din gamla laddare på återvinningscentralen så fort du hinner.

Kan rekommendera denna. Använder den till mina traktorer (under icke båtsäsong). Mycket prisvärd till det priset.

 

Hoppas att den har "autostart"!

Jag har en del billigare smarta batteriladdare, som laddar efter senaste rönen, men en av dem måste startas om manuellt då man dragit ur kontakten eller det varit strömavbrott, måhända är sådana dumheter bortkonstruerade numera, men det kan vara en idé att kolla detta innan man köper sig en ny laddare. Jo, jag brukar vintertid ha laddarna anslutna över en timer, som går i gång några timmar varje dygn.

 

...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skall ut till Jula nu och köpa laddaren och kanske ett batteri hos Hjertmanns dom har ett 70amp för 699:- som passar till min plånbok o båten:-)

 

Georg_Ohm tack för bilden, skall definitivt ta med ut till båten och använda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du 14,5V i batteriet en bra stund efter att laddaren kopplats ur skulle jag börja fundera på om något instrument visar fel. Det dyker tämligen snabbt ner under 14V efter att laddaren kopplats ur.

 

Att batteriet själv kan bibehålla en spänning som t.o.m. är över gasningsspänningen om så bara en kort stund efter att laddaren kopplats bort är en bedrift....

 

Att byta laddaren är nog i och för sig ingen dum idé, beroende på vad du har för något. Frågan är om du inte skulle kolla ditt mätinstrument också.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som en spin off, eller ot, kan jag väl bara nämna att Jaguar, de brittiska bilen, i vissa modeller, särskilt de med V12a under huven hade värmeproblem, batteriet stod på en hylla i kupéändan, och när motorn stängdes av efter en stunds tuff körning sommartid ökade temperaturen i motorrummet så pass mycket att batteriet fick värmeslag och ville inte vara med något mer. Motorns kylfläkt jobbade ju inte då.

Detta löstes genom att batteriet byggdes in i en låda, med en termostatstyrd fläkt som tog kylluft utifrån och tryckte in mot batteriet.

 

Sedan tycker ju jag att man inte skall ha batterier i motorrummet på fritidsbåtar, inte ens de med dieselmotor, men det kan vara svårt att ändra på det, som i min nuvarande båt... Det vete katten om jag inte skall låta mitt tudorbatteri få en jaguarbehandling...

 

Tudor67Vkatten.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan informera om att den aktuella laddaren från Jula har autostart.

 

Det har tyvärr inte min c-teck med liknande amperestyrka..

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan informera om att den aktuella laddaren från Jula har autostart.

 

Det har tyvärr inte min c-teck med liknande amperestyrka..

Det var egentligen det jag var ute och for efter. Jag har en första generationens C-tech och den startar inte själv, liksom, såg jag i garaget idag en likadan men annat fabrikat, som heller inte startar själv.

Men de jag köpt senare gör det.

Nu har alla tre batteribankerna i båten var sin laddare, veteranbilen i garaget har minst en, och det finns nån mer att ta till, så det kan ju hända att jag köper en till på Jula.... nej jag hejdar mig denna gången...

 

...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mina  2 öre (öre? Jag är gammal, ok?) i debatten:

 

1) Batterier tappar i kapacitet från de är nya, varje säsong håller de kortare tid efter laddning.

 

2) Batterier tar inte "slut".  Det är varje individ som avgör när smärtan i plånboken är mindre än irritationen över att batteriet tar slut för fort.  Olika för olika indivier.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett bra sätt att förstöra batterier som används säsongsvis som i fritidsbåtar, är att ta in dem i värmen under vintern och antingen glömma bort att ladda dem, och sedan panikladda dagen innan sjösättning.

Man tar även livet av dem genom att med gammalmodig laddare ladda hela vintern.

Visserligen skall batteriets inre motstånd begränsa laddningsströmmen så att denna minskar ju mer fulladdat batteriet blir, i teorin, i verkligheten kan det vara litet si och så med detta. Gamla laddare med transformator (väger en del) är just "gammalmoiga" och bör förpassas till kommunens container för elektronikskrot.

Ett annan bra sätt att förstöra batterier på är att glömma bort att fylla på dest.vatten (i de batterier man kan göra det på) och sedan ladda.

 

De senaste åren, i de senaste båtarna, liksom i en veteranbil, står batterierna i båten, utomhus, resp. i bilen i frostfritt garage, med en C-tek laddare som styrs av en enkel mekanisk timer, den laddar några timmar per dygn (viktigt då att laddaren har självstart) Båten har ju dessutom sina solcellspaneler inkopplade, alltid några milliampere som toppladdar batteriet under vintern.

Detta är tips jag fått från kunnig försäljare i en "batteriaffär" och som jag haft nytta av.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du 14,5V i batteriet en bra stund efter att laddaren kopplats ur skulle jag börja fundera på om något instrument visar fel. Det dyker tämligen snabbt ner under 14V efter att laddaren kopplats ur.

 

Att batteriet själv kan bibehålla en spänning som t.o.m. är över gasningsspänningen om så bara en kort stund efter att laddaren kopplats bort är en bedrift....

 

Att byta laddaren är nog i och för sig ingen dum idé, beroende på vad du har för något. Frågan är om du inte skulle kolla ditt mätinstrument också.

 

Ja, precis. Jag gissar att batteriet i mätinstrumentet är slut och behöver bytas.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag får tacka för alla svar och råd jag fått. Köpt ett nytt batteri och en ny laddare....skall även byta batteri i mätinstrumentet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skall ut till Jula nu och köpa laddaren och kanske ett batteri hos Hjertmanns dom har ett 70amp för 699:- som passar till min plånbok o båten:-)

 

Georg_Ohm tack för bilden, skall definitivt ta med ut till båten och använda.

Man ska vara försiktig med att köpa batterier som har stått i en varm butik hela vintern. Fråga om de är underhållsladdade under vintern eller om de är nylevererade. Jag har alltid en batteritestare med mig när jag köper batterier. Då slipper man kånka tillbaks dem, och diskussion med ofta okunnig personal, om det skulle vara något fel på dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, köp batterier hos någon som har omsättning på dem. Hos Biltema lånade jag jag en voltmeter, lite förvånande fick jag en Fluke och inte en egen. "Annars tror folk att vi manipulerat den men de får gärna låna ett Biltema instrument också. Det säljer vi många instrument på". Smart.

Samtidigt försäkrade de att d hade koll på sina batterier.

AGM är säkrare därför att de har lägre självurladdning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy