Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
automag44amp

Crescent. Vad har jag för motor?

Rekommendera Poster

Den här motorn införskaffades nyligen. Det lilla jag forskat fram är att det är en 8hk, men är osäker på detta. Vem har tillverkat den? Lustig gas med spak på sidan som syns på bilden. Skulle behöva en sprängskiss på den och en koppling från bränsleledning till motor. Hjälp mig snälla!

post-110220-0-86501100-1487948240_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här motorn införskaffades nyligen. Det lilla jag forskat fram är att det är en 8hk, men är osäker på detta. Vem har tillverkat den? Lustig gas med spak på sidan som syns på bilden. Skulle behöva en sprängskiss på den och en koppling från bränsleledning till motor. Hjälp mig snälla!

Jag tycker kåpan ser omlackad ut med nya dekaler, kanske nån som vill skoja lita, tror inte det är en Cresent iallafall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här motorn införskaffades nyligen. Det lilla jag forskat fram är att det är en 8hk, men är osäker på detta. Vem har tillverkat den? Lustig gas med spak på sidan som syns på bilden. Skulle behöva en sprängskiss på den och en koppling från bränsleledning till motor. Hjälp mig snälla!

post-110220-0-92512200-1487964601_thumb.jpg

post-110220-0-04053900-1487964619_thumb.jpg

post-110220-0-11659100-1487964637_thumb.jpg

post-110220-0-31328900-1487964652_thumb.jpg

post-110220-0-20863400-1487965047_thumb.jpg

post-110220-0-80165000-1487965069_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Emblemet framme på "instrumentpanelen" med chocke, munstyckejustring och startsnöre tyder på Johnson. Effekten är jag inte säker på men gissar på 4 - 6 hkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Johnson eller Evinrude som tidigare nämts... Faderullan är inne på helt rätt spår enligt mig. Motornumret bör avslöja resten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JOHNSON-6-HP-PACKAGE-1.jpg

Ganska säker på att det är en Johnson/Evinrude 4

Redigerad av df90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlat på 4 och 6 hk johnson. Glömde googla på 5 hk... och sedär. där är den. Nu vet jag iallafall vad jag har. Fattar bara inte varför inte min OMC koppling inte passar på motorn!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte vara en OMC anslutning som sitter på motorn. Om föregående ägare har varit fantasifull nog att sätta Crescent dekaler på motorn så kan han också ha bytt ut anslutningen mot något annat.

 

Jag har försökt söka på internet och det verkar som att Mariner/Mercury och Yamaha också har använt anslutningar som ser nästan likadana ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte vara en OMC anslutning som sitter på motorn. Om föregående ägare har varit fantasifull nog att sätta Crescent dekaler på motorn så kan han också ha bytt ut anslutningen mot något annat.

 

Jag har försökt söka på internet och det verkar som att Mariner/Mercury och Yamaha också har använt anslutningar som ser nästan likadana ut.

Tack. Ska kolla med yamaha om det kan passa. Ja stollen kan ju ha bytt även den då han satte Crescent dekaler på Johnson motorn... Synd bara att jag inte hittar något motornummer på den då jag behöver en impeller till den också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letat precis överallt efter det. Får nog ta lös impellern å ta den till en båtfirma. Va ska det vara för olja i drevhuset eller vad det kallas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...