Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Rolle85

Dyna till båtstol

Rekommendera Poster

Jag har en Ryds med stolar som ser ut enligt bilden. Själva dynorna man sitter på är tunna och jag skulle vilja komma upp en decimeter eller två när man sitter. Någon som har förslag på en dyna som är vattentät som passar bra till denna stol?

 

mvh Henke 

 

post-92495-0-51729000-1488219732_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en i frigolit.. forma den efter aktern... på dom som ska sitta.. fixa lagom stoppning som du klär in i nåt och fäster.. sy täcktyg-galon eller vad du vill..

Hmmm du kan göra det som lös kudde eller klä in den i stolen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en massa olika kvaliteer som i folkmun hamnar under samlingsbegreppet frigolit. Man ska nog inte välja den kvalité som finns som stötdämpare i prylkartonger utan leta upp en starkare sort.

 

Ett annat alternativ till dyna är att köpa liggunderlag som skärs till och limmas ihop till lagom tjocklek. Det är slutna celler i liggunderlag så de tar inte upp vatten. Även liggunderlag finns i olika hårdhetsgrad och tjocklek. (Kolla de platta fendertar som finns i båttillbehörsbutikerna, det är samma grundmaterial som liggunderlag men tjockare o hårdare.) Det går nog att kontaktlimma liggunderlag i böjd form ungefär som vissa stolsitsar som limmats samman som en plywood fast i form som passar rumpa o rygg. Du får väl använda stolen som form o rumpan som press för att forma dynan när du limmar samman den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

frigolit säger du...hm går inte de sönder?

 

Skrev frigolit... för att du skulle få en ide om typ av fyllmassa.

Du kan ex göra armering av något vad som helst. Stoppa i en sopsäck.. fylla med fogskum på båda sidor.. låta det svälla och börja stelna.. forma i plastsäcken till passande form mot stolen och passande översida med ex en plyfaskiva emellan.

Låt härda klart.. medan det ligger kvar i stolen.

Då har du perfekt passform mot stol.. lätt bearbetningsbar ovansida.

Alternativt något annat typ av cellplastvariant. Finns många olika lätta varianter som håller för trycket och är lättbearbetbara mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en massa olika kvaliteer som i folkmun hamnar under samlingsbegreppet frigolit. Man ska nog inte välja den kvalité som finns som stötdämpare i prylkartonger utan leta upp en starkare sort.

 

Ett annat alternativ till dyna är att köpa liggunderlag som skärs till och limmas ihop till lagom tjocklek. Det är slutna celler i liggunderlag så de tar inte upp vatten. Även liggunderlag finns i olika hårdhetsgrad och tjocklek. (Kolla de platta fendertar som finns i båttillbehörsbutikerna, det är samma grundmaterial som liggunderlag men tjockare o hårdare.) Det går nog att kontaktlimma liggunderlag i böjd form ungefär som vissa stolsitsar som limmats samman som en plywood fast i form som passar rumpa o rygg. Du får väl använda stolen som form o rumpan som press för att forma dynan när du limmar samman den.

 

Aaaa liggunderlag e nog riktigt bra variant.. spray-kontakt-dubbelhärande tejp eller liknande.. typ "sika" eller precis vilket flexibelt "lim" som helst emellan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Ryds med stolar som ser ut enligt bilden. Själva dynorna man sitter på är tunna och jag skulle vilja komma upp en decimeter eller två när man sitter. Någon som har förslag på en dyna som är vattentät som passar bra till denna stol?

 

mvh Henke

Det är nog enklare att göra en låda ca. 10cm hög, som du klär med t.ex galon. På denna låda monterar du din stol, du behåller därmed både utseende och sittkomfort på stolen. Sedan om du vill ha en dyna, då är det lättare eftersom det då bara behövs en tunn dyna ca. 3cm tjock som du gör i ett polyetermaterial med hög densitet så att du inte sitter igenom dynan med s.k träsmak som följd. Du måste nästan upp i 50kg i densitet. Dyrt ja, men du får en bekväm stol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rolle

 

Jag har precis införskaffat mig en Ryds med likadana stolar. Är också nyfiken ifall det går att ta fram en ny dyna då jag känner lite som du. 

 

Hur gick det? Har du några resultat att visa upp? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumgummi eller skumplast som är det vanligaste idag idag finns i olika tjocklekar  & hårdheter (shore). Hör med en tapetsör  som renoverar bilsäten & möbler. 

Guide.png.907b9593d6cdfc482352f7806b97ba59.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...