Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
superteddan

Olja massiv ek

Rekommendera Poster

Hej. Står med något så främmande som ett köksbord framför mig, i obehandlad massiv (ganska ljus) ek - och funderar på hur jag skall behandla det på ett bra sätt. Jag skulle naturligtvis vilja skydda träet mot allsköns kladd som 1-åringen producerar, och också helst få det en hel del mörkare i processen. Och kom då att tänka på er träbåtsentusiaster - vem kan bättre svara på detta än ni? Vad jag kunnat söka/läsa mig till hittilss, verkar grundtipset vara att betsa först, och sedan gå på med olja i någon form. Vad tror ni? Tacksam för alla tips. MVH/Ted

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oljar du med linolja får du en väldigt fin färg på bordet. har oljat min bänk i båten med linolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst PN

Blanda 50% kokt linolja 50% balsamterpentin inte bara linolja,då får du problem. Lägg på flödigt låt torka någon timme torka sedan av. låt det torka någon dag. upprepa vid behov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle göra så här: Kokt linolja, flödigt och många vändor med korta intervaller (en halvtimme?), tills du ser att träet slutar suga. Torka bort överflödet. Spola vatten på trasan, lägg den i en påse, knyt igen - annars kan trasan självantända. Lägg inte på mer linolja när ytan börjat härda, då tränger inte oljan ner i träet utan lägger sig ovanpå den gamla oljan och bildar ett klibbigt skikt. Alternativt, använd kinesisk träolja på samma sätt som ovan. Skippa terpentinet på bordet, det är ganska giftigt=o-bra på matbord...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Låter ju bra. Ger det en färgning åt det mörkare också, eller skall man betsa först?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir mörkare. Prova att stryka lite vatten på, den kulören blir det (ungefär...). Är du inte nöjd får du betsa. Glöm inte att olja undersidan också, så slipper bordsskivan slå sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tvermoes

Hej! Skippa terpentin, det ger en lukt som siter i synnerligen länge. Terpentin (äkta, inte lacknafta) är dessutom bra mycket giftigare än vad man kan tro. Jag skulle kört med rå, kallpressad linolja, men det går med kokt. Du gnider med trasa in ett tunnt lager, tills ytan inte suger mer. Du lägger på vått i vått, dvs detta kommer att ta ett antal veckor i anspråk. Torka av det som inte sugits in. Låt sedan oljan härda (=torka) 3-4 veckor om du har bordet normalvarmt förvarat. Slipa med 320 papper och på med ett eller flera lager. Färdigt! -Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Ett bra tipps (dock lite sent, troligen) men det är att hetta upp kallpressad linolja av bra kvalitet till 120-130 grader pensla på den med en naturpensel (vanliga smälter) låt ligga i 10min och torka bort.. Värmer du oljan precis tills den ryker lite så får du en mörkare nyans på trät.

Upprepa detta vartannat år..

 

lägg trasorna effteråt ordäntligt indränkta i vatten i en påse.. av egen erfarenhet så är det lätt att de självandtänder..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Daniel skrev så är kallpressad suverän när man värmer upp den.

 

Tränger in i träet på ett annat sätt. Tänk bara på att torka av den relativt fort annars så hårdnar den och då blir det problem.

Gjorde detta på mina bänkskivor i köket. Kanonreslutat.

 

Tänk bara på att aluminiumburkar reagerar på ek eller linoljan. Så glömmer man t.ex en ölburk på bänken några timmar så kan det bli svarta märken.

Och de är inte lätta att bli av med. Jag vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljade möbler är ett elände...o ett jäkla underhåll...antingen torrsprickor eller missfärgning av allsköns mat...inget att rekomendera för småbarnsföräldrar...lacka istället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv ett gammalt ekbord.Oljar aldrig ek,bara skurar,gärna med såpa,det luktar gott,även efter en 1åring.träet blir så småningom vackert grått.ek suger inte olja.däremot kan man få svatra fläckar av järnföremål.Ett skurat ekbord med patina blir alltid vackert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skämt under byxlinningen ger inga poäng om de inte har mycket stil och finess. Hustran leder fortfarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lacka ett ekbord tar mar än 4sek.det nöts och flagas dessutom.Mycket jobb,alltså.Jobbet i sig är väl inte helt fel,men tänk på livslängden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...