Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nautic900nr1

Nya rön polermedel

Rekommendera Poster

Snaaart är det dax för polering igen och jag har tänkt övergå till sk proffsmedel då jag aldrig varit riktigt nöjd med biltema/ok varianterna. (Anv polerrondel)

 

Det har ju skrivits mycket genom åren men kanske det finns nya erfarenheter?

 

Så jag skulle vilja höra om nån har erfarenhet av Scholls produkter?

Ser på bilrecond sidor att många övergett bla 3M, Menzerna Meguiars till Scholls fördel.

 

Vidare finns det någon uppfattning om i vilken turordning jag borde prova nämda fabrikat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag tänker är att nano = no no.

 

Nanopartiklarnas påverkan på männsikor, djur och natur är inte alls tillräckligt undersökt, lite som med DDT, toluen, asbest, hormoslyr  m.fl. fantastiska produkter.

 

Används skyddsutrustning mot nanopartiklar så är det troligen inga problem att använda produkter som innehåller nanopartiklar. Ta väl hand om rester och verktyg som "smittats" med nanopartiklarna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör både 3M och Menzerna.

 

Menzerna är mera lättarbetat och dammar inte på samma sätt som 3M

 

Du får bra resultat med båda medlen och rätt teknik.

 

Ang grovlek på polermedlet beror helt på hur gelcoaten ser ut.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör både 3M och Menzerna.

 

Menzerna är mera lättarbetat och dammar inte på samma sätt som 3M

 

Du får bra resultat med båda medlen och rätt teknik.

 

Ang grovlek på polermedlet beror helt på hur gelcoaten ser ut.

 

Mvh

Micke

Enl en del på bilvårdssiter så är Scholl ännu lättare o jobba med.

 

Tror jag har läge gul/blå kork av 3M men som jag har snappat upp är resultatet beroende av hur hård trissan är...eller?

Har du provat spider pads?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med medium gul alt hård orange skum hetta med roterande maskin

 

Menzerna 2400 är en bra enstegs polering för majoriteten som tar bort mild oxid och efterlämnar en bra lyster/glans.

 

Sedan valbart vax alt försegling.

 

Vad är det för båt du ska polera?

 

Redigerad av Micke9000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grandezza 31 -09, skrovsidorna är i skick för mildaste polish o vissa ytor upptill vill ha nåt mer.

Tex där förra namn/vinyltejp satt visar hur gelcoaten sett ut och runt om ser det inte lika bra ut, liiite mattare, vill utjämna det, bla.

 

Har du nåt favorit vax/lackförs..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menzerna Perfect Protect alt 3M High performance paste wax.

 

Det är de jag brukar hålla mig till.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske 3M high performance paste wax du letar efter @anders8lund

 

http://www.marinliv.se/forum/batvard-underhall/polermedel/#post-10

 

Finns det kvar att köpa?

 

Var en diskussion på Marinliv.se om, att om det var det vaxet, inte fanns kvar?

Även där var det 3M som gällde.

 

Länkar bild http://www.marinliv.se/wp-content/uploads/wpforo/default_attachments/1487329186-20170217103001.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Angående 3M high performance paste wax så var jag i kontakt med
De-Ijssel-Coatings förra året och det vaxet hade utgått. Han föreslog istället 3M Polish Rosa Vax. Jag fick dock tag på det jag ville via topknots.se.

För övrigt supernöjd med 3m förra året. Bra resultat och hyfsat lättjobbat.



 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Funderar i samma banor gällande 3M och har fastnat för förljande:

 

3M Rubbing Fast Cut XL 1L (Grön Kork)

http://www.lackman.se/produkter/polering/polering/rubbing/3m-rubbing-fast-cut-xl-1l-gron-kork.html

 

-3M Perfect-it III Högglansskydd (Röd kork) 

http://www.lackman.se/produkter/polering/vax-sealer/perfect-it-iii-hogglansskydd-1-09377.html

 

 

Har bra tips från proffs gällande rubbingen ovan men oklart läge gällande högglansskyddet. Någon som har några erfarenheter?

 

Mvh Jerker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grön kork på 3m är väl ganska vass, men scholl s20 är väl ganska snäll men kanske att det går att styra med vilken typ av trissa man har.

Nån med erfarenheter av spider pads och gelcoat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Scholl är bra dammar inte och går att köra längre och behöver inte duschas som många grövre medel behöver efter en stund.

Köp hem scholls s20 black bör räcka för den mesta gealcoaten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

S20 black är inte som det grövsta medlen men avverkar som ett 2000 sandpapper.

Den gamla s20 är inte att jämföra med black. Skulle det behövas grövre så funkar s2 black kanon men tveksam att detta skulle behövas på normal gealcoat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det, har siktet inne på scholl då jag läst om flera bilrekondare som övergått t scholl.

Har du ev provat den marina varianten, tex M3/M30?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det, har siktet inne på scholl då jag läst om flera bilrekondare som övergått t scholl.

Har du ev provat den marina varianten, tex M3/M30?

 

nej men misstänker grovt att det är s3 rubbing och s30  som ligger i den flaskorna. 

spiderpads funkar kanon på gealcoat jag använder lila och blå till gealcoat se bara till så att du kan rengöra dessa då oxiden sätter igen padsen. den vita biter värre än frugan i fel vecka och kan bränna gealcoaten

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rengöra trissor...hur gör du? Borste, trycklyft eller mf duk?

 

är jag där det inte finns tryckluft så har jag en spann med svagt blandad hd-grön som jag lägger trissorna i sen doppar jag dem i i spann med rent vatten full fart på maskinen men rikta denna så det inte stänker på båten kör till det inte kommer något vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite gör inget men kör den så torr du kan lite vätska smörjer upp medlet så man kan göra lite längre..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polishangel mastersealant lägger jag som skydd dyrt men hållbart.. kolla på streetpowerrekond. Vill du så finns det billigare alternativ iform av vax och andra lackskydd. Men mastern lägger du på och låter det torka i en kvart sen torkar du bara av det med en microfiber.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda med det medlet är att man måste lägga det tunt lägger man det på en bil så har man tre prickar till en dörr annars blir det mycket att torkar av och medel i trasan är överflöd som bara kastas. En flaska på två dl räcker till va 6 bilar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Lahega 34, vilket är det hittills bästa jag testat för att hålla framförallt taket fint hela säsongen.Dyrt men drygt, fast lite svårt att få tag på - om man inte känner en bilrekondare ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört TC nano de senaste 3 säsongerna men idag när jag körde det på nya båten så var det lögn i h-vete att få bort. Vet inte om de ändrat innehållet eller om det var för kallt ute? Var ca +5-8 grader skulle jag tippa på. Spontant kändes det som om det nästan bränt fast när det torkat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...