Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
LageB

Klä in förpik med teakribb på skrovsidan

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har inte köpt min segelbåt (30-32 fot) än, men, drömmer redan om alla fiffiga projekt jag ska hitta på..  :P .

De segelbåtar (i den budgetklass är spekulant på) har ofta bara någon typ av mattbeklädnad på skrovsidorna både i förpik och akterruff, vilket jag personligen tycker ser lite trist ut.

 

Nu funderar jag på om man kan klä in skrovsidorna med teak (eller mahogny) -ribbor. :)  :)

Kan ju inte vara så svårt - eller?

 

Förutsättning är att det går att fixa till väldigt proffsigt, annars får det vara.   Dvs, det får absolut INTE se "hemmagjort" ut!  En del av problematiken (antar jag) att få tränyansen att smälta in med övrigt trä i båten?  Någon här på detta eminenta forum som gjort liknande arbete? och som är nöjd med resultatet?? Hur gjorde ni?

 

Ska man passa på att isolera skrovsidan (a' la "liggunderlag") eller liknande?..... Hur gjorde ni "reglarna".

Lät ni en lackeringsfirma lacka ribborna? ...Många frågor... tacksam för alla synpunkter.  :)

 

 

 

 

 

 

Redigerad av LageB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har inte köpt min segelbåt (30-32 fot) än, men, drömmer redan om alla fiffiga projekt jag ska hitta på..  :P .

 

De segelbåtar (i den budgetklass är spekulant på) har ofta bara någon typ av mattbeklädnad på skrovsidorna både i förpik och akterruff, vilket jag personligen tycker ser lite trist ut.

 

Nu funderar jag på om man kan klä in skrovsidorna med teak (eller mahogny) -ribbor. :)  :)

Kan ju inte vara så svårt - eller?

 

Förutsättning är att det går att fixa till väldigt proffsigt, annars får det vara.   Dvs, det får absolut INTE se "hemmagjort" ut!  En del av problematiken (antar jag) att få tränyansen att smälta in med övrigt trä i båten?  Någon här på detta eminenta forum som gjort liknande arbete? och som är nöjd med resultatet?? Hur gjorde ni?

 

Ska man passa på att isolera skrovsidan (a' la "liggunderlag") eller liknande?..... Hur gjorde ni "reglarna".

Lät ni en lackeringsfirma lacka ribborna? ...Många frågor... tacksam för alla synpunkter.  :)

 

Kan tipsa om en videoserie där Mads isolerar förpiken och sätter ribb Sail Life

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Kan tipsa om en videoserie där Mads isolerar förpiken och sätter ribb Sail Life

 

 

Stort tack för länk(arna) Skreipen   :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Jag har inte köpt min segelbåt (30-32 fot) än, men, drömmer redan om alla fiffiga projekt jag ska hitta på..  :P .

 

De segelbåtar (i den budgetklass är spekulant på) har ofta bara någon typ av mattbeklädnad på skrovsidorna både i förpik och akterruff, vilket jag personligen tycker ser lite trist ut.

 

Nu funderar jag på om man kan klä in skrovsidorna med teak (eller mahogny) -ribbor. :)  :)

Kan ju inte vara så svårt - eller?

 

Förutsättning är att det går att fixa till väldigt proffsigt, annars får det vara.   Dvs, det får absolut INTE se "hemmagjort" ut!  En del av problematiken (antar jag) att få tränyansen att smälta in med övrigt trä i båten?  Någon här på detta eminenta forum som gjort liknande arbete? och som är nöjd med resultatet?? Hur gjorde ni?

 

Ska man passa på att isolera skrovsidan (a' la "liggunderlag") eller liknande?..... Hur gjorde ni "reglarna".

Lät ni en lackeringsfirma lacka ribborna? ...Många frågor... tacksam för alla synpunkter.  :)

 

Kan tipsa om en videoserie där Mads isolerar förpiken och sätter ribb Sail Life

 

Skit också! Du var snabbare än mig :rolleyes: . Tänkte precis skriva och tipsa om Sail Life på youtube. Mads har otroligt matnyttiga filmer om sina båtprojekt. Han håller på med båt nummer två just nu och lägger upp ny film varje söndagkväll klockan 20.00.

Du ska söka filmerna där han renoverar sin första båt. där isolerar han invändigt och lägger snygg teak eller mahogney i förpiken

Lycka till!

Kjellman

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hjälpte en kille att såga lite saker. Han limmade Divinycell mot borläggningen och plastade fast med några lager matta. Sen skruvade han listerna med plåtskruv, tog inte lång tid alls.

Tror han sprutade lacken på några lister åtgången. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en som har gjort teakribb i sin Flipper 850

http://www.flipper850.se/skrov-inredning/gor-det-sjalv/teakribb/

 

MVH

Göran

 

Ärligt talat, det där ser förskräckligt ut. Det är svårt att få samma nyans på listerna om man inte sågar ur samma stock. Ändå kan en del lister avvika i färg men det tar några veckor innan man ser det. Det gäller att hitta rätt ställe att handla på. De firmor som lägger teakdäck brukar köpa stora kvantiteter och de kommer då från samma stock.

Idag skulle jag nog ta något annat träslag och kanske betsa.

Det är inte alltid teak det som sitter i båtarna. I min båt är detta original men inte fan är det teak. Men snyggt i färgen och jämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut i min båt byggd på 70-talet.

 

post-80529-0-48258500-1488276754.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fäste ribbor vid navigationsplatsen i min båt. Blev mkt bättre än inna iaf :)

 

Tidigare satt det matta fäst på väggen vid navigationsplatsen. Vi började med att riva bort mattan och tvätta bort allt gammalt klister med aceton. Sedan sågade vi till små träbitar med samma tjocklek som de utstickande balkarna hade. Dessa träbitar plastade vi fast mot skrovet med glasfiberspackel. Träbitarna och skrovet målades sedan med vit färg i tre lager. Sedan måttade och sågade vi till teakribborna som sedan lackades med 5 lager matt lack hemma i verkstaden. Slutligen skruvades ribborna på plats.

 

post-68788-0-32847000-1488276334_thumb.jpg

post-68788-0-45652200-1488276344_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fäste ribbor vid navigationsplatsen i min båt. Blev mkt bättre än inna iaf :)

 

 

 

Stort tack CaptainKongo :) . Himla kul att se att flera vågat sig på samma projekt som jag tänker på. Jättetrist med plastmattor på skrovväggarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att ribbor väger en del och det är sällan en bra idé att få mer tyngd i ändskeppen. Sedan blir så klart olika båtar olika känsliga så det inte spelar lika stor roll som i andra. Men det behöver inte bara vara en oestetisk designer ifrån börgan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut i min båt byggd på 70-talet.

 

 

 

Snyggt  :) 

 

Jag bryr mig inte vilket material det är faktiskt. Behöver absolut inte vara teak för min del. Bara det håller över tid och ser snyggt ut. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte är det teak! Ser ändå väldigt bra ut i verkligheten.

 

post-80529-0-68230400-1488302417.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måla lite grå/svarta streck så ser det ut som ribbor! ;)

--

I förpiken med 2x8 mm liggunderlag och en textilmatta på blir det väldigt ombonat, varmt och trevligt, egentligen vettigare än ribb. Lite madrasserad cell över sig.

Hade jag inte redan för många projekt så skulle jag göra så på de nedre 30cm och låta ribben vara kvar upptill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att ribbor väger en del och det är sällan en bra idé att få mer tyngd i ändskeppen. Sedan blir så klart olika båtar olika känsliga så det inte spelar lika stor roll som i andra. Men det behöver inte bara vara en oestetisk designer ifrån börgan.

 

Vikten och utförandet är det jag mest funderar på. Men om man inte tänkter göra båten till en kappseglingsracer så behöver man ju inte fundera på det. Då återstår om du tycker att dina egna kunskaper räcker. Jag hade utan tvekan provat. jag är ingen finsnickare, mer timmermann (gillar altanbygge och grova balkar i huset).

 

Lycka till oavsett vad du väljer!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att ingen räknat på hur stor vikt det blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En normalstor förpik 32-fotare, klä skrovsidan i förpiken med tunna ribbor kan ju väga SÅ himla mycket?  15-40Kg kanske?? Vi pratar inte om en siffra över 100kg vart fall. För cruisingseglare kan det inte spela någon roll, som jag ser det. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två meter långt, en meter högt dvs fyra kvadratmeter. 25kg?

Inte mer än en rejäl laxering av besättningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte är det teak! Ser ändå väldigt bra ut i verkligheten.

 

teak i fp2.png

Aha; det förklarar en del. Jag trodde något var fel på kulören på bilden, det var ju lika orange som Donald Trump :-)

Att teaken är ojämn i färgen löser man enkelt genom att betsa teaken med teakbets, dvs i sin egen färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Inte är det teak! Ser ändå väldigt bra ut i verkligheten.

 

teak i fp2.png

Aha; det förklarar en del. Jag trodde något var fel på kulören på bilden, det var ju lika orange som Donald Trump :-)

Att teaken är ojämn i färgen löser man enkelt genom att betsa teaken med teakbets, dvs i sin egen färg.

 

 

Listen ovanför är teak, blixten ger lite fel färg. Kulören är inte orange

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det börjar ju komma en hel del intressanta kompositmaterial, googla träkomposit till exempel, som kanske kan vara ett alternativ. Används som bland annat trall och fasad så motståndskraftigt mot röta samt lätt att hålla rent torde det vara.

 

Jag ska byta inredning i en båt till hösten, hyggligt enkelt då den består av fanerskivor som hålls på plats av teaklister. Skivorna har tröttnat på grund av fukt och slitage, här överväger jag definitivt någon form av "plast", förutsatt att jag kan hitta något som är brandklassat (båt som går kommersiellt).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har renoverat ett antal båtar och speciellt förpikarna.

Skulle nog inte vilja klä skrovsidorna i tex förpiken - där jag brukar ligga - med trä.

 

Dels är det hårt att ligga mot och dels blir det ändå lite köldbryggor, även om man limmar typ devinycellrader mot bordläggningen och plastar fast den med ett antal lager glasfiberlaminat, för att få nått att skruva i.

Jag limmar dubbla 10 mm liggunderlag på skrovsidan. Ibland utanpå den befintlga 3 mm mattan, eller som sist - tar bort den "mökiga" heltäckningsmattan som fanns. Då gjorde jag ren skrovsidan med en grovrengörare från BILTEMA.

Att jag började lägga dubbla liggunderlag var en tillfällighet för att lösa ett problem. Sen har jag fortsatt med det för att det är enklare att få snyggt, att det täpper igen alla små köldbryggor och att de är skönt att ligga mot 23 eller som det var första gången 26 mm mjuk isolering.

Dessutom är det lätt att få snyggt även om man inte är en träskalle.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kork är ju också ett beprövat material att klä skrovsidorna med. Lite 70 talskänsla men torrt och lätt. Kanske finns flera varianter så det blir snyggare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har också klätt med tunna teakribbor... Idag skulle jag nog överväga att köpa vita färdigmålade ribbor och skruva mot stående bitar jag limmat mot skottet. Ljusare...

(Lim håller fint, finns ingen anledning att plasta )

Redigerad av Funkis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förpiken i min förra båt

 

 

Trevligt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har renoverat ett antal båtar och speciellt förpikarna.

 

Skulle nog inte vilja klä skrovsidorna i tex förpiken - där jag brukar ligga - med trä.

 

Dels är det hårt att ligga mot och dels blir det ändå lite köldbryggor, även om man limmar typ devinycellrader mot bordläggningen och plastar fast den med ett antal lager glasfiberlaminat, för att få nått att skruva i.

 

Jag limmar dubbla 10 mm liggunderlag på skrovsidan. Ibland utanpå den befintlga 3 mm mattan, eller som sist - tar bort den "mökiga" heltäckningsmattan som fanns. Då gjorde jag ren skrovsidan med en grovrengörare från BILTEMA.

 

Att jag började lägga dubbla liggunderlag var en tillfällighet för att lösa ett problem. Sen har jag fortsatt med det för att det är enklare att få snyggt, att det täpper igen alla små köldbryggor och att de är skönt att ligga mot 23 eller som det var första gången 26 mm mjuk isolering.

 

Dessutom är det lätt att få snyggt även om man inte är en träskalle.

 

Tack för info.   Bilder?  :-)   :-)

Har du ingenting "utanpå" liggunderlagen, typ matta, som ytbeklädnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...