Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
LageB

Olika segelduksalternativ till 32-fotare (Bodings segel)

Rekommendera Poster

Försöker lära mig om olika segelduksalternativ. En djungel. Vad gäller Boding så säljer dom, förutom Dacron, ett "Cruisinglaminatsegel" samt "G2 membrane". Säljaren som jag hade kontakt med rekommenderar endast G2 till rullstor, medan rullgenuan kunde både vara G2 men även Cruisinglaminat -> som skulle vara "tålig och ha lång livslängd på 9-12 år". Om jag förstod saken rätt, så var anledningen till att man rekommenderade endast G2 till rullstor, (förutom prestanda) att den skulle vara smidigare att rulla in i masten.
 

 

Någon här som är insatt i Bodings olika alternativ? Skulle vara intressant att få veta om det finns någon tillförlitlig information gällande livslängden på de olika dukalternativen Dacron-Cruisinglaminat-G2?? Verkar inte skilja så mycket i pris mellan Cruisinglaminat och G2...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

G2 gör ju dessutom att få otaftad, enkeltaftad och dubbeltaftad... taften är en tunn dacronduk som ökar slitstyrkan och nötningsstyrkan. Bara för att förvirra ytterligare. Man kan också välja en otaftad och limma förstärkningar i dacron där det behövs (spridare, lattfickor kanske..?)

Jag har en kryssfock i G2 som är enkeltaftad, och jag tycker den är lite stel. Livslängden kan jag inte uttala mig om - materialet har inte funnits så länge, och seglet är hissat ett fåtal gånger, säkert max tio gånger. Jag har däremot en genua från Gransegel som är välseglad i "motsvarande" material (CLP), som jag upplever smidigare i materialet, enligt Gransegel är det inte lika mycket lim i deras, utan alldeles lagom tyckte de själva. Ingen av dessa segel visar tecken på åldrande.

Cruisinglaminat är tyngre. Nackdelen är främst att detta påverkar lättvindsegenskaperna. Mycket. Seglet får inte samma fina form som membransegel (G2, CLP), och inget jag skulle välja.

Vet inte om du blev klokare nu...

 

Bild på genuan i motljus; enkeltaftad med vita trådar där man ser uppbyggnaden ganska bra tycker jag... materialstyrkan är i de riktade trådarna, det är inte en duk som töjs som t ex dacron.

 

post-53200-0-43139000-1488474858_thumb.jpg

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du blev klokare nu...

 

 

 

Tack Peter. Nu har jag mer bra information, men klokare blev jag inte  :)  :rolleyes:

 

 

#Djungel 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av duk och skärning som passar bäst beror helt och hållet på hur du tänker använda båten och vilken båttyp du har. Långsegling = Tjock uv-skyddad dacron. kappsegling= otaftad CLP. Oftast hamnar man någon stans mitt i mellan. Mitt råd är att kontakta så många segelmakare du orkar, berätta vad du har för båt och hur du använder den, samt vad du vill uppnå med de nya seglen.   Välj sedan den segelmakare du får bäst förtroende för.

Nya segel är mycket mer än material, du måste också välja lattor (hur många? genomgående?) travare, akterrundor, skärningar. Finns det klassregler, etc.etc. Dessutom skall de vara ”snygga”

I övrigt tycker jag att Peter-k har sammanfattat skillnaderna mellan dukarna bra.

 

När jag för några år sedan köpte nya segel till Omega 36an vi hade då slutade det med CLP med taft på ena sidan (det bästa av två världar?) Vi var väldigt nöjda den korta tid vi han använda dem. Båten blev helt enkelt trevligare att segla. Lättare att hissa segel. Gick högre, krängde mindre och som bonus även snabbare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som främst begränsar moderna segels livslängd är UV-ljus. Ett bra kapell som sluter tätt är alltså viktigt.

Jag tror att de allra flesta tillverkarna har kommit till rätta med delamineringsproblem som var en faktor att ta hänsyn till tidigare.

 

Jag känner inte till Bodings olika material, å andra sidan gör jag det inte heller med Grans som jag seglar med på en båt. Vi gick valde helt enkelt en välrenomerad segelmakar som jag kände till, träffar regelbundet på kappseglingar och litar på. Vi förklarade vad vi ville ha, han kom med några alternativ, men i slutändan följde vi hans råd och förstahandsval.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad som främst begränsar moderna segels livslängd är UV-ljus. Ett bra kapell som sluter tätt är alltså viktigt.

Jag tror att de allra flesta tillverkarna har kommit till rätta med delamineringsproblem som var en faktor att ta hänsyn till tidigare.

 

Jag känner inte till Bodings olika material, å andra sidan gör jag det inte heller med Grans som jag seglar med på en båt. Vi gick valde helt enkelt en välrenomerad segelmakar som jag kände till, träffar regelbundet på kappseglingar och litar på. Vi förklarade vad vi ville ha, han kom med några alternativ, men i slutändan följde vi hans råd och förstahandsval.

 

Jag planerar att köpa segelbåt efter ett långt uppehåll. Kan tänka mig en segelbåt som har både rullfock och rullstor. När jag hade båt senast var det för 20 år sedan (då Maxi-77) och jag har inte alls hängt med segelduksutvecklingen sedan dess. Verkar ha hänt massor under 20 år och för en glad amatör som jag, så är segelmarknaden idag en djungel.  Himla bra om det stämmer, det du skriver att de flesta tillverkarna kommit till rätta med delamineringsproblemen. Då kanske man vågar satsa på modernt laminatduk...

 

Har även Dacronduk utvecklats under åren?  Eller har en dacronduk "idag" ungefär samma kvalitet & prestanda som för 20 år sedan? 

Redigerad av LageB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dacronduken är ju i grund och botten samma duk (en vävd, slitstark duk som sakta tappar formen) som tidigare, och där finns det allt från billiga skräpdukar till dyra och bra dukar. Jag tycker inte längre dacron är ett prisvärt alternativ annat än för mycket små båtar, och då när man köper importsegel.

 

Angående rullstor... där är jag mer tveksam. Skaffa lazy-jacks och lazy-bag istället samt ett segel med många genomgående lattor. Billigare och gör segelhanteringen smidigare utan att försämra seglingsegenskaperna så som en rullstor gör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har även Dacronduk utvecklats under åren?  Eller har en dacronduk "idag" ungefär samma kvalitet & prestanda som för 20 år sedan? 

 

 

 

Jag har förnyat rullgenua och full-lattestor de senaste åren och då fastnat för det här alternativet i dacron.

 

http://www.se.northsails.com/Teknologi/NorthSegelduk/Radian/tabid/17672/language/en-US/Default.aspx

 

Om detta var ett bra eller dåligt val kommer väl att visa sig om tio år eller så.

Men som svar på frågan – ja, även dacron har utvecklats under åren.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har även Dacronduk utvecklats under åren?  Eller har en dacronduk "idag" ungefär samma kvalitet & prestanda som för 20 år sedan? 

 

 

 

Jag har förnyat rullgenua och full-lattestor de senaste åren och då fastnat för det här alternativet i dacron.

 

http://www.se.northsails.com/Teknologi/NorthSegelduk/Radian/tabid/17672/language/en-US/Default.aspx

 

Om detta var ett bra eller dåligt val kommer väl att visa sig om tio år eller så.

Men som svar på frågan – ja, även dacron har utvecklats under åren.

 

 

 

 

Himla intressant. Då kanske Dacron alltjämt kan vara ett bra alternativ... 

Tack för länken speljakt  :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kikar runt på olika segelmakeriers hemsidor. Hittade idag följande beskrivning hos ett segelmakeri.

Lite förenklat kan man säga att ett bra dacron segel håller i 10 år men formen blir sämre efter halva.

Ett laminat segel håller ihop 5-6 år sedan börjar det hända något på olika ställen i seglet.

 

Om ovanstående stämmer, så känns det ju inte så himla intressant att satsa sina pengar på ett betydligt dyrare laminatsegel....   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kikar runt på olika segelmakeriers hemsidor. Hittade idag följande beskrivning hos ett segelmakeri.

 

Lite förenklat kan man säga att ett bra dacron segel håller i 10 år men formen blir sämre efter halva.

Ett laminat segel håller ihop 5-6 år sedan börjar det hända något på olika ställen i seglet.

 

Om ovanstående stämmer, så känns det ju inte så himla intressant att satsa sina pengar på ett betydligt dyrare laminatsegel....   

 

Det där låter som om ett segelmakeri som inriktat försäljningen på dacronsegel skriver; det är inte alls min bild av hur det funkar med laminatsegel. Det kanske var så en gång i tiden, men inte idag.

Jag vågar påstå att bäst råd har Jonas givit - ta kontakt med ett segelmakeri (även jag har bra erfarenhet av Gransegel) eller knalla ner på mässan och berätta för segelmakaren om dig. Hur du seglar, vad som är viktigt för dig, vad du har för båttyp, hur (o?)intresserad du är av segeltrim, hur stor besättningen vanligtvis är etc - och be dem berätta vad de rekommenderar för segeltyp (skärning och duk) som passar just dig. Det som är bäst för Jonas är inte nödvändigtvis bäst för mig eller dig. Orkar de inte lyssna, gå där ifrån - då blir det inga bra segel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kikar runt på olika segelmakeriers hemsidor. Hittade idag följande beskrivning hos ett segelmakeri.

 

Lite förenklat kan man säga att ett bra dacron segel håller i 10 år men formen blir sämre efter halva.

Ett laminat segel håller ihop 5-6 år sedan börjar det hända något på olika ställen i seglet.

 

Om ovanstående stämmer, så känns det ju inte så himla intressant att satsa sina pengar på ett betydligt dyrare laminatsegel....   

Håller med Peter, det där låter som en segelmakare som antingen valt att satsa på Dacron, av nån obegriplig anledning, eller inte har någon bra leverantör av modern segelduk.

 

Jag skulle vilja säga att dacron börjar märkbart tappa formen efter 1-4 säsonger, efter 10 kan du lika gärna hänga upp ett lakan. Ett modernt cruisinglaminatsegel med taft och hela paketet bör ha i stort sett samma form som när det hissades första gången efter 10 år men behöver kanske lite förstärkning.

Vårt race-ställ till X-35an i Epex från Elvström som är seglade kanske 40-50 dagar ser storen som ny ut. De två fockarna som används mest börjar det synas på men inga hål eller delamineringar. De har också 5 års garanti mot delaminering.

 

Leta rätt på min tråd om segelköp till en lite mindre båt, där diskuterades en del av det här har jag för mig. Vi valde dacron i storen eftersom den är så liten och smal så det borde funka ändå men i den nästan liksidiga genuan är det inget alternativ.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ujuj, min nyaste stor är 17 år gammal :P Genuan är dock bara 4 år i någon lättvindsvariant...

 

Följer tråden med intresse, kanske blir dags för mig med nytt segel någongång oxå...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...