Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tugge

REA Fyndpriser på nya båtdelar och tillbehör. REA

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har beställt två stycken 100 watt på eBay

Bra pris och ingen risk för tullavg.

 

NEW 100W 12v Energy+ Semi Flexible Mono Solar Panel - 100 watt - TUV ISO UK

 

Edit: länken fungerar inte ska se om jag får fram den senare. Ser tyvärr ut som om de inte längre går att köpa dessa paneler, jag betalade 2600kr för två plus ca 150kr i frakt.

Redigerad av Northtorp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjertmans har hängt rabattkupong och katalog på alla upplagda båtar på Bosö bk.

20 % rabatt fram till mitten av augusti, tror jag det var.

 

Har inte riktigt koll på villkren, återkommer om jag kommer ihåg det.

 

Mackey

20 % rabatt på Hjertmans i Bromma vid ett tillfälle före den 15 augusti på alla varor till ordinarie pris.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte försöka hålla en bra och användbar tråd vid liv.

Det blev en ny kompass och lite annat smått och gott på Hjertmams med 20 % rabatt.

 

Det jag inte köpte var Wallas servicesats som jag tycker är onödigt dyr, men den finns här på Blocket för 395:- kr (inklusive frakt) om någon behöver en sådan.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Det jag inte köpte var Wallas servicesats som jag tycker är onödigt dyr, men den finns här på Blocket för 395:- kr (inklusive frakt) om någon behöver en sådan.

 

Ja, servicesatser är svinaktigt dyra. Packningsmaterialet är inga problem att köpa, Kanthaltråden finns på eBay. Materialkostnad typ 20kr. Se ska det bara bli gjort också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att prenumerera på maillistor, då missar man inga reor. Vi som är snåla har en listor med grejor vi vill ha och kollar denna mot reorna. 

Har man möjlighet så kan man ha en annan mailadress där alla erbjudanden hamnar. Så har jag det, erbjudandena hamnar bara i datorn, inte i telefonen, det är så jobbigt att läsa allt när man kör ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev bhemac:

Bra att prenumerera på maillistor,

Finns det särskilda maillistor för olika produkter menar du?

I sådana fall är jag intresserad av att veta mera hur man hittar dessa.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Finns det särskilda maillistor för olika produkter menar du?

 

Finns gör det men inte i Sverige. Men det kommer. Idag är det de vanliga nyhetsbreven som gäller.

Blockets bevakning är annars bra. Min hustru vill ha en liten batterigräsklippare, jag la in en bevakning. Efter något halvår dör det upp två, jag åkte och köpte den ena för en spottstyver. Han som sålde hade ärvt den och konstaterat att nya batterier var dyra. Han kände nog inte till Biltema. Bevakningen låg kvar minst ett år, inget annat dök upp. Kan man vänta lite så går. det att göra klipp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått hem selen och den fick absolut godkänt.

Troligen inte lika bekväm som en planka eller riktig båtsmansstol, men säkert tillräckligt bekväm och framför allt säkrare.

 

Sedan har jag tänkt att den kan användas som sele vid hårt väder också, vilket inte funkar så bra med planka eller båtsmansstol. Hårt väder och/eller öppet hav är vi ute i nästan varje år, men masten har vi bara varit uppe i en gång sedan 2011.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mackey:

Nu har jag fått hem selen och den fick absolut godkänt.

Troligen inte lika bekväm som en planka eller riktig båtsmansstol, men säkert tillräckligt bekväm och framför allt säkrare.

 

Sedan har jag tänkt att den kan användas som sele vid hårt väder också, vilket inte funkar så bra med planka eller båtsmansstol. Hårt väder och/eller öppet hav är vi ute i nästan varje år, men masten har vi bara varit uppe i en gång sedan 2011.

 

Mackey

Ere smart å ha sele i hårt väder?

Varför?

Ditter fast i säkerhetslina förståss?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Caribic410:

Ditter fast i säkerhetslina förståss?

Precis så!

Selen fast i säkerhetslina!

Sedan ska även säkerhetslinan sitta fast i något ombord som sitter fast i båten.

 

Vi har återanvänt de sista metrarna på gamla ankarband - den bit som i princip aldrig använts - som vi fäster på lämpliga ställen i fören och aktern så att de ligger sträckt platt på skarndäck. Bara att kroka i så snart man kommer upp i sittbrunnen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Mackey:

Vi har återanvänt de sista metrarna på gamla ankarband

Med tanke på ankarbandens bristande UV-beständighet så föredrar jag wire.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev bhemac:

Med tanke på ankarbandens bristande UV-beständighet så föredrar jag wire.

Bra synpunkt!

Det är därför man ska använder de innersta metrarna som inte fått så mycket sol på sig.

 

Vajer är naturligtvis mera UV-beständigt, men om den ligger på däck kan den rulla om man kliver på den. Nu måste den ju inte ligga på däck, men vi gillar den lösningen.

 

Det finns olika lösningar som funkar för olika personer och båtar helt enkelt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör du för att linan inte ska räcka överbord om du fäster livlinan i ankarolinan på skarndäck? 

 

Var väl yachting monthly som visade att det var väldigt farligt att trilla överbord men ändå va fäst i livlina. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev AndW:

Hur gör du för att linan inte ska räcka överbord om du fäster livlinan i ankarolinan på skarndäck? 

Vi har bara 2 dm lina mellan sele och fästpunkt. 😁

 

Nej så är det ju inte, vi har väldigt breda skarndäck. 😋

 

Nej så är det ju inte heller, men man får anpassa sig efter vad som är tillräckligt praktiskt för att användas under rådande omständigheter för annars blir det ju inte alls använt.

 

Bäst är att ha en vajer mitt över båten och det skulle jag ha om jag seglade över öppet hav och i dåligt väder.

 

Tillägg: Nu talar jag om situationer när man måste ta sig ut på däck.

Normalt säter man ju fast sig någorlunda centralt i sittbrunnen.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Precis så!

Selen fast i säkerhetslina!

Sedan ska även säkerhetslinan sitta fast i något ombord som sitter fast i båten.

 

Vi har återanvänt de sista metrarna på gamla ankarband - den bit som i princip aldrig använts - som vi fäster på lämpliga ställen i fören och aktern så att de ligger sträckt platt på skarndäck. Bara att kroka i så snart man kommer upp i sittbrunnen.

 

Mackey

Bara tänkte att.. om dom, säkerhetslinorns, kan bli så sträckta vid ev olycka att man kan ramla över bord, kanske ner i vattnet trots att man sitter fast i selen. Så är det kanske inte riktigt klokt att sitta fast i höfthöjd.

Blir man kvar på däck tack vare selen så är det såklart bra.

Jag hade selar som var för små när jag behövde ha lager på lager med massa varma vinerkläder. Säkerhetsselen gick inte att dra på ytterst så jag skaffade flytväst med hakögla på. Skulle jag sitta fast å hamna i vattnet är det i brösthöjd med drag uppåt.

Finns det andra fördelar med klättersele jämfört mot säkerhetssele/flytväst typ:

Bättre rörlighet?

Remmar mm. mindre i vägen.?

Behagligare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Caribic410:

Finns det andra fördelar med klättersele jämfört mot säkerhetssele/flytväst typ:

Bättre rörlighet?

Remmar mm. mindre i vägen.?

Behagligare?

Okej, lite otydligt av mig där.

Tanken är att kunna använda klätterselen som reserv- eller extrasele vid behov.

 

Vi har även vanliga selar med mera normal fästpunkt ombord.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Okej, lite otydligt av mig där.

Tanken är att kunna använda klätterselen som reserv- eller extrasele vid behov.

 

Vi har även vanliga selar med mera normal fästpunkt ombord.

 

Mackey

Aha typ ha fler användningsområden än endast mastklättring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F301544739192

Victronic battermätare 702 1880kr inkl frakt till dörren. 2700kr i Sverige.

Bra tips!

Lägg till 300:- kronor och köp en BVM-712 med Blåtand.

Dra bort 300:- kronor och köp en BVM-700 som jag tror gör samma sak som BVM-702 förutom att den inte kan mäta spänningen på ett ytterligare batteri (tex. startbatteriet).

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Mackey:

Bra tips!

Lägg till 300:- kronor och köp en BVM-712 med Blåtand.

Dra bort 300:- kronor och köp en BVM-700 som jag tror gör samma sak som BVM-702 förutom att den inte kan mäta spänningen på ett ytterligare batteri (tex. startbatteriet).

 

Mackey

BMV-702 har en extra ingång som kan programmeras att mäta spänningen (i ett andra batteri), temperatur eller mittzonsspänning.

 

Valde denna pga har victronic dongel (blåtand) sedan tidigare och skall även köpa victronic mppt regulator som går att samköra med 702 via dongeln. 

Har köpt lite mycket denna månaden, så väntar med regulator, köpte ju bogpropeller.

 

Kan rekommendera bogpropeller hos Hjertmans, Quick sats med allt. Gjorde bra pris åt mig iallafall utan rea på den.

Redigerad av patrikflink
Ny information

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får jag väl också kasta in ett tips.

Victron MPPT Regulator via denna UK site:

https://www.ebay.com/itm/Victron-Energy-MPPT-BlueSolar-SmartSolar-Chargers-10-to-50-Amp-FREE-EU-Delivery/301493530633?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=600419059368&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

Köpte en och det är halva priset om man jämför svenska återförsäljare inkl frakten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev snilsson:

Tycker inte svenska priset är så mycket mer från importören odelco 75/15 kostar 1240:-

https://www.odelco.se/solenergi/mppt-regulatorer

Annars bra tips 👍

1240:- kronor är alltså Odelcos pris för en BlueSolar 75/15 och samma regulator kostar 1056:- enligt tipset, typ 15 % billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-03-01 vid 20:08 skrev tugge:

Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi kan lägga in fyndpriser på båtrelaterade tillbehör/saker.

 

Sakerna ska vara nya i butik.

Priserna ska vara betydligt nedsatt.

 

Om denna typ av tråd redan finns kan den raderas av admin.

Jag tycker detta var en väldigt bra idé och fortsäter fylla på när jag kommer ihåg det.

 

Benns påskpriser har bl.a.

en polermasikn (roterande 1200 W) för 400:- kronor istället för  845:- kronor,

Tudor Marin Dual 80Ah TR350 för 990:- kronor och

fall med rätt kraftigt reducerade priser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även Erlandsons brygga har liknande påskpriser.

Vetus bogis till halva priset i vissa storlekar sticker ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...