Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tugge

REA Fyndpriser på nya båtdelar och tillbehör. REA

Rekommendera Poster

Aktualiserar en bra tråd...

Nexa gasolvarnare 279:- kronor på Bauhaus.

 

image.png.5f02f2e8a17d4bdc0518738139a44670.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Aktualiserar en bra tråd...

Nexa gasolvarnare 279:- kronor på Bauhaus.

 

image.png.5f02f2e8a17d4bdc0518738139a44670.png

Den har en fundamental och farlig brist: den larmar inte när den blir strömlös! Den kan alltså tappa strömmen och vara helt ickefunktionell, men utan att man som användare är medveten om att man inte har skyddet...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Den har en fundamental och farlig brist: den larmar inte när den blir strömlös! Den kan alltså tappa strömmen och vara helt ickefunktionell, men utan att man som användare är medveten om att man inte har skyddet...

Bra info!

Jag kan leva med att den bara larmar vid låg batterispänning och att jag ser en lysande lysdiod.

 

Den som vill ha hängslen och livrem + fallskyddssele och kanske en fallskärm ska nog välja något annat gasollarm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett gasollarm som inte larmar om den blir strömlös känns osäkert eftersom ett gasolläckage kan ske närsomhelst. Finns kanske ett extra larm att införskaffa om strömmen försvinner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev per_62:

Ett gasollarm som inte larmar om den blir strömlös känns osäkert eftersom ett gasolläckage kan ske närsomhelst. Finns kanske ett extra larm att införskaffa om strömmen försvinner?

Med larmet kopplat så att det alltid är anslutet till batteribanken är det ju väldigt osannolikt att något ska hända utan att man märker det, men naturligtvis inte uteslutet.

Ett kabelbrott är väl den troligaste orsaken att man inte får larm om låg spänning och hur troligt är det? Dessutom så ser man ju om lysdioden inte längre lyser.

 

Jag har ett NEXA-larm som jag tycker har tjänat ut efter åtta års tjänst och det har fungerat varje gång jag råkat titta åt det hållet larmet är monterat, men däremellan kan det ju ha varit spänningslöst. 🙃😋

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Jag har ett NEXA-larm som jag tycker har tjänat ut efter åtta års tjänst och det har fungerat varje gång jag råkat titta åt det hållet larmet är monterat, men däremellan kan det ju ha varit spänningslöst. 🙃😋

När spänningen kommer tillbaka, om den nu skulle försvunnit när du tittat bort, så gör larmet en kalibrering och piper högljutt 4-5 gånger. Så hade du varit i närheten hade du helt klart fått veta att du har problem. Risken med att den inte har batteribackup är jag beredd att ta  😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bättre lösning är förstås att inte ha farlig gas alls i båten, men få verkar vara beredda att göra den uppoffringen. Det kommer ju att finnas i vår båt också, men jag själv kommer inte att använda den, och tuben kommer att vara bortkopplad fysiskt när jag ska använda båten.

 

Men aldrig att jag skulle känna mig trygg med en varnare som inte har en larmfunktion som larmar om den tappar huvudförsörjningen. Behövs bara en kondensator som hålls laddad, eller ett litet batteri, för larmkretsen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Men aldrig att jag skulle känna mig trygg med en varnare som inte har en larmfunktion som larmar om den tappar huvudförsörjningen. Behövs bara en kondensator som hålls laddad, eller ett litet batteri, för larmkretsen.

Det är klart att det är bättre om det hade larmat, men var hittar man sådana gasollarm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ABC:

Det är klart att det är bättre om det hade larmat, men var hittar man sådana gasollarm?

Ingen aning. Men det borde vara en absolut självklarhet i ett larm som är beroende av en extern strömförsörjning. Jämför med om bromssystemet i bilen lägger av utan att en varningslampa tänds. Du kan alltså åka runt utan bromsar i det läget, utan att ha den minsta aning om det. Helt förkastligt!

"Dessutom så ser man ju om lysdioden inte längre lyser" skriver Mackey, men vad hjälper det om strömmen går när man sover? I värsta fall kan man ju tänka sig att strömlösheten för larmen också leder till att nåt annat blir strömlöst och orsakar en gasläcka. Det kan alltså vara så att det är aningen högre risk för att ett strömlöst larm och en gasläcka förekommer samtidigt. Inte mycket högre, men risken finns.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag att diskussionen blivit lite paranoid. Mitt gamla (11 år) Alde gaslarm piper när jag slår på strömmen. Då måste jag hålla inne en knapp i 5 sekunder så att larmet ”kalibreras” för den nivå på gas som finns. Sedan lyser en grön lysdiod konstant när larmet är aktiverat. 
Jag har aldrig hört larmet ljuda av annan anledning än att jag kopplat på strömmen men jag är inte orolig för det. Någon måtta får det vara. 
Anser fö att ett gaslarm i en båt med gasolspis borde vara obligatoriskt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Billigt marinbatteri!

969:- kronor

 

image.png.8f34b4683b4575ba6bdfc37c44d463a2.png

https://www.blocket.se/annons/stockholm/tudor_marinbatteri_tr350/95826163

 

Kan varmt rekommenderas om man inte är allergisk mot flytande syra... ;)

Våra är inne på 10:e året och ett byte börjar närma sig (har tom. köpt nya batterier), men av rent intresse behåller jag dem.

 

Sundbybergs Bildelar AB

Karlavägen 44

172 76 Sundbyberg

08-283208

www.sbgbildelar.se

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolsyrepatroner använder ju en del på havet också.

Byggmax har bra pris, 25:- kronor.

 

image.thumb.png.494744f084be43ab7cc6d60ec1023f77.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...