Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
LageB

Rullstor eller Lazy jacks/Lazy bag

Rekommendera Poster

Jag är på jakt efter en begagnad segelbåt i storleksklass 30-33 fot. 
När jag ägde segelbåt tidigare (för 20 år sedan) var det en Maxi-77 utan rullgenua och naturligtvis ingen rullstor. Bara det att ha en rullgenua måste förenkla seglingen enormt!! :P   Längtar.

Jag har (tills nu) helt varit inställd på att vår "nya" båt "naturligtvis" SKA ha rullstor. Men, kanske rigg med Lazy jacks /Lazy bag är lika bekvämt - eller? Hur ser ni på för/nackdelar mellan rullstor vs. Lazy jacks / Lazybag?

Tackar på förhand :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen mer erfarenhet av rullstor än att jag nästan "blev med" en sån.

När jag träffade nussen som köpt båten.. var han inte hundra nöjd med båtens seglingsegenskaper av fler skäl, ett var rullstoren. Han tyckte inte det var optimakt då det inte går att ha horisontelle lattor.

Har hört nån annan uttrycka sig så.. har även hört andra säga att det är lika smidigt som rull-försegel och seglar hur bra som helst.

Lazy-jacks.. funkar ju.. men då måste du ju ga löst bomkapell.. å hur ofta du använder kapellet ger ju skillnade mellan lazy-bag.. det verkar djävligt smidigt.

Sen ska du kanske reva nån gång.

Med lazy-system får du ju ha något konvensionellt revsystem.. med rullstor bör det ju vara enklare..

Även där har jag hört olika verioner.. en del säger att det funkar hur smidigt som helst, andra att det "nyper" å djävlas..

Kan ju finnas olika varianter an rullsystem och eller skit bakom spakarna..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rullstor som rullas in i bommen bör vara optimalt.

  1. Lattorna kan vara som vanligt (ungefär).
  2. Seglet går att få ner även om rullmekanismen hakar upp sig.

Har själv inte provat någon variant av rullstor.

 

På en 30 - 33 fots båt med masthead-rigg är storen så liten att det är lätt att hantera den med layzy jacks. På en partialriggad båt i samma storlek är nog lazy bag att föredra, även om vissa hävdar att vatten rinner in genom blixtlåset på ovansidan och förstör seglet. Jag vet inte om det ligger något i det.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rullstor är ju hur smidigt som helst. Men, det händer att det "skiter sig" och då är det inte kul, i synnerhet om man seglar själv. Enligt de som har rullstor. 

Lazybag är fult men nog mera vettigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag seglat 60 år med olika båtar och olika lösningar när det gäller storseglets hantering.

Min nuvarande båt är en ketch men rullstor. Aldrig har jag haft något som hellst problem med att reva eller ta in seglet men att få ut det kan beräda svårigheter om seglet inte rullats med bommen i rätt vinkel och uthalet lätt spänt.

När man lärt sig det funkar systemet perfekt.

Rullstor är definitivt den rätta lösningen för den som seglar "short handed" och vars intentioner inte är maximal fart i alla situationer. Rullstoren som lösning ger dig en klart mindre segelyta men inte är det någon annan negativ sida med den om seglet är tillverkat av ett kunnigt segelloft. Själv har jag segel från det finska WB som jag är väldigt nöjd med.

Myten om genomgående lattor bör ju också kommenteras. Vid lite större segelyta skapar de stor friktion när du skall lyfta/trimma seglet och åter igen, en bra segelmakare ger dig samma segelform utan dem.

För en större cruiser-seglare skulle jag idag alla gånger välja rullstor. 

För en "havets vinthund" där du inte vill offra en gnutta av båtens kryss- eller slör-egenskaper väljer jag vad jag tror du kallar lazy bag (en lazy bag har ju jacks snörda till bagens övre lik).

Jag har seglat med rullstor 16 år nu. En enda gång har jag haft problem med systemet. Detta pga att oerfaren besättning lät seglet fladdra fritt då de rullade in det i hård vind.

Resultatet är att seglet då kan rullas relativt spänt nere vid bommen men veckar sig uppåt så att det knyter sig i mastspringan när du skall ha ut det. Lösningen är att kolla att du alltid har ett litet drag i uthalet när du rullar in seglet.

Rullstor skiter sig inte bhemac. Inte mer än andra system. Allt förutsatt att grundförutsättningarna säkrats. Rullstor ger dig ett överlägset revsystem och reva går på 20 sekunder med en hand! När du kommer i hamn beslår du dina segel på mindre än en minut! När du går ut lösgör du haspen och rycker i uthalet, raps och seglet är ute på sekunder. Allt klaras på egen hand short handed...

Sist men inte minst; du sitter i sittbrunnen och avnjuter gå iland whiskyn medan han som kom in tillsammans med dig rycker och svär över Lazy bagens trilskande dragkäd...   ;) 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter trovärdigt, LonelyBird. Många av de som upplever problem med rullstor skulle säkert ha problem med Lazy jacks också. --Alla nymodigheter är av ondo, i synnerhet om de ökar bekämligheten--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att rullstor funkar bra rätt hanterat. Men, på rimligt stort segel är lazybag en mycket bra och enkel lösning. Har erfarenhet av båda systemen om än inte 60 år

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rullstor som rullas in i bommen bör vara optimalt.

  • Lattorna kan vara som vanligt (ungefär).
  • Seglet går att få ner även om rullmekanismen hakar upp sig.
Har själv inte provat någon variant av rullstor.

 

På en 30 - 33 fots båt med masthead-rigg är storen så liten att det är lätt att hantera den med layzy jacks. På en partialriggad båt i samma storlek är nog lazy bag att föredra, även om vissa hävdar att vatten rinner in genom blixtlåset på ovansidan och förstör seglet. Jag vet inte om det ligger något i det.

 

Mackey

vatten förstör nog inte seglet så mycket, det är nog mer farligt med solen. Redigerad av vega1959
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag seglat 60 år med olika båtar och olika lösningar när det gäller storseglets hantering.

Min nuvarande båt är en ketch men rullstor. Aldrig har jag haft något som hellst problem med att reva eller ta in seglet men att få ut det kan beräda svårigheter om seglet inte rullats med bommen i rätt vinkel och uthalet lätt spänt.

När man lärt sig det funkar systemet perfekt.

Rullstor är definitivt den rätta lösningen för den som seglar "short handed" och vars intentioner inte är maximal fart i alla situationer. Rullstoren som lösning ger dig en klart mindre segelyta men inte är det någon annan negativ sida med den om seglet är tillverkat av ett kunnigt segelloft. Själv har jag segel från det finska WB som jag är väldigt nöjd med.

Myten om genomgående lattor bör ju också kommenteras. Vid lite större segelyta skapar de stor friktion när du skall lyfta/trimma seglet och åter igen, en bra segelmakare ger dig samma segelform utan dem.

För en större cruiser-seglare skulle jag idag alla gånger välja rullstor.

För en "havets vinthund" där du inte vill offra en gnutta av båtens kryss- eller slör-egenskaper väljer jag vad jag tror du kallar lazy bag (en lazy bag har ju jacks snörda till bagens övre lik).

Jag har seglat med rullstor 16 år nu. En enda gång har jag haft problem med systemet. Detta pga att oerfaren besättning lät seglet fladdra fritt då de rullade in det i hård vind.

Resultatet är att seglet då kan rullas relativt spänt nere vid bommen men veckar sig uppåt så att det knyter sig i mastspringan när du skall ha ut det. Lösningen är att kolla att du alltid har ett litet drag i uthalet när du rullar in seglet.

Rullstor skiter sig inte bhemac. Inte mer än andra system. Allt förutsatt att grundförutsättningarna säkrats. Rullstor ger dig ett överlägset revsystem och reva går på 20 sekunder med en hand! När du kommer i hamn beslår du dina segel på mindre än en minut! När du går ut lösgör du haspen och rycker i uthalet, raps och seglet är ute på sekunder. Allt klaras på egen hand short handed...

Sist men inte minst; du sitter i sittbrunnen och avnjuter gå iland whiskyn medan han som kom in tillsammans med dig rycker och svär över Lazy bagens trilskande dragkäd... ;)

Det blir som en seglarvän sa när han skaffade rullstor på gamla dar. Det är bara att putta ut sig från bryggan och rulla ut seglen så är man iväg.

På mig låter det som det perfekta seglarlivet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som nybörjare och med båt utrustad med LazyJacks tycker jag att det är lite struligt vid hissning av storseglet, lattorna hakar gärna i. Men jag läste någonstans att man skulle dra fram + ner LazyJacksen (mot masten/bommen) vid hissning; dels för att undslippa ovannämnda problem, men även för att linorna inte skulle ligga och skava på segelduken när seglet väl är uppe.

 

Hur gör ni andra med LazyJacks?

Redigerad av LilleNo
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vatten förstör nog inte seglet så mycket, det är nog mer farligt med solen.

Solen påverkar seglets hållfast medan fukt kan ge mögel.

 

Jag håller med om att mögel inte är farligt, men många tycker inte det är så kul med svartprickiga segel som luktar illa.

 

För att sticka ut hakan lite så vill jag påstå att många nog tycker det är viktigast hur seglen ser ut och att de inte luktar illa. :unsure: 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...