Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
orrberget

Räcker en 6 hk till en C&C 24?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi har just köpt en C&C 24 och är på jakt efter en utombordare. Nu undrar vi om en 6 hk räcker på stormiga västkusten. Någon som vet? 

 

Tack!

Åsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur du avser använda motorn.

Om du seglar när det blåser och använder motorn när det är vindstilla eller du skall in/ut ur hamn klarar du dig alla gånger med en fyrahästars till och med.

Om du tror att du skall kunna gå mot vinden och vågorna i styv kuling med bibehållen fart lär du bli besviken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg - notera att sexhästarsmotorerna ofta har två cylindrar och är betydligt tyngre än dito t ex femhästars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en 2,2 hästare till en mindre båt, en Albin 57... Ca 1100 kg.

Och efter att ha bytt propeller gick det utmärkt. De flesta motorer säljs till planande roddbåtar, typ. Men du vill ha en propeller till en tung segelbåt i 4 knop...

 

PS

Du vill ha en motor med lång rigg så proppen kommer ner även vid vågor.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter betryggande - det är bara för att klara tilläggning (inte minst vid dåligt vänder) som jag vill känna mig helt säker. Och om det är strömmt vilket jag förstått att det kan vara på västkusten. I övrigt skall seglas!

 

Tack för hjälpen!

Åsa

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en tohatsu 6hk sailpro motor på min misil och hag upplever inga dom helst problem med denna dra bra med vinden rätt i fören och vågor är inga problem den vispar aldrig ovanför vattnet. Men den har en längre rigg än vad vanliga har..

Redigerad av sventable

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...