Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Cam72

Startmotor och generatorkoppling

Rekommendera Poster

Hur stor skillnad skulle det göra att sätta den gula på batteriet? Jag har rätt grova kablar och alla kopplingar och skor är nygjorda så det borde vara minimalt spänningsfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor skillnad skulle det göra att sätta den gula på batteriet? Jag har rätt grova kablar och alla kopplingar och skor är nygjorda så det borde vara minimalt spänningsfall.

Troligen knappt märkbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där, då har jag kommit en bit på vägen.

 

Vad sägs om kopplingen på reläet på bilden, kabelskorna går ju ihop (för stora till det lilla reläet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Haha jag visste att någon skulle reagera :)

 

Det är nog i alla fall 8-9 mm mellan, bara bilden som är tagen lite snett, dessutom ligger dom i olika nivå.

 

 

Bra iakttaget !

Redigerad av Cam72
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, så det är den som känner av spänningen på + på generatorn och reglerar sen laddningen? Och sätter man den på batteriet får den ett sämre värde pga förluster i kablarna och reglerar upp laddspänningen, är jag på rätt spår?

Många sätter den gula kabeln till huvudbrytaren och ser till att kopplingarna mellan huvudbrytare och batteribanken är väl tilltagna (huvudbrytaren inkluderad). Detta för att förhindra ett obetydligt lekage då båten inte är i användning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man typ en halvmeter mellan generator och batteri kommer sensekabeln inte ge någon märkbar skillnad. Har man däremot 4 meter eller en skiljediod då blir det skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...