Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Georg_Ohm

Tips på lås till skjutdörr?

Rekommendera Poster

Har någon något bra förslag på ett skjutdörrslås, eller firma som säljer sådant.

Skall vara till en av dörrarna på min hyttbåt, skall tåla västerhavets miljö.

Det kan vara ett integrerat lås med handtag eller spanjolett, eller i värsta fall ett låsöverfall med separat låscylinder.

Jag har en sådan lösning idag, inköpt hos låssmed, men detta tålde inte den marina miljön.

 

25-321_xl_1.jpg

 

Ett sådant här låsöverfall från Biltema satt på dörren och karmen då jag köpte båten, i värsta fall kan det återmonteras, men jag vill ha en snyggare och säkrare lösning. Nu har jag ett liknande lås, men kraftigare, och det tålde då inte att bli överspolat med saltvatten.

I värsta fall kan jag tänka mig ett hänglåsöverfall, men som jag redan skrivit nån snyggare och proffsigare lösning.

Hur har man gjort på Targa, Nordstar, Sargo med fler? (glömde kolla den detaljen på båtmässan)

 

23811_12d771c28ad07966fbed9d43753ef6fe.j

 

Jag har sett lösningar till dörrar till uteplatser, samt till skåpbilar (Thule) men jag är osäker på om dessa passar, iallafall inte Thules lås då det kräver att dörr och karossida ligger i liv med varandra.

 

Jag är öppen för allehanda olika förslag!

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Onmar har säkert att jättedyrt och jättebra hakregellås får detta, kolla deras hemsida!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Onmar har säkert att jättedyrt och jättebra hakregellås får detta, kolla deras hemsida!

Tack för tipset, säkerligen jättefina lås, men från 1700kr till 7000kr ... Känns väldigt dyrt.

En tusenlapp kan jag nu däremot tänka mig.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett likartat problem, 

I mitt fall är lås och öppningshantag i en enhet. Handtaget på insidan är infällt  för att skjutdörren skall gå att öppna helt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett likartat problem,

 

I mitt fall är lås och öppningshantag i en enhet. Handtaget på insidan är infällt för att skjutdörren skall gå att öppna helt.

Vad har du för lås då? Låter som om det är ett sådat som du har som jag är på jakt efter, fast jag vill ju kunna låsa upp inifrån också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju ett lås som monterats av norska Fjordvarvet 1979. "Vanlig nyckel" med flera tillhållare.

Jag låser aldrig när jag är ombord, även om det går. Låsen börjar bli "lite sliten" och ibland kan det va väldigt besvärligt att låsa upp utifrån. Har börjat fundera på om det går att få tag på nån ny lås, men inte gjort några större ansträngningar.

Nån gång, jag får "gott om tid", kanske jag tar och går med båten och lägger den utanför den lokala låssmedens verkstad i centrala Kungshamn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Jag kollade hyttbåtar och liknande på båtmässan, kollade låsen i skjutdörrarna, Rheas skjutdörr mot akterdäck hade det bästa låset, men försäljaren visste inte varifrån det kom, mer än "Frankrike"...

Italnordics lås är de som hittills ser bäst ut, men dyra...

Det dyraste skjutdörrslåset från Italnordic.

Jag får leta vidare.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...