Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Promod

Tips på bra TV

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ser mig omkring efter en lämplig TV för båten, tar tacksamt emot tips både på märken och funktioner för TVn men även kringutrustning som antenn.

Vi har barn och spontant känns det som de med inbyggd DVD kan uppskattas.

/David

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LTC som säljs i marinbutiker funkar som tänkt, har även inbyggd DVD-spelare...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har LTC. Funkar bra, men fjärren strular så jag funderar på att köpa ny TV. Konkurrensen verkar inte så hög, inte sett några andra märken än LTC hos marinbutikerna?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min TV heter iPad, funkar bra

 

 

Hejsan

 

Vi har en Anderson köpt på NetonNet, 12v och 220v inbyggd DVD har funkat perfekt i 6 år.

 

//Mikael

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen,

 

Blev lite förvånad över ett ganska begränsat utbud och med märken som jag inte känner till så mycket om därav frågan. Men nu är det kanske inte TVn man i första hand vill tillbringar tid framför i båten :)

LTC verkar vara vanligast i båtaffärerna, hittar Anderson  hos NetonNet och Grundig hos Elgiganten.

 

Sett att det suttit Samsung i en del båtar på Blocket men hittar ingen sådan som går på 12V.

 

Men fortsätt gärna dela med Er om vad ni har för setup i Era båtar när det gäller TV.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en tv med dvd som inte är köpt i marinbutik, har funkat felfritt i 5 år. Drivs med 12V och 220V.

Antenn köpte jag på Kjell & co: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/tv-antenner/campingantenner/maximum-mda110-husvagnsantenn-p30318

Behövs det nåt typ boxer-kort-eller räcker det att koppla anten till tv.n

Fick nämligen en tv dvd av en polare.

Köpte campinhanten från bt. Provade att ha antennen på ett skaft en bit upp lite provisoriskt inkopplade kontakter.. men fick ingen mottagning..

Sen jar det blivit liggande.

Tog hem antennen. Tänkte prova hemma om den funkar... ligger dessvärre någonstans...

Dvd fetefan om det är nån vits med längre.

Isf nåt, hbmi eller trådlöst så du kan koppla padda, dator eller mobil. Kanske via blåtand.

Een kan du ju tanka filmer till en sån.

Dom flesta kan du ju kolla från usb sticka. På en sån kan du ladda många filmer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Fusion LED tv med inbyggd DVD. Funkat bra i 5 år nu. Generellt sett tycker jag Fusion är grymt bra och inte jättedyrt både när det gäller ljud och bild ombord

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på IPad med simkort. Ser SVT play. TV4 play. Youtube samt Netflix.

 

Hörlurssplitt och två hörlurar. Kan även koppla in till aux i båtstereon, alt en äldre logitech batteri/12v högtalare, som blir fint ljud i.

 

Tv antenn och dvd känns lite på väg ut.

 

Har även lagt in filmer i Ipaden samt via ett program/webbsida sparat ner grabbens favorit program på ipaden. Sägs också att viaplay och Netflix skall komma mef offline lägen, så det går att spara ner filmer/serier.

 

Tror detta är mer framtidssäkrat.

Samt slippa sätta upp en antenn med kabeldragning.

Stöldsäkrare med :)

 

Pappa har en lös bluepunkt tv med en antenn i sin Yamarin 76:a, dock aldrig använt det. Även han ser på plattan.

 

Brorsan har en 12v netonnet tv. Lite dålig bild och rent kass ljud, men har dvd och fungerar som den ska. Den kostade ca 1500kr ny för 2-3 år sen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I somras köpte jag en LTC, mest därför att det sitter en antenn i masttoppen. Fungerar riktigt bra tycker jag, dessutom var tvn klart prisvärd. Utan boxer-kort kan jag se 1, 2, 4 och något mer. Barnkanalen kanske.

Den ska kombineras med en AppleTV kopia så jag kan streama från iPad/iPhone. Eller från en disk med filmer.

Att se tv på iPad fungerar utmärkt men käkar mycket surfmängd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att jämföra strömförbrukningen.

När jag tidigare jämförde så låg LTC hos båtbutikerna betydligt lägre med strömförbrukning än varianterna på NetonNet etc.

Hur väl det stämmer och med vilken ljus och ljudstyrka de mätt har jag ingen aning om.

 

I norra sthlm skärgård är det dålig mottagning så strömningstjänster fungerar dåligt på tex ipad. Sedan kostar det dataförbrukning som nån nämnde.

Redigerad av -PLM-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade i många år en TV-mottagare med USB-anslutning som man kopplade till en lap-top. Denna funkade väldigt bra, om man kompletterade med en bra antenn, den medskickade miniantennen på magnetfot var rätt värdelös. 

Men datorn drar mer ström än vad en modern liten platt-tv gör.

 

Jag köpte en Anderson 20´TV för 12 och 240v, för några hundralappar på en loppmarknad, jättebra, tyckte jag då den testades med kabel-tv hemma... Den hade DVD men saknade satellitmottagare, så en billig kortlös box fick köpas på Net on net.... det fanns alltså en anledning till att förre ägaren sålde den tv´n på en loppmarknad.

Nåväl, då denna lägger av köper jag troligtvis en LTC.

 

Stereon ombord är en billig variant från Jula, den satt tidigare i en skakig och öppen liten bil, har funkat väldigt bra. Den har bland annat en AUX ingång i form av en 3,5 mmm anslutning, till denna kopplar vi TV´n och får betydligt bättre ljud, nästan som hemmabio.

 

Antennen jag köpte förra året är en LTC Pro T2, den har bättre förstärkning än de Kjell säljer.

Hittills har den funtat bra, utom i Grebbestad, där man troligtvis hamnar under signalens utbredningsområde. I Grebbestad står TV-sändaren, slavsändaren, på ett högt berg alldeles ovanför hamnen. Annars är mottagningsförhållandena i Bohuslän ofta dåliga eller halvdåliga för radio, telefon och TV.

 

...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min TV heter iPad, funkar bra

Håller med, Fungerar klockrent! Tar dessutom ingen plats. ;)

 

//Björn S

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använder såklart IPad med men mest för att läsa tidningar och ungarna ser på film. Ska man se på film eller TV så blir det ju väldigt liten skärm på paddan. Tycker helt klart en riktig TV är att föredra. Dessutom kostar de ju typ "ingenting" nuförtiden.

Någon som kört Apple TV i båten med hjälp av inverter? drar jättemycket ström eller?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Salora 24 tum med inbyggd dvd och digitalbox sedan 2014. Fungerar pefekt. I masttoppen har vi en Triax UFO antenn. Perfekt bild.

 

Till årets säsong har vi skaffat en TV till för att använda som skärm till laptopen med sjökortsprogram m.m. Tittade då i marinbutikerna på LTC, men jag köpte via Ebay en Cello 16 tum med inbyggd dvd. Den drivs med 12V kabel som ingick. 220V kablen som ingår är anpassad för UK, men eftersom jag bara ska ha den i båten på 12V så spelade det ingen roll. Efter ca 1.5 veckor kunde jag hämra ut den.

 

http://www.ebay.com/itm/162072669154

 

Med frakt betalade jag 1428:-. Svårt att hitta billigare i butikerna i Sverige :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apple TVn kopplade jag till en energimätare, den visade ingenting! Förbrukningen är troligen långt under 1W.

En Apple TV är annars en kul grej ombord, med skärmdubblering ska man kunna lägga ut iPadens navigationsprogram på TVn.

 

Nu köpte jag en Android version av Apple TV för att leka med. Priset på runt 250 kr är helt ok. Den saknar dock AirPlay men har tex plats för SD-kort som man ju ska kunna ha lite filmer på.

Strömförbrukningen uppges till 50mA@3,3V och 300mA vid laddning av det inbyggda batteriet.

Går ju att ansluta både tangentbord och mus, är den ansluten till ett nätverk går det ju att surfa!

http://www.ebay.com/itm/302058536913?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ett paket från Comhem och alla program vi har hemma finns då också på våra mobiler och paddor med simkort. I sommar blir det för min del 29 tv-kanaler + 15 hd kanaler på min 12,9 tums padda i båten

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vi hade en LTC med inbyggd dvd men efter en sen kväll med dåligt väder så

hörde jag att kompressorn till kylen gick igång och tv'n dog.

Jag började felsöka och såg att tv fan brann invändigt! Jag slet ner tv'n i ren panik och drog av alla kablar.

Sambon hade nu öppnat dörren och jag sprang upp och kastade ut tv'n som landade i gummibåten 3m ut från båten hehe.

 

Värt att tänka på.. Båten full med svart rök och en vettskrämd sambo..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ett paket från Comhem och alla program vi har hemma finns då också på våra mobiler och paddor med simkort. I sommar blir det för min del 29 tv-kanaler + 15 hd kanaler på min 12,9 tums padda i båten

 

TV-tjänster på nätet finns det gott om, problemet är väl att få surfmängden att räcka

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hängt med i utvecklingen så detta är nytt för mig. Får se hur länge surfmängden räcker till. Frugan ska prova kommande vecka när hon är på landet. Där har vi bara tv1, tv2 samt barn och kunskap via antenn

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, intressant läsning.

 

Ni som inte streamar gissar jag då kör via en antenn. Inser att jag kan täckt targa-bågen med solpaneler så nu måste jag modifiera eller hitta en alternativ lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en tv med dvd som inte är köpt i marinbutik, har funkat felfritt i 5 år. Drivs med 12V och 220V.

Antenn köpte jag på Kjell & co: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/tv-antenner/campingantenner/maximum-mda110-husvagnsantenn-p30318

Tipsa TS om märke, det var ju tips TS ville ha...

 

 

Jag ville mest berätta att det funkar med en tv som inte är köpt i marinbutik.

Min är en samsung.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hängt med i utvecklingen så detta är nytt för mig. Får se hur länge surfmängden räcker till. Frugan ska prova kommande vecka när hon är på landet. Där har vi bara tv1, tv2 samt barn och kunskap via antenn

 Barnmorskan i Eastend samt Leif G.W. Persson förbrukade tillsammans min surfmängd så jag fick ett påslag på räkningen från leverantören. Barnmorskorna tycks ju ha ansträngd ekonomi, men kanske kan man få ekonomisk kompensation från kriminologen?

Detta då vi tittade på SVT-play i Ipaden, avsnitt som vi tidigare missat. I mitt tycke finns det bättre saker att lägga sin stipulerade surfmängd på, som att kolla vädersajter och Maringuiden exempelvis.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett sms från Telenor i veckan att jag fått min surfmängd ökad till 40 Gb i månaden utan extra kostnad. Det borde väl räcka till att titta lite några kvällar i månaden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett sms från Telenor i veckan att jag fått min surfmängd ökad till 40 Gb i månaden utan extra kostnad. Det borde väl räcka till att titta lite några kvällar i månaden?

 

Det räcker till en hel del. Sen hör jag folk klagar på täckningen hos Telenor, kan vara illasinnade rykten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Det låter bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12v med led är ju att föredra för elkonservation.

 

En vanlig led fungerar ju också med en liten tillhörande inverter i närheten.

 

Med en router med trådlöst bredband(tex Dovado ansluter man ett USB modem i) så kan ni koppla en Chromecast till tv och sen kasta Netflix eller annat till. Har tv USB-uttag så drivs chromecasten från tv:n.

 

Chromecasten behöver vara ansluten till ett trådlöst nätverk med internetanslutningen för att den ska fungera. Den fungerar inte offline tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...